اصطلاحات رایج دنیای رمزارزها

در این قسمت می‌خواهیم ببینیم که اصطلاحات رایجی که ممکنه در دنیای رمزارزها و ترید باها آن مواجه شویم چه چیز‌هایی هستند و هرکدام چه معنایی دارند؟

اول از همه به سراغ سودهای پرداختی از سرمایه گذاری‌ها می‌رویم. بطور کلی ما دو نوع سود و بهره داریم: APR و APY که در زبان فارسی ما این دو را با نام بهره ساده و بهره مرکب می‌شناسیم.

APR یا نرخ درصدی سالانه دقیقا همون سودیه که شما سالانه از طرف بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری دریافت می‌کنید. برای مثال اگر نرخ، 20 درصد سالیانه اعلام شود و سرمایه شما 10 میلیون تومان باشد،‌ شما بعد از گذشت هر سال 2 میلیون تومان سود دریافت می‌کنید.

اما برای درک APY یا نرخ بازدهی سالانه همون نرخ بهره بانکی را در نظر بگیرید با این تفاوت که بعد از گذشت هر دوره پرداخت بهره، اصل پول شما افزایش پیدا می کند.

یعنی اگر مثل مثال قبلی نرخ 20 درصد سالانه و سرمایه شما 10 میلیون تومان باشد، شما بعد از گذشت سال اول 2 میلیون تومان دریافت خواهید کرد، حالا اصل پول شما شده 12 میلیون و شما در انتهای سال دوم 2 میلیون و 400 هزار تومان دریافت می‌کنید و این چرخه تا ابد ادامه دارد. پس APY در واقع همون سود مرکب است که همه‌جا از آن صحبت می‌کنند.

اما ROI یا نرخ بازگشت سرمایه؛ با محاسبه این نرخ شما می‌توانید دو مسیر مختلف سرمایه گذاری را بسنجید و تصمیم بگیرید که کدام بهتر است. در واقع نشان دهنده صرف اقتصادی یک پروژه است.

این نرخ نشان می‌دهد که اگر شما مبلغی را سرمایه گذاری کنید و این سرمایه گذاری ماهیانه مبلغی را به شما برگرداند، چه درصدی از اصل پولتان برگشته است.

ATH و ATL به ترتیب به معنای سقف تاریخی و کف تاریخی که نشان دهنده بیشترین و کمترین قیمت تاریخی یک دارایی هستند.

Fomo یا ترس از دست دادن، ترسی است که معامله گران هنگام از دست دادن یک فرصت سودآور دارند. همان ترسی که با خودتان می‌گویید اگر وارد این معامله نشوم حیف است.

در کنار فومو نوع دیگری از ترس داریم به نام Fud، که توسط بازیگران بزرگ بازار مثل نهنگ به شما تلقین می‌شود که نکند اتفاق بدی برای دارایی‌هایم بیفتد یا سرمایه‌ام را از دست بدهم.

حرف از نهنگ‌ها شد، منظور از نهنگ بصورت لغوی کسی است که بیش از 1000 بیت کوین در کیف پول خودش دارد اما برای هر رمزارز دیگری هم نهنگ وجود دارد.

حالا چرا نهنگ؟ چون نهنگ‎ها به شدت بزرگ هستند، خیلی آرام و خونسرد در اعماق آب هستند و هر حرکتشان تاثیر گذار است و در هر حمله تعداد بسیار زیادی موجودات ضعیف تر از خودشان را شکار میکنند.

نرخ بهره، مبلغ و سودی است که وام گیرنده باید در ازای وام گرفته شده به وام دهنده پرداخت کند. مقدار این نرخ در بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو یکی از مهم ترین شاخص‌های اقتصادی است. بطور خلاصه با افزایش این نرخ میزان نقدینگی در بازارهای مالی بویژه بازارهای ریسک پذیر کم می‌شود و بازارها ریزشی می‌شوند و برعکس این موضوع نیز صادق است.

راگ پول (Rug pull)،‌ نوعی از کلاهبرداری است که در آن توسعه دهنده یا توسعه دهندگان یک پروژه بعد از مدتی پروژه را رها می کنند و سرمایه سرمایه گذاران را به سرقت می‌برند.

مارکت کپ یا ارزش بازار که خیلی مهم است و بیان‌گر ارزشی است که بازار معاملاتی یک رمزارز یا دارایی دارند. برای محاسبه مارکت کپ فقط کافی است که تعداد در گردش را در ارزش هر واحد ضرب کنید.

شاخص کل یا همان Total رو می‌توانید در تریدینگ ویو با سه مدل مختلف پیدا کنید. البته این شاخص در همه بازار‌های مالی هست ولی صحبت ما درباره بازار رمزارز‌هاست.

Total 1، یا همان مارکت کپ کلی بازار است و نشان دهنده ارزش کل بازار رمزارز‌هاست.

Total 2، نمایانگر ارزش بازار آلتکوین‌هاست یا به عبارتی ارزش کل بازار بدون احتساب بیت‌کوین را نشان می‌دهد، اما Total 3 نشان‌دهنده ارزش بازار به‌جز بیت‌کوین و اتریوم است.

شاخص Open Intrest نشانگر معاملات بازی هست که هنوز جریان دارند و منقضی هم نشده‌اند. مثلا اگر تمام معاملات بازار رمزارزها بسته یا انجام شده باشد، شاخص OI برابر با صفر می‌شود. اگه روز بعد ده تا معامله باز باشند، این شاخص عدد ۱۰ را نشان می‌دهد. حالا اگه دیدید بجای تعداد، یک مقدار دلاری را نشان می‌داد بدانید شاخص OI ارزش معاملات باز را نشان می‌دهد.

فاندینگ ریت بطور خلاصه بیان کننده اختلاف قیمت بین بازار معاملات فیوچرز و اسپات است. برای مثال فرض کنید که به دلیل فشار خرید، قیمت بیت کوین در بازار فیوچرز بیش‌تر از اسپات است. پس بازارگردان باید کاری کند تا فشار خرید کم شود، برای این کار مبلغی را تحت عنوان فاندینگ ریت از خریداران کم می‌کند و به فروشنده‌ها می‌دهد. البته که برعکسش هم می‌تواند اتفاق بیافتد.

Total Value Locked یا مجموع دارایی قفل شده، ارزش دارایی‌های سپرده‌گذاری شده در یک سامانه دیفای (DeFi) را نشان می‌دهد.

ابزار وبمستر