پیوند زدن آینده کریپتو به دونالد ترامپ یک قمار بزرگ است

انتشار 2 هفته قبل
آنچه می‌خوانید...

با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، بسیاری از طرفداران بیت کوین به حمایت از دونالد ترامپ روی آورده‌اند. اما آیا این پیوند سیاسی می‌تواند به نفع کریپتو باشد یا آن را به خطر می‌اندازد؟ این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته است.

آینده کریپتو و دونالد ترامپ

انتخابات پیش‌رو ممکن است سرنوشت بیت کوین را تعیین کند اما پیوند زدن آینده صنعت کریپتو به دونالد ترامپ یک قمار بزرگ است.

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا: دوراهی مرگ و زندگی برای بیت کوین؟

کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴ در نشویل شروع شده، صف‌های طولانی تشکیل شده و جمعیت منتظر است. شایعاتی هم در جریان است. سپس موسیقی پخش می‌شود و با ورود دونالد ترامپ با همراهی موسیقی ملی، همه در حیرت فرو می‌روند. یکی از حضار زیر لب می‌گوید: «کاملا هریس هرگز نمی‌توانست اینجا بیاید.»

به نظر می‌رسد بیت کوین، یا حداقل پرشورترین هواداران آن در آمریکا، به شدت به سمت جمهوری‌خواهان گرایش پیدا کرده‌اند. دیگر آن روزهایی که علاقه‌مندان این فناوری آن را از نظر سیاسی بی‌طرف معرفی می‌کردند، گذشته است. در این کنفرانس تی‌شرت‌های «ترامپ را انتخاب کنید» به صورت رایگان توزیع می‌شود و مدیرعامل بیت کوین مدیا، دیوید بیلی، ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده معرفی می‌کند. این جهت‌گیری سیاسی در انتخابات ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ دیده نمی‌شد. پس چرا ناگهان طرفداران لیبرترین بیت کوین از ترامپ که بسیاری از تحلیلگران دموکرات او را یک مستبد خطرناک می‌دانند، حمایت می‌کنند؟

سخنرانی ترامپ در بیت کوین ۲۰۲۴

یک سرنخ مهم زمانی آشکار می‌شود که ترامپ روی صحنه اعلام می‌کند که به عملیات «چوک پوینت ۲» (Choke Point 2) که باعث شده بسیاری از شرکت‌های کریپتویی دسترسی به خدمات بانکی نداشته باشند، پایان خواهد داد. یکی از حضار که احساساتش به شدت برانگیخته شده، از جا می‌پرد و با اشتیاق تشویق می‌کند. او توضیح می‌دهد که این طرح بانکی باعث شده تا صندوق سرمایه‌گذاری کریپتویی او در آمریکا به مشکل جدی بخورد.

«اوایل امسال دسترسی ما به بانک‌ها قطع شد. برای پرداخت حقوق کارکنان و پیدا کردن یک بانک جدید خیلی تلاش کردیم.»

به نظر او، ترامپ تنها امید او برای ادامه کارش است.

بسیاری دیگر در صنعت کریپتو نیز این انتخابات را یک دوراهی مرگ و زندگی می‌بینند؛ بین اینکه سرمایه‌ها و کسب‌وکارهای کریپتویی‌شان توسط دموکرات‌ها نابود شود یا با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان دوباره جان بگیرد. اما از زمان برگزاری بیت کوین ۲۰۲۴، چشم‌انداز انتخابات تغییر کرده و پس از اینکه کاملا هریس جایگزین جو بایدن به‌عنوان کاندیدای دموکرات‌ها شد، ترامپ از موقعیت پیشتاز به سمت شکست حرکت کرده است. به‌درستی یا به‌غلط، حالا به نظر می‌رسد ترامپ مردی سالخورده است که در برابر «نامزد تغییر» قرار گرفته است.

ترامپ در مقابل هریس

نیت سیلور، تحلیلگر سیاسی، این هفته گفت که هریس «با ۳.۸ امتیاز در نظرسنجی‌های ملی پیشتاز است و اگر انتخابات امروز برگزار شود، به‌طور قطعی برنده خواهد بود.» با باقی ماندن حدود ۲ ماه تا انتخابات نوامبر، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما شاید صنعت کریپتو در حال گره زدن آینده‌اش به یک کشتی در حال غرق شدن باشد.

چرخش ترامپ در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال

چطور صنعت بیت کوین به این نقطه رسید؟ منتقدان تمایل دارند اشاره کنند که وقتی ترامپ رئیس‌جمهور بود، به همان اندازه دموکرات‌ها نسبت به کریپتو بی‌تفاوت بود. در سال ۲۰۱۹، او در توییتی بدنام اعلام کرد که «من طرفدار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیستم، که پول نیستند» و اینکه «دارایی‌های کریپتویی بدون نظارت می‌توانند به فعالیت‌های غیرقانونی مانند تجارت مواد مخدر و سایر اعمال مجرمانه کمک کنند.» او در آگوست ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با فاکس بیزنس موضع خود را تایید کرد و گفت: «من فکر می‌کنم باید نظارت بسیار شدیدی بر آن‌ها اعمال شود.»

اولین نشانه‌های چرخش ترامپ در مورد بیت کوین در مارس امسال ظاهر شد، زمانی که او به CNBC گفت: «مطمئن نیستم که در این مرحله بخواهم آن را از بین ببرم.» به نظر می‌رسد دانش و علاقه او به این صنعت تحت تاثیر موفقیت مالی NFTهای برند ترامپ قرار گرفته است.

دو ماه بعد، در ۸ می، او میزبان طرفداران NFT در خانه خود در مار-ئه-لاگو بود و بخشی از اعتبار داغ شدن دوباره NFTها را به خود اختصاص داد. اینجا بود که او موضع محکم خود را در برابر کریپتو اتخاذ کرد و خود را به‌عنوان مدافع این صنعت در برابر رئیس SEC، گری گنسلر، و در واقع دموکرات‌ها معرفی کرد. او گفت: «گنسلر به‌شدت مخالف آن است. دموکرات‌ها هم به‌شدت مخالف آن هستند. من با آن موافقم. می‌خواهم مطمئن شوم که این صنعت خوب و پایدار است، اما من با آن موافقم.»

NFT های ترامپ

دو ماه بعد، در ۱۰ جولای، اعلام شد که ترامپ در بیت کوین ۲۰۲۴ حضور خواهد داشت. چرخش سیاسی او کامل شد، درست زمانی که ترامپ به‌عنوان نامزد اصلی انتخابات مطرح شد و شک و تردیدها نسبت به سن و توانایی بایدن برای مدیریت یک دوره دیگر افزایش یافته بود.

ارتش ضد کریپتو دموکرات‌ها

در بیت کوین ۲۰۲۴ صحبت‌هایی از «حزب نارنجی» (the orange party) مطرح بود، یعنی توده بیت‌کوینرها و جامعه گسترده‌تر کریپتو که رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی جمهوری‌خواهان، آن‌ها را برای جذب آرا هدف قرار داده است. با توجه به نارضایتی‌های این صنعت از حزب دموکرات، حمایت «حزب نارنجی» به‌راحتی توسط استراتژیست‌های جمهوری‌خواه به دست آمده است. شاید واضح‌ترین نمایش کنار گذاشته شدن جامعه کریپتو توسط دموکرات‌ها را بتوان در اقدامات سناتور الیزابت وارن مشاهده کرد که عضو کمیته بانکی سنای آمریکاست و به‌طور مکرر می‌گوید تنها استفاده از کریپتو برای پولشویی، مواد مخدر، قاچاق انسان و کره شمالی است.

از سال ۲۰۲۲، او از چندین لایحه ضد کریپتو حمایت کرده است و در مارس ۲۰۲۳ کمپین او تصویری تبلیغاتی توییت کرد که اعلام می‌کرد او «در حال ساختن یک ارتش ضد کریپتو» است. در مقابل، در ماه می، کمپین ترامپ اعلام کرد که در حال ساختن یک ارتش کریپتو برای شکست دادن دموکرات‌ها است و اعلام کرد که به عنوان بخشی از این تلاش، کمک‌های مالی را به صورت ارزهای دیجیتال مختلف خواهد پذیرفت. کمپین ترامپ اعلام کرد: «حامیان MAGA، حالا با یک گزینه جدید رمزارزی، یک ارتش کریپتو تشکیل خواهند داد که کمپین را به پیروزی در ۵ نوامبر خواهد رساند!»

با این بیانیه، صحنه انتخابات ۲۰۲۴ تا حدودی به یک جنگ کریپتویی تبدیل شده است.

هدف گرفتن صنعت کریپتو توسط عملیات چوک پوینت ۲

به نظر می‌رسد که یکی از شاخص‌ترین عناصر این جنگ کریپتویی بین حزبی، احیای عملیات چوک پوینت است. این عملیات در اصل یک ابتکار از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بود تا تعاملات بانکی با شرکت‌هایی که در فعالیت‌های مالی پرخطر مشغول بودند، مانند فروشگاه‌های دست‌دوم، فروشندگان اسلحه و مهمات، شبکه‌های انتقال پول و وام‌های کوتاه‌مدت، مورد بررسی قرار گیرد. این فشار نظارتی منجر به این شد که بانک‌ها به‌طور یکجانبه خدمات بانکی به بسیاری از مشتریان مشروع را قطع کنند.

عملیات ضد کریپتو چوک پوینت ۲

در سال ۲۰۲۳، نیک کارتر، یکی از بنیانگذاران Coin Metrics، اعلام کرد که عملیات چوک پوینت ۲ از سر گرفته شده و اکنون هدف آن کریپتو است. در بیانیه‌ای مشترک از سوی فدرال رزرو، دفتر حسابرسی ارز و FDIC در ژانویه اعلام شد که کریپتو خطر قابل توجهی برای بانک‌ها دارد و با «روش‌های بانکی امن و قابل اطمینان» ناسازگار است. فروپاشی دو بانک دوستدار کریپتو، سیلورگیت (Silvergate) و سیگنچر (Signature)، در مارس ۲۰۲۳ فشار زیادی بر این صنعت وارد کرد.

بنابراین، وقتی ترامپ به جمعیت بیت کوین ۲۰۲۴ می‌گوید که برای رفع این فشارها مبارزه خواهد کرد، سالن به جنون می‌رسد:

«به عنوان رئیس‌جمهور، فورا عملیات چوک پوینت ۲ را متوقف خواهم کرد. آن‌ها می‌خواهند شما را خفه کنند. آن‌ها می‌خواهند کسب‌وکارتان را خفه کنند. ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد.»

دموکرات‌ها مسئول جنگ SEC علیه کریپتو هستند

اگرچه SEC از دولت مستقل است، اما بایدن در سال ۲۰۲۱ گری گنسلر را به‌عنوان رئیس آن منصوب کرد. از زمان سقوط FTX در سال ۲۰۲۲، SEC حمله‌ای تمام‌عیار به کریپتو انجام داده است. به جای فقط مواجهه با طرح‌های کلاهبرداری و افراد بد، SEC به برخی از بزرگ‌ترین بازیگران این صنعت، از جمله کوین‌بیس و یونی‌سواپ، حمله کرده است. اگر صنعت کریپتو به دنبال یک مقصر در واشنگتن است که کریپتو را از ایالات متحده دور می‌کند، آن شخص گنسلر است.

گری گنسلر رئیس ضد کریپتو SEC

ترامپ: «ما گنسلر را اخراج می‌کنیم و یک رئیس جدید برای SEC منصوب خواهیم کرد.»

پیش از اینکه جمله‌اش تمام شود، جمعیت در یک تشویق ایستاده طوفانی منفجر می‌شود.

ترامپ به وضوح شوکه می‌شود: «خب، نمی‌دانستم او این‌قدر منفور است!» سپس تصمیم می‌گیرد که از متن خارج شود تا از تشویق بهره‌مند شود. «بگذارید دوباره بگویم. در روز اول، گنسلر را اخراج خواهم کرد. من یک رئیس جدید برای SEC منصوب خواهم کرد که باور دارد آمریکا باید آینده را بسازد، نه اینکه آینده را مسدود کند، که همین کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند.»

بسیاری اشاره کرده‌اند که ترامپ لزوما قدرت اجرای این وعده را ندارد اما او بدون شک می‌تواند زندگی را برای گنسلر بسیار ناخوشایند کند.

ترامپ وعده داده که CBDCها را از بین خواهد برد

ترامپ همچنین قول داده که یک دشمن سیاسی دیگر، یعنی CBDCها یا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را شکست دهد. به‌عنوان ارزهای دیجیتال متمرکز و دولتی، آن‌ها کاملا با اصول آزادی‌خواهانه بیت کوین مغایرت دارند و نارضایتی از آن‌ها در نشویل به وضوح احساس می‌شد، جایی که استیکرهای ضد-CBDC بر روی میزها دیده می‌شدند.

این دیدگاه ضد-CBDC توسط ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و یک جمهوری‌خواه بانفوذ، حمایت می‌شود که می‌گوید: «یک ارز دیجیتال بانک مرکزی در واقع درباره نظارت و کنترل است.» در مارس ۲۰۲۳، دسانتیس قانونی را اعلام کرد که از اهالی فلوریدا در برابر سلاح‌سازی بخش مالی توسط دولت بایدن از طریق یک CBDC محافظت می‌کند.

CBDC آمریکا

یک سال بعد، در فوریه ۲۰۲۴، سناتور تگزاس تد کروز لایحه‌ای را معرفی کرد که CBDCها را ممنوع می‌کند، با این استدلال که «دولت بایدن با اشتیاق به فکر نقض آزادی ما و دخالت در حریم خصوصی شهروندان برای نظارت بر عادات خرج کردن شخصی آن‌ها است.»

ترامپ می‌گوید: «ایجاد یک ارز دیجیتال بانک مرکزی دیگر تمام شد. فراموشش کنید. CBDC. هیچ‌وقت یک CBDC وجود نخواهد داشت در حالی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده باشم.»

و دوباره، سالن نشویل با تشویق‌های شدید منفجر می‌شود. چه ترامپ در دولت آینده‌اش موفق به جلوگیری از ایجاد یک CBDC فدرال در ایالات متحده بشود یا نه، CBDCها به سایر نقاط جهان خواهند آمد. بانک مرکزی چین قبلا یوان دیجیتال را معرفی کرده و آن را با برنامه‌های پرداخت محبوب ادغام کرده است. بانک مرکزی اروپا از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه یوروی دیجیتال است و پروژه‌های مشابهی در بریتانیا، ژاپن و ده‌ها کشور دیگر در حال انجام است.

آیا کریپتو باید یک صنعت جمهوری‌خواه باشد؟

آیا کریپتو باید یک صنعت جمهوری‌خواه باشد؟ با توجه به این وعده‌ها، منطقی است که انتظار داشته باشیم ریاست جمهوری ترامپ باعث رونق استخراج کریپتو، توسعه و سرمایه‌گذاری در ایالات متحده شود و همچنین چارچوب نظارتی واضح‌تری معرفی شود. این امر سپس به افزایش کاربران و در نهایت قیمت‌های بالاتر منجر خواهد شد.

کریپتو و حزب جمهوری خواه

اما آیا عاقلانه است که جنبش بلاکچین خود را با جمهوری‌خواهان، و به ویژه ترامپ، هم‌راستا کند؟ این کار قطعا تصویر کریپتو را برای دموکرات‌ها یا رأی‌دهندگان میانه‌رو بهبود نمی‌بخشد، مخصوصا زمانی که رهبران برجسته صنعت به‌طور علنی به سمت MAGA حرکت کنند.

نمونه رایان سلکیس را در نظر بگیرید، که قبل از کناره‌گیری در جولای، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی کریپتویی مساری (Messari) بود، اما بعد از چندین توییت غیرحرفه‌ای که جامعه کریپتو را به جنگ واقعی علیه «چپ‌گرایان» فراخواند، استعفا داد.

چنین مواضع شدید حزبی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا ممکن است باعث شود حزب مخالف، این صنعت را به‌عنوان یک دشمن سیاسی در نظر بگیرد که باید آن را شکست دهد، نه به‌عنوان یک ایالت چرخشی (swing state) که باید در آن برنده شود.

گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد استراتژی خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست، به‌ویژه با توجه به پیشتازی کنونی هریس در نظرسنجی‌ها. همچنین جالب است که کریپتو در اکثر نقاط جهان از دیدگاه حزبی دیده نمی‌شود، بنابراین مجبور کردن آن به یک دیدگاه حزبی در آمریکا ممکن است باعث ناراحتی اکثریت کاربران شود.

با این حال، با سخنرانی در نشویل، ترامپ اهمیت سیاسی صنعت بلاکچین را نشان داد و استراتژیست‌های دموکرات را وادار کرده است که برای بازتعریف رویکرد حزب خود نسبت به این فناوری به‌دنبال راه‌حل‌های جدید باشند تا بتوانند اعتماد مردم را دوباره به‌دست آورند.

موضع جمهوری خواهان در مقابل دموکرات ها در مورد کریپتو

آن‌ها همچنین به‌شدت آگاه هستند که اکنون “Fairshake” بزرگ‌ترین سوپر PAC است و بیشتر از «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» (MAGA) پول جمع‌آوری کرده و مصمم است که این پول‌ها را برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات‌هایی که در آن‌ها کاندیداهای ضد کریپتو حضور دارند، خرج کند. طبق گزارش دیده‌بان پابلیک سیتیزن، صنعت کریپتو تاکنون ۱۱۹ میلیون دلار برای این انتخابات هزینه کرده و از ۴۲ کمپین اولیه‌ای که به آن‌ها کمک مالی کرده است، کاندیداهای مورد حمایت سوپر PACهای کریپتو در ۳۶ مورد برنده شده‌اند.

نشانه‌های مثبتی وجود دارد که دموکرات‌ها شروع به تغییر مسیر کرده‌اند، با تشکیل کمپین «کریپتو برای هریس» (Crypto4Harris) و دو نشست اخیر بین مقامات کاخ سفید و رهبران کریپتو برای بحث در مورد این موضوع.

هنوز هیچ چیز قطعی نیست، اما در ۲۱ آگوست، از مشاور ارشد سیاست‌گذاری هریس، برایان نلسون، به طور خاص درباره موضع هریس در مورد کریپتو پرسیده شد. وی لحنی مثبت برای این صنعت داشت: «او (هریس) از سیاست‌هایی حمایت خواهد کرد که اطمینان می‌دهد فناوری‌های نوظهور و این نوع صنایع می‌توانند به رشد خود ادامه دهند.»

او همچنین تایید کرد که «بدیهی است که آن‌ها اعلام کرده‌اند یکی از چیزهایی که نیاز دارند قوانین پایدار است، قوانین راهنمای مسیر.»

آیا هریس در طول کمپین انتخاباتی خود مستقیما به مسئله کریپتو پرداخته و یک دیدگاه رقابتی در برابر ترامپ ارائه خواهد کرد؟ تنها با متوقف کردن «ارتش ضد کریپتو»، او این فرصت را دارد که متحدان قدرتمندی به دست آورد.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx