اینترنت اشیاء IOT چیست؟

اینترنت اشیاء IOT چیست؟
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4174 نفر

در دوره ای که ما در آن زندگی میکنیم، تکنولوژی با سرعت قابل توجهی درحال پیشرفت است. تکنولوژی هایی که با اهداف آسوده تر کردن و بهتر زندگی کردن به دنیای ما معرفی می‌‌شوند. بی شک یکی از این نوع آوری ها بلاکچین است که درباره آن زیاد صحبت کرده ایم. اما در این مقاله میخواهیم درباره تکنولوژی دیگری که سروصدای زیادی داشته یعنی اینترنت اشیاء بگوییم و به تعداد اندکی از نوآوری هایی که از ارتباط میان این دو تکنولوژی بوجود امده اند بپردازیم.

اینترنت اشیاء IOT چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیاء به شبکه ای از اشیاء فیزیکی اتلاق می‌شود که دارای حسگرها، نرم افزارها و دیگر تکنولوژی هایی هستند که با هدف اشتراک داده ها و ارتباط با دستگاه های دیگر از طریق اینترنت به یکدیگر متصل اند. این دستگاه ها از لوازم خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای پیچیده صنعتی را شامل می‌شوند.

تقریبا هرچیزی که بتواند به اینترنت متصل شود جز اینترنت اشیاست. در منزل، این گجت های متصل به اینترنت می‌توانند بسیار سرگرم کننده باشند و جذاب باشند، و البته کمک کنند تا در وقت ما صرفه جویی شود. با صدایمان چراغ ها خاموش و روشن شود، پرده ها جمع شود، تهویه روشن شده و دمایی که ما میخواهیم را فراهم کند. درخودرو، بنشینیم و فقط دستور بدهیم که کجا برود و چه موسیقی ای پخش کند.

حال تصور کنید که همه این چیزها با یکدیگر در ارتباط و همکاری باشند. درحال برگشت به خانه هستید، یخچال هوشمندتان متوجه شده که نوشیدنی ندارید، این موضوع را از طریق اینترنت به تلفن همراهتان که به خوردو متصل است انتقال میدهد و خودرو علاوه بر اینکه این مورد را به شما بازگو میکند، ادرس نزدیک ترین مارکت راهم برایتان به نمایش میگذارد.

IOT چگونه کار می کند؟

برای IOT به اشیائی نیاز داریم که بتوانند حس کنند و اطلاعات را جمع آوری و ذخیره کنند و سپس آنها را انتقال داده یا دریافت کنند.این بخش را حسگرها و پردازنده ها به عهده دارند. حال باید اتصالی بین این اشیاء برقرار شود تا بتوانند با یکدیگر ارتباط گرفته و هماهنگ شوند. عامل فراهم کننده این ارتباط، اینترنت است.

دستگاه های IOT با سرویس ها و نرم افزارهایی که در فضای ابری هستند ارتباط می‌گیرند. حال ممکن است این ارتباط از طریق یک شبکه و یک فضای ابری خصوصی برقرار شود.

مرحله بعدی پردازش اطلاعات است. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار ها برسی و تجزیه و تحلیل می‌شوند. مثلا داده های منتقل شده از تهویه برای تنظیم بهتر دما مورد نیاز ما آنالیز می‌شوند و در صورت نیاز به افزایش یا کاهش دما، دستور مربوط به پردازنده تهویه داده می‌شود‌.

چرا IOT اهمیت دارد؟

طی سال های گذشته، اینترنت اشیاء به یکی از مهمترین تکنولوژی های قرن ۲۱ تبدیل شده است. حال که ما می‌توانیم اشیاء روزمره مانند وسائل آشپزخانه، موزیک پلیر، تلویزیون، کولر، ماشین ها و… را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کنیم، ارتباطی یک پارچه میان انسان ها و اشیاء و فرایندها نیز ممکن شده است. با استفاده از محاسبات ساده و کم هزینه، فضاهای ابری، تجزیه و تحلیل و فناوری امروزی ، اشیاء فیزیکی می‌توانند داده ها را با کمترین مداخله انسانی جمع آوری کرده و به اشتراک بگذارند.

اما ارزش و مزایای واقعی اینترنت اشیاء فراتر از تهویه و یخچال هوشمند و در بخش صنعتی است. زیرا در این بخش دستگاه های بسیار زیادی با توانایی جمع آوری و دریافت و انتقال داده وجود دارد که درصورت بهره‌وری از IOT میتواند منجر به افزایش تولید و بهره و کاهش خطاهای انسانی شود.

اینترنت اشیاء IOT چیست؟

اینترنت اشیاء، نگرانی ها و راه حل ها

منطقی بنظر می‌رسد اگر بگوئیم که موج عظیم بعدی نرم افزارهای بلاکچینی در حوزه IOT خواهد بود. اینترنت اشیاء میلیون ها نرم افزار داشته و به همین میزان نگرانی های امنیتی هم نیز دارد. افزایش محصولات IOT یعنی شانس بیشتر هکرها برای به سرقت بردن اطلاعات شما، از اطلاعات بر روی الکسا( گجت هوشمند آمازون) گرفته تا اطلاعات ساده بر روی کولر گازی هوشمندتان.

همانطور که می‌دانید یکی از دستاورد های بلاکچین بحث امنیت و حریم خصوصی آن است. بنظر می‌رسد که موضوع امنیت IOT به دست بلاکچین میتواند حل شود، اما چگونه؟! بلاکچین با استفاده از قابلیت هایی همچون شفافیت و فسادناپذیری خود به کمک اینترنت اشیاء آمده تا آن را هوشمندتر کرده و سطح امنیتی بیشتری به آن ببخشد و به دنبال آن از نفوذ های اطلاعاتی جلوگیری کند.

در ادامه به معرفی  شرکت‌هایی میپردازیم که با استفاده از بلاکچین به هوشمندتر کردن اینترنت اشیاء پرداخته اند.

اینترنت اشیاء

فیلامنت

این مجموعه آمریکایی، سیستم های بلاکچینی جامعی را برای شرکت ها و اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) می‌سازد. فیلامنت نرم افزار و سخت افزار ریزتراشه ای تولید می‌کند که به دستگاه‌های متصل اجاره می‌دهد بر روی بلاکچین کار کنند. محصولات این شرکت، داده های دفتر کل (ledger) را رمزنگاری و اطلاعات لحظه ای را در سایر اشیاء و ماشین های متصل به بلاکچین توزیع می کنند.

اینترنت اشیاء

HYPR

این شرکت با راه حل شناسه های اعتباری غیرمتمرکز از خطرات امنیت سایبری در دستگاه های اینترنت اشیاء جلوگیری می‌کند. HYPR با حذف رمزهای عبور از سرورهای متمرکز، درحالی که از راه حل های بیومتریک و بدون رمز عبور استفاده می‌کند، دستگاه های IOT را عملا غیرقابل هک می‌کند.

اینترنت اشیاء

 

Xage Security

اولین پلتفرم امنیت سایبری مجهز به بلاکچین برای شرکت های اینترنت اشیاء در جهان است. این فناوری میلیاردها دستگاه را بطور همزمان مدیریت می‌کند و حتی می‌تواند نقض های احتمالی را بصورت خودکار تشخیص داده و آن ها را برطرف کند. زاج سکوریتی در درجه اول توسط شرکت های IOT فعال در زمینه های حمل و نقل، انرژی و تولید استفاده می‌شود.

اینترنت اشیاء فناوری است که به ما کمک میکند تا آسوده تر زندگی کنیم و کارها را راحت تر از گذشته انجام دهیم، سرعت و دقت کار در صنایع را برایمان افزایش داده و حال با کمک بلاکچین به آن، خیالمان از بحث امنیت هم میتواند آسوده تر باشد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx