صفر تا صد: اینترنت کامپیوتر – مقیاس پذیری ، بدون محدودیت

icp
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1542 نفر

مقیاس پذیری ، بدون محدودیت

موسسه Dfinity که خود را با عنوان اینترنت کامیپوتر معرفی می‌کند. در تلاش برای ساخت سیستم محاسباتی آنلاین مبتنی بر بلاکچین است. که آن‌را به‌عنوان نسل جدید اینترنت غیرمتمرکز معرفی می‌کند.

دیدگاه دفینیتی در اینترنت کامپیوتر ساخت اپلیکیشن‌های جدید، مشابه به اپلیکیشن‌های امروزه است. با این  تفاوت که آن‌ها مستقیما بر بستر شبکه اجرا خواهند شد. این به نسل بعدی اینترنت اجازه می‌دهد تا کنترل شرکت‌های فناوری بزرگ مانند آلفابت، آمازون، مایکروسافت و اپل را که اکنون تقریباً تمام ترافیک آنلاین را کنترل می‌کنند، دور بزند زیرا صاحب سرورهایی هستند که اینترنت را تغذیه می‌کنند.

 

دفینیتی چیست؟

دفینیتی روی ایجاد اولین راه حل مبتنی بر بلاک چین با سرعت وب با قابلیت افزایش ظرفیت تا بی نهایت فعالیت می کند. اینترنت کامپیوتر می‌تواند میزبان بی نهایت برنامه و قرارداد هوشمند باشد در حالی که محدودیتی برای  ذخیره‌سازی اطلاعات ندارد.

این موسسه جدید نیست، و در سال ۲۰۱۵ توسط دومینیک ویلیامز ساخته شد و مدام در حال رشد و پیشرفت بوده است. دومینیک هنوز هم در حال فعالیت به‌عنوان رهبر و مدیر بنیاد دفینیتی است.

ساختمان اصلی و مرکز تحقیقات دفینیتی در پالو آلتو، کالیفرنیا واقع شده است. و در همین مکان هم این موسسه راه اندازی شد. ولی مرکز هدایت فعلی و مرکز تحقیقاتی دوم آنها در شهر زوگ کشور سوییس واقع است. این پروژه در حال حاضر دارای بیش از ۱۸۸ نفر از برجسته ترین تیم صنعت از مهندسین محاسبات توزیع شده، کریپتوگرافرها و کارشناسان عملیاتی است. همه در جهت ایجاد نسل بعدی راه حل اینترنتی کار می کنند.

 

نسل جدید ، در پی بازگشت

در سال ۱۹۹۶، قانون نجابت ارتباطی ایالات متحده در تلاش بود تا مقررات فراگیری را برای محتوای آنلاین اعمال کند. گروه‌هایی مانند Electronic Frontier Foundation برای حفظ حقوق اینترنت برای کاربران به وجود آمدند. با چشم انداز اینترنت آزاد و باز که توسط کاربران کنترل می شود، تلاش کرد تا از نفوذ دولت در اینترنت جلوگیری کند.

اکنون کمتر از سه دهه بعد، می توانیم ببینیم که دیدگاه آن پیشگامان اولیه در بهترین حالت ساده لوحانه بود. دولت قادر نبود اینترنت را به طور کامل تنظیم کند. اما در عوض شاهد بودیم که گروه جدیدی از افراد کنترل چیزی را که باید یک پلتفرم آزاد و باز باشد را به دست گرفتند. امروزه اینترنت توسط شرکت هایی مانند آلفابت و آمازون، فیس بوک و توییتر، علی بابا و تنسنت اداره می شود. تعداد انگشت شماری از شرکت ها که تریلیون ها دلار ثروت و میلیاردها ذهن را به صورت آنلاین کنترل می کنند.

هرچند که اجباری برای ادامه یافتن این روند نیست و هنوز هم افرادی رویای اینترنتی آزاد را در سر می‌پرورانند. افرادی مانند توسعه دهندگان دفینیتی.

دومینیک ویلیامز در این باره می‌گوید: ما قصد داریم اینترنت را به زمانی برگردانیم که از آن به‌عنوان زمینه‌ای برای شکوفایی خلاقیت و رشد اقتصادی یاد می‌شد. یک بستر رایگان با شرایطی برابر برای همه.

توسعه دهندگان دفینیتی در حال ساخت یک اینترنت رایانه (Internet Computer) هستند. این اینترنت جدید یک شبکه مبتنی بر بلاکچین و همراه با دیتابیس مستقل است. که در تمام جهان میان رایانه‌های مختلف پخش شده است. به لطف این شبکه، برنامه‌ها می‌توانند مستقیما بر بستر شبکه اجرا شوند. و این امر کنترل شبکه را به‌جای غول‌های ارتباطی به کاربران آن واگذار می‌کند. مین نت این شبکه در ماه می سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد.

 

سوی دیگر اینترنت مدرن

ایده اولیه دفینیتی برای ساخت این فناوری، یک بلاکچین مبتنی بر اتریوم ساده بود. با مطالعه‌ اساسی بر اتریوم و بلاکچین‌های دیگر، تیم سازنده دفینتیی ایده و پیشنهادی جدید برای ساخت یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین با قابلیت اجرای نسل بعدی برنامه‌ها مستقیما بر بستر شبکه مطرح کرد.

آن‌ها در ابتدا بین شیوه کاری ماینینگ یا استیک دارایی‌ها و یا ساخت نوعی جدید از مکانیزم اجماع به توافق نرسیدند. ولی در نهایت تصمیم گرفتن که به‌جای ساخت اتریوم یا بیت کوینی پیش‌رفته تر، بهترین حالت از دیدگاه و ایده خود را عملی کنند.

اینترنت فعلی توسط IP  یا intenet protocol فعالیت می‌کند. ولی نسل جدید اینترنت توسط ICP یا Internet Computer Protocol فعالیت می‌کند. سیستم جدید ICP به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که نه تنها داده ها را در اینترنت، بلکه پلتفرم های نرم افزار واقعی را نیز منتقل کنند. در واقع به‌جای انتقال داده‌ها در سرورهای شرکت‌های بزرگی مانند آلفابت و متا این داده‌ها می‌توانند توسط یک نرم‌افزار آزادانه در شبکه بین تمام سرورها منتقل شوند.

در عمل به این معنی است که برنامه هایی را می توان ایجاد و منتشر کرد که نه تحت مالکیت و نه تحت کنترل کسی هستند. دیتابیس‌های مستقلی که شبکه Dfinity را اجرا می‌کنند، در ازای اجرای کد روی سرورهای خود، توکن‌هایی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند، اما به هیچ یک از داده‌ها دسترسی نخواهند داشت و جمع‌آوری و فروش داده‌ها به اشخاص ثالث مانند تبلیغ‌کنندگان را غیرممکن می‌کند.

و صد البته که این مسئله قسمت‌های تاریکی خواهد داشت. در یک شبکه کاملا آزاد که تحت کنترل هیچ شخص دیگری نیست کنترل توسعه دهندگان غیرممکن است. در نتیجه هیچ راهی برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی یا نامناسب در شبکه وجود نخواهد داشت.

البته در صورت فعالیت حاکمیت غیرمتمرکز شبکه، امکان کنترل شبکه توسط کاربران و بوسیله رای‌گیری فراهم می‌شود.

 

ورود به دنیای واقعی

در روز هفتم ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی، پس از انتظاری طولانی مدت وارد فاز Mercury Genesis شد. و از زمان راه اندازی تا امروز بدون خاموشی دوباره در حال فعالیت بوده است. ولی لازم به‌ذکر است که در ابتدای راه اندازی سیستم عصبی ICP با یک ماشه ایمنی کاذب رو به رو شد و در عرض ۱ ماه این مشکل تماما رفع شد.

در ابتدا این سیستم با توان پردازشی ۱۴ بلاک در ثانیه شروع به فعالیت کرد ولی حالا این شبکه با بیش از ۲۰ هزار هسته پردازشی درحال ثبت ۲۶ بلوک در هر ثانیه است. هزینه استفاده از این شبکه هم‌چنین ۰.۴۶ دلار به ازای یک گیگابایت در هر ماه است.

با وجود تمامی این دستاوردها دفینیتی اعلام کرده است که در ماه‌های آینده ساختار این شبکه را به کلی تغییر خواهد داد. چرا که قصد دارد با ساخت نوعی جدید از بلاکچین قراردادهای هوشمند را با سرعت Web اجرا کند. یکی دیگر از اهداف ICP ادغام رسانه‌های اجتماعی با بلاکچین و غیرمتمرکز سازی آن‌هاست. در نتیجه مدتی بعد از راه اندازی مین نت خود رسانه اجتماعی غیرمتمرکز DSCVR.one زا معرفی کرد و حالا این شبکه ده‌ها هزار کاربر فعال دارد.

و سپس Origyn، اولین پلتفرم فراصنعتی ساخته شده بر روی ICP است که اشکال جدیدی از ارزش و همکاری را در صنعت کالاهای لوکس باز می کند. Origyn از ایجاد دوقلوهای دیجیتالی پشتیبانی می کند که دارای امضاهای بیومتریک منحصر به فرد هستند که با استفاده از ICP تأیید می شوند.

 

توکن ICP

این توکن که ابتدا با نام Dfinities و نماد DFN رونمایی شد. ولی در زمان راه اندازی به ICP تغییر کرد. این توکن نقش‌های مختلفی را در شبکه اجرا می‌کند ولی وظیفه اصلی این توکن پرداخت کارمزدهای شبکه است.

کاربرد دیگر این ارز در شبکه، تعیین حاکمیت در شبکه به صورت ناشناس و با استفاده از استیک آن است. کاربران شبکه می‌توانند با استیک توکن ICP در تصمیم‌گیری‌ها و رای گیری‌های شبکه برای آینده این پلتفرم مشارکت کنند.

 

رودمپ ICP

افزایش ظرفیت شبکه: ظرفیت هر یک از قراردادهای هوشمند شبکه ICP در حال حاضر به ۴ گیگابایت محدود است. ولی در راستای افزایش مقیاس پذیری شبکه بوسیله API جدید، ظرفیت شبکه بزودی افزایش خواهد یافت.

تعامل مستقیم با بیت کوین: ICP با ثبت یک قرارداد هوشمند بیت کوین در شبکه مادر بیت کوین بوسیله یک اپلیکیشن قابلیت تعامل مستقیم با بیت کوین رو به شبکه اضافه خواهد کرد و بدین وسیله کاربران می‌توانند مستقیما به خرید و فروش و هولد بیت کوین بپردازند.

این دو پروژه در حال توسعه و راه اندازی برای آینده نزدیک ICP تایید شده‌اند. دیگر پروژه‌های در حال رای گیری یا در حال بحث را می‌توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید.

https://dfinity.org/roadmap

 

اکوسیستم ICP

اکوسیستم ICP از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده‌اند.

NNS یا سیستم عصبی شبکه: سیستم عصبی شبکه یا NNS، نرم افزار مستقلی است که ICP را اداره و کل سیستم را مدیریت می کند، از ساختار شبکه گرفته تا اقتصاد شبکه. توسط شبکه میزبانی می شود و بخشی جدایی ناپذیر از پروتکل های مورد استفاده برای ایجاد بلاک چین ICP است.

با در هم تنیدن نودها، به شبکه Dfinity اجازه می‌دهد که خودمختار و هم تطبیقی شود. NNS دارای یک کلید عمومی است که می‌تواند تمام تراکنش‌های ICP را تأیید کند و به‌عنوان بلاکچین اصلی عمل می‌کند.

از نظر حکمرانی، NNS فرایند رای‌گیری را انجام می‌دهد. رای گیری برای فعالیت هایی مانند افزودن نود جدید، یا گسترش شبکه و موارد دیگر انجام می شود. رای ها توسط دارندگان توکن ICP که تصمیم گرفته‌اند توکن های خود را برای فعال کردن حق رای قفل کنند، داده می شود.

علاوه بر این، NNS مسئول ایجاد سابنت‌ها با ترکیب نودها از مراکز داده مستقل خواهد بود. سپس از این سابنت ها برای میزبانی کنیستر (مخزن) استفاده می شود. NNS به طور مستمر بر ظرفیت شبکه نظارت می کند و نودها و سابنت ها را در صورت نیاز اضافه می کند. این رفتار به ICP اجازه می دهد تا بی نهایت مقیاس پذیر باشد.

در یک اتفاق جالب زمانی که Mercury Genesis راه اندازی شد، NNS در یک نقطه دارای ویژگی امنیتی بود که در آن از پردازش هرگونه پیشنهاد اضافی خودداری کرد.

از آنجایی که سیستم عصبی شبکه کاملاً مستقل تصمیم گرفته بود که پیشنهادات جدید را به عنوان یک اقدام ایمنی پردازش نکند، نمی‌توان پیشنهاد جدیدی برای به روز رسانی منطق خود برای حل مشکل ارائه کرد. بنابراین ابزاری برای ارتقاء نودهای بلاک چین سابنت میزبان NNS در فرآیندی که شامل جامعه ارائه‌دهندگان گره و لایه فیزیکی است، یافت شد که شامل رویه‌های پیچیده‌ای بود که توسط بسیاری از افراد در مراکز داده در سراسر جهان روی نودها اعمال می‌شد.

با اینکه ایجاد راه حل فرآیند بسیار پیچیده‌ای بود ولی انجام شد. و در کمال تعجب شبکه بدون خاموشی تصحیح شد و به روند عادی بازگشت.

 

 سابنت دردفینیتی چیست؟

سابنت یک بلاک چین منحصر به فرد در ICP است که قادر به ادغام با سایر بلاک چین ها برای افزایش ظرفیت کل شبکه است. ساب نت‌ها زمانی ساخته می‌شوند که NNSها نودهای شبکه را با یکدیگر ادغام می‌کنند. سابنت‌ها مخازنی برای نگهداری قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

هر سابنت بلاک چینی مستقل است است و هر کنیستر می‌تواند در شبکه بصورت شاف و آزادنه با کنیستر‌های دیگر به تعامل بپردازد. حتی با کنیسترهایی در سابنت‌های دیگر.

اطلاعات سابنت‌ها بصورت کامل شفاف در اختیار کدها و کاربران کنیستر قرار دارد. کاربران و توسعه دهندگان با ICP تعامل دارند و در پشت صحنه ICP محاسبات و فرآیندهای شبکه را بین تمامی سابنت‌ها و نودها پخش می‌کند.

با استفاده از همین شیوه کاری و عدم تمرکز داده‌ها و محاسبات در شبکه این بلاک چین ، از بلاک چین های سنتی امن‌تر است. به همین دلیل شبکه ساخت استخرهای نقدینگی و استخرهای ماینینگ مانند شبکه‌های دیگر ممکن نیست.

 

نورون چیست؟

از نورون‌ها برای قفل کردن توکن‌های ICP برای رای‌گیری‌ها شبکه استفاده می‌شود.  نورون‌ها می‌توانند وظایف خودکاری را در شبکه انجام دهند. برای مثال هر نورون می‌توانند رای نورون‌های دیگر شبکه را پیگیری کند و در سیستم دموکراسی اجرا کند.

همچنین می‌توان یک نورون را از چرخه خارج کرد تا توکن‌های ICP قفل‌شده را آزاد کرد. و سپس آنها را به چرخه‌هایی برای محاسبه توان تبدیل کرد.

 

جمع بندی

اینترنت کامپیوتر یکی از پروژه‌های فوق العاده قوی دنیای رمزارزها با ایده‌ای فوق‌العاده‌تر است ولی با تمامی این تفاسیر نتوانسته ارزش گذشته خود به دست ‌بیاورد. انتظار می‌رود که با فعال سازی بروزرسانی‌های بعدی این رمزارز با سطوح قیمتی بالاتر مواجه شود.

برای خرید این رمزارز می‌توانید به وبسایت ارزینجا مراجعه فرمایید

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx