دیفای ۲ چیست و چرا اهمیت دارد؟

دیفای 2
  • زمان مطالعه: 20دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 409 نفر

دیفای ۲ (DeFi 2.0) چیست و چرا اهمیت دارد؟

دیفای ۲ (DeFi 2.0) نوآوری جدیدی از سوی پروژه های کریپتویی است که مشکلات دیفای ۱ (DeFi 1.0) را بهبود می بخشد. هدف دیفای ارائه منابع مالی به عموم مردم است، اما با مشکلات مقیاس‌پذیری، امنیت، تمرکز، نقدینگی و دسترسی به اطلاعات دست و پنجه نرم کرده است. دیفای ۲ می خواهد با اینها مبارزه کند و محیط را کاربرپسندتر کند. در صورت موفقیت، دیفای می تواند به کاهش خطرات و عوارضی که کاربران رمزارز را از استفاده از آن منصرف می کند، کمک کند.

ما در حال حاضر انواع مختلفی از موارد استفاده از دیفای ۲ را داریم که در حال حاضر در حال فعالیت می کنند. برخی از پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند از توکن‌های LP خود استفاده کنید و توکن‌های LP ییلد فارمینگ را به عنوان وثیقه برای وام ارائه دهید. این مکانیسم به شما امکان می‌دهد سود بیشتری از دارایی خود کسب کنید و در عین حال پاداش‌های استخر را دریافت کنید.

شما همچنین می توانید وام های خود بازپرداخت را در جایی که وثیقه شما برای وام دهنده سود ایجاد می کند، بگیرید. این سیستم بهره وام را بدون پرداخت سود توسط وام گیرنده پرداخت می کند. موارد استفاده دیگر عبارتند از بیمه در برابر قراردادهای هوشمند به خطر افتاده و ضررهای دائمی .

یک روند رو به رشد در دیفای ۲ حاکمیت دائو (DAO) و عدم تمرکز است. با این حال، دولت ها و قوانین ممکن است در نهایت بر تعداد پروژه های اجرا شده تأثیر بگذارند. این مورد را هنگام سرمایه گذاری در پروژه‌ها در نظر داشته باشید، زیرا ممکن است خدمات ارائه شده را تغییر دهد.

مقدمه

تقریباً دو سال از رشد دیفای (مالی غیرمتمرکز) در سال ۲۰۲۰ می‌گذرد. از آن زمان، ما پروژه‌های دیفای فوق‌العاده موفقی مانند یونی سواپ، غیرمتمرکز کردن معاملات و امور مالی، و راه‌های جدید برای کسب علاقه در دنیای ارزهای دیجیتال داشته‌ایم. اما درست همانطور که با بیت کوین تجربه کردیم، هنوز مشکلاتی برای حل در چنین زمینه جدیدی وجود دارد. در پاسخ، اصطلاح دیفای ۲ برای توصیف نسل جدیدی از برنامه های غیرمتمرکز دیفای (DApps) محبوب شده است.

دیفای ۲ چیست؟

دیفای ۲ یک نوآوری جدید است که در تلاش برای ارتقا و رفع مشکلاتی است که در موج اصلی دیفای ۱ دیده می شود. دیفای در ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز به هر کسی که کیف پول رمزنگاری دارد انقلابی بود، اما همچنان نقاط ضعفی دارد. کریپتو قبلاً این فرآیند را با بلاک چین های نسل دوم مانند اتریوم (ETH) در حال بهبود در بیت کوین دیده است. دیفای ۲ همچنین باید به مقررات انطباق جدیدی که دولت ها قصد معرفی آن را دارند، مانند احراز هویت مشتریان و قوانین ضدپولشویی، واکنش نشان دهد.

بیایید یک مثال را بررسی کنیم. استخرهای نقدینگی (LP) درحوزه دیفای بسیار موفق عمل کرده‌اند، زیرا به ارائه‌دهندگان نقدینگی اجازه می‌دهد تا برای قرار دادن جفت توکن، کارمزد دریافت کنند. با این حال، اگر نسبت قیمت توکن ها تغییر کند، ارائه دهندگان نقدینگی در معرض خطر از دست دادن پول (از دست دادن دائمی) هستند. یک پروتکل دیفای ۲ می تواند با پرداخت هزینه ای ناچیز بیمه ای را در برابر این امر ارائه دهد. این راه حل انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در LP ها ایجاد می کند و به کاربران، سهامداران و فضای دیفای به طور کلی سود می رساند.

محدودیت های دیفای چیست؟

قبل از پرداختن به موارد استفاده از دیفای ۲، بیایید مشکلاتی را که سعی در حل آن دارد بررسی کنیم. بسیاری از مسائل در اینجا مشابه مشکلاتی است که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال به طور کلی با آن مواجه هستند:

۱- مقیاس پذیری: پروتکل های دیفای در بلاک چین با هزینه های ترافیک و تراکنش بالا کار می‌کنند و هزینه های تراکنش در آن بالا است. کارهای ساده ممکن است خیلی طول بکشد و مقرون به صرفه نباشد.

۲- اوراکل ها: محصولات مالی بسته به جزئیات خارجی به اوراکل های با کیفیت بالاتر (منابع داده های شخص ثالث) نیاز دارند.

۳- تمرکز: افزایش مقدار تمرکززدایی باید یک هدف در دیفای باشد. با این حال، بسیاری از پروژه ها هنوز دائو (DAO) ندارند.

۴- امنیت: اکثر کاربران خطرات موجود در دیفای را مدیریت یا درک نمی کنند. آن‌ها میلیون‌ها دلار در قراردادهای هوشمندی که کاملاً نمی‌دانند امن هستند، شریک می‌شوند. در حالی که ممیزی های امنیتی در محل وجود دارد، اما با به روز رسانی، ارزش آن ممیزی‌ها را کاهش می یابد.

۵- نقدینگی: بازارها و استخرهای نقدینگی در بلاک چین ها و پلتفرم های مختلف پخش می شوند و نقدینگی را تقسیم می کنند. تامین نقدینگی همچنین وجوه و ارزش کل آنها را قفل می کند. در بیشتر موارد، توکن‌های موجود در استخرهای نقدینگی را نمی‌توان در جای دیگری استفاده کرد و باعث ناکارآمدی سرمایه می‌شود.

چرا دیفای ۲ اهمیت دارد؟

حتی برای سرمایه‌گذاران و کاربران باتجربه ارزهای دیجیتال، استفاده از دیفای می تواند دلهره آور و چالش برانگیز باشد. با این حال، هدف آن کاهش موانع ورود و ایجاد فرصت‌های کسب درآمد جدید برای دارندگان ارز دیجیتال است. کاربرانی که ممکن است از یک بانک سنتی وام دریافت نکنند، ممکن است با دیفای وام بگیرند.

دیفای ۲ اهمیت دارد زیرا می تواند امور مالی را بدون به خطر انداختن ریسک دموکراتیزه کند. دیفای ۲ همچنین سعی می کند مشکلات ذکر شده در بخش قبل را حل کند و تجربه کاربر را بهبود بخشد. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم و مشوق های بهتری ارائه کنیم، آنگاه همه می توانند از این حوزه سود ببرند.

موارد استفاده دیفای

لازم نیست منتظر موارد استفاده دیفای ۲ باشیم. در حال حاضر پروژه‌هایی وجود دارد که خدمات جدید دیفای را در بسیاری از شبکه‌ها از جمله اتریوم، زنجیره BNB، سولانا و دیگر بلاک‌چین‌های دارای قرارداد هوشمند ارائه می‌کنند. در اینجا ما به برخی از رایج ترین آنها نگاه می کنیم:

باز کردن ارزش دارایی‌های استیک شده

اگر تا به حال یک جفت توکن را در یک استخر نقدینگی استیک کرده باشید، می‌دانید در ازای آن، توکن های LP دریافت خواهید کرد. با دیفای، می‌توانید توکن‌های LP را در یک پلتفرم ییلد فارمینگ استیک کنید تا سود خود را بیشتر کنید.

دیفای ۲ این را یک گام فراتر می برد و از این توکن های LP ییلد فارمینگ به عنوان وثیقه استفاده می کند. این می تواند برای وام راز دیجیتالی از یک پروتکل وام یا برای ضرب توکن ها در فرآیندی مشابه میکر دائو (DAI) باشد. مکانیسم دقیق بسته به پروژه تغییر می‌کند، اما ایده این است که توکن‌های LP شما باید ارزش خود را برای فرصت‌های جدید باز کنند، در حالی که همچنان شامل سود سالانه می‌شود.

بیمه قرارداد هوشمند

انجام بررسی دقیق قراردادهای هوشمند دشوار است مگر اینکه یک توسعه دهنده با تجربه باشید. بدون این دانش، شما فقط می توانید تا حدی یک پروژه را ارزیابی کنید. این امر ریسک زیادی را هنگام سرمایه گذاری در پروژه های دیفای ایجاد می کند. با دیفای ۲، امکان دریافت بیمه دیفای در قراردادهای هوشمند خاص وجود دارد.

تصور کنید از یک بهینه ساز ییلد فارمینگ استفاده می کنید و توکن های LP را در قرارداد هوشمند آن قرار داده اید. اگر قرارداد هوشمند به خطر بیفتد، می توانید تمام سپرده های خود را از دست بدهید. یک پروژه بیمه می تواند با پرداخت هزینه ای به شما ضمانت سپرده شما را در پلتفرم ییلد فارمینگ تضمین کند. توجه داشته باشید که این فقط برای یک قرارداد هوشمند خاص خواهد بود. معمولاً اگر قرارداد استخر نقدینگی به خطر بیفتد، پرداختی دریافت نخواهید کرد. با این حال، اگر قرارداد پلتفرم ییلد فارمینگ به خطر بیفتد اما تحت پوشش بیمه قرار گیرد، احتمالاً خسارت دریافت خواهید کرد.

بیمه زیان موقتی

اگر در یک استخر نقدینگی سرمایه گذاری کنید و استخراج نقدینگی را شروع کنید، هرگونه تغییر در نسبت قیمت دو توکنی که قفل کرده اید ممکن است منجر به زیان مالی شود. این فرآیند به عنوان ضرر موقتی شناخته می شود، اما پروتکل های جدید دیفای ۲ در حال بررسی روش های جدید برای کاهش این خطر هستند.

به عنوان مثال، تصور کنید که یک توکن به یک LP یک طرفه اضافه کنید که در آن نیازی به اضافه کردن یک جفت نیست. سپس پروتکل توکن بومی آنها را به عنوان طرف دیگر جفت ارز اضافه می کند. سپس کارمزدهای پرداخت شده از مبادلات در جفت مربوطه را دریافت خواهید کرد.

با گذشت زمان، پروتکل از هزینه های خود برای ایجاد یک صندوق بیمه استفاده می کند تا سپرده شما را در برابر اثرات ضررده تضمین کند. اگر کارمزد کافی برای پرداخت زیان وجود نداشته باشد، پروتکل می‌تواند توکن‌های جدیدی را برای پوشش آنها ایجاد کند. اگر توکن‌ها زیاد باشد، می‌توان آن‌ها را برای بعد ذخیره کرد یا برای کاهش عرضه سوزاند.

وام های خود بازپرداخت

به طور معمول، گرفتن وام مستلزم ریسک لیکوئید شدن و پرداخت بهره است. اما با  دیفای ۲، نیازی به این کار نیست. به عنوان مثال، تصور کنید که وامی به ارزش ۱۰۰ دلار از یک وام دهنده کریپتو دریافت می کنید. وام دهنده ۱۰۰ دلار ارز دیجیتال به شما می دهد اما ۵۰ دلار به عنوان وثیقه نیاز دارد. هنگامی که سپرده خود را ارائه می کنید، وام دهنده از آن برای دریافت سود برای پرداخت وام شما استفاده می کند. پس از اینکه وام دهنده ۱۰۰ دلار با رمز ارز شما به علاوه اضافی به عنوان حق بیمه به دست آورد، سپرده شما برگردانده می شود. در اینجا نیز خطر لیکوئید شدن وجود ندارد. اگر ارزش توکن وثیقه کاهش یابد، پرداخت وام بیشتر طول می کشد.

چه کسی دیفای ۲ را کنترل می کند؟

با این همه ویژگی و موارد استفاده، ارزش این را دارد که بپرسیم چه کسی آنها را کنترل می کند؟ خب، همیشه یک روند تمرکززدایی در فناوری بلاک چین وجود داشته است. دیفای از این قاعده مستضثنی نیست. یکی از اولین پروژه های دیفای ۱ یعنی میکردائو (DAI)، استانداردی را برای حرکت تعیین کرد. اکنون، به طور فزاینده ای رایج است که پروژه ها از جامعه خود نظرسنجی کنند.

بسیاری از توکن‌های پلتفرم به‌عنوان توکن‌های حاکمیتی نیز کار می‌کنند که به دارندگان آنها حق رأی می‌دهند. منطقی است انتظار داشته باشیم که دیفای ۲ تمرکززدایی بیشتری را به فضا بیاورد. با این حال، نقش انطباق و مقررات با رسیدن به دیفای مهم تر می شود.

خطرات دیفای ۲ چیست و چگونه از آنها پیشگیری کنیم؟

دیفای ۲ بسیاری از خطرات مشابه دیفای را دارد. در اینجا برخی از اصلی ترین ها و کارهایی که می توانید برای ایمن نگه داشتن خود انجام دهید آورده شده است.

۱- قراردادهای هوشمندی که با آنها تعامل دارید ممکن است دارای نقاط ضعف و سوراخ‌های امنیتی هستند که ممکن است هک شوند. ممیزی هرگز تضمینی برای ایمنی یک پروژه نیست. تا آنجا که ممکن است در مورد پروژه تحقیق کنید و درک کنید که سرمایه گذاری همیشه مستلزم ریسک است.

۲- مقررات می تواند بر سرمایه گذاری شما تأثیر بگذارد. دولت ها و تنظیم کننده ها در سراسر جهان به اکوسیستم دیفای علاقه مند هستند. در حالی که مقررات و قوانین می‌توانند امنیت و ثبات را برای کریپتو به ارمغان بیاورند، برخی از پروژه‌ها ممکن است مجبور شوند خدمات خود را به عنوان قوانین جدید تغییر دهند.

۳- ضرر موقتی: حتی با بیمه، هنوز برای هر کسی که می‌خواهد با استخراج نقدینگی درگیر شود، خطر بزرگی است. خطر را هرگز نمی توان به طور کامل حذف کرد.

۴- ممکن است دسترسی به وجوه دشوار باشد. اگر از طریق رابط کاربری وب‌سایت در یک پروژه استیک می‌کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که قرارداد هوشمند را در یک مرورگر بلاک چین نیز قرار دهید. در غیر این صورت، در صورت از کار افتادن وب‌سایت، نمی‌توانید برداشت کنید. با این حال، برای تعامل مستقیم با قرارداد هوشمند، به تخصص فنی نیاز دارید.

سخن پایانی

در حالی که ما در حال حاضر پروژه های موفق بسیاری در فضای دیفای داریم، هنوز پتانسیل کامل دیفای ۲ را مشاهده نکرده ایم. این موضوع هنوز برای اکثر کاربران پیچیده است و هیچ کس نباید از محصولات مالی که کاملاً درک نمی کند استفاده کند. هنوز کار برای ایجاد یک فرآیند ساده شده، به ویژه برای کاربران جدید وجود دارد. ما شاهد موفقیت در راه های جدید برای کاهش ریسک و کسب سود بالای سالانه بوده ایم، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا دیفای به طور کامل به وعده های خود عمل می کند یا خیر.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx