تتر یک دروغ بزرگ ، زنگ خطر برای کاربران ایرانی؟

استیبل کوین تتر USDT تحریم کاربران ایرانی
  • زمان مطالعه: 4دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5696 نفر

بهترین اسیتبل کوین و جایگزین تتر

در چند روز اخیر حتما درباره‌ی تحریم کاربران ایرانی برای استفاده از ارزهای دیجیتال توسط آمریکا شنیده‌اید. این خبر باعث وحشت تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی شد. در این مقاله قصد به روشن سازی مسئله تحریم کاربران ایرانی و معرفی جایگزین مناسب استیبل کوین تتر یا USDT را داریم.

تحریم‌ ها چه‌قدر جدی است؟

در پی اعلام دستورالعملی از طرف وزارت خزانه داری آمریکا; برای نظارت بیش‌تر جهت جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ارزهای دیجیتال نگرانی‌های جدید برای کاربران ایرانی به‌وجود آمد. بسیاری از کاربران با ترس از بلوکه شدن خود در پلتفرم‌های مختلف ارز دیجیتال دارایی‌های خود را به USDT تبدیل کردند و در کیف پول‌های خود نگه‌داری می‌کنند ، ولی آیا نگه داری USDT

تتر ، یک دورغ بزرگ

تتر در کارنامه خود شماری از دروغ و فریب را ثبت کرده; که باعث کاهش محبوبیت استیبل کوین usdt شده است. در ابتدا سازندگان تتر اعلام کردند که هیچ وابستگی به هیچ یک از صرافی‌های ارز دیجیتال ندارند. اما طی بررسی‌های بعدی معلوم شد که فیلیپ پاتر و جیانکارلو دواسینی هردو از بنیان‌گذار صرافی بیتفینکس و کمپانی تتر هستند. مدتی پیش هم نحوه تضمین تترهای عرضه شده در بازار توسط سازمان ملی بورس آمریکا زیر سوال رفت.

داستان از این قرار است که کمپانی‌های ارائه دهنده استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال پشتوانه دار ابتدا باید پشتوانه استیبل کوین‌ و USDTهای خود را بصورت رسمی ثبت کنند. و سپس معادل آن به استخراج و عرضه توکن خود بپردازند. شکایت SEC از تتر هم دقیقا مربوط به همین موضوع بود. SEC معتقد بود کمپانی تتر ابتدا توکن‌های خود را عرضه کرده ، در مرحله بعدی با استفاده از تترها در یک صرافی ارز دیگری را خریده (که احتمال می‌رود این صرافی بیتفینکس باشد) ، سپس ارز‌ها را در صرافی دیگری فروخته و وجه نقد را به‌عنوان تضمین توکن‌های خود قرارداده است. به زبان ساده تتر می‌توانسته از هیچ درآمد زایی کند.

البته این پرونده هنوز در حال بررسی است و نتیجه آن اعلام نشده.

ولی بزرگ‌ترین دروغ تتر ، غیرمتمرکز بودن آن است. تتر بسیاری قوانین DeFi را زیر پا گذاشته است; و در حال حاضر بسیاری ازکاربران از آن تنها به‌عنوان واسطه‌ای بین دلار و ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند.

چرا تتر غیرمتمرکز نیست؟

اگر در سایت EtherScan که برای پیگیری تراکنش‌ها و قراردادهای در حال اجرا در شبکه ERC20 اتریوم مراجعه کنیم و قرارداد تتر در این شبکه مطالعه کنیم به نکات جالبی برخورد می‌کنیم.

 

در خط ۲۵۴ برنامه نویسی تتر کدی را با عنوان Function pause و onlyOwner می‌بینیم. این کد بیانگر این است که نویسنده و صاحب این کد که موسسه تتر است توانایی متوقف کردن تمامی تراکنش‌ها و قراردادهای در حال اجرا شبکه را دارد. در نتیجه می‌تواند تمامی وجوه در گردش را از شبکه، برای خود خارج کند. اگر این قابلیت را در کنار پرونده SEC و کلاهبرداری این موسسه بررسی کنید متوجه میزان ریسک استفاده از این ارز خواهید شد.

 

در خط ۲۹۱ هم دستوری جهت بلک لیست یا لیست سیاه کردن آدرس یک کیف پول می‌بینید. در صورت اجرای تحریم‌ها با استفاده از مکان یابی جغرافیایی تراکنش‌ها و تشخیص موقعیت یک کیف پول در ایران می‌توانند کیف شما را مسدود کنند. البته که این مشکل راه حلی دارد. برای جلوگیری از این اتفاق کافیست کلمات بازیابی کیف پول خود را داشته باشید، از کیف پول خود خارج شید و با استفاده از یک IP خارجی وارد برنامه و کیف پول خود شوید; یا تمامی ارزهای متمرکز خود را با نمونه‌های غیرمتمرکز تعویض کنید.

 

بهترین جایگزین‌های تتر

USDC یک استیبل کوین با ارزش واحد ۱ دلار آمریکاست. در سال ۲۰۱۸ طی یک همکاری بین صرافی Coinbase و Centre رونمایی و عرضه شد و حالا به سرعت در حال تصاحب جایگاه تتر است. این ارز ابتدا در صرافی کوین بیس لیست شد و به مرور زمان به صرافی‌های دیگر نیز راه یافت.

بروزرسانی این ارز در سال ۲۰۲۰ قابلیتی را به این ارز افزود که بتوانیم برای انتقال این ارز در شبکه اتریوم به‌جای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از ETH از ارز USDC استفاده کنیم.

این ارز در ابتدا مبتنی بر شبکه ERC20 اتریوم فعالیت می‌کرد ولی در حال حاضر در شبکه‌های دیگر مثل بایننس ، سولانا ، ترون و … نیز موجود است.  شفافیت این شبکه توسط یک سری از ممیزی‌ها کنترل می‌شود که باعث می‌شود میزان عرضه توکن USDC همیشه با میزان دلارهای واقعی و پشتوانه این ارز برابر باشد. تنها راه عرضه USDC  به بازار افزایش وثیقه دلاری نزد بانک‌های تایید شده است.

تنها مشکلی که باعث جلوگیری پیشرفت این ارز می‌شود کنترل بیش‌از حد موسسه Centre بر این ارز است که باعث متمرکز شدن این شبکه می‌شود. در حال حاضر موسسه مالی ویزا از این ارز در وبسایت Crypto.com  پشتیبانی می‌کند.

Dai هم مانند USDT و USDC درست یک استیبل کوین با ارزش واحد ۱ دلار و مبتنی بر شبکه ERC20 اتریوم است. اما بسیار از آن‌ها امن‌تر ، غیر متمرکز تر و هوشمندانه تر است. برخلاف دیگر استیبل‌کوین‌ها که توسط یک ارز فیات پشتیبانی می‌شوند. این ارز می‌‌تواند توسط رمزارزهای مختلف دیگری مثل اتریوم ، بیت کوین و … وثیقه گذاری شود. پشتیبان اصلی این ارز توکن بومی شبکه مادر یعنی MKR است. هم چنین در صورت لزوم این ارز می‌تواند توسط استیبل کوین‌های دیگر مثل USDC، UST و … نیز وثیقه گذاری شود.  این ارز کاملا غیر متمرکز و شفاف است و هیچ شخص سومی بر این ارز کنترل ندارد.

 

بروزرسانی: در طی پیسرفت شکایت و دعوای حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا و تتر لبز ، ایم کمپانی مجبور به ارتئه اسناد وثیقه و پشتوانه دلاری و فیزیکی رمزارزها و USDTهای ضرب شده است. در صورت پیشرفت این پروندهارزینجا حتما در این باره اطلاع رسانی خواهد کرد

برای خرید رمزارز USDC و BUSD و فروش رمزارز تتر می‌توانید به وبسایت صرافی ارزینجا مراجعه فرمایید.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx