قراردادهای هوشمند

تا اینجا خیلی در مورد غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال صحبت کردیم و امروزه اثر این عدم تمرکز را بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌کنیم. دنیایی که ساختیم با ایده انقلابی آقای ویتالیک بوترین امکان پذیر شد و اون چیزی جز قراردادهای هوشمند یا Smart Contractها نیست. فرض کنید می‌خواهید یک ملک را خریداری کنید.

طرف اول معامله شما هستید و طرف دوم معامله صاحب ملک است. یک طرف سوم همن وجود دارد که به آن مشاور املاک گفته می‌شود. کار مشاور املاک این است که دو طرف معامله را به همدیگر متصل می‌کند و باعث می‌شود معامله در امن‎‌ترین حالت ممکن انجام شود و در ازای کاری که انجام می‌دهد مبلغی را دریافت می‌کند.

حالا فرض کنید یک مشاور املاک نظر و سلیقه شما را می‌پرسید، طبق سلیه شما یک ملک را انتخاب می‌کرد، سر قیمتش مذاکره می‌کرد و قرار صحیح و محضری را میبست. همچنین از شما مبلغ کمیسیون را به طور خودکار از حساب شما برداشت می‌کرد. در اخر هم رسید و سند را به شما تحویل دهد.

اگر چنین چیزی برای شما مثل یک رویا است، باید بگوییم که به دنیای ارزهای دیجیتال خوش آمدید. آن مشاور املاک یک قرارداد هوشمند است که توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، طراحی شده است. قراردادهای هوشمند وجه تمایز اتریوم با ارزهای دیجیتال دیگر در سال2015 شد. همین باعث شد که رتبه دوم بازار را بدست بیاورد.

قراردادهای هوشمند قراردادهای غیرقابل برگشتی هستند که کسی در روند آن‌ها نمی‌تواند اخلالی ایجاد کند. نام دیگر قرارداهای هوشمند DApp یا اپلیکیشن غیرمتمرکز است. تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز، متاورس‌ها و استیک ارزهای دیجیتال همگی از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند و عملا بدون قراردادهای هوشمند و اتریوم وجود خارجی ندارند.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر