عرضه اولیه صرافی یا IEO چیست؟

عرضه اولیه صرافی
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 406 نفر

معرفی عرضه اولیه صرافی یا IEO

عرضه اولیه صرافی یا IEO اغلب زمانی انجام می شود که یک پروژه کریپتویی جدید بخواهد ارز دیجیتال یا محصول بلاک چین خود را راه اندازی کند اما برای انجام این کار به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد.

یک عرضه اولیه صرافی یا IEO با ارائه عرضه اولیه سکه (ICO) متفاوت است زیرا با کمک یک صرافی ارز دیجیتال مانند بایننس امکان پذیر است. پروژه ها می توانند با کمک پایگاه مشتریان صرافی، سرمایه جمع آوری کنند و مدت کوتاهی پس از آن، معاملات را برای توکن خود راه اندازی کنند.

مقدمه

هزاران پروژه ارز دیجیتال و بلاک چین در حال توسعه یا در دست توسعه هستند. بیشتر پروژه‌ها به نوعی انگیزه مالی نیاز دارند تا توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان را درگیر خود نگه دارند. همه پروژه‌ها نمی‌توانند به کمک‌های مالی یا مشارکت‌های دارندگان دارایی سخاوتمندانه تکیه کنند. در اغلب موارد، دیر یا زود به تامین مالی خارجی نیاز خواهد بود.

عرضه اولیه صرافی

برای توسعه دهندگان، راه های مختلفی برای افزایش سرمایه وجود دارد. تلاش برای دریافت بودجه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) می‌تواند زمان‌بر باشد و نتایج کمی برای آن نشان داده شود یا هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد. ضرب سکه های یک پروژه قبل از راه اندازی – معروف به پیش ماینینگ و نگهداری آنها در خزانه نیز امکان پذیر است اما اغلب با انتقاد کاربران روبرو می شود. انتخاب یک IEO اغلب می‌تواند گزینه جالبی باشد، با این فرض که توسعه‌دهنده برنامه‌ای برای اجرای مناسب پروژه دارد و به دیدن چشم‌انداز پروژه اختصاص دارد.

عرضه اولیه صرافی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، عرضه اولیه صرافی (IEO) شامل استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال برای جمع آوری سرمایه برای یک پروژه جدید است. معامله دارایی ها در این پلتفرم ها معمول است، اما این معمولاً تنها پس از جمع آوری پول توسط توسعه دهندگان برای شروع پروژه های خود اتفاق می افتد. با یک IEO، سرمایه گذاران بالقوه می توانند این دارایی ها را قبل از در دسترس قرار گرفتن در بازار خریداری کنند. با کمک صرافی که فروش توکن را تسهیل می کند، کاربران ثبت نامی که اطلاعات احراز هویت (KYC) خود را ارائه کرده اند، می توانند قبل از شروع معاملات در بازار آزاد، توکن ها را خریداری کنند.

از آنجایی که یک IEO توسط یک صرافی تسهیل می شود، استارت آپ هایی که این مسیر را انتخاب می کنند باید در مورد برنامه اقدام خود جدی باشند. در بیشتر موارد، عرضه اولیه صرافی به شدت توسط صرافی شرکت‌کننده بررسی می‌شود. از برخی جهات، صرافی ها شهرت خود را برای هر IEO که تصمیم به ارائه می کنند، به خطر می اندازند.

عرضه اولیه صرافی چگونه سازماندهی می شود؟

اگرچه فناوری بلاک چین نسبتاً جدید است، هزاران استارت آپ و شرکت رمزنگاری در این حوزه وجود دارند. بسیاری از آنها برای جذب سرمایه گذاران بالقوه از طریق رویدادهای ICO یا IEO رقابت می کنند. زمانی که توسعه‌دهندگان یک پروژه ارز دیجیتال تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند یک IEO را سازماندهی کنند، قبل از اینکه بتوانند اولین دلار سرمایه‌گذاری را بدست بیاورند، باید یک روش پیچیده را دنبال کنند.

برای تیم پروژه، چندین الزام باید برآورده شود. داشتن یک مدل کسب‌وکار قوی، اعضای تیم با تجربه، استفاده مناسب از فناوری و ارائه وایت پیپر کاملاً ضروری است. سازماندهی یک IEO شبیه به بیان این است که آنها به موفقیت بلندمدت پروژه متعهد هستند. علاوه بر این، آنها باید تعیین کنند که آیا عرضه اولیه صرافی آنها دارای هارد کپ یا سافت کپ است یا نه. یک هارد کپ تضمین می کند که نمی توان بیش از مقدار مشخصی پول سرمایه گذاری کرد. یک سافت کپ یک هدف اولیه را تعیین می کند، اما اجازه می دهد تا سرمایه گذاری های بیشتری بعد از آن انجام شود.

پس از اتخاذ این تصمیمات، زمان انتخاب یک پلتفرم معاملاتی برای IEO است. بایننس لانچ پد به ده ها پروژه کمک کرده است تا نیازهای سرمایه گذاری خود را تامین کنند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از بیت تورنت (BTT)، بند پروتکل (BAND)، اکسی اینفینیتی(AXS)، آلفا (ALPHA) و وزیرکس (WRX) سایر صرافی ها نیز پلتفرم های IEO خود را راه اندازی کرده اند که هر کدام مزایا، الزامات و معایب احتمالی خود را دارند.

چرا پروژه های بلاک چین یک عرضه اولیه صرافی انجام می دهند؟

جمع آوری سرمایه برای پروژه های جدید کریپتویی یا بلاک چینی می تواند نسبتاً دشوار باشد. مانند هر صنعت دیگری، رقابت زیادی برای جذب سرمایه گذار وجود دارد. همه نمی توانند با موفقیت سرمایه سرمایه گذاری را از طریق روش های سنتی جذب کنند.

یک IEO می تواند مفید باشد زیرا به دارندگان ارزهای دیجیتال موجود پاسخ می دهد. با توجه به اینکه بورس مشارکت کننده چگونه به اعتبار بخشی به پروژه جمع آوری سرمایه کمک می کند، درجاتی از اعتماد وجود دارد. از این گذشته، صرافی با تسهیل IEO شهرت خود را به خطر می اندازد. با این حال، هر کس باید قبل از هر گونه تعهد مالی، تحقیقات کامل خود را انجام دهد.

برای پروژه هایی که به دنبال جمع آوری پول با کمک صرافی هستند، IEO یک گزینه قابل اعتماد است. اکثر عرضه ‌های اولیه صرافی بسته به چشم انداز پروژه و موارد استفاده، بسیار سریع فروخته می شوند. توکن پروژه نیز پس از پایان فروش در همان صرافی فهرست می شود.

مقایسه IEO و ICO

روی کاغذ، مفهوم IEO ممکن است شبیه یک ICO به نظر برسد. در طول حباب ICO در بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در اتریوم، ICOها به صورت روزانه سازماندهی می شدند. بسیاری از پروژه ها میلیون ها دلار را با موفقیت جمع آوری کردند، اگرچه تعداد زیادی پیشنهادات گمراه کننده و همچنین کلاهبرداری های آشکار وجود داشت. از آنجایی که کسی به طور آشکار ICO ها را “بازرسی” نمی کرد، این مفهوم در نهایت به IEO تبدیل شد که بسیاری آن را معتبرتر می دانند. بسیاری از ICOها قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را نقض می کنند که منجر به شکایت های مختلف و بازپرداخت سرمایه سرمایه گذاران شده است.

شرکت در یک ICO خطرات بسیار بیشتری را به همراه دارد. سرمایه گذاران باید بیت کوین یا اتریوم را به یک قرارداد هوشمند یا یک وب سایت می فرستادند و امیدوار بودند که توکن ها را دریافت کنند. هر کسی که دانش اولیه قراردادهای هوشمند و مهارت های توسعه وب داشته باشد می تواند یک وب سایت درخشان با نقشه راه امیدوارکننده ایجاد کند و شروع به جمع آوری پول کند. این بسیار دور از ایده آل بود و برای هر کسی که در ICO سرمایه گذاری می کرد، ریسک بزرگی داشت.

IEO  تا حد زیادی این خطرات را کاهش می دهد. سرمایه گذاران به جای ارسال مستقیم به پروژه، پول را از طریق کیف پول صرافی ارسال می کنند. پروژه‌های کلاهبرداری یا تیم‌هایی که تجربه کمی دارند، به دلیل الزامات بسیار سخت، قادر به انجام یک IEO  موفق نخواهند بود.

علاوه بر این، یک عرضه اولیه صرافی در مقایسه با ICO دارای ریسک کمتر و انعطاف پذیری بیشتری است. توکن‌ها تضمین می‌شوند که در بورسی که فروش را سازماندهی می‌کند، فهرست شوند. برای سرمایه گذاران، اگر احساس نیاز به انجام این کار داشته باشند، این امر خروج از موقعیت خود را آسان تر می کند.

ریسک ها و فرصت های یک عرضه اولیه صرافی

حتی اگر هر IEO توسط صرافی شرکت کننده بررسی شود، هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نیست. این امکان وجود دارد که پروژه جذب سرمایه نتواند چشم انداز خود را محقق کند. این می تواند و اغلب بر قیمت توکن، صرف نظر از ارزش آن در طول IEO، تأثیر می گذارد. با این گفته، IEO ها می توانند امکانات سرمایه گذاری مطلوبی را نیز ارائه دهند. توانایی خرید زودهنگام توکن های آینده در حالی که می دانید آنها باید در بازارهایی با نقدینگی خوب فهرست شوند، می تواند فرصت هایی را ایجاد کند. با این حال، ارزش تمام توکن های IEO پس از شروع معامله افزایش نمی یابد.

جمع بندی

فرکانس پایین IEO ها به حذف برخی از پروژه های نه چندان جذاب در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین کمک کرده است. با این حال، هیچ روشی بدون خطا نیست، اما به نظر می رسد که IEO ها حداقل در مسیر درستی هستند. فقط به این دلیل که IEO وجود دارد، به این معنی نیست که همه باید روی این پیشنهادات سرمایه گذاری کنند. صرف نظر از اینکه شرکت‌ها و پروژه‌ها چگونه قصد جمع‌آوری سرمایه را دارند، همیشه توصیه می‌شود که دقت لازم را انجام دهید. کمک مالی به یک IEO مزایایی دارد، اما خطرات را نیز نمی توان نادیده گرفت.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx