5 پیامد احتمالی ETFهای اتریوم برای آلتکوین‌ها

انتشار 2 ماه قبل
آنچه می‌خوانید...

قیمت اتریوم (ETH) پس از انتشار خبر غیرمنتظره‌ی پیشرفت در روند تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر اتریوم، همه را شگفت‌زده کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران تقریباً تسلیم شده بودند و انتظار داشتند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درخواست‌های ETF این رمزارز را رد کند. اما ناگهان، با اعلام افزایش […]

ETFهای اتریوم

قیمت اتریوم (ETH) پس از انتشار خبر غیرمنتظره‌ی پیشرفت در روند تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر اتریوم، همه را شگفت‌زده کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران تقریباً تسلیم شده بودند و انتظار داشتند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) درخواست‌های ETF این رمزارز را رد کند. اما ناگهان، با اعلام افزایش احتمال تأیید ETF از 25% به 75% توسط تحلیلگران سرشناس ETF بلومبرگ، اتریوم شاهد جهش قیمتی روزانه‌ای بود که مدت‌ها در بازار دیده نشده بود. با انتشار شایعات، قیمت اتریوم با عبور از سطوح حمایتی متعدد، حدود 20 درصد افزایش یافت و از مرز 3800 دلار گذشت. این رالی خوشایند نشان می‌دهد که تأیید ETFهای مبتنی بر اتریوم چقدر مهم است. در واقع، این رویداد برای امور مالی غیرمتمرکز اهمیت بیشتری نسبت به تأیید ETF های بیت‌کوین دارد. در حالی که ETFهای بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را به عنوان یک دارایی نهادی تثبیت کردند، اما تأیید ETF برای اتریوم می‌تواند به سایر ارزهای دیجیتال (آلت‌کوین‌ها) مشروعیت بخشد و آن‌ها را به مرحله بعدی رالی بازار صعودی سوق دهد. در ادامه، پیش‌بینی می‌کنم که با چراغ سبز SEC برای راه اندازی ETF های مبتنی بر اتریوم، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

رالی توکن‌های لایه دو (L2) و بازیگران قدیمی دیفای

تقریباً به طور قطع، راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم مانند آپتیمیسم (Optimism) و آربیتروم (Arbitrum) در کنار خود اتریوم از این خبر سود خواهند برد. در واقع، در جهش قبلی بازار در اوایل هفته، این توکن‌ها شاهد حرکات قیمتی مشابه با اتریوم بودند و افزایش‌های چشمگیر دو رقمی را تجربه کردند. رولاپ ها اکنون بخش جدایی‌ناپذیری از کل اکوسیستم اتریوم هستند و به همین دلیل، سرنوشت آن‌ها نیز به اتریوم گره خورده‌ است.

لایه 2 های اتریوم
برخی از شبکه‌های لایه 2 اتریوم

بازیگران قدیمی دیفای مانند یونی‌سواپ یا آوه، به دلیل ارتباط مستقیمشان با فناوری ماشین مجازی اتریوم (EVM)، از حرکات مثبت اتریوم بهره‌مند می‌شوند. این غول‌های دیفای در جهش اخیر بازار عملکرد بسیار خوبی داشتند و به احتمال زیاد به همراه اتریوم همچنان سود خواهند برد. دلیل این امر صرفاً مشروعیتی است که تأیید ETF به پروژه‌‌هایی که روی این بلاک‌چین ساخته می‌شوند، اعطا می‌کند.

پروژه‌های سازگار با EVM عملکرد بهتری خواهند داشت

هر پروژه‌ای که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار باشد و بر بستر بلاک‌چین‌های سازگار با EVM فعالیت کند، عملکرد بهتری نسبت به اکوسیستم‌های بسته خواهد داشت. این امر باعث می‌شود پروژه‌هایی مانند آولانچ و پالیگان در مقایسه با پروژه‌هایی مانند الگوراند که هنوز با EVM سازگار نیستند، در موقعیت بهتری قرار بگیرند. اکنون که ETFهای مبتنی بر اتریوم تأیید شده‌اند، سازگاری با EVM به موضوعی بسیار مهم‌تر از چند سال گذشته تبدیل خواهد شد. این امر تا حدودی به این دلیل است که تأیید ETF نوعی شفافیت نظارتی را برای اتریوم به ارمغان می‌آورد و تا حدودی هم به این دلیل است که صرفاً باعث ایجاد هیجان پیرامون دومین بلاک‌چین بزرگ جهان می‌شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های وام دهی پیشتاز خواهند بود

تا به امروز، دستیابی به «پذیرش جریان اصلی» برای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) با دشواری‌هایی همراه بوده است. این حوزه هنوز به طور ویژه کاربرپسند نیست، اغلب امنیت بالایی ندارد و مورد علاقه‌ی نهادهای نظارتی هم قرار نمی‌گیرد. اما یک ETF مبتنی بر اتریوم می‌تواند همه چیز را تغییر دهد؛ چرا که تایید ETFها اعتماد عمومی به اتریوم را افزایش می‌دهد و موجب افزایش تقاضا برای این رمزارز و خدمات مالی مبتنی بر آن می‌شود. این موضوع، سرمایه‌گذاری در دیفای را ساده‌تر و امن‌تر می‌کند، بنابراین ممکن است شاهد هجوم کاربران عادی به این فضا به دنبال بازدهی چشمگیر باشیم. در صورت وقوع چنین سناریویی، پروژه‌هایی که کاربردی‌ترین خدمات را ارائه می‌دهند، بیشترین سود را خواهند برد. به عنوان مثال، این خبر برای صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ، سوشی‌سواپ یا بالانسر و همچنین پروتکل‌های قرض‌دهی/وام‌دهی مانند آوه و کامپاون می‌تواند خبر خوبی باشد.

لایه 1هایی مانند سولانا ممکن است عقب بیفتند

رقبای اتریوم
تایید ETFهای اتریوم می‌تواند کار را برای رقبایش سخت کند

رقبای اتریوم، از جمله سولانا (SOL)، پس از تأیید ETF مبتنی بر اتریوم، برای پیشی گرفتن از این ارز دیجیتال با مشکل مواجه خواهند شد. مطمئناً، پروژه‌هایی مانند سولانا همچنان در این چرخه به بالاترین قیمت‌های تاریخی خود دست خواهند یافت، زیرا تأیید یک ETF مبتنی بر اتریوم، شفافیت موردنیاز را برای بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. با این حال، با تأیید ETF مبتنی بر اتریوم، این ارز دیجیتال به بلاک‌چین پیشرو در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل می‌شود. در نتیجه، هر رقیبی که قبلاً به عنوان «قاتل اتریوم» شناخته می‌شد، احتمالاً جا می‌ماند.

خبر خوب برای zk-rollups و توکن‌های RWA

اتریوم، محل توسعه فناوری‌های جدید مانند اثبات دانش صفر (که بسیاری از راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم را تامین می‌کند) و توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) بوده است. جالب است بدانید که حتی صندوق خزانه‌داری توکن‌شده‌ی شرکت بلک راک (BlackRock) با نام BUIDL، روی اتریوم ساخته شده است. پس از تأیید ETFها، ممکن است شاهد پروژه‌های بسیار بیشتری باشیم که روی اتریوم ساخته می‌شوند. حتی برخی از پروژه‌ها ممکن است از لایه ۱ به شبکه های لایه 2 منقل شوند، زیرا این استفاده از آن‌ها را مسیری سودآورتر برای توسعه می‌دانند. درست مانند Celo که اخیراً تصمیم به مهاجرت به اتریوم با استفاده از OP Stack (ابزار توسعه شبکه لایه 2 آپتیمیزم) گرفته است.

افزایش تعداد آلت‌کوین‌ها به طور طبیعی به معنای رشد ارزش کل قفل‌شده (TVL) در دیفای خواهد بود، اما این امر با چراغ قرمزی همراه است. توکن و فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر اغلب به معنای ریسک بیشتر است و این موضوع در هیچ کجا به اندازه‌ی فضای دیفای مشهود نیست. بنابراین، ممکن است شاهد افزایش کلاهبرداری، «فرار با سرمایه» (Rug Pull) و در نهایت ضررهای بیشتری باشیم.

سرمایه‌گذاران همواره باید سطح امنیت خود را بهبود دهند و در مورد هر پروژه‌ای به طور مستقل تحقیق کنند، صرف نظر از اینکه این پروژه‌های جدید چقدر هیجان‌انگیز و نوآورانه به نظر می‌رسد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران باید از هیجان‌زده شدن و تحت تأثیر قرار گرفتن از پامپ‌های احتمالی بازار در زمان رالی قیمت ها اجتناب کنند.

ضرب‌المثل قدیمی «با شایعه بخر، با خبر بفروش» در ارزهای دیجیتال، درست مانند بازارهای سنتی، صادق است. با توجه به افزایش قیمتی که با انتشار شایعات مربوط به تأیید ETF برای اتریوم شاهد بودیم، انتظار داریم در روزها یا هفته‌های آینده شاهد موج فروش باشیم. این نوسانات کوتاه‌مدت برای یک رالی پایدار در بلندمدت طبیعی و حتی مطلوب است. اما یک سرمایه‌گذار محتاط از تصمیم‌گیری‌های معاملاتی مبتنی بر ترس از دست دادن فرصت (FOMO) اجتناب می‌کند و منتظر اصلاح قیمتی برای انجام معاملات بعدی خود می‌ماند.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx