سقوط بانک سیلیکون ولی

  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 457 نفر

بانک سیلیکون ولی

بانک سیلیکون ولی در سال ۱۹۸۳ توسط مدیران سابق بانک آمریکا، بیل بیگرستاف و رابرت مدیاریس برای تمرکز بر نیازهای شرکت های نوپا استارتاپی تاسیس شد. آنها این ایده را در مورد یک بازی پوکر مطرح کردند. آن‌ها راجر وی اسمیت را که قبلاً ریاست یک واحد وام‌دهی با فناوری پیشرفته در ولز فارگو را بر عهده داشت، به عنوان اولین مدیرعامل و رئیس بانک استخدام کردند. این بانک در ۱۷ اکتبر ۱۹۸۳ به عنوان یک شرکت تابعه از Silicon Valley Bancshares (اکنون با نام گروه مالی  SVB شناخته می‌شود) با ۱۰۰ سرمایه گذار اولیه راه اندازی شد. اولین دفتر آن در سن خوزه قرار داشت.

زمانی که بانک سیلیکون ولی تاسیس شد، صنعت بانکداری درک خوبی از شرکت‌های نوپا، به‌ویژه شرکت‌هایی که فاقد درآمد بودند، نداشت. بانک وام‌های خود را با این درک تنظیم کرد که استارت‌آپ‌ها بلافاصله درآمد کسب نمی‌کنند و ریسک را بر اساس مدل کسب‌وکار خود مدیریت می‌کنند. این بانک مشتریان را به شبکه گسترده سرمایه گذاری، قانون و شرکت حسابداری خود متصل کرد. استراتژی اصلی آن جمع آوری سپرده از مشاغلی بود که از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر تأمین مالی می شدند. سپس به بانکداری و تامین مالی سرمایه‌گذاران خطرپذیر گسترش یافت و خدماتی را اضافه کرد تا به بانک اجازه دهد مشتریان را در مرحله راه‌اندازی خود حفظ کند. در ابتدا، بنیانگذاران استارت آپی که به دنبال وام از بانک بودند، مجبور بودند حدود نیمی از سهام خود را به عنوان وثیقه بدهند، اما بعداً این نرخ به حدود هفت درصد کاهش یافت که نشان دهنده نرخ پایین شکست و تمایل بنیانگذاران به پرداخت وام ها برای حفظ کنترل است. این بانک با فروش سهام به سرمایه گذاران علاقه مند، زیان را پوشش می‌داد.

سقوط بانک سیلیکون و‌‌لی

هنگامی که بانک سیلیکون ولی در روز جمعه، ۱۰ مارچ ۲۰۲۳ سقوط کرد، دومین ورشکستگی بزرگ بانک در تاریخ ایالات متحده را ایجاد کرد.

در این مقاله ورشکستگی این بانک را به صورت کامل و مختصر توضیح خواهیم داد:

از آنجایی که این بانک به شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا تبدیل شده بود، بانک سیلیکون ولی (SVB) وجوه خود را در اوراق قرضه بلندمدت زمانی که نرخ ها نزدیک به صفر بود، سرمایه گذاری کرد.

سیلیکون ولی

شاید در آن زمان این ایده خوبی به نظر می‌رسید، اما زمانی که نرخ‌های بهره افزایش یافت، قیمت اوراق بلندمدت کاهش یافت و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها کاهش یافت. روز چهارشنبه، بانک سیلیکون ولی اعلام کرد که متحمل ضرر ۱.۸ میلیارد دلاری پس از مالیات شده است و نیاز فوری به افزایش سرمایه برای رفع نگرانی های سپرده گذاران دارد.

بانک سیلیکون ولی

بازار به شدت واکنش نشان داد و بانک سیلیکون ولی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار از ارزش خود را در ۲۴ ساعت از دست داد. با کاهش سهام، سپرده گذاران به سرعت اقدام به برداشت پول از بانک کردند.

ورشکستگی بانک سیلیکون ولی

بانک‌ها تنها بخشی از پول سپرده‌گذاران را به صورت نقدی حمل می‌کنند که به آن ذخیره کسری می‌گویند. این بدان معناست که بانک سیلیکون ولی نمی‌توانست پول خود را به سپرده‌گذاران بدهد زیرا در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اوراق قرضه آن‌ها نگهداری می‌شد که دیگر ارزش چندانی نداشتند.

ماجرای ورشکستگی بانک سیلیکون ولی

به طور خلاصه، بانک سیلیکون ولی پول نقد مورد نیاز برای انجام تعهدات خود در قبال مشتریان خود را نداشت. با ادامه برداشت وحشتناک، یک عملیات بانکی به خوبی در جریان بود.

مشتریان بانک سیلیکون ولی

بنابراین، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، سرپرستی بانک سیلیکون ولی را در روز جمعه به عهده گرفت تا سپرده گذاران تا روز دوشنبه به پول خود دسترسی داشته باشند. به این دلیل که مشکلات بانک خطر بزرگی را برای سیستم مالی ایجاد می کرد.

سقوط بانک سیلیکون ولی

اما در نهایت دولت بود که به نجات سپرده گذاران آمدند و سرمایه گذاران کاری نکردند. قبل از ورود شرکت بیمه سپرده فدرال، سپرده گذاران تنها می توانستند تا سقف ۲۵۰۰۰۰ دلار، یعنی سقف بیمه حساب های خود، دسترسی داشته باشند، اما چندین شرکت، از جمله شرکت های محبوبی مانند Roblox و Etsy، بیش از این مبلغ را در بانک داشتند.

آخرین اقدامات

فدرال رزرو، وزارت خزانه داری و شرکت بیمه سپرده فدرال گفتند که تنظیم کنندگان گامی غیرعادی برای تضمین سپرده ها برداشتند زیرا بانک سیلیکون ولی یک خطر بزرگ برای اقتصاد ایالات متحده است. بانک سیگنیچر در نیویورک نیز روز یکشنبه پس از اینکه مشتریانش شروع به برداشت سریع وجه نقد کردند، بسته شد. رگولاتورهای دولتی گفتند که بانک را برای تثبیت سیستم های مالی در اختیار گرفتند. تنظیم کنندگان فدرال گفتند که سپرده گذاران هر دو بانک پول خود را دریافت خواهند کرد.

پیامدهای ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، رئیس جمهور جو بایدن را بر آن داشت تا امروز با نگرانی های مالیات دهندگان از کاخ سفید صحبت کند. بایدن در کاخ سفید گفت: «آمریکایی ها می توانند اطمینان داشته باشند که سیستم بانکی امن است. سپرده های شما در صورت نیاز به شما پرداخت خواهد شد.”

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx