دامیننس بیت کوین چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

دامیننس بیت کوین
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 390 نفر

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین یا سلطه بیت کوین به عنوان نسبت ارزش بازار بیت کوین به بقیه بازار ارزهای دیجیتال سنجیده می شود. برخی از سرمایه گذاران و معامله گران کریپتو از دامیننس بیت کوین به عنوان راهنما برای تنظیم استراتژی های معاملاتی و ساختار پرتفوی خود استفاده می کنند.

معرفی

در حالی که در حال حاضر هزاران آلتکوین وجود دارد، بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی، بزرگترین دارایی دیجیتال بر اساس ارزش بازار باقی مانده است. با مشاهده پویایی سهم بیت کوین در ارزش کل بازار کریپتو، معامله گران الگوهای تکرارشونده خاصی از شرایط بازار را مشاهده کردند. برخی از دامیننس بیت کوین به عنوان راهنمای رفتار معاملاتی خود استفاده کردند. به طور خاص، اعتقاد بر این است که دامیننس بیت کوین بینشی از روند عمومی فعلی بازار ارائه می دهد.

دامیننس بیت کوین و ارزش بازار

به زبان ساده، ارزش بازار به ارزش کل یک دارایی خاص در گردش اشاره دارد. برای بیت کوین، ارزش بازار با ضرب قیمت فعلی و تعداد بیت کوینی که تاکنون استخراج شده است محاسبه می شود. شما می توانید دامیننس بیت کوین را با این فرمول محاسبه کنید:

دامیننس بیت کوین = ارزش بازار بیت کوین تقسیم بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال

فرمول دامیننس بیت کوین

عوامل موثر بر دامیننس بیت کوین

تغییر روندها

قبل از انفجار آلتکوین ها، غیر معمول نبود که دامیننس بیت کوین بالای ۹۰ درصد باشد. همانطور که آلتکوین ها در مجموع علاقه کاربران و سرمایه گذاران بیشتری را به خود جلب کردند، بیت کوین بخشی از این توجه تقریباً تقسیم نشده را به دارایی های دیگر با نوسانات بیشتر قیمت و پروژه هایی که دارای موارد استفاده هیجان انگیز جدید بودند از دست داد. در حالی که بیت کوین برای تغییر نحوه انتقال ارزش ایجاد شد، پروژه های رمزنگاری برای انجام کارهای بیشتر تکامل یافته اند. برخلاف بیت کوین، بسیاری از آلتکوین ها در بخش های مختلفی از جمله بازی، هنر و خدمات مالی غیرمتمرکز فراتر از انتقال پول درگیر هستند. بسته به روند فعلی، ممکن است علاقه و معاملات بیشتری در مورد نوع خاصی از پروژه های رمزنگاری وجود داشته باشد. به عنوان مثال، انفجار NFT ها ممکن است باعث شده باشد که دامیننس بیت کوین تا حدودی به نفع توکن های مرتبط با NFT کاهش یابد.

با گذشت زمان، بیت کوین خود را به عنوان یکی از دارایی های رمزنگاری «پایدارتر» تثبیت کرد. علاقه معامله گران به نوسانات قیمت چشمگیرتر و فرصت های سود مرتبطی که برخی آلتکوین های جدید ارائه می دهند نیز می تواند بر دامیننس بیت‌کوین تأثیر بگذارد و منجر به جریان یافتن وجوه به دارایی های پرخطرتر شود. در این مورد، بخش هایی که این آلت کوین ها نشان می دهند ممکن است به اندازه سود بالقوه اهمیت نداشته باشند.

بازار گاوی یا خرسی

طی چند سال گذشته، افزایش عمومی در محبوبیت استیبل کوین ها وجود داشته است، روندی که فشار مداومی را بر دامیننس بیت کوین وارد می کرد. به طور خاص، در بازار نزولی یا در زمان‌های نوسان، استیبل کوین‌ها اغلب برای محافظت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران کریپتو در میان کاهش قیمت‌ها استفاده می‌شوند. استیبل کوین آلتکوینی است که برای حفظ ارزش برابر با ارزش دارایی با قیمت پایدارتر، مانند ارز فیات یا کالا طراحی شده است. سرمایه گذاران و معامله گران کریپتو اغلب از استیبل کوین ها برای سیو سود بدون نیاز به تبدیل کریپتو خود به فیات استفاده می کنند. هنگامی که وجوه از بازار بیت کوین خارج می شوند و به سمت استیبل کوین ها می روند، دامیننس بیت کوین ممکن است کاهش یابد.

در بازار صعودی احتمال معکوس وجود دارد. وقتی بازار رو به رشد است، معامله‌گران می‌توانند انگیزه داشته باشند تا ارزش را از استیبل کوین‌ها به دارایی‌های بی‌ثبات‌تر منتقل کنند که فرصت‌های معاملاتی بیشتری مانند بیت‌کوین ارائه می‌دهند. با این حال، معامله‌گران جسور ممکن است گزینه‌های مخاطره‌آمیزتری را انتخاب کنند و نقدینگی را به آلت‌کوین‌هایی که حتی از بیت‌کوین بی‌ثبات‌تر هستند، وارد کنند، بنابراین تأثیرات کلی شرایط مطلوب بازار بر دامیننس بیت‌کوین بسیار وابسته به زمینه است.

میانبر از طریق استیبل کوین ها

استیبل کوین ها در مقایسه با استفاده از فیات، راه مناسبی برای دسترسی به انواع ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. این به این دلیل است که در حالی که صرافی‌های فیات به کریپتو به نام صرافی‌های دروازه وجود دارد، می‌توانند محدودکننده باشند و فقط ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌های محبوب‌تر را ارائه دهند. با این حال، صرافی‌های کریپتو به کریپتو، اغلب مجموعه‌ای جامع‌تر از ارزهای دیجیتال قابل معامله با استیبل کوین‌های انتخابی را ارائه می‌دهند. از این رو، افرادی که می خواهند ارزهای دیجیتال خاصی را معامله کنند، ممکن است از طریق استیبل کوین وارد بازار شوند. به طور طبیعی، اگر مقدار قابل توجهی از وجوه جدید از طریق استیبل کوین ها و نه بیت کوین وارد بازار شود، ارزش کل بازار کریپتو افزایش می یابد و باعث کاهش دامیننس بیت کوین می شود.

ظهور سکه های جدید

گاهی اوقات، سکه های جدیدی که وارد بازار می شوند می توانند به سرعت محبوبیت پیدا کنند و باعث کاهش دامیننس بیت کوین شوند. به یاد داشته باشید که بیت کوین با هر ارز دیجیتال دیگری در بازار در حال رقابت است، بنابراین ظهور چندین آلتکوین محبوب به طور همزمان ممکن است بر آن تأثیر بگذارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که این آلتکوین‌ها پس از از بین رفتن تبلیغات محبوبیت خود را از دست بدهند. اگر این اتفاق بیفتد و وجوه از این آلتکوین ها به بیت کوین یا به طور کامل از بازار کریپتو منتقل شود، دامیننس بیت کوین ممکن است دوباره افزایش یابد.

استفاده از دامیننس بیت کوین در معاملات

روش وایکوف (Wyckoff)

روش وایکوف که در اوایل دهه ۱۹۳۰ توسعه یافت، مجموعه ای از اصول است که برای معامله گران و سرمایه گذاران در بازارهای مالی سنتی طراحی شده است. برخی از این اصول، مانند قانون علت و معلول، می‌توانند هنگام جستجوی فرصت‌های سود با استفاده از دامیننس بیت‌کوین اعمال شوند.

بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران از روش وایکوف برای شناسایی روند بازار، تخمین احتمال معکوس شدن روند و معاملات زمانی استفاده می کنند. طبق نظر وایکوف، رفتار معاملاتی به چهار مرحله سازماندهی می شود: انباشت، روند صعودی، توزیع، و روند نزولی. شناسایی مکان و زمان جریان وجوه می‌تواند برای برخی از معامله‌گرانی که برای تصمیم‌گیری آگاهانه به زمان‌بندی بازار متکی هستند، مهم باشد.معامله گران و سرمایه گذاران متنوع اغلب از این رویکرد برای انتخاب روند قوی تر استفاده می کنند.

استفاده از دامیننس بیت کوین برای شناسایی آلت سیزن

با افزایش تعداد آلتکوین ها در بازار، تعجب آور نیست که دامیننس بیت‌کوین در حال کاهش است. در سال‌های اخیر، برخی از آلت‌کوین‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، که باعث شده ارزش کل بازار همه آلت‌کوین‌ها برای مدت کوتاهی از بیت‌کوین پیشی بگیرد. دوره‌هایی که آلت‌کوین‌ها به‌طور پیوسته از بیت‌کوین بهتر عمل می‌کنند، به‌عنوان آلت سیزن یا فصل آلت‌کوین شناخته می‌شوند. بر اساس اصول روش وایکوف، چنین جابه جایی وجوه از بیت کوین به آلت کوین چرخه ای است. از آنجایی که آلتکوین ها در طول فصل آلتکوین عملکرد بهتری دارند، بیت‌کوین ممکن است شاهد تضعیف دامیننس خود در این مرحله از چرخه بازار باشد. بنابراین، افرادی که هم بیت کوین و هم آلت کوین را معامله می کنند، ممکن است بر دامیننس بیت کوین نظارت کنند تا پرتفوی خود را مطابق با آن تنظیم کنند.

آلت سیزن و دامیننس بیت کوین

استفاده از دامیننس بیت کوین با قیمت فعلی بیت کوین

برخی از افراد قیمت بیت کوین را همراه با دامیننس بیت کوین نظارت می کنند تا به آنها در تصمیم گیری های معاملاتی کمک کنند. اگرچه آنها قوانین همیشگی نیستند، در اینجا برخی از نتایج بالقوه وجود دارد که ترکیبات مختلف قیمت و دامیننس بیت کوین ممکن است نشان دهنده آنها باشد.

  • هنگامی که قیمت و دامیننس بیت‌کوین در حال افزایش است، می تواند نشانه ای از بازار صعودی بالقوه بیت‌کوین باشد.
  • زمانی که قیمت بیت کوین در حال افزایش است اما دامیننس بیت کوین در حال کاهش است، می تواند نشانه ای از بازار صعودی بالقوه آلت کوین باشد.
  • زمانی که قیمت بیت کوین در حال کاهش است اما دا‌میننس بیت کوین در حال افزایش است، می تواند نشانه ای از بازار نزولی آلت کوین باشد.
  • زمانی که قیمت و دامیننس بیت کوین در حال کاهش است، می تواند نشانه روند نزولی بالقوه برای کل بازار کریپتو باشد.

جمع بندی

دامیننس بیت‌کوین ابزاری برای کمک به روشن کردن چگونگی تغییر چرخه های بازار است. برخی از معامله گران از آن برای تنظیم استراتژی های معاملاتی خود استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای مدیریت پرتفوی های متنوع خود استفاده می کنند. توجه داشته باشید که دامیننس بیت کوین عملکرد بیت کوین یا هر رمزارز دیگری را تضمین نمی کند، بلکه به عنوان یک راهنما برای کمک به معامله گران برای برنامه ریزی رویکرد معاملاتی خود عمل می کند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx