هشدار درباره نقش کوین بیس در ETF های بیت کوین و اتریوم

انتشار 2 ماه قبل
آنچه می‌خوانید...

روز دوشنبه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) با راه‌اندازی ۹ صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم موافقت کرد. کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال ایالات متحده، با اشتیاق در پلتفرم ایکس به این موضوع واکنش نشان داد. این شرکت به نقش اساسی خود به‌عنوان متولی اکثریت قریب به اتفاق این […]

ETF بیت کوین و اتریوم

روز دوشنبه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) با راه‌اندازی ۹ صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم موافقت کرد. کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال ایالات متحده، با اشتیاق در پلتفرم ایکس به این موضوع واکنش نشان داد. این شرکت به نقش اساسی خود به‌عنوان متولی اکثریت قریب به اتفاق این محصولات مالی جدید اشاره کرد. طبق این بیانیه، کوین بیس «افتخار می‌کند که یک شریک و متولی مورد اعتماد است که به ۱۰ مورد از ۱۱ ETF بیت کوین و ۸ مورد از ۹ ETF اتریوم تازه تایید شده قدرت می‌دهد».

نقش بیش از اندازه کوین بیس در ETFها

بیانیه کوین بیس همچنین به پتانسیل تحول‌آفرین ETF های اسپات اشاره کرده و ادعا می‌کند که آن‌ها به «کاتالیز رشد و نوآوری بیشتر» و «گسترش اندازه و وسعت بازار کریپتو» کمک خواهند کرد. با این حال، این تمرکز قابل توجه مسئولیت‌‌ها در کوین بیس، انتقاد برخی از کارشناسان صنعت را برانگیخته است که نگران پیامدهای چنین تمرکزی هستند.

ETF های بیت کوین و اتریوم در کوین بیس

گابور گورباکس (Gabor Gurbacs)، بنیانگذار PointsVille و مشاور استراتژیک در تتر، انتقاد خود را از طریق ایکس ابراز کرد. او خردمندی صادرکنندگان ETFها را زیر سوال برد: «کوین بیس دارایی‌های ۱۰ مورد از ۱۱ ETF بیت کوین و ۸ مورد از ۹ ETF اتریوم را در اختیار دارد. در حالی که مطمئن هستم آن‌ها تیم امنیتی خوبی دارند، اما من اساسا صلاحیت و قضاوت هیئت‌مدیره‌ها و کمیته‌های مدیریت ریسک صادرکنندگان صندوق‌ها را که فکر می‌کنند این ریسک قابل قبول است، زیر سوال می‌برم.»

دلیل نگرانی‌ها از نقش کوین بیس در ETF های بیت کوین و اتریوم چیست؟

نگرانی‌های گورباکس ناشی از ریسک‌های بالقوه مرتبط با چنین تمرکز بالای دارایی‌ها تحت مدیریت یک نهاد واحد است. او توضیح داد: «تقریبا تمام دارایی‌ها برای تقریبا تمام ETFهای ایالات متحده در اختیار یک نهاد است. اگر مشکلی پیش بیاید چه می‌شود؟ همانطور که آموختیم، این مطمئنا در فضای صرافی‌ها امکان‌پذیر است.»

بیت کوین و اتریوم

برای روشن‌تر کردن موضع خود، گورباکس خاطرنشان کرد که انتقاد او بازتابی از نظر او درباره قابلیت‌های عملیاتی کوین بیس نیست. این در واقع انتقادی به ریسک‌های سیستماتیک ناشی از چنین تمرکزی است. او بر نیاز به تنوع در خدمات نگهداری (در خصوص ETF های بیت کوین و اتریوم) برای کاهش تهدیدات بالقوه سیستماتیک، تاکید کرد.

در پاسخ به پرسش یک کاربر ایکس درباره منحصر به فرد بودن راهکار نگهداری فیدلیتی، گورباکس تایید کرد: «بله»، و نشان داد که فیدلیتی تنها بازیگر اصلی است که خدمات نگهداری خود را برای ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

استیون دیکنز، مشاور ارشد فناوری در گروه فوترم، با تکرار احساسات گورباکس، دیدگاه خود را در مورد نیاز به بررسی نهادهای نظارتی اضافه کرد: «موافقم. تنظیم‌کننده‌ها باید ریسک‌های سیستماتیک را ارزیابی کنند. حرف بدی درباره کوین بیس نمی‌زنم اما هفته گذشته باید یک داستان هشداردهنده در مورد ریسک تمرکز در حوزه فناوری اطلاعات باشد.»

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx