آموزش کار با گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator)

انتشار 1 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

برنامه‌های احراز هویت، که به عنوان «Authenticator» (آتنتیکیتور)ها نیز شناخته می‌شوند، لایه‌ای امنیتی اضافی به حساب‌های کاربری شما در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف اضافه می‌کنند. این برنامه‌ها با تولید کدهای یکبار مصرف منحصر به فرد که هر 30 ثانیه تغییر می‌کنند، از دسترسی غیرمجاز به حساب‌های شما جلوگیری می‌کنند. شناخته شده‌ترین برنامه آتنتیکیتور متعلق به […]

آموزش گوگل آتنتیکیتور

برنامه‌های احراز هویت، که به عنوان «Authenticator» (آتنتیکیتور)ها نیز شناخته می‌شوند، لایه‌ای امنیتی اضافی به حساب‌های کاربری شما در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف اضافه می‌کنند. این برنامه‌ها با تولید کدهای یکبار مصرف منحصر به فرد که هر 30 ثانیه تغییر می‌کنند، از دسترسی غیرمجاز به حساب‌های شما جلوگیری می‌کنند. شناخته شده‌ترین برنامه آتنتیکیتور متعلق به شرکت گوگل است. در این مقاله به معرفی و نحوه استفاده از گوگل آتنتیکیتور می‌پردازیم.

گوگل آتنتیکیتور چیست؟

گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) برنامه‌ای است که توسط شرکت گوگل توسعه یافته است و از افزودن احراز هویت دو مرحله‌ای به حساب‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. این برنامه برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است و برای بسیاری از حساب‌ها از جمله گوگل، آمازون، فیس بوک و غیره کار می‌کند. به طور کلی هر برنامه یا وب‌سایتی می‌تواند برای افزایش امنیت حساب‌های کاربردی خود، گوگل آتنتیکیتور را اضافه کند. احراز هویت دو مرحله‌ای به شما این امکان را می‌دهد که حساب‌های خود را ایمن‌تر کنید تا هرکسی نتواند هویت آنلاین شما را به خطر بیندازد.

گوگل آتنتیکیتور
گوگل آتنتیکیتور یک لایه امنیتی را به حساب‌های شما اضافه می‌کند

چرا به گوگل آتنتیکیتور نیاز داریم؟

در عصر حاضر، شاهد یک تغییر بزرگ در سبک زندگیمان هستیم. عمده فعالیت‌های ما شکل مجازی و دیجیتال گرفته‌اند؛ بنابراین، امنیت و حریم خصوصی در حال تبدیل شدن به مسائل بسیار مهم هستند. اگر یک مهاجم رمز عبور شما را بداند، اطلاعات و هویت دیجیتال شما در خطر است. بنابراین، اضافه کردن یک لایه امنیتی دیگر به شما کمک می‌کند تا در برابر کلاهبرداری و سرقت آنلاین از حساب‌های خود محافظت کنید.

ممکن است بگویید که چرا به حساب گوگل آتنتیکیتور نیاز داریم در حالی که می‌توانیم با استفاده از پیامک، یک لایه امنیتی دیگر به حساب خود اضافه کنیم؟ د رپاسخ باید بگوییم که اگر تلفن همراه یا سیم کارت خود را از دست دهید چه؟ بله، چنین اتفاقاتی رخ می دهد و شما نیاز به یک راه حل اضافه دارید. پاسخ این مشکل اپلیکیشن Google authenticator است. برای تولید کد نیازی به تلفن شما نیست و همچنین مجبور نیستید شماره تلفن خود را در اختیار هیچ وب‌سایتی قرار دهید. این برنامه حتی در حالت پرواز و آفلاین هم کار می‌کند.

چگونه گوگل آتنتیکیتور را نصب و راه اندازی کنیم؟

گوگل آتنتیکیتور یک برنامه بسیار ساده است که روی دستگاه‌های اندروید و iOS کار می‌کند، بنابراین می‌توانیم مراحل نصب و راه‌اندازی در هر سیستم عامل را جداگانه مورد بحث قرار دهیم تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری شود.

نحوه راه اندازی Google Authenticator در اندروید

مرحله 1: برنامه را از فروشگاه GooglePlay دانلود کرده و آن را بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید.

مرحله 2: برنامه را اجرا کنید و روی دکمه Get Started ضربه بزنید تا به صفحه ساخت اکانت (Setup account) بروید.

مرحله 3: در این مرحله باید روش راه‌اندازی یا Setup را انتخاب کنید که به وب‌سایتی که قرار است از قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای در آن استفاده کنید بستگی خواهد داشت. معمولا اسکن کد QR یک روش رایج است که توسط اکثر سرویس‌ها پشتیبانی می‌شود. علاوه بر QR کد می‌توانید از کلید راه اندازی یا همان Setup key نیز استفاده کنید.

مرحله 4: پس از انتخاب روش QR کد یا Setup key، می‌توانید بارکد را اسکن کنید یا کلید راه اندازی را وارد کنید.

نکته 1: اسکن QR کد روش آسان‌تری است. اما باید حسابی که قصد افزایش امنیت آن را دارید را در یک دستگاه دیگر باز کنید تا بتوانید با تلفن همراه خود کد QR را اسکن کنید.

نکته 2: در صورت استفاده از Setup key، باید برای حساب خود نامی را به دلخواه وارد کنید (مانند: Arzinja ،Instagram و …). همچنین باید Type of Keyرا بر روی حالت Time Based قرار دهید و سپس بر روی Add a code ضربه بزنید.

نکته 3: برای استفاده و اضافه کردن گوگل آتنتیکیتور به حساب خود، معمولا باید به بخش امنیت حساب یا Security مراجعه کنید.

نحوه راه اندازی گوگل آتنتیکیتور در  iOS

مرحله 1: برنامه گوگل آتنتیکیتور برای iOS را از AppStore رسمی اپل دانلود کنید.

مرحله 2: نصب را شروع کنید و پس از تکمیل، روی دکمه “شروع” کلیک کنید تا تنظیمات حساب Google authenticator خود را آغاز کنید.

مرحله 3: می توانید از دو روش برای تنظیم استفاده کنید، یعنی اسکن بارکد یا Setup key. همانطور که قبلاً در راهنمای اندروید گفتیم، فکر می کنم روش اسکن راحت تر است. بنابراین، دوربین خود را باز می کنید و کد QR را اسکن می کنید! در صورتی که به دستگاه دیگری برای اسکن QR کد دسترسی ندارید، از گزینه Setup key استفاده کنید.

سه نکته مفید برای استفاده از برنامه تایید دومرحله‌ای گوگل آتنتیکیتور

نکته 1: برای تنظیم احراز هویت دو مرحله ای برای هر حساب، برنامه Google Authenticator را اجرا کنید و روی “+” در گوشه سمت راست پایین صفحه کلیک کنید. روی کلید “اسکن بارکد” کلیک کنید و کد QR را در صفحه بعدی اسکن کنید. برنامه شروع به تولید یک کد 6 رقمی می کند.

نکته 2: برنامه Google Authenticator را می توان در یک دستگاه استفاده کرد.

نکته 3: همیشه حساب‌های مرتبط را قبل از حذف آنها از برنامه Google Authenticator از تلفن قدیمی، دوباره ایجاد کنید.

راه اندازی گوگل آتنتیکیتور
حساب گوگل آتنتیکیتور خود را می‌توانید برای هر برنامه‌ای که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند فعال کنید

پس از راه اندازی گوگل آتنتیکیتور، هنگام ورود به حساب کاربری که برایش اهراز حویت دو عاملی را فعال کردید، از شما یک کد خواسته می‌شود. وارد گوگل آتنتیکیتور شوید و کد نماش داده شده را کپی و استفاده کنید.

جمع بندی

احراز هویت دو مرحله ای یک گام مهم در حفظ هویت دیجیتال و جزئیات ورود به سیستم برای حساب‌های شخصی و مالی است. جزئیات حساب گوگل آتنتیکیتور به شما امکان می‌دهد تا احراز هویت 2FA را به راحتی برای همه انواع حساب‌ها پیکربندی و استفاده کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx