ارتقای پراگ-الکترا (پکترا) اتریوم در راه است!

انتشار 2 ماه قبل
آنچه می‌خوانید...

مقدمه اتریوم به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های بلاکچین، همیشه در حال بهبود و توسعه است. ارتقای جدید آن، به نام “پکترا”، تلفیقی از دو ارتقای مجزا به نام‌های “پراگ” و “الکترا” است. این ارتقا با تمرکز بر کاهش کارمزد تراکنش‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری، تغییرات مهمی را در لایه‌های اجرایی و اجماع شبکه اعمال می‌کند. […]

ارتقا اتریوم

مقدمه

اتریوم به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های بلاکچین، همیشه در حال بهبود و توسعه است. ارتقای جدید آن، به نام “پکترا”، تلفیقی از دو ارتقای مجزا به نام‌های “پراگ” و “الکترا” است. این ارتقا با تمرکز بر کاهش کارمزد تراکنش‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری، تغییرات مهمی را در لایه‌های اجرایی و اجماع شبکه اعمال می‌کند. هدف اصلی پکترا، فراهم آوردن تجربه‌ای بهینه‌تر برای کاربران و توسعه‌دهندگان اتریوم است. این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و تاثیرات احتمالی این ارتقا می‌پردازد.

ارتقا پکترا چیست؟

ارتقای پکترا (Pectra) اتریوم در واقع ترکیبی از دو ارتقای مجزا به نام‌های پراگ (Prague) و الکترا (Electra) است. این ارتقا قرار است در سال 2025 فعال شود.

  • ارتقای پراگ بر روی تغییرات لایه اجرایی شبکه تمرکز دارد.
  • ارتقای الکترا بر روی لایه اجماع (ایمن‌سازی) شبکه تاثیر می‌گذارد.

این دو ارتقا باهم ادغام شده و با عنوان کلی «پکترا» شناخته می‌شوند.

پکترا بعد از ارتقای «دنکن» (Dencun) که ترکیبی از دنب (Deneb) و کانکون (Cancun) بود (که در مارس ۲۰۲۴ انجام شد) و با هدف کاهش کارمزد تراکنش‌ها در راه‌حل‌های لایه ۲ و بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم انجام شد، به‌عنوان یک نقطه عطف جدید در نقشه راه توسعه اتر‌یوم در نظر گرفته می‌شود.

انتظار می‌رود پکترا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ فعال شود. این بازه زمانی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا قابلیت‌های بیشتری را برای بهبود تجربه کاربری (UX) اتریوم اضافه کنند.

ویژگی‌های احتمالی ارتقای پکترا:

  • EIP-3074: این پیشنهاد بهبود اتریوم، مجموعه تغییراتی در کد است که با هدف ارتقای کیف‌پول‌های اتریوم و امکان گروه‌بندی تراکنش‌ها و امضای آن‌ها در یک مرحله واحد، ارائه می‌شود. EIP-3074 در آوریل ۲۰۲۴ برای گنجانده شدن در پکترا تایید شد و به کیف‌پول‌های عادی ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا مانند قراردادهای هوشمند عمل کنند.
  • EIP-7251: این پیشنهاد، محدودیت مقدار اتریوم لازم برای اعتبارسنجی شبکه را از ۳۲ اتر‌یوم فعلی به ۲,۰۴۸ اتریوم افزایش می‌دهد. این تغییر به اعتبارسنج‌ها امکان نگهداری مقداری بین ۳۲ تا ۲,۰۴۸ اتریوم را می‌دهد و با هدف کاهش سرعت ورود اعتبارسنج‌های جدید به شبکه و در نتیجه کاهش منابع مورد نیاز ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ برای فرآیندهای استیکینگ و اعتبارسنجی انجام می‌شود.
  • قابلیت‌های دیگر: ممکن است شاهد موارد زیر در ارتقای پکترا باشیم:
    • نمونه‌برداری دسترسی داده همتا به همتا (PeerDAS) برای مقیاس‌پذیری رول‌آپ‌ها.
    • «قالب شیء EVM» یا EOF برای بهبود امنیت قراردادهای هوشمند و تجربه توسعه‌دهندگان برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) در لایه ۱ و ۲.

تغییرات احتمالی نهایی:

  • توسعه‌دهندگان اتریوم در حال بحث در مورد جایگزینی EIP-3074 با EIP-7702 هستند. EIP-7702 نوع جدیدی از تراکنش است که توسط توسعه‌دهندگان، از جمله ویتالیک بوترین (بنیان‌گذار اتریوم)، پیشنهاد شده و هدف آن بهبود سازگاری با انتزاع حساب (account abstraction) است.
  • همچنین آن‌ها در حال بررسی پیاده‌سازی وصله‌ای برای EIP-2935 هستند که به نحوه مدیریت هش‌های بلوک‌های تاریخی می‌پردازد.
  • توسعه‌دهندگان در حال بررسی گنجاندن EIPهای دیگری نیز در ارتقای پکترا هستند، مانند امکان برداشت دارایی‌های استیک‌شده توسط اعتبارسنج‌ها از قراردادهای هوشمند و حذف پنجره زمانی سپرده‌گذاری.
این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx