دامیننس اتریوم چیست و چه اهمیتی دارد؟

دامنینس اتریوم
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 470 نفر

از زمان پیدایش بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاحات مربوط به بازار مالی و مشاهیر کریپتویی بسیاری پدیدار شد که آگاهی داشتن از معنای درست این اصطلاحات، برای فعالیت در عرصه کریپتو امری ضروری تلقی می‌شود. عبارت دامیننس (Dominance)، نیز یکی همین عبارات مرتبط با بازار مالی است که میزان تسلط هر رمزارز بر کل بازار را نشان می‌دهد. امروزه بسیاری از افراد در سراسر جهان، ترید و معامله در زمینه ارزهای دیجیتال را به شغل اصلی خود تبدیل کرده و از این بازار کسب درآمد می‌کنند. از همین روی آشنایی با مفهوم‌های کاربردی که تحلیل این بازار را برای ما امکان‌پذیر می‌کند، امری حائز اهمیت به شمار می‌رود. دامیننس اتریوم (Etereum Dominance)، بیت کوین و یا سایر رمزارزها در معاملات دیجیتالی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از همین روی در ادامه از این مقاله از ارزینجا، همه چیز درباره دامیننس اتریوم را توضیح داده و اهمیت این موضوع را شرح دادیم.

دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance) چیست؟

در عبارت دامیننس اتریوم، کلمه (Dominance) به معنا میزان تسلط است که با تلفیق ارز دیجیتال اتریوم، معنای تسلط این رمزارز بر کل بازار کریپتو را شامل می‌شود. در کل دامیننس ارز دیجیتال به مفهومی اشاره دارد که تسلط یک رمزارز بر کل حجم معاملات بازار را مشخص می‌کند. اتریوم یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای جهان، پس از بیت کوین است که دامیننس این ارز میزان تسلط ETH بر بازار را نشان می‌دهد. تسلط اتریوم بر بازار را می‌توان همان ارزش و حجم مبادلات ارز دیجیتال اتریوم نیز معرفی کرد. این شاخص معمولاً به شکل یک نمودار که میزان حجم معاملات ETH را در بر می‌گیرد، به نمایش در می‌آید. این نمودار طبق تغییرات روزانه و یا حتی ساعتی، دائماً در حال تغییر است و مقدار خرید و فروش اتریوم را بازگو می‌کند.

دامیننس اتریوم

دامیننس اتریوم یکی از اصطلاحات بازار است که به سهم اتریوم از بازار اشاره دارد.

چرا دامیننس اتریوم اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم اصطلاح Ethereum Dominance، را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم، تجزیه‌وتحلیل دقیقی از قیمت اتر و ارزش بازار این رمزارز را به معامله‌گران ارائه می‌دهد. از همین روی به دامنینس اتریوم، سهم بازار ETH نیز گفته می‌شود. دامیننس اتریوم به هر میزان که نمایش داده شود بدان معناست که سهم بازار اتریوم از کل بازار مقدار عدد موردنظر است. به طور خاص، ۲ دلیل اصلی را می‌توان برای اهمیت بررسی دامیننس اتریوم ارائه داد:

  1. یکی از شاخص‌های مهم ترید و ثبت معاملات در بازار ارزهای دیجیتال است.
  2. اتریوم یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین رمزارزهای قابل‌معامله به شمار می‌رود.

درواقع می‌توان گفت بررسی نمودار دامیننس ETH، وضعیت اتریوم در بازار را به‌تمامی معامله‌گران از سراسر جهان نشان می‌دهد. از همین روی دامیننس را می‌توان یک ابزار قدرتمند مخصوص‌ترید معرفی کرد که میزان خریداران جدید اتریوم را مشخص می‌کند.

نحوه ترید از طریق دامیننس

دامیننس اتریوم به‌تمامی معامله‌گران این ارز دیجیتال محبوب کمک می‌کند تا زمان صحیح ثبت معاملات خود را مشخص کنند. چراکه معمولاً با بالارفتن دامیننس اتریوم، قیمت ارز دیجیتال اتر نیز افزایش میابد و کاهش این شاخص می‌تواند خبر از ریزش قیمت ETH دهد. البته که بازار رمزارزها از ثبات کافی برخوردار نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند روند یک رمزارز را به طور مشخصی تعیین کند و Dominance اتریوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما بااین‌حال تحلیل روند این ابزار می‌تواند اطلاعات خوبی از روند اتریوم را در اختیار معامله‌گران قرار دهد. در نتیجه اگر می‌خواهید از وضعیت فعلی اتریوم و میزان تسلط آن به کل بازار مطلع شوید، بررسی و تحلیل دامینس بهترین اقدامی است که در این باره می‌توان انجام داد.

دامیننس اتریوم چیست؟

دامیننس اتریوم معمولا اطلاعات خوبی از روند قیمتی اتریوم را در اختیار سرمایه‌گذاران این رمز ارز می‌گذارد.

عوامل تأثیرگذار بر دامیننس ETH

شاید برای شما هم سؤال باشد که میان این همه ارزهای دیجیتال متنوع بازار، چرا اتریوم از سهم بازار گسترده‌ای برخوردار است؟ تفاوت اتریوم با سایر رمزارزها چیست که از تسلط بیشتری بر بازار کریپتو بهره‌مند است؟ در این باره باید بگوییم که اتریوم با استفاده از ایده خلاقانه قراردادهای هوشمند و ارائه حوزه Defi، به‌سرعت در جامعه کریپتو رشد کرد. به‌جرئت می‌توان گفت برنامه‌های غیرمتمرکز Defi، به نقطه عطفی برای شبکه بلاک چین اتریوم تبدیل شدند. برنامه‌های DApp و همچنین معامله NFT ها، امروزه یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های بازار ارز دیجیتال به شمار می‌رود. به دلیل ماهیت خاصی که قراردادهای هوشمند و بازار Defi دارند، روزبه‌روز بر تعداد فعالان در بلاک چین اتریوم افزایش میابد و در پی این موضوع دامیننس ETH نیز بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر تیم فعال و قوی توسعه‌دهنده اتریوم را می‌توان عامل بعدی پیشرفت ارز اتر در این سال‌ها دانست. چراکه این تیم دائماً شبکه اتریوم را ارتقا می‌دهند و مشکلات قبلی را بر طرف می‌کنند. از همین روی سرمایه‌گذاران می‌توانند فعالیت بهتری را در بلاک چین اتریوم تجربه کنند و مخاطب این رمزارز دائماً در حال بیشترشدن می‌باشد.

تاریخچه دامیننس اتریوم

برای‌آنکه نقطه نگاه وسیع‌تری از اتریوم به دست بیاوریم، بهتر است نگاهی به تاریخچه دامیننس ETH، داشته باشیم. ارز دیجیتال اتریوم در سال ۲۰۱۵، به بازار ارزهای دیجیتال اضافه شد. این دارایی دیجیتال در آن زمان بازار بسیار کوچک‌تری نسبت به امروزه داشت و هنوز به طور گسترده‌ای میان معامله‌گران شناخته نشده بود. اما اگر به روند این رمزارز در سال‌های دیگر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اتریوم در مسیر صعودی قرار داشته است و در کل از حجم بازار خوبی در این سال‌ها بهره‌مند شده است. سال ۲۰۱۷، نقطه عطف و شروع جذب سرمایه‌گذاران به سمت اتریوم بود.

ارز دیجیتال ETH در این بازه زمانی ارزش بازار خود را تا ۲۵ درصد افزایش داد و جایگاه مهمی در بازار را به خود اختصاص داد. سپس اتریوم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، نیز روند خوبی را طی کرد و مجدداً ارزش بازار آن بیشتر شد. دراین‌بین موقعیت‌هایی نیز وجود داشت که دامیننس اتریوم روند نزولی را تجربه می‌کرد. اما با تحلیل کلی تاریخچه دامیننس اتریوم می‌توان فهمید که این رمزارز محبوب همیشه از تسلط بالایی در بازار برخوردار بوده است و جزو دارایی‌های دیجیتالی برتر قرار دارد. شایان‌ذکر است در حال حاضر اتریوم عنوان «ملکه رمزارزها» را به خود اختصاص داده است و با قیمت $ ۳,۳۰۶.۹۴ خریدوفروش می‌شود.

نمودار دامیننس اتریوم

نمودار دامیننس اتریوم.

ارتباط دامیننس اتریوم و دامیننس بیت کوین

نکته جالبی که در مورد دامیننس ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که معمولاً دامیننس اتریوم و بیت کوین خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کند. یعنی در شرایطی که دامیننس بیت کوین به طور قابل‌توجهی افزایش یابد، معمولاً دامیننس اتریوم کاهش میابد. در مقابل، اگر دامیننس بیت کوین پایین بیاید بدان معناست که احتمالاً سرمایه‌گذاران به سمت اتریوم و آلت‌کوین‌های بازار جذب شدند. در این شرایط سهم بازار بیت کوین پایین می‌آید و موقعیتی ایجاد می‌شود که به آن آلت سیزن (Altseason)، گفته می‌شود. این اصطلاح به موقعیتی از بازار کریپتو اطلاق دارد که اتریوم نقش لیدری ارزهای دیجیتال را بر عهده می‌گیرید و قیمت این رمزارزها در روند صعودی قرار می‌گیرند. این در حالی است که در زمان افزایش قیمت‌ها، بیت کوین در کانال نزولی قرار می‌گیرد و یا ثابت می‌ماند.

چگونه سهم بازار اتریوم را پیدا کنیم؟

تا این لحظه از مقاله دریافتیم که دامیننس اتریوم تا چه میزان کاربردی است. اما چگونه باید سهم بازار اتر را پیدا کرده و آن را بررسی کنیم؟ در این باره باید بگوییم یافتن سهم بازار اتر بسیار ساده است و وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات ترید، در این زمینه پیشرو هستند. درواقع وب‌سایت‌های جهانی بسیاری وجود دارد که دامیننس اتریوم را با نماد ETH.D، به نمایش می‌گذارند. در ادامه وب سایت ارزینجا نموداری از سهام بازار اتریوم را که به صورت لحظه‌ای تغییرات را به نمایش می‌گذارد، برای شما عزیزان قرار داده است تا از تغییرات دائمی سهم بازار اتر مطلع شوید.

 


 

سخن پایانی

دامیننس اتریوم (Etereum Dominance)، به مفهومی اشاره دارد که مقدار تسلط اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. درواقع این عبارت سهم اتریوم از کل بازار را بازگو می‌کند که تحلیل و بررسی آن می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار معامله‌گران کریپتویی بگذارد. چراکه این شاخص مهم اطلاعات کلی از آینده اتریوم و روند آن در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد. همچنین بررسی Dominance اتریوم نشان‌دهنده آن است که چند درصد از بازار کریپتو به این رمزارز علاقه دارد. تاریخچه دامیننس ETH، نشان می‌دهد ارز دیجیتال اتر در تمامی این سال‌ها روند خوبی را پشت سر گذاشته است و به طور چشمگیری بخش عظیمی از معاملات بازار را به خود اختصاص می‌دهد. از همین روی می‌توان گفت دامیننس اتریوم و بیت کوین دائماً در حال رقابت هستند و همیشه در حال تغییر هستند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx