پروتکل مینا (MINA) چیست؟ | کاربردهای پروتکل مینا

پروتکل مینا
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 436 نفر

پروتکل مینا (MINA) چیست؟

پروتکل مینا یک “بلاک چین مختصر” حداقلی است که برای کاهش نیازهای محاسباتی به منظور اجرای موثرتر برنامه های غیرمتمرکز ساخته شده است. مینا به عنوان سبک ترین بلاکچین جهان توصیف شده است زیرا اندازه آن به گونه ای طراحی شده است که علی رغم رشد استفاده، ثابت بماند. علاوه بر این، از نظر امنیت و عدم تمرکز متعادل باقی می ماند. این پروژه در اکتبر ۲۰۲۰ از پروتکل Coda به مینا تغییر نام داد.

شبکه مینا تنها ۲۲ کیلوبایت حجم دارد که در مقایسه با بلاک چین ۳۰۰ گیگابایتی بیت کوین بسیار کوچک است. مینا در حال کار بر روی دستیابی به یک سیستم پرداخت توزیع شده کارآمد است که کاربران را قادر می سازد تا به طور بومی پلتفرم را درست از بلوک پیدایش تأیید کنند. وایت پیپر فنی آن را «بلاکچین مختصر» می نامد. این پروتکل از استدلال‌های دانش مختصر و غیر تعاملی با دانش صفر (zk-SNARKs) استفاده می‌کند، یک الگوریتم رمزنگاری که به کسی امکان می‌دهد بدون افشای اطلاعات مذکور، اطلاعات را احراز هویت کند. با این حال، قادر ساختن کاربر برای ردیابی پلتفرم به بلوک پیدایش آن می تواند در یک شبکه بزرگ غیر عملی باشد. به این ترتیب، ldkh به‌طور تدریجی SNARK‌هایی را محاسبه می‌کند که فقط بر روی چند بلوک آخر تمرکز می‌کنند. به این معنی که کاربران نهایی به جای کل تاریخچه تراکنش یک بلوک، آن اثبات فشرده‌شده توسط zk-SNARK را بررسی می‌کنند. در قلب پروتکل ldkh، MINA، ارز اصلی آن است که به عنوان یک سکه سودمند و وسیله مبادله عمل می کند.

معرفی پروتکل مینا

پروتکل مینا چگونه کار می‌کند

مینا با داشتن چندین شرکت کننده که هر کدام عملکرد خاصی را در شبکه غیرمتمرکز انجام می دهند، رویکرد متفاوتی را اتخاذ می کند. سه نقش اصلی شامل تایید کننده ها، تولیدکنندگان بلوک و اسنارکرها هستند.

تایید کننده ها

تأییدکننده‌ها با zk-SNARKS که با تأیید اطلاعات اجماع سروکار دارند تعامل دارند. هر کاربر پروتکل مینا به عنوان یک تایید کننده در نظر گرفته می شود، مشروط بر اینکه دستگاه های آنها می توانند یک زنجیره ۲۲ کیلوبایتی را مدیریت کنند و چند میلی ثانیه زمان پردازش را تحمل کنند.

تولید کنندگان بلوک

تولیدکنندگان بلوک به شکل استیکر یا ماینر هستند و پاداش بلوک و پرداخت هزینه تراکنش را دریافت می کنند. جالب اینجاست که این پروتکل مشوق هایی را که تولیدکنندگان را مسدود می کند کاهش نمی دهد. این دسته از شرکت کنندگان به کاربران مینا اجازه می دهند تا سکه های خود را به آنها واگذار کنند. به غیر از بسته‌بندی تراکنش‌ها در بلوک‌ها، تولیدکنندگان بلوک باید تعداد معادلی از معاملات قبلاً متعهد شده را SNARK کنند زیرا عدم انجام این کار در طول تولید بلوک منجر به ناقص شدن بلوک‌ها و رد اعتبار سایر گره‌ها می‌شود.

اگر یک تولیدکننده بلاک بخواهد ۱۰ تراکنش را در زنجیره وارد کند، باید از جلوی صف نیز معاملات SNARK را انجام دهد. با این حال، آنها این گزینه را دارند که SNARK را تولید کنند یا از آنهایی استفاده کنند که توسط گروه خاصی از شرکت کنندگان به نام snarkers ایجاد شده است.

اسنارکرز

اسنارکرها که به عنوان پروور نیز شناخته می شوند، zk-SNARK هایی را تولید می کنند که در تأیید تراکنش ها استفاده می شوند. تولیدکنندگان بلاک از کل کارمزد تراکنش هایی که برای افزودن بلاک های جدید دریافت می کنند، به اسنکرها پرداخت می کنند. با این حال، برای واجد شرایط بودن برای هزینه ها، آنها باید پیشنهادات را ارسال کنند. توجه داشته باشید که zk-SNARK یک اسنارکر باید در یک بلوک استفاده شود در حالی که تولید کننده بلاکی که از آن استفاده می کند مسئول ایجاد انگیزه در اسنارکر است.

این یک اقتصاد تجاری را ایجاد می کند که در آن چندین اسنارکر می توانند پیشنهادهای مرتبط با یک معامله را ارسال کنند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان بلوک به دنبال سود هستند و پیشنهادی را با کمترین هزینه انتخاب می کنند. در نتیجه، اسنارکرها برای تولید اسنارک های کم هزینه به چالش کشیده می شوند.

تاریخچه

مینا در سال ۲۰۲۰ پس از گذراندن چندین مرحله آزمایشی راه اندازی شد. وایت پیپر اقتصادی مینا در اکتبر ۲۰۲۰ و وایت پیپر فنی در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد. هیئت مدیره بنیاد مینا شامل ایوان شاپیرو (مدیر عامل بنیاد مینا)، جاش سینسیناتی و جیل کارلسون است. ایوان شاپیرو به عنوان مهندس نرم افزار در موزیلا و جاش سینسیناتی به عنوان مدیر اجرایی سابق بنیاد زی کش کار کرده است. جیل کارلسون مدیر شرکت Slow Ventures است. او تحقیقات آکادمیک در مورد ارزهای دیجیتال در دانشگاه آکسفورد انجام داده است.

مزایا

مینا جدا از نحوه انجام تراکنش ها شبیه بیت کوین است، اما از مدل حساب مورد استفاده در اتریوم نیز استفاده می کند. از این نظر، تفاوت بیت کوین و اتریوم در این است که وضعیت بلاکچین بیت کوین حاوی لیستی از سکه های خرج نشده است، در حالی که وضعیت اتریوم از موجودی حساب تشکیل شده است. از سوی دیگر، مینا از یک پروور (یا snarker)، معادل یک ماینر، استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هر بلوک به حالت متعهد است. مینا از Ouroboros Samasika استفاده می‌کند، یک نوع مکانیسم اثبات سهام که به‌ویژه برای شبکه‌های غیرمتمرکز مختصر طراحی شده است، زیرا راه‌اندازی از یک بلوک پیدایش را فراهم می‌کند.

بلاک چین های مختصر دارای دو عملکرد اصلی هستند: تأیید و به روز رسانی. راستی‌آزمایی روی اجماع، خلاصه بلاکچین و بلوک‌ها تأثیر می‌گذارد، در حالی که عملکرد به‌روزرسانی با اجماع و خلاصه زنجیره تعامل دارد. جدای از پیاده سازی های فوق، پروژه از حالت اسکن موازی برای بهینه سازی سرعت پردازش تراکنش استفاده می کند که با گروه بندی بلوک های اثبات نشده و تخصیص فرآیند به پروورهای موازی کار می کند. مینا تماماً در صدد ایجاد انقلابی در چشم‌انداز بلاکچین فعلی است، جایی که اکثر پلتفرم‌ها دارای تأییدکننده‌هایی مانند ماینرها/استیکرها و مشتریان سبک هستند که هنگام تأیید تراکنش‌ها به عنوان اشخاص ثالث عمل می‌کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx