کریپتو طبق اقتصاد کلان در سال ۲۰۲۳ نیز نزولی خواهد بود

کریپتو و اقتصاد کلان
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 435 نفر

کریپتو طبق اقتصاد کلان در سال ۲۰۲۳ نیز نزولی خواهد بود

بدون شک سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین سال ها برای بیت کوین بود و خریداران بیت کوین، عمدتاً شاهد سقوط ۶۵ درصدی قیمت آن بوده‌اند. در حالی که دلایل واضحی مانند سقوط لونا در ماه می و ورشکستگی صرافی FTX در نوامبر، برای این افت وجود داشت مهمترین دلیل سیاست فدرال رزرو ایالات متحده برای افزایش نرخ بهره بود. قیمت بیت کوین قبل از سقوط  لونا، به لطف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، ۵۰ درصد از اوج ۶۹۰۰۰ دلاری خود کاهش یافته بود و به ۳۳۱۰۰ دلار رسیده بود. اولین کاهش قابل توجه قیمت بیت کوین به دلیل عدم اطمینان بازار در مورد شایعات احتمالی افزایش نرخ در نوامبر ۲۰۲۱ بود. در ژانویه ۲۰۲۲، بازار سهام به دلیل فشار فزاینده کاهش قریب الوقوع، شروع به تحریک شدن کرده بود که بر قیمت کریپتوها نیز تأثیر منفی داشت. در سال ۲۰۲۲ بازار کریپتو همچنان با همین مشکل مواجه بود، جایی که سیگنال‌های مخالف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو حرکت های صعودی زیادی را از بازار دور کرده بود. بدترین بخش این است که این روند ممکن است بسیار بیشتر از آنچه شرکت کنندگان در بازار انتظار دارند ادامه داشته باشد.

نمودار قیمت روزانه بیت کوین

نمودار قیمت روزانه بیت کوین

نشانه‌هایی از حباب دات کام دهه ۱۹۹۰ پدیدار شده است

حباب دات‌کام بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ می‌تواند به سرمایه‌گذاران چیزهای زیادی در مورد زمستان فعلی ارزهای دیجیتال بیاموزد و همچنان تصویری تلخ را برای سال ۲۰۲۳ ترسیم می‌کند. در اوایل دهه ۲۰۰۰، شاخص نزدک کامپوزیت که بیشتر شامل شرکت‌های برتر حوزه فناوری بود، حباب سنگینی تشکیل شد و زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ کرد، این حباب ترکید. با گران‌تر شدن اعتبار، میزان پول آسان در بازار کاهش یافت و باعث شد نزدک کاهش ۷۷ درصدی از اوج خود ثبت کند.

نمودار شاخص نزدک کامپوزیت

نمودار شاخص نزدک کامپوزیت

بازار کریپتو در حال حاضر با همین سناریو مواجه است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مشتاق به دنبال مهار تورم است و این بدان معناست که برای مدتی در آینده نرخ های بالاتری وجود خواهد داشت. نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس اخیراً در یک پست وبلاگی نوشت که انتظار دارد نرخ‌ها تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۵.۴٪ افزایش یابد. در حال حاضر، نرخ ها در محدوده ۴.۲۵٪ تا ۴.۵۰٪ هستند.

قابل ذکر است، در زمان حباب دات کام، فدرال رزرو در ماه می ۲۰۰۰ افزایش نرخ بهره را متوقف کرد، اما رکود در نزدک برای دو سال آینده ادامه یافت. بنابراین، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار کریپتو حداقل تا زمانی که فدرال رزرو در این مسیر حرکت می‌کند، کاهش بیشتری پیدا کند. اگر اقتصاد ایالات متحده رکودی مشابه سال ۲۰۰۱ را تجربه کند، خطر طولانی‌تر شدن بازار نزولی فعلی وجود دارد.

افزایش علائم رکود

بر اساس گزارش رایان مک‌مکن، تحلیلگر موسسه میزس، عرضه پول M2 دلار آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲ برای اولین بار در ۲۸ سال گذشته منفی شد. این شاخصی از رکود بالقوه است که معمولاً پیش از کاهش نرخ رشد عرضه پول است. در حالی که مک‌مکن احتمال تبدیل شدن شاخص رشد منفی عرضه پول به یک سیگنال نادرست را تایید کرد، او افزود که این سیگنال به طور کلی یک پرچم قرمز برای رشد اقتصادی و اشتغال است. همچنین تنها به عنوان یک شاخص دیگر عمل می کند که به اصطلاح فرود نرم وعده داده شده توسط فدرال رزرو بعید است که هرگز واقعیت داشته باشد.

شاخص رکود احتمالی با استفاده از عرضه پول M2 USD منبع: موسسه میزس

شاخص رکود احتمالی با استفاده از عرضه پول M2 USD منبع: موسسه میزس

آخرین گزارش موسسه مدیریت عرضه همچنین نشان می دهد که فعالیت های اقتصادی ایالات متحده برای دومین ماه متوالی در دسامبر کاهش یافته است. شاخص مدیران خرید (PMI) برای دسامبر به ۴۸.۳ درصد رسید و مقادیر زیر ۵۰ درصد نشان دهنده انقباض است. این نشان می دهد که تقاضا برای کالاهای تولیدی در حال کاهش است که احتمالاً ناشی از نرخ های بهره بالاتر است. متوسط رکود اقتصادی ایالات متحده از سال ۱۸۵۷، ۱۷ ماه به طول انجامید و شش رکود از سال ۱۹۸۰ کمتر از ده ماه به طول انجامید. این رکود از نظر فنی در آگوست ۲۰۲۲ با دو چهارم رشد منفی تولید ناخالص داخلی آغاز شد. میانگین های تاریخی نشان می دهد که رکود فعلی ممکن است تا ژوئن ۲۰۲۳ یا ژانویه ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

آیا شرایط مطلوب کریپتو زودتر از سال ۲۰۲۴ شکل می گیرد؟

بازار کریپتو به قلمرو پول آسان برای بازگشت نیاز دارد تا یک روند صعودی پایدار ایجاد کند. با این حال، بر اساس برنامه فعلی فدرال رزرو، این شرایط در آینده نزدیک بعید به‌نظر می‌رسد. تنها یک رویداد قو سیاه که دولت ایالات متحده را مجبور می کند به تسهیل کمی با نرخ های بهره کم و محرک های اقتصادی متوسل شود، مانند آنچه در زمان همه گیری کووید-۱۹ انجام داد، می تواند یک روند صعودی دیگر را شروع کند.

به گفته بن لیلی، تحلیلگر مستقل بازار، ممکن است حباب در بخش وام مصرفی در حال شکل گیری باشد که در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرده و به نزدیک به ۱ تریلیون دلار رسیده است. این افزایش به ویژه در دو سال گذشته از زمانی که دولت ایالات متحده نوشتن چک های محرک را متوقف کرد، شدید بود. لیلی استنباط می‌کند که اگر بسیاری از وام‌گیرندگان به دلیل فشارهای اقتصادی رو به رشد، وام‌های خود را نکول کنند، این بخش ممکن است سقوط کند. او همچنین خاطرنشان کرد که حل کردن این موضوع نیازمند محرک های دولتی است.

جدول زمانی برای ترکیدن حباب یکی از چالش برانگیزترین چیزها برای پیش بینی است. احتمالاً ممکن است با پایان رکود در اواخر سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ مصادف شود. با این حال، تا زمانی که تایید چرخش فدرال رزرو یا تسهیل کمی صورت نگیرد، بیشتر سرمایه گذاران انتظار دارند که بازار کریپتو در یک روند نزولی باقی بماند. تا به امروز، کل سرمایه بازار کریپتو از اوج خود یعنی ۳ تریلیون دلار، ۷۵ درصد کاهش یافته است. اوج ۷۵۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۷ یک سطح حمایتی و مقاومتی حیاتی برای بازار است. اگر این سطح بشکند، کل سرمایه بازار صنعت ممکن است به زیر ۵۰۰ میلیارد دلار سقوط کند.

نمودار ارزش کل بازار کریپتو

نمودار ارزش کل بازار کریپتو

در حالی که ممکن است صعودهای موقتی در بازار نزولی وجود داشته باشد، فشارهای کلان اقتصادی احتمالاً تمام حرکت های مثبت را تضعیف می کند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx