دیفای (DeFi) چیست؟ | قسمت دوم

دیفای (DeFi) چیست؟
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 566 نفر

چرا امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) مهم است؟

از طریق یک شبکه همتا به همتا، دیفای واسطه ها را حذف می کند و به بانکداری غیرمتمرکز اجازه می دهد، که قبلاً به دلیل نیاز به تأیید تراکنش ها از طریق اشخاص ثالث امکان پذیر نبود. بحران مالی جهانی ۰۹-۲۰۰۸ نشان داد که نمی توان به واسطه ها اعتماد کرد زیرا مشتریان اغلب از مقررات اساسی حاکم بر محصولات و خدمات مالی بی اطلاع هستند. هدف دیفای ایجاد یک بازار مالی باز، بدون نیاز به اعتماد و بدون نیاز به مجوز است. بسیاری از فناوری در فضای دیفای با هدف بهبود سیستم مالی فعلی، به طور بالقوه بهبود تجربه کاربر (هم برای مشاغل و هم برای مشتریان آنها) است.

دیفای چگونه کار می کند؟

اگرچه دیفای اغلب در ارتباط با ارزهای دیجیتال بوجود آمده است، اما فراتر از ایجاد پول دیجیتال جدید یا ارزش است. قراردادهای هوشمند DeFi طوری طراحی شده اند که جای سیستم های مالی سنتی را بگیرند.

هیچ بانک یا مؤسسه‌ای برای مدیریت پول شما وجود ندارد، زیرا هیچ واسطه‌ای وجود ندارد که تراکنش‌های برنامه‌های دیفای را مجاز کند. علاوه بر این، کد برنامه نویسی این پلتفرم ها برای بررسی دقیق هر کسی باز است، بنابراین حس شفافیت در پروتکل‌های دیفای وجود دارد. همچنین، شبکه‌های بازدر محدوده بین المللی فعالیت دارند. اپلیکیشن های متعددی برای کاربران در دسترس هستند که بیشتر آنها بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده اند.

امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) چیست؟

دیفای در سال ۲۰۲۰ رونق گرفت و هجوم پروژه ها را به حوزه رمزنگاری وارد کرد و به یک جنبش مالی جدید تبدیل شد. از آنجایی که بیت کوین اساساً دارای بسیاری از ویژگی های دیفای است، هیچ تاریخ شروع قطعی برای شروع بخش دیفای وجود ندارد، به جز راه اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹.

با این حال، پس از سال ۲۰۱۷، چندین اکوسیستم مانند کامپوند فایننس و میکر دائو رواج یافتند و قابلیت‌های مالی بیشتری را برای کریپتو و دیفای رایج کردند. در سال ۲۰۲۰، با ظهور پلتفرم‌های بیشتر، جایگاه دیفای مستحکم تر شد، همراستا با استفاده از راه‌حل‌های دیفای برای استراتژی‌هایی مانند ییلد فارمینگ.

صرافی های غیرمتمرکز (DEX)

DEX یا صرافی های غیرمتمرکز به کاربران اجازه می دهد تا دارایی های دیجیتال را به روشی غیر حضانتی و بدون نیاز به یک واسطه یا ارائه دهنده خدمات شخص ثالث معامله کنند. اگرچه آنها تنها یک عنصر از بخش دیافی را تشکیل می دهند، DEX ها برای سال ها بخشی از صنعت کلی ارز دیجیتال بوده اند. آنها به شرکت کنندگان امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را بدون ایجاد حساب کاربری در صرافی ارائه می دهند.

صرافی های غیرمتمرکز به شما امکان می دهند دارایی ها را از یک پلت فرم متمرکز دور نگه دارید و در عین حال امکان معامله از کیف پول های خود را از طریق تراکنش هایی که روی بلاکچین هستند را می دهند. بازارسازان خودکار در سال ۲۰۲۰ رایج شدند و از قراردادهای هوشمند و استخرهای نقدینگی برای تسهیل خرید و فروش دارایی های کریپتویی استفاده می کنند.

صرافی های غیرمتمرکز معمولاً بر روی بلاکچین های متمایز ساخته می شوند و سازگاری آنها را با فناوری توسعه داده شده مشخص می کنند. به عنوان مثال، صرافی های غیرمتمرکز ساخته شده بر روی بلاکچین اتریوم، معاملات دارایی های ساخته شده بر روی اتریوم، مانند توکن های ERC-20 را تسهیل می کنند.

استفاده از صرافی های غیرمتمرکز مستلزم داشتن کیف پول های سازگار است. به طور کلی، کیف‌پول‌های کریپتو غیرحضانتی به شما امکان می‌دهند دارایی‌های خود را کنترل کنید و برخی از آنها با DEX ها سازگار هستند. با این حال، این نوع ذخیره سازی دارایی مسئولیت بیشتری را در قبال امنیت وجوه خود به عهده شما می گذارد. علاوه بر این، برخی از صرافی های غیرمتمرکز ممکن است ویژگی های کمتر و هزینه های مالی مرتبط بالاتری نسبت به صرافی های متمرکز داشته باشند.

صرافی های غیرمتمرکز از نظر نقدینگی و جمع آوری یک پایگاه کاربر معمولی راه طولانی را طی کرده اند که همچنان در حال رشد است. همانطور که صرافی های غیرمتمرکز مقیاس پذیرتر می شوند (یعنی سریع تر و کارآمدتر) انتظار می رود حجم معاملات آنها حتی بیشتر قبل افزایش یابد.

جمع آوری و کیف پول

Aggregators رابط هایی هستند که توسط آن کاربران با بازار دیفای تعامل دارند. در ابتدایی ترین مفهوم، آنها پلتفرم های مدیریت دارایی غیرمتمرکز هستند که به طور خودکار دارایی های دیجیتال کاربران را بین پلتفرم های مختلف ییلد فارمینگ انتقال می دهند تا بالاترین بازده را ایجاد کنند.

کیف پول ها مکان هایی برای نگهداری و تبادل ارزهای دیجیتال هستند. کیف پول‌ها می‌توانند چندین دارایی مختلف یا فقط یک دارایی را ذخیره کنند و می‌توانند در انواع مختلفی از جمله نرم‌افزار، سخت‌افزار و کیف پول‌های صرافی عرضه شوند. کیف پول های خود میزبان، کیف پول هایی که کلیدهای خصوصی خود را برای آنها مدیریت می کنید، می توانند جزء کلیدی دیفای باشند و بسته به کیف پول به تسهیل استفاده از پلتفرم های مختلف دیفای کمک کنند. در مقابل، کیف پول‌های مبتنی بر تبادل، کلیدهای خصوصی شما را کنترل می‌کنند و کنترل کمتری به شما می‌دهند، اما مسئولیت امنیتی کمتری نیز به شما می‌دهند.

بازارهای غیر متمرکز

بازارهای غیرمتمرکز یک مورد اصلی استفاده از فناوری بلاکچین را نشان می دهند. آن‌ها «همتا» را در شبکه‌های همتا به همتا قرار می‌دهند، زیرا به کاربران اجازه می‌دهند به روشی غیرقابل اعتماد با یکدیگر یعنی بدون نیاز به واسطه با هم مبادله کنند. پلتفرم قرارداد هوشمند اتریوم، برترین بلاکچین است که بازارهای غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند، اما بسیاری دیگر وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های خاص، مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) را مبادله یا مینت کنند.

برای مطالعه ادامه «دیفای (DeFi) چیست؟» به بخش سوم مقاله مراجعه فرمایید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx