زنده ماندن دیفای مشروط به ایجاد ارزش در دنیای واقعی

دیفای
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 385 نفر

کل ارزش قفل شده در پروژه های مالی غیرمتمرکز (دیفای) تا اواسط آگوست در حدود ۶۲ میلیارد دلار در نوسان است که از اوج بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۲۱ کمتر است. بحبوحه جنگ، تورم فزاینده و هر چیز دیگری که در سال ۲۰۲۲ غافلگیرکننده بود، ممکن است هنوز برای ما اتفاق بیوفتد.

با این حال، برخلاف بازار های گاوی ارزهای دیجیتال، که فقط خرده فروشان را جذب بازار شده بودند. بازیگران اصلی نهادی، به سرعت تمایل به بازدهی دیفای پیدا کردند. اما اکنون که زمستان در راه است، مشکلات سکوهای پربازده بیشتر آشکار شده است.

ارزش نمی تواند از هوا بیرون بیاید

به نوعی، ارزش همیشه تا حدودی ذهنی است و با ملاحظات و اهداف شخصی فرد تعریف می شود. یک عکس از یک مجموعه خانوادگی برای یکی از اعضای آن خانواده بیشتر از یک خارجی تصادفی معنی دارد. بر این اساس، یک کشاورز کاملاً مایل است که برای یک محموله بذر هزینه بپردازد، زیرا این دانه ها برای تجارت آنها بسیار مهم است، اما یک شهروند احتمالاً ترجیح می دهد برای محصول نهایی پرداخت کند.

با این حال، حتی مثال‌های ساده بالا نشان می‌دهند که ارزش اغلب به شرایط و فرآیندهای دنیای واقعی متکی است. در مورد کشاورز، به لطف بازار آزاد که کل صنایع، دولت ها و مصرف کنندگان را در یک سیستم پیچیده و – کم و بیش- عملکردی گرد هم می آورد، کاملاً قابل اندازه گیری است. ارزش تعریف شده در پول، ارزشی را ایجاد می کند که در عملکرد، محصول یا میوه باشد، و چرخه حیات اقتصادی عالی همچنان که این محصولات در بازار راه می یابند ادامه می یابد.

«بازده» واژه‌ای است که برای صنعت بلاک چین، به‌ویژه بخش دیفای  آن، که شاهد کاهش ارزش کل آن از ماه مه در بحبوحه رکود مداوم، میلیاردها دلار از ارزش خود را از دست داده است. هنوز یک صنعت عمدتاً نوپا، کریپتو به‌عنوان یک کل، تقریباً به اندازه‌ای در معرض اقتصاد دنیای واقعی قرار ندارد، به خصوص وقتی صحبت از هر چیزی فراتر از تجارت سوداگرانه باشد. و هر چقدر هم که بازدهی DeFi سودآور به نظر برسد، همیشه سوال این است که آنها از کجا می آیند.

 

داستان غم انگیز مرگ Anchor نمونه کاملی از ناپایداری مدل های تجاری در پشت پروتکل های دیفای است. بازدهی تقریباً ۲۰ درصدی آن رسماً از وام‌های زنجیره‌ای حاصل شد، اما برای ادامه فعالیت، تزریق نقدی دریافت کرد – نشانه واضحی از اینکه وام دادن برای ادامه بازده کافی نبود.
با توجه به برجسته بودن Anchor به عنوان یک عامل کشش برای کل بلاک چین ترا، می‌توانید بازده مشکوک آن را با سقوط کل اکوسیستم اعتبار کنید.

به همان اندازه گویا این واقعیت است که وام‌های زنجیره‌ای تمایل دارند در اکوسیستم بلاک چین که عمدتاً حذف شده‌اند، در زنجیره باقی بمانند. یک پروتکل روی زنجیره فقط می تواند یک توکن زنجیره ای به شما قرض دهد، و همانطور که می دانیم، دارایی های زنجیره ای چندان با اقتصاد دنیای واقعی ادغام نمی شوند. بنابراین، چه به دنبال یک فرصت آربیتراژ باشید و چه وام خود را در پروتکل سود دیگری قرار دهید، وام شما – بر خلاف وام های مالی سنتی – از نظر ارزش واقعی کمی ایجاد می کند. و محصول سالم هرگز از هوا بیرون نمی آید.

زندگی خارج از زنجیره وجود دارد

این فقدان ارزش واقعی برای حمایت از بازده و کل عرضه، پاشنه آشیل اصلی برای صحنه ارزهای دیجیتال است. بسیاری بیت کوین  را با طلای دیجیتال مقایسه کرده‌اند، اما طلا علاوه بر قرار گرفتن در گاوصندوق بانکی، از صنعت جواهرات گرفته تا لوازم الکترونیکی، موارد استفاده نیز دارد. و در حالی که هرگز نمی تواند شات وحشی بیت کوین را برای ماه تکرار کند، موارد استفاده از آن طلا را حتی زمانی که روکش آن به عنوان یک پوشش تورم محو می شود، روی آب نگه می دارد.

فضای کریپتو باید به دنبال کنار گذاشتن ذهنیت بیسبال درونی خود باشد و به دنبال ایجاد جای پایی بزرگتر در اقتصاد و فرآیندهای دنیای واقعی فراتر از فعالیت های زنجیره ای باشد. صنعت بلاک چین باید موارد استفاده را برای رقابت با خدمات مالی و سایر خدمات در بازارهای سنتی، علاوه بر پیشبرد فضای بلاک چین، آزمایش کند.

غول‌های دیفای در حال حاضر به دنبال قرار گرفتن در معرض دارایی‌های دنیای واقعی هستند و به یک مدل کسب‌وکار با نسبت ریسک به پاداش واضح‌تر و بازدهی سالم‌تر تولید شده توسط وام‌دهی کسب‌وکار به کسب‌وکار تغییر می‌کنند. کل صنعت بلاک چین باید در این مسیر حرکت کند.

 

این تلاش برای موارد استفاده در دنیای واقعی باید فراتر از مجموعه اصلی خدمات مالی باشد. این باید طیف وسیعی از خدمات، از ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده و راه‌حل‌های هویتی گرفته تا اینترنت اشیاء و برنامه‌های کاربردی تحرک را تامین کند. دنیای ماشین‌ها مورد استفاده بسیار جالبی است، زیرا ماشین‌هایی که ۲۴/۷ کار می‌کنند منبع بزرگی از نقدینگی هستند که توسط ارزش دنیای واقعی ایجاد می‌شود. این نقدینگی می‌تواند مجموعه‌ای از مدل‌های تجاری جدید DeFi را باز کند و فرصتی را برای برخی از پروتکل‌های موجود فراهم کند تا به بازدهی سالم‌تری روی آورند.

ممکن است زمان تیراندازی غیرقابل مهار برای ماه به پایان رسیده باشد، اما تعداد زیادی از فعالیت‌های دنیای واقعی علاقه‌مند هستند که در انتظار انجام زنجیره هستند. همه آن‌ها مدل‌های کسب‌وکار آشناتری را ارائه می‌کنند و به پروژه‌ها اجازه می‌دهند تا سود مدیریت ریسک خود را افزایش دهند و در عین حال بر اساس نتایج ملموس واقعی به سرمایه‌گذاران بازدهی ارائه کنند. پذیرش بلاک چین باید چیزی فراتر از تجارت بیت کوین از حساب بانکی شما باشد – این فرآیندی است که می تواند و باید کل صنایع و مدل های تجاری را متحول کند.

با هک شدن خود در چندین صنعت و بخش با اقتصاد واقعی، فضای بلاک چین چیزی فراتر از بازده سالم‌تری برای برنده شدن دارد. در درازمدت، و با تلاش و صیقل دادن کافی، این در نهایت در مورد تبدیل رویای Web3 به یک پیشگویی خودپرداخت است. یک اینترنت مبتنی بر بلاک چین باید با انبوهی از برنامه‌ها و سرویس‌های غیرمتمرکز شروع شود که به آرامی اما مطمئناً رقبای متمرکز خود را تحت سلطه خود درآورند، و بازار نزولی در دست درست زمان شروع ساخت آنهاست.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx