استیبل کوین چیست؟ بهترین جایگزین ها برای دلار

استیبل کوین چیست؟
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 606 نفر

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که برای حفظ ثبات قیمت در بازار طراحی شده است. اخیراً محبوبیت این نوع ارزهای دیجیتال افزایش یافته است و ما اکنون پروژه های استیبل کوین متعددی داریم. اگرچه مکانیسم های یک سکه با سکه دیگر متفاوت است، قرار است استیبل کوین ها تا حدودی در برابر نوسانات بازار مقاوم باشند، بنابراین نباید تغییرات قیمت قابل توجهی را تجربه کنند.

بسیاری از استیبل کوین‌ها ارزششان را با پیوند قیمت خود با یک دارایی دیگر ثابت می‌کنند. در حالی که بیشتر آنها با دلار آمریکا مرتبط هستند، استیبل کوین‌هایی وجود دارند که با قیمت سایر ارزهای دیجیتال یا حتی کالاهایی مانند نقره یا طلا پیوند خورده اند. این سکه‌ها با متصل شدن به دارایی‌های دنیای واقعی، از نوسانات شدید قیمت داریی ها که در بازارهای ارزهای دیجیتال بسیار رایج است، جلوگیری می‌کنند.

چرا استیبل کوین ها بسیار مهم هستند؟

هرچند بیت کوین همچنان محبوب ترین ارز دیجیتال است، اما دائما از نوسانات بالای قیمت مواجه می‌شود. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین از ۵۰۰۰ دلار در مارس ۲۰۲۰ به بیش از ۶۳۰۰۰ دلار در آوریل ۲۰۲۱ افزایش یافت و طی چند ماه گذشته تقریباً ۵۰ درصد سقوط کرده است.

تمام این نوسانات می تواند برای معامله گران عالی باشد، اما برای سرمایه گذاران و معامله گران بلند مدت ارز دیجیتال این یک ریسک غیرقابل چشم پوشی است. هدف استیبل کوین ها دور ماندن از نوسانات دیوانه‌وار ارزهای دیجیتال و ورود به آن ها در زمان مناسب است. برای مثال وقتی سرمایه گذاران پیش بینی می‌کنند که یک ارز دیجیتال احتمال سقوط بالایی دارد آن ارز را به یک استیبل‌کوین تبدیل کنند و بعد از بهبود شرایط و احتمال صعود قیمت، استیبل کوین خود را دوباره به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنند.

انواع استیبل کوین ها

برخی استدلال می کنند که با توجه به در دسترس بودن و پذیرش گسترده دلار آمریکا، استیبل کوین ها راه حلی برای جستجوی مشکل هستند. از سوی دیگر، بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال بر این باورند که آینده متعلق به دنیای دیجیتالی است که توسط بانک های مرکزی کنترل نمی شود. بر اساس مکانیسمی که برای تثبیت ارزش استیبل‌کوین ها استفاده می شود، سه نوع استیبل‌کوین وجود دارد.

استیبل کوین های فیات

استیبل کوین‌های وثیقه‌شده با فیات، از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا به عنوان وثیقه‌ای که ارزش استیبل‌کوین را حفظ می‌کند، استفاده می‌کنند. سایر اشکال وثیقه می تواند شامل فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره و همچنین کالاهایی مانند نفت خام باشد، اما اکثر استیبل کوین های دارای وثیقه فیات دارای ذخایر دلار آمریکا هستند.

چنین ذخایری توسط متولیان مستقل نگهداری می شود و مرتباً حسابرسی می شوند. تتر (USDT) و USDC استیبل کوین‌های محبوبی هستند که توسط ذخایر دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و بر اساس برابری با دلار کار می‌کنند.

استیبل کوین های وثیقه شده با ارز دیجیتال

استیبل کوین های وثیقه شده با ارز دیجیتال توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شوند. از آنجایی که ارز دیجیتال ذخیره شده نیز ممکن است مستعد نوسانات بالا باشد، چنین استیبل‌کوین هایی بیش از حد وثیقه می شوند، یعنی ارزش ارز دیجیتال ذخیره شده در ذخایر از ارزش استیبل کوین های صادر شده بیشتر است.

یک ارز دیجیتال به ارزش ۲ میلیون دلار ممکن است به عنوان ذخیره برای انتشار یک میلیون دلار از یک استیبل‌کوین با پشتوانه ارز دیجیتال استفاده شود که تا کاهش ۵۰ درصدی ارز دیجیتال ثابت بودن استیبل کوین را تضمین می‌کند. به عنوان مثال، استیبل‌کوین دای (DAI) به دلار آمریکا متصل است اما توسط اتریوم (ETH) و سایر ارزهای دیجیتال به ارزش ۱۵۰ درصد از استیبل‌کوین دای در گردش پشتیبانی می شود.

استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی از الگوریتم ها و قراردادهای هوشمند برای مدیریت عرضه توکن های صادر شده استفاده می کنند. اگر قیمت به کمتر از ارز فیاتی که از طریق روش‌هایی مانند سوزاندن یا بای‌بک ردیابی می‌کند، این سیستم عرضه توکن را کاهش می‌دهد. اگر قیمت از ارزش ارز فیات فراتر رود، توکن های جدیدی برای کاهش ارزش استیبل کوین در گردش صادر می‌شود.

تتر

تتر (USDT) یکی از قدیمی ترین استیبل کوین ها است که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و تا به امروز محبوب ترین اسیبل کوین است. تتر یکی از با ارزش ترین ارزهای دیجیتال به طور کلی از نظر ارزش بازار است.

مورد اصلی استفاده از تتر انتقال سریع پول بین صرافی ها برای استفاده از فرصت های آربیتراژ زمانی است که قیمت ارزهای دیجیتال در دو صرافی متفاوت است. معامله گران می توانند از این اختلاف درآمد کسب کنند. اما کاربردهای دیگری هم پیدا کرده است: واردکنندگان چینی مستقر در روسیه نیز از تتر برای ارسال میلیون‌ها دلار ارزش به آن سوی مرزها استفاده کرده‌اند و از محدودیت های شدید سرمایه در چین عبور می‌کنند.

شرکت Tether Ltd. که  USDT را صادر می کند، درگیر یک نبرد حقوقی ۲۲ ماهه با دادستان کل نیویورک بر سر اتهاماتی بر سر کمتر بودن ارزش ذخیره این شرکت نسبت به تترهای منتشر شده بود. در نهایت، این پرونده در ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ حل شد و شرکت تتر مجبور شد ۱۸.۵ میلیون دلار بپردازد و گزارش های سه ماهه ای را ارائه کنند که ذخایر استیبل کوین تتر را برای دو سال آینده نشان می دهد. برای خرید تتر می‌توانید از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال مانند ارزینجا استفاده نمائید.

استیبل کوین BUSD

بایننس که اغلب به عنوان یکی از استیبل‌کوین‌های پیشرو در نظر گرفته می‌شود، از طریق مشارکت بین صرافی بایننس و صرافی  پکسوس (Paxos) صادر می‌شود. صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و توانست در سال ۲۰۲۱ به ارزش بازار ۹۰ میلیارد دلاری دست یابد. بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال، خدمات مختلف دیگری از جمله خدمات استیکینگ، خدمات کیف پول، خدمات NFT و غیره را ارائه می‌دهد. خرید BUSD در اکثر صرافی‌های معتبر امکان‌پذیر است.

دای

دای که بر روی پروتکل میکردائو (MakerDAO) اجرا می شود، یک استیبل کوین روی بلاک چین اتریوم است. دای که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد، به دلار آمریکا متصل است و توسط اتریوم پشتیبانی می‌شود. برخلاف سایر استیبل کوین ها، میکردائو قصد دارد دای را غیرمتمرکز کند، به این معنی که هیچ مرجع مرکزی برای کنترل سیستم وجود ندارد. در عوض، قراردادهای هوشمند اتریوم این وظیفه را برعهده خواهند داشت.

با این حال، هنوز مشکلاتی با این مدل نوآورانه وجود دارد. به عنوان مثال، اگر قراردادهای هوشمند مبتنی بر میکردائو دقیقاً همانطور که پیش بینی شده است کار نکنند، ممکن است بعث ضررهای جبران ناپذیری شود.

شما می‌توانید تمامی استیبل کوین های مطرح بازار (تتر، BUSD، دای و…) را با کمترین کارمزد و در کوتاه ترین زمان ممکن در صرافی ارز دیجیتال ارزینجا بخرید، بفروشید و تبدیل نمایید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx