وایت پیپر و رودمپ

اگر درباره ارزهای دیجیتال کمترین مطالعه رو داشته باشید حتما تا به امروز کلمه وایت پیپربه گوشتون خورده است. وایت پیپر به صورت لغوی به معنای ورق یا اوراق سفید است و به جز دنیای ارزهای دیجیتال بازهم کاربرد دارد. ولی ما تو این ویدئو به کاربردش تو دنیای کریپتوکارنسی می‌پردازیم.

این فایل که معمولا با فرمت PDF توسط سازندگان پروژه منتشر می‌شود خلاصه‌ای از یک پروژه است که به خواننده توضیح می‌دهد که این پلتفرم، قرار است چه مشکلی رو حل کند و کاربرد و هدف آن چیست؟ وایت پیپر مهم ترین گام برای تحلیل و سرمایه گذاری بلندمدت در یک پلتفرم است. مهم ترین و معروف ترین وایت پیپردنیای ارزهای دیجیتال، وایت پیپر بیت کوین است که در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.

مطالعه وایت پیپر بصورت کلی سه مشکل را برای شما حل می‌کند:اولی مورد را که گفتیم، آشنایی با پروژه و درک آن استدومین مورد این است که بررسی کنید که آیا واقعا این پلتفرم توانایی رسیدن به اهدافش را دارد یا خیر؟و در نهایت اینکه توکن این شبکه چه کاربردی دارد و چقدر معتبر است؟رودمپ معمولا از چکیده، مقدمه و طرح مشکل شروع می‌شود و به معرفی تیم سازنده و جمع بندی ختم می‌شود.

جمع بندی

در کنار وایت پیپر نوع دیگری از اسناد هم وجود دارد بنام یلو پیپر. تمام محتوایی که تو وایت پیپیر وجود دارد رسمی و معتبر است و از طرف تیم سازنده تایید شده است. اما بعضی وقت‌ها دسته‌ای از اطلاعات و داده‌ها هستند که هیچ جایی ثبت رسمی نشده‌اند اما اطلاع رسانی آن‌ها ضروری است. این دسته از اطلاعات را در نامه‌ دیگری به نام زرد نامه یا Yellow Paper منتشر می‌کنند.

دومین مسئله‌ای که هنگام سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای باید چک شود رودمپ یا نقشه راه است. نقشه راه در واقع پلن و برنامه کلی فعالیت‌های آتی تیم سازنده آن پلتفرم را نشان می‌دهد. البته که هر چقدر تاریخ‌های اعلامی در رودمپ دقیق‌تر باشد و اون تیم هم سرموقع تعیین شده کارهایش را انجام بدهد، اعتبار تیم سازنده اون پلتفرم بالاتر می‌رود.

یعنی چی؟ یعنی اگر برای مثال ما بگوییم یک بروزرسانی خاص در ارزینجا در هفته دوم مرداد 1402 انجام می‌شود از این که بگوییم در تابستان آینده یا بعدی انجام می‌شود به مراتب ارزش بیش‌تری دارد. حالا اگر بتوانیم طبق گفته هایمان عمل کنیم و سرموقع به قول خود عمل کنیم که ارزش و اعتبار رودمپمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

حالا اگر پروژه‌ای وایت پیپر نداشت ولی تعریف زیادی از آن شنیدید تکلیف چیست؟ خب این موضوع ر می‌شود در کشورهایی با اقتصاد ضعیف مثل کشور خودمان دید، که بعضی از کلاهبرداران توکنی را می‌سازند که البته آموزش این کار را هم آموزش می‌دهیم و با وعده و وعید مثل سود پله‌ای و هرمی و ... سعی می کنند دیگران را به این پروژه جذب کنند و توکنشان را بفروشند. پروژه ای که حتی وجود خارجی ندارد! پس قبل از خرید هر ارزی حتی اگر کل متن وایت پیپر و رودمپ رو نمی خوانید حداقل ببینید رودمپ و وایت پیپر دارد یا خیر!

آموزش ارزدیجیتال
آموزش ارزدیجیتال

ابزار وبمستر