هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

هاوینگ بیت کوین
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 576 نفر

روز شمار هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟

«بلاک» فایلی است که حاوی ۱ مگابایت سوابق تراکنش بیت کوین (BTC) در بلاکچین این رمزارز است. “ماینرها” با حل یک مسئله پیچیده ریاضی با استفاده از سخت افزار تخصصی، یک خروجی تصادفی ۶۴ کاراکتری معروف به “هش” را تولید می‌کنند. در واقع ماینرها بر سر تکمیل این فرآیند و قفل کردن بلوک به گونه ای که نتوان آن را تغییر داد، برای اضافه کردن بلوک به بلاکچین رقابت می کنند. با تکمیل این بلاک ها، ماینرها، بعنوان پاداش بیت کوین دریافت می کنند.

اگر نمی دانید بیت کوین چیست به زبان ساده با آن آشنا شوید!

زمانی که بیت کوین در ابتدا تأسیس شد، به استخراج کنندگان ۵۰ بیت کوین به ازای هر بلوک پرداخت می شد. با این روش کاربران اولیه وسوسه می‌شدند تا شبکه را با استخراج سرپا نگه دارند، حتی قبل از اینکه مشخص شود بیت کوین چقدر موفق خواهد بود. اما با گذشت زمان و با افزایش طرفدارن و قیمت بیت کوین این پاداش‌ها کمتر و کمتر می‌شود که به آن هاوینگ می‌گویند. در هاوینگ نرخ ایجاد بیت‌کوین جدید در هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک استخراج شده به نصف کاهش می یابد، یا تقریباً هر چهار سال یکبار، تا زمانی که تمام ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج شود.

طبق تاریخچه بیت کوین، سه هاوینگ آخر در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ انجام شد. اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، زمانی که پاداش استخراج یک بلوک از ۵۰ به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت. رویداد هاوینگ در سال ۲۰۱۶ این مشوق ها را به ۱۲.۵ BTC برای هر بلوک استخراج شده کاهش داد و از ۱۱ می ۲۰۲۰، هر بلوک جدید استخراج شده تنها ۶.۲۵ BTC جدید تولید می کند. انتظار می رود در سال ۲۰۲۴، هاوینگ بعدی بیت‌کوین انجام شود. این سیستم تقریبا تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا هاوینگ بیت کوین رخ می دهد، چرخه هاوینگ چگونه کار می کند و چرا اهمیت دارد.

چرا هاوینگ بیت کوین رخ می دهد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین طوری برنامه ریزی شده است که هر ده دقیقه به دنبال بلوک های جدید بگردد. زمان لازم برای یافتن بلاک ها با پیوستن ماینرهای بیشتری به شبکه و افزودن قدرت هش بیشتر، کاهش می یابد. برای بازیابی یک هدف ۱۰ دقیقه ای، سختی ماینینگ هر دو هفته یکبار بازنشانی می شود. میانگین زمان برای مکان یابی یک بلوک به طور مداوم زیر ۱۰ دقیقه (تقریبا ۹.۵ دقیقه) باقی مانده است زیرا شبکه بیت کوین در دهه گذشته به طور چشمگیری رشد کرده است.

عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است. زمانی که تعداد کل بیت کوین به ۲۱ میلیون برسد، تولید بیت کوین جدید متوقف خواهد شد. هاوینگ بیت‌کوین تضمین می کند که مقدار بیت کوین قابل استخراج در هر بلوک به مرور زمان کاهش می یابد و بیت کوین کمیاب تر و ارزشمندتر می شود.

به طور منطقی، انگیزه استخراج بیت‌کوین با تکمیل هر هاوینگ کاهش می یابد. از طرف دیگر، ها‌وینگ بیت‌کوین با افزایش شدید قیمت بیت کوین مرتبط است و به ماینرها انگیزه می دهد تا بیشتر استخراج کنند، حتی اگر پرداخت های آنها به نصف کاهش یافته باشد. ماینرهای بیت کوین تشویق می شوند تا با افزایش قیمت ها به استخراج ادامه دهند. از سوی دیگر، اگر قیمت ارز دیجیتال افزایش نیابد و پاداش های بلاک کاهش یابد، ممکن است ماینرها انگیزه ایجاد بیت کوین بیشتر را از دست بدهند؛ به این دلیل که استخراج بیت کوین یک عملیات وقت گیر و پرهزینه است که نیاز به توان کامپیوتری و برق زیادی دارد.

قیمت لحظه ای و خرید دوج کوین در ارزینجا

چرا هاوینگ اهمیت دارد؟

هاوینگ بیت کوین معمولاً با آشفتگی زیادی برای این ارز دیجیتال همراه است. در نتیجه چرخه هاوینگ، عرضه بیت‌کوین موجود کاهش می یابد و ارزش بیت کوین هایی که هنوز استخراج نشده اند را افزایش می دهدو با چنین تغییراتی فرصت کسب سود ایجاد می‌شود.

در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، زمانی که قیمت بیت کوین حدود ۱۲ دلار بود، اولین هاوینگ انجام شد. یک سال بعد، بیت کوین به نزدیک ۱۰۰۰ رسید. هاوینگ دوم در ۹ جولای ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین در آن زمان به ۶۷۰ دلار کاهش یافت، اما تا ژوئیه ۲۰۱۷ به ۲۵۵۰ دلار رسید. بیت کوین در دسامبر همان سال به بالاترین قیمت خود در حدود ۱۹۷۰۰ دلار رسید. قیمت بیت کوین در زمان هاوینگ اخیر، در ماه می ۲۰۲۰، ۸۷۸۷ دلار بود و در ماه‌های بعد منفجر شد.

هاوینگ بیت کوین چیست

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

البته، هنگام تجزیه و تحلیل رونق قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ، باید توجه داشت که عناصر دیگری نیز وجود داشت:

پوشش مطبوعاتی بیشتر درباره خرید ارز دیجیتال و بیت کوین.

شیفتگی به تراکنش‌های ناشناس.

افزایش تدریجی تعداد موارد استفاده در دنیای واقعی برای این رمزارز.

با این حال، اگر اعتقاد دارید که تاریخ تکرار می‌شود، هاوینگ بیت کوین در گذشته محرکی صعودی برای قیمت این ارز دیجیتال بوده است. از سوی دیگر، هاوینگ سوم، مطمئنا از طرق مختلف بر اکوسیستم بیت کوین تأثیر می گذارد. در درجه اول، از آنجایی که سود اقتصادی ماینینگ کمتر می شود احتمالا تعداد ماینرهای بیت کوین به طور گسترده کاهش یابد.

هاوینگ بیت کوین نمادی از تمایل به کاهش تورم بیت‌کوین است. این موضوع هسته‌ای برای بیت کوین از زمان پیدایش آن بوده است.

هاوینگ بعدی چه زمانی است؟

حدودا بیش از ۱۹ میلیون یا تقریباً ۹۰ درصد از ۲۱ میلیون بیت کوینی که ممکن است وجود داشته باشد استخراج شده و در گردش هستند. هر روز تقریباً ۹۰۰ بیت کوین جدید استخراج شده و وارد گردش می شود. در حالی که نرخ استخراج سریعتر منجر به نرخ استخراج بیشتر شده است، این رقم می تواند بیشتر هم باشد.

با ادامه هاوینگ ها، نرخ افزایش عرضه بیت‌کوین تا زمانی که تمام ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج نشود، کاهش می یابد. طبق پیش بینی ها، آخرین بیت کوین‌ها در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد. پرداخت برای استخراج یک بلوک در آینده دوباره به نصف کاهش می یابد، اما تاریخ خاصی تعیین نشده است. هنگامی که ۲۱۰۰۰۰ مین بلوک از آخرین هاوینگ استخراج شد، پاسخ آشکار خواهد شد.

با توجه به اینکه بیت کوین جدید هر ۱۰ دقیقه استخراج می شود، هاوینگ بعدی احتمالاً در اوایل سال ۲۰۲۴ رخ می دهد و در این مرحله، جایزه ماینرها به ۳.۱۲۵ BTC کاهش می یابد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx