ارز دیجیتال ENA چیست و آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

ارز دیجیتال ENA
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1371 نفر

ارز دیجیتال ENA که توسط اتنا لبز (Ethena Labs) و در ماه آوریل عرضه شد، به سرعت به کانونی برای علاقه‌مندان به کاوش در زمینه‌های جدید بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شد. این توکن با قیمتی قابل توجه، یعنی ۳۰ سنت، معاملات خود را در صرافی بایننس آغاز کرد. ENA توانست از زیرساخت‌های قدرتمند اتنا لبز و دلار مصنوعی پردرآمد USDe با ۱.۳ میلیارد دلار ارزش بازار، نهایت بهره را ببرد. اتنا با توزیع سخاوتمندانه‌ی ۷۵۰ میلیون توکن ENA (معادل ۵ درصد از کل عرضه) نه تنها به جامعه‌ی خود پاداش داده است، بلکه زمینه‌ای را برای چیزی که بسیاری آن را یک روند صعودی (بول ران) پیش‌بینی می‌کنند، فراهم کرده است. در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا این پروژه نوظهور ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر؟ همچنین در انتها به سراغ بررسی نمودار قیمت ENA خواهیم رفت.

نوع آوری‌های اتنا لبز

اتنا لبز در حال ساخت یک سیستم مالی جدید مبتنی بر ارزهای دیجیتال است. این تیم دلار مصنوعی (synthetic) به نام USDe را ایجاد کرده است که به بانک‌های سنتی وابسته نیست. این امر به ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکزتر و جهانی‌تر کمک می‌کند. USDe با پشتوانه اتریوم قفل‌شده (استیک‌شده) و با استفاده از پوشش ریسک (delta-hedging) برای حفظ ارزش آن پشتیبانی می‌شود.

علاوه بر این، اتنا لبز در حال ساخت یک ابزار پس‌انداز جدید به نام «اوراق قرضه اینترنتی» است که شبیه اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا است، اما در سطح جهانی و برای همه قابل دسترس خواهد بود. این فناوری، راه‌حلی امن و باثبات را برای پس‌انداز کردن در دنیای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. فناوری اتنا لبز نوآورانه است و پتانسیل متحول کردن سیستم مالی را دارد. این پروژه نوآورانه توسط افراد و سازمان‌های شناخته شده‌ای همچون آرتور هایز (بنیان‌گذار صرافی بیتمکس)، بایننس لبز، آوه، دراگون فلای، سینتتیکس و آوه پشتیبانی می‌شود.

ارز دیجیتال ENA چیست؟

رمزارز ENA توکن حاکمیتی پروتکل غیرمتمرکز مالی (DeFi) اتنا است که یک دلار مصنوعی به نام USDe را خارج از چارچوب بانکداری سنتی ایجاد می‌کند. اتنا به تازگی برای قدردانی از کاربرانی که در کمپین «شارد» آن‌ها شرکت کرده‌اند، اقدام به توزیع رایگان (ایردراپ) ۵ درصد از کل عرضه توکن (معادل ۷۵۰ میلیون توکن ENA) کرده است. این توزیع رایگان با هدف تشویق مشارکت بلندمدت در اکوسیستم اتنا طراحی شده است.

ایردراپ ENA دو بخش دارد: دارندگان کوچک‌تر توکن‌های خود را بلافاصله دریافت می‌کنند، در حالی که دارندگان بزرگ‌تر نیمی از توکن‌های تخصیص‌یافته را در زمان ایردراپ و نیمه دیگر را پس از ۶ ماه دریافت خواهند کرد، اما دریافت این توکن‌ها مشروط به حفظ همان مقدار USDe است که در زمان ثبت‌نام برای ایردراپ در اختیار داشته‌اند. این شرط، کاربران را به مشارکت فعال در اکوسیستم اتنا تشویق می‌کند.

اتنا اخیرا بیت‌کوین را به عنوان دارایی پشتیبان برای USDe ادغام کرده است تا ارزش کل بازار USDe را به بیش از ۱۰ میلیارد دلار برساند. این اقدام باعث ثبات و کاربرد بیشتر USDe خواهد شد. به طور کلی، معرفی توکن ENA گام مهمی برای اتنا محسوب می‌شود. این توکن به دارندگان حق رأی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروتکل اتنا می‌دهد و انتظار می‌رود ایردراپ پروژه باعث افزایش پذیرش USDe و ابزارهای غیرمتمرکز مالی اتنا شود.

توکنومیک رمزارز ENA

توکنومیک ارز دیجیتال ENA

توکنومیک ارز دیجیتال ENA

توکنومیک یا اقتصاد توکنی مشخص می‌کند که کل عرضه یک توکن چگونه تقسیم می‌شود. توکنومیک ENA، مطابق تصویر فوق، به اینگونه است:

  • ۱۵ درصد از توکن‌ها به بنیاد اتنا لبز تعلق گرفته است.
  • ۲۵ درصد از عرضه به سرمایه گذاران تعلق گرفته است.
  • ۳۰ درصد از عرضه به مشارکت کنندگان اصلی پلتفرم تعلق گرفته است که به صورت ایردراپ تقسیم می‌شود.
  • ۳۰ درصد دیگر نیز به توسعه اکوسیستم اختصاص یافته است که برای رشد اتنا هزینه خواهند شد.
توکنومیک ارز دیجیتال ENA

برنامه آزادسازی توکن‌های ENA

نکته قابل توجه در مورد توکنومیک ENA این است که، بجز توکن‌های درگردش، تا ابتدای سال ۲۰۲۵ فقط توکن‌های ایردراپ شده در دسترس قرار می‌گیرند و باقی توکن‌ها از ابتدای ۲۰۲۵ به مرور و به صورت محدود شده آزاد خواهند شد.

تحلیل تکنیکال ارز ENA

ارز دیجیتال ENA معاملات خود را با قیمت ۰.۳۰ دلار در بایننس آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی به رکورد قیمتی خود در حدود ۱.۳۲ دلار رسید. در زمان نگارش این مقاله، قیمت ENA در حدود ۱.۱۴ دلار نوسان می‌کند.

ارز دیجیتال ENA

نمودار ۱ ساعته ENA/USDT

با اینکه این رمزارز نوظهور است و هنوز نمودار قیمتی آن داده آنچنانی ندارد، اما درهمین مدت زمان کوتاه، قمیت ENA یک خط روند صعودی (خط سبز) را تشکیل داده است. این خط روند نقش حمایتی برای قمیت را ایفا می‌کند. علاوه بر این خط روند، یک حمایت استاتیک (محدوده باکس آبی) نیز در حدود ۱ دلار شکل گرفته است. قیمت ۱ دلار همچنین نقش یک حمایت روانی را برای ENA به دوش می‌کشد. انتظار می‌رود که قیمت ENA تا تقاطع خط روند و حمایت ۱ دلاری اصلاح شود و سپس به مسیر صعودی خود ادامه دهد. مورد دیگری که این پیش‌بینی را منطقی می‌کند، کاهش مداوم حجم معاملات است که به وضوح در نمودار دیده می‌شود. در صورت حمایت قیمت در محدوده ذکر شده، با توجه به وضعیت صعودی بازار و احساسات مثبت قبل از هاوینگ بیت کوین، می‌توان قیمت ۲ دلاری را برای ENA در میان مدت متصور شد. در این مسیر، قیمت ENA با مقاومت‌های ۱.۲۳ و ۱.۳۲ دلار روبه رو خواهد شد.

خرید ENA

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx