بلاک چین چگونه صنعت بانکداری را دگرگون می‌کند

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

چگونه فناوری بلاک چین بر صنعت بانکداری تأثیر می‌گذارد؟ بانک ها اغلب به عنوان واسطه در اقتصاد جهانی با مدیریت و هماهنگی سیستم مالی از طریق دفتر کل داخلی خود عمل می کنند. از آنجایی که این دفاتر برای بازرسی عمومی در دسترس نیستند، اعتماد به بانک ها و زیرساخت های اغلب قدیمی آنها را […]

بلاک چین و سیستم بانکداری

چگونه فناوری بلاک چین بر صنعت بانکداری تأثیر می‌گذارد؟

بانک ها اغلب به عنوان واسطه در اقتصاد جهانی با مدیریت و هماهنگی سیستم مالی از طریق دفتر کل داخلی خود عمل می کنند. از آنجایی که این دفاتر برای بازرسی عمومی در دسترس نیستند، اعتماد به بانک ها و زیرساخت های اغلب قدیمی آنها را وادار می کند. فناوری بلاک چین این پتانسیل را دارد که نه تنها بازار ارز جهان، بلکه در کل صنعت بانکداری با حذف این واسطه ها و جایگزینی آنها با یک سیستم بدون نیاز به اعتماد، بدون مرز و شفاف که دسترسی به آن برای همه آسان است، دگرگون کند. بلاک چین به طور بالقوه به تسهیل تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر، افزایش دسترسی به سرمایه، ایجاد امنیت بالاتر داده‌ها، اجرای قراردادهای بدون نیاز به اعتماد از طریق قراردادهای هوشمند، روان‌تر کردن انطباق و موارد دیگر کمک می‌کند.

علاوه بر این، به لطف ماهیت نوآورانه بلاک چین، روش‌هایی که بلوک‌های سازنده مالی جدید در دسترس می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، می‌توانند به طور بالقوه به انواع کاملاً جدیدی از خدمات مالی منجر شوند. مزایای اصلی بلاک چین برای بانکداری و امور مالی چیست؟

مزیت های فناوری بلاک چین

امنیت: معماری مبتنی بر بلاک چین نقاط ضعف سیستم را حذف می کند و نیاز به قرار دادن داده ها در دست واسطه ها را کاهش می دهد.

شفافیت: بلاک چین فرآیندهای مشترک را استاندارد می کند و یک منبع مشترک حقیقت را برای همه شرکت کنندگان شبکه ایجاد می کند.

اعتماد: دفاتر شفاف، همکاری و توافق را برای طرف های مختلف آسان تر می کند.

قابلیت برنامه ریزی: بلاک چین امکان اتوماسیون قابل اعتماد فرآیندهای تجاری را از طریق ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند فراهم می کند.

حریم خصوصی: فناوری‌های حفظ حریم خصوصی فعال شده توسط بلاک چین امکان اشتراک‌گذاری انتخابی داده‌ها را بین کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

عملکرد: شبکه‌ها طوری مهندسی شده‌اند که تعداد زیادی از تراکنش‌ها را نگهداری کنند و در عین حال از قابلیت همکاری بین زنجیره‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و یک شبکه به هم پیوسته از زنجیره‌های بلوکی ایجاد می‌کنند.

تسویه سریع وجوه با استفاده از بلاک چین

ارسال پول در سیستم بانکی فعلی می‌تواند فرآیندی طولانی باشد، می‌تواند با کارمزدهای مختلفی هم برای بانک‌ها و هم برای مشتریان همراه باشد و ممکن است نیاز به تأیید و مدیریت بیشتری داشته باشد. در عصر اتصال فوری، سیستم بانکداری قدیمی نتوانسته است با بقیه پیشرفت‌های فناوری همراه شود. فناوری بلاک چین روش پرداخت سریع‌تری را با کارمزدهای کمتر ارائه می‌کند که در تمام شبانه‌روز، بدون مرز، و با همان تضمین‌های امنیتی که سیستم قدیمی می‌تواند ارائه دهد، در دسترس است.

جمع آوری کمک به طور مستقیم در بلاک چین

از لحاظ تاریخی، کارآفرینانی که به دنبال جمع‌آوری پول بودند به سرمایه‌گذاران خارجی مانند سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا بانکداران وابسته بودند. این می تواند یک فرآیند سختگیرانه باشد که به مذاکرات طولانی در مورد ارزش گذاری، تقسیم سهام، استراتژی شرکت و بسیاری موارد دیگر نیاز دارد. عرضه اولیه سکه (ICO) و عرضه اولیه صرافی (IEO) به پروژه های نوظهور فرصتی برای جمع آوری سرمایه بدون نیاز به بانک ها و سایر موسسات مالی ارائه می دهد. ICOها با پشتیبانی از بلاک چین‌ها به شرکت ها اجازه می دهند که توکن ها را در ازای تامین مالی با این فرض که توکن ها برای سرمایه گذاران بازدهی ایجاد کنند، بفروشند. به‌طور سنتی، بانک‌ها هزینه‌های هنگفتی را برای تسهیل اوراق بهادارسازی کسب‌وکار و عرضه‌های عمومی اولیه (IPO) دریافت می‌کنند، اما فناوری بلاک چین می‌تواند به جلوگیری از این هزینه‌ها کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که ICO ها پتانسیل دموکراتیک کردن جمع آوری کمک را دارند، اما دارای چندین مشکل خاص خود هستند. سهولت نسبی راه‌اندازی یک ICO به پروژه‌ها این امکان را می‌دهد تا مقادیر قابل‌توجهی از بودجه را بدون هیچ گونه الزام رسمی یا مشخص برای اجرای واقعی وعده‌هایشان جمع‌آوری کنند. بازار ICO عمدتاً قانون گذاری نشده است و به این ترتیب، ریسک مالی قابل توجهی برای سرمایه گذاران احتمالی دارد.

بلاک چین و بانکداری

توکنیزه کردن دارایی‌ها

خرید و فروش اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها مانند سهام، اوراق قرضه، کالاها، ارزها و مشتقات نیازمند تلاشی پیچیده و هماهنگ بین بانک‌ها، کارگزاران، تهاتر و صرافی‌ها است. این فرآیند نه تنها باید کارآمد باشد، بلکه باید دقیق باشد. پیچیدگی اضافه شده مستقیماً با افزایش زمان و هزینه مطابقت دارد. فناوری بلاک چین این فرآیند را با ارائه یک لایه پایه فناوری که امکان توکن سازی آسان انواع دارایی ها را فراهم می کند، ساده می کند. از آنجایی که اکثر دارایی‌های مالی به صورت دیجیتالی از طریق کارگزاران آنلاین خرید و فروش می‌شوند، توکن کردن آن‌ها در بلاک چین راه‌حلی مناسب برای همه افراد درگیر به نظر می‌رسد.

برخی از شرکت های نوآور بلاک چین در حال بررسی توکن سازی دارایی های دنیای واقعی مانند املاک، هنر و کالاها هستند. این باعث می شود که انتقال مالکیت دارایی هایی که دارای ارزش واقعی هستند، فرآیندی ارزان و راحت باشد. همچنین راه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران با سرمایه محدود باز می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا مالکیت جزئی از دارایی‌های گران قیمت را خریداری کنند. محصولات سرمایه‌گذاری که ممکن است قبلاً در دسترس آنها نبوده باشد.

وام دادن با استفاده از بلاک چین

بانک‌ها و سایر شرکت‌های وام‌دهی بخش وام‌دهی را در انحصار خود درآورده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند وام‌هایی با نرخ بهره نسبتاً بالا ارائه کنند و دسترسی به سرمایه را بر اساس امتیازات اعتباری محدود کنند. این باعث می شود که روند وام گرفتن پول طولانی و گران باشد. در حالی که بانک ها مزیت دارند، اقتصاد به بانک ها بستگی دارد که بودجه لازم را برای اقلام پرهزینه مانند اتومبیل و خانه فراهم کنند. فناوری بلاک چین به هر کسی در جهان اجازه می دهد تا در نوع جدیدی از اکوسیستم وام دهی شرکت کند، که بخشی از جنبشی است که اغلب به عنوان امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) شناخته می شود. برای ایجاد یک سیستم مالی در دسترس تر،DeFi  قصد دارد همه برنامه های مالی را روی بلاک چین قرار دهد. وام‌دهی پول همتا به همتا، که توسط بلاک چین انجام می‌شود، به هر کسی این امکان را می‌دهد که به روشی ساده، ایمن و ارزان و بدون محدودیت‌های دلخواه، وام بگیرد و پول قرض دهد. با چشم انداز رقابتی وام دهی، بانک ها نیز مجبور خواهند شد شرایط بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

تاثیر بلاک چین بر تامین مالی تجارت جهانی

شرکت در تجارت بین المللی به دلیل تعداد زیادی از قوانین و مقررات بین المللی که بر واردکنندگان و صادرکنندگان تحمیل شده است، بسیار ناخوشایند است. ردیابی کالاها و جابجایی آنها در هر مرحله همچنان نیازمند فرآیندهای دستی است که مملو از اسناد دستی و دفتر است. فناوری بلاک چین به شرکت کنندگان در امور مالی تجارت اجازه می دهد تا سطح بالاتری از شفافیت را از طریق دفتر کل مشترکی که کالاها را در حال حرکت در سراسر جهان به دقت ردیابی می کند، ارائه دهند. با ساده‌سازی دنیای پیچیده تأمین مالی تجارت، فناوری بلاک چین می‌تواند به میزان قابل توجهی در زمان و هزینه برای واردکنندگان، صادرکنندگان و سایر مشاغل صرفه‌جویی کند.

توافقات ایمن تر از طریق قراردادهای هوشمند

قراردادها برای محافظت از افراد و مشاغل هنگام انعقاد قراردادها وجود دارد، اما این حمایت هزینه بالایی دارد. با توجه به ماهیت پیچیده قراردادها، فرآیند ایجاد آن مستلزم صرف زمان زیادی از سوی کارشناسان حقوقی است. قراردادهای هوشمند اتوماسیون قراردادها را از طریق کد قطعی و ضد دستکاری که روی بلاک چین اجرا می شود، امکان پذیر می کند. پول می تواند با خیال راحت در امان بماند و تنها زمانی آزاد می شود که شرایط خاصی از توافق برآورده شود. قراردادهای هوشمند به طور قابل ملاحظه ای عنصر اعتماد مورد نیاز برای دستیابی به توافق را کاهش می دهند و خطرات توافقات مالی و احتمال پایان یافتن در دادگاه را به حداقل می رساند.

یکپارچگی و امنیت داده توسط بلاک چین

به اشتراک گذاری داده ها با واسطه های مورد اعتماد همیشه ریسک به خطر افتادن داده ها را به همراه دارد. علاوه بر آن، بسیاری از مؤسسات مالی هنوز از روش‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر کاغذ استفاده می‌کنند که هزینه‌های ثبت سوابق را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. فناوری‌های بلاک چین، فرآیندهای ساده‌ای را فعال می‌کنند که تأیید و گزارش داده‌ها را خودکار می‌کند، داده‌های KYC/AML و تاریخچه تراکنش‌ها را دیجیتالی می‌کند و امکان احراز هویت آنی اسناد مالی را فراهم می‌کند. این موضوع به کاهش ریسک های عملیاتی، خطر تقلب و کاهش هزینه های رسیدگی به داده ها برای مؤسسات مالی کمک می کند.

جمع بندی

صنعت بانکداری و مالی یکی از بخش های عمده ای است که تحت تاثیر بلاک چین قرار گرفته است. موارد استفاده بالقوه بسیار زیاد است، از معاملات آنی گرفته تا توکن سازی دارایی ها، وام دهی، تجارت بین المللی روان تر، قراردادهای دیجیتالی قوی تر و بسیاری موارد دیگر. به نظر می رسد حل تمام موانع تکنولوژیکی و نظارتی مورد نیاز برای تحقق کامل پتانسیل این زیرساخت مالی جدید فقط یک موضوع زمان باشد. یک پشته بانکی و مالی مبتنی بر یک لایه پایه بی اعتماد، شفاف و بدون مرز می‌تواند در ایجاد یک اقتصاد بازتر و مرتبط‌ ‌تر مؤثر باشد.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx