پنج استراتژی برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

پنج استراتژی برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال به حداقل رساندن ریسک برای بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران اولویت اول است. حتی اگر تحمل ریسک شما بالا باشد، باز هم به نوعی ریسک سرمایه گذاری خود را در مقابل بازده آن می سنجید. با این حال، مدیریت ریسک چیزی بیشتر از انتخاب معاملات […]

مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال

پنج استراتژی برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

به حداقل رساندن ریسک برای بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران اولویت اول است. حتی اگر تحمل ریسک شما بالا باشد، باز هم به نوعی ریسک سرمایه گذاری خود را در مقابل بازده آن می سنجید. با این حال، مدیریت ریسک چیزی بیشتر از انتخاب معاملات یا سرمایه گذاری های کم ریسک است. مجموعه ابزار جامعی از استراتژی های مدیریت ریسک موجود است که بسیاری از آنها برای مبتدیان نیز مناسب هستند.

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک مستلزم پیش‌بینی و شناسایی ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری شما برای به حداقل رساندن آنها است. سپس سرمایه گذاران از استراتژی های مدیریت ریسک برای کمک به مدیریت ریسک پرتفوی خود استفاده می کنند. اولین گام مهم ارزیابی خطرات فعلی احتمالی و سپس ایجاد استراتژی ها و برنامه های مناسب برای آن‌ها است.

استراتژی های مدیریت ریسک، برنامه ها و اقدامات راهبردی است که معامله گران و سرمایه گذاران پس از شناسایی ریسک های سرمایه گذاری انجام می دهند. این استراتژی‌ها ریسک را کاهش می‌دهند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی را شامل شوند، مانند گرفتن بیمه زیان و تنوع بخشیدن به پرتفوی شما.

علاوه بر شیوه های مدیریت ریسک فعال، درک اصول برنامه ریزی مدیریت ریسک مهم است. چهار روش برنامه ریزی کلیدی وجود دارد که باید قبل از شروع یک استراتژی مدیریت ریسک خاص در نظر بگیرید، زیرا روشی که انتخاب می کنید استراتژی مورد نظر شما را مشخص می کند.

چهار روش کلیدی برنامه ریزی مدیریت ریسک

  • پذیرش: تصمیم به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در دارایی، اما خرج نکردن پول برای جلوگیری از آن، زیرا ضرر احتمالی آن مهم نیست.
  • انتقال: انتقال ریسک سرمایه گذاری به شخص ثالث با یک هزینه مشخص.
  • اجتناب: عدم سرمایه گذاری در دارایی با ریسک بالقوه.
  • کاهش: کاهش پیامدهای مالی یک سرمایه گذاری پرخطر با تنوع بخشیدن به پرتفوی خود. این مورد می تواند در همان طبقه دارایی یا حتی در بین صنایع و دارایی های مختلف باشد.

چرا استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال مهم است؟

باور عموم این است که ارزهای دیجیتال به عنوان یک طبقه دارایی، یکی سرمایه گذاری پرریسک برای سرمایه گذاران متوسط است. قیمت ارزهای دیجیتال عموما ثبات هستند، پروژه ها می توانند یک شبه از کار بیفتند و فناوری بلاک چین می تواند برای تازه واردان چالش برانگیز باشد.

با پیشرفت سریع ارزهای دیجیتال، استفاده از شیوه‌ها و استراتژی‌های صحیح مدیریت ریسک برای کاهش خطرات احتمالی مرتبط با ارزهای دیجیتال ضروری است. این یک گام اساسی برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق و مسئولیت پذیر است.

در ادامه در مورد پنج استراتژی مدیریت ریسک که می تواند برای سبد ارزهای دیجیتال شما مفید باشد، صحبت خواهیم کرد.

استراتژی شماره 1: قانون 1 درصد

قانون 1 درصد یک استراتژی مدیریت ریسک ساده است که مستلزم ریسک نکردن بیش از 1٪ از کل سرمایه شما در یک سرمایه گذاری یا ترید است. اگر 10000 دلار برای سرمایه گذاری دارید و می خواهید به قانون 1% پایبند باشید، چند راه برای انجام این کار وجود دارد. یکی خرید 10000 دلار بیت کوین (BTC) و تعیین یک حدضرر (Stop Loss) روی 9900 دلار است. در این روش، زیان خود را باید به 1٪ از کل سرمایه سرمایه گذاری شده خود (100 دلار) کاهش می دهید.

همچنین می توانید 100 دلار اتریوم (ETH) را بدون تنظیم حد ضرر برای آن خریداری کنید، زیرا اگر قیمت اتریوم حتی 0 هم شود، تنها حداکثر 1٪ از کل سرمایه خود را از دست خواهید داد. قانون 1 درصد بر اندازه سرمایه گذاری شما تأثیر نمی گذارد، اما روی مقداری که مایلید در یک سرمایه گذاری ریسک کنید. تاثیر دارد. قانون 1 درصد به دلیل نوسانات بازار برای کاربران ارزهای دیجیتال بسیار مفید و مهم است. حریص شدن می تواند آسان باشد، و برخی از سرمایه گذاران ممکن است مقدار زیادی را در یک سرمایه گذاری بگذارند و حتی متحمل ضررهای سنگینی شوند اما انتظار دارند که جهت بازار عوض شود.

استراتژی شماره 2: تعیین حد ضرر و حد سود

حد ضرر، قیمت از پیش تعیین شده ای را برای دارایی تعیین می کند که معامله در آن نقطه بسته می شود. قیمت حدضرر پایین‌تر از قیمت فعلی تنظیم می‌شود و هنگامی که فعال می‌شود، در برابر ضررهای بیشتر از سرمایه شما محافظت می‌کند. دستور حد سود برعکس عمل می کند، قیمتی را تعیین می کند که می خواهید موقعیت معاملاتی خود را ببندید و سود خاصی را بدست بیاورید.

سفارشات حد سود و ضرر به شما کمک می کند ریسک خود را از دو طریق مدیریت کنید. اول، آنها را می توان از قبل تنظیم کرد که به طور خودکار اجرا می شود. در این روش نیازی به چک کردن 24 ساعته بازار ندارد، و اگر قیمت‌ها پرنوسان باشند، سفارش‌های از پیش تعیین‌شده شما فعال می‌شوند. همچنین این روش به شما این امکان را می‌دهد که محدودیت‌های واقعی را برای ضررها و سودهایی که می‌توانید ببرید تعیین کنید.

بهتر است این محدودیت ها را از قبل تعیین کنید تا این که مجبور شوید در لحظه تصمیم بگیرید. در حالی که ممکن است عجیب باشد که سفارش‌های حد سود را به‌عنوان بخشی از مدیریت ریسک در نظر بگیرید، نباید فراموش کنید که هر چه مدت بیشتری برای کسب سود منتظر بمانید، ریسک بیشتر می‌شود که بازار دوباره سقوط کند در حالی که ممکن است منتظر افزایش بیشتر قیمت باشید.

استراتژی شماره 3: متنوع سازی

تنوع بخشیدن به پرتفولیو یکی از محبوب ترین و اساسی ترین ابزار برای کاهش ریسک کلی سرمایه گذاری شماست. یک پرتفولیوی متنوع روی هیچ دارایی یا طبقه دارایی خیلی زیاد سرمایه گذاری نخواهد کرد و خطر زیان سنگین از یک دارایی یا طبقه دارایی خاص را به حداقل می رساند. به عنوان مثال، شما ممکن است انواع مختلفی از کوین ها و توکن ها را در اختیار داشته باشید و همچنین نقدینگی و وام ارائه دهید.

هج کردن یا پوشش ریسک یک استراتژی نسبتا پیشرفته تر برای محافظت از سود یا به حداقل رساندن زیان با خرید دارایی دیگر است. معمولاً این دارایی ها دارای همبستگی معکوس هستند. تنوع بخشی می تواند نوعی پوشش ریسک باشد، اما شاید شناخته شده ترین نمونه، قراردادهای آتی باشد.

یک قرارداد آتی به شما امکان می دهد قیمت یک دارایی را در تاریخ آینده قفل کنید. به عنوان مثال، تصور کنید که قیمت بیت کوین کاهش می یابد، بنابراین تصمیم می گیرید در برابر این ریسک محافظت کنید و یک قرارداد آتی برای فروش بیت کوین به قیمت 20000 دلار با مدت سه ماه ببندید. اگر قیمت بیت کوین واقعاً سه ماه بعد به 15000 دلار کاهش یابد، از موقعیت آتی خود سود خواهید برد.

شایان ذکر است که قراردادهای آتی از نظر مالی تسویه می شوند و شما مجبور نیستید سکه ها را به صورت فیزیکی تحویل دهید. در این صورت، شخص طرف قرارداد شما 5000 دلار به شما می‌پردازد (تفاوت بین قیمت نقدی و آتی) و شما در برابر خطر سقوط قیمت بیت کوین محافظت می‌شوید. همانطور که گفته شد، دنیای ارزهای دیجیتال یک دنیای بی ثبات است. با این حال، هنوز فرصت هایی برای تنوع بخشیدن به این طبقه دارایی و استفاده از فرصت های پوشش دهی وجود دارد. تنوع در ارزهای دیجیتال بسیار مهم تر از بازارهای مالی سنتی تر با نوسانات کمتر است.

استراتژی شماره 4: یک استراتژی خروج آماده داشته باشید

داشتن استراتژی خروج یک روش ساده اما موثر برای به حداقل رساندن خطر ضررهای سنگین است. با پایبندی به برنامه، می توانید در یک نقطه از پیش تعیین شده سیو سود کنید یا حدضرر خود را فعال کنید. اغلب، به راحتی می‌توان در هنگام کسب سود به راه خود ادامه داد یا حتی زمانی که قیمت‌ها در حال کاهش است، بیش از حد به یک ارز دیجیتال ایمان داشت. گرفتار شدن در هایپ، تعصب گرایی یا یک جامعه تجاری نیز می تواند تصمیم گیری شما را دچار مشکل کند.

یکی از راه‌های اجرای موفقیت‌آمیز یک استراتژی خروج، استفاده از سفارش‌های محدود است. شما می توانید تنظیم کنید که به طور خودکار در یک قیمت محدود شده توسط شما فعال شوند، چه بخواهید سود ببرید یا حداکثر ضرر را تعیین کنید.

استراتژی شماره 5: خودتان تحقیق کنید  (DYOR)

DYOR یک استراتژی کاهش ریسک ضروری برای هر سرمایه‌گذار است. در عصر اینترنت، انجام تحقیقات شخصی آسانتر از همیشه است. قبل از سرمایه گذاری در یک توکن، سکه، پروژه یا دارایی دیگر، باید دقت لازم را داشته باشید. مهم این است که اطلاعات ضروری در مورد یک پروژه را بررسی کنید، مانند وایت پیپر، توکنومیک، نقشه راه، جامعه و سایر فاکتورها.

با این حال، اطلاعات نادرست به سرعت پخش می شود و هر کسی می تواند نظرات خود را به صورت آنلاین به عنوان واقعیت ارائه کند. هنگام انجام تحقیق، در نظر بگیرید که اطلاعات خود را از کجا به دست می آورید و در چه زمینه ای ارائه شده است. کلاهبرداری امری عادی است و پروژه ها یا سرمایه گذاران می توانند اخبار نادرست، جانبدارانه یا تبلیغاتی را طوری منتشر کنند که گویی صادقانه و واقعی هستند.

سخن پایانی

با پنج استراتژی مدیریت ریسکی که توضیح دادیم، یک کیت ابزار موثر برای کمک به کاهش ریسک پرتفولیوی خود خواهید داشت. حتی استفاده از روش‌های ساده‌ای که بیشتر حوزه‌ها را پوشش می‌دهد، به شما کمک می‌کند مسئولانه‌تر سرمایه‌گذاری کنید.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx