انواع کوین‌ها

تو این قسمت میخوایم بهتون بگیم که به جز بیت کوین چند مدل رمزارز وجود داره و معنای هرکدوم یعنی چی؟ پس همراه ما باشین

بزرگترین دسته بندی رمزارزها که بیت کوین شاملش نیست آلت کوین‌ها هستن. یعنی هر رمزارزی که بعد از بیت کوین اصلی ساخته شده حتی بیت کوین کش. تا امروز که این محتوا رو داریم براتون میسازیم، نزدیک به 22 هزار آلت کوین وجود داره که هیچ کدوم نتونستن در طول 1.5 دهه عمر بیت کوین، جای بیت کوین رو پر کنند.

کلمه ALT‌ مخفف کلمه Alternative یا جایگزینه، که اشاره به جانشین شدن بیت کوین با رمزارزهای جدید داره. بد نیست بدونید اولین آلت کوین دنیا اتریوم یا ریپل یا هیچ کدوم از رمزارزهای فعال دیگه نیست، اولین آلت کوین NameCoin بود که با نماد انحصاری NMC فعالیت می کرد و از سال 2011 فعالیت خودش رو شروع کرد.

اما در آلت کوین‌ها زیرشاخه‌های دیگه‌ای هم وجود داره، مثل میم کوین و استیبل کوین و شت کوین. این سه دسته، دسته‌های جدایی از آلت کوین‌ها نیستن و رمزارزها می تونن هیچ یک از این سه دسته نباشن و همون آلت کوین ساده باشن.

اول از همه میریم به سراغ بحث جذاب میم کوین‌ها که با سودهای عجیب و غریبشون خیلی‌هارو به بازار اوردن. میم کوین‌ها ارزهایی هستند که سعی می‌کنند با استفاده از اثر روانی مسیر خودشون رو هرچه سریعتر به دل مردم باز کنن یا به بیان دیگه اینجوری نقص‌هاشون رو از دید دیگران پنهان کنند.

چنتا از میم کوین‌های محبوب عبارتند از دوج کوین، شیبا اینو و فلوکی. اکثریت میم کوین‌هایی که به شهرت کافی می‌رسند شروع به ساخت اکوسیتسم و رقع نقص‌هاشون می‌کنن. چرا که نه؟ 1 تیر و دو نشون...

پروژه‌ای که با کلی نقص آغار به کار کرد، از هیچ کلی سرمایه جذب کرد و با همون سرمایه به فکر ساخت اکوسیتسم شد. البته سود سازنده‌های این ارز رو هم فراموش نکنید. مثال بارز این مسئله هر دو میم کوین برتر یعنی دوج و شیبا هستند.

استیبل کوین‌ها همونجور که از اسمشون معلومه سعی دارن که بالاترین میزان پایداری رو داشته باشن. در نتیجه سعی می کنند که قیمتشون رو به نسبت مورد خاصی ثابت نگه دارند. این موارد از بین اونس طلا، یورو، یوان، ریال، روب و از همه مهم‌تر دلار انتخاب میشن.

برای مثال 3 استیبل کوین برتر بازار با دلار آمریکا همبستگی مستقیم دارن و به اصطلاح پگ هستند. در میان استیبل کوین‌ها، بیش‌ترین شما رمزارز متمرکر وجود داره و باید بگیم خطرناک ترین رمزارزها بعد از شت کوین‌های کلاهبرداری، همین استیبل کوین‌ها هستند. درباره استیبل کوین‌ها قطعا تو آینده بیش‌تر صحبت می کنیم.

اما شت کوین‌ها ...

اقا از همین ابتدا بگیم ما از ریشه و بیخ با شت کوین‌ها مشکل داریم. تو اکثر سایت‌ها که بگردین، شت کوین‌ها به عنوان توکن‌های بی هدفی معرفی می‌شوند که نه وایت پیپر، نه رودمپ و نه هیچ برنامه خاصی دارن. اما اگه دروغ نگیم یک هدف بسیار مهم دارن: دزدی از جیب من و شما. البته شما الان در همین حد بدونین کافیه هرچند که جلوتر به این موضوع حسابی میپردازیم. راستی گول کلاهبردارهارو به اسم پامپ و دامپ‌های هماهنگ شده نخورین که خیلی تو اینستاگرام و تلگرام هم زیاد شدن.

تو قسمت‌های بعدی قراره درباره رودمپ و وایت پیپر صحبت کنیم که یاد بگیرین چظوری پروژه های معتبر رو از شت کوین‌ها تشخیص بدین.

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر