ترون (TRX) چیست؟

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

ترون یک پلت فرم بلاکچین منبع باز است که می تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند و برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز (dApps) استفاده شود. از نظر عملکرد مشابه اتریوم است و قبل از ایجاد بلاکچین خود، به عنوان یک توکن ساخته شده بر روی اتریوم شروع به کار کرد. از زمان راه اندازی، ترون […]

ترون

ترون یک پلت فرم بلاکچین منبع باز است که می تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند و برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز (dApps) استفاده شود. از نظر عملکرد مشابه اتریوم است و قبل از ایجاد بلاکچین خود، به عنوان یک توکن ساخته شده بر روی اتریوم شروع به کار کرد.

از زمان راه اندازی، ترون یک اکوسیستم بزرگ از dApp ها و پروژه های دیگر ساخته است. با این حال، این موضوع نیز بحث‌برانگیز است، زیرا منتقدان ادعا می‌کنند که ترون فقط کد اتریوم را کپی کرده است و مدیر عاملش از طریق کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال و با دستکاری قیمت، ثروتش را به دست آورده است.

چه چیزی ترون را منحصر به فرد می کند؟

ترون دارای طیف وسیعی از اهداف است که همگی به هدف اصلی آن یعنی تمرکززدایی وب برمی گردند. یکی از اهداف اصلی ترون از ابتدا تغییر صنعت سرگرمی بوده است. همچنین می خواهد از بلاکچین برای سیستم اشتراک محتوا استفاده کند و از شر واسطه خلاص شود. سازندگان محتوا می توانند مستقیماً با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را بفروشند. به عنوان گامی به سوی ساخت این شبکه، بنیاد ترون شرکت اشتراک فایل همتا به همتا BitTorrent را در سال 2018 خریداری کرد. ترون از آن زمان رمزارز بیت تورنت (BTT) را راه‌اندازی کرد که برای گسترش پروتکل و ایجاد انگیزه در استفاده از آن طراحی شده است.

تیم ترون همچنین می‌خواهد که منعطف‌ترین پلتفرم بلاکچین باشد که بتواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند. به همین دلیل، ماشین مجازی TRON (TVM)، که در آن توسعه دهندگان می توانند dApp ها را بر روی TRON بسازند، با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است. برنامه هایی برای افزودن سازگاری با سایر ماشین های مجازی در آینده وجود دارد.

این بنیاد همچنین با شبکه JUST، شاخه ای از TRON که شامل بسته ای از پروژه های مالی مبتنی بر قرارداد هوشمند است، به چشم انداز مالی غیرمتمرکز (DeFi) نفوذ می کند.

ترون از کجا آمد؟

جاستین سان، یک کارآفرین فناوری چینی، ترون و بنیادش را ایجاد کرد که این پروژه را مدیریت می کند. بنیاد ترون، 70 میلیون دلار با عرضه اولیه کوین (ICO) جمع آوری کرد. این تنها چند روز قبل از ممنوعیت ICO توسط چین بود و سان حدود یک هفته بعد کشور را ترک کرد. TRON شبکه آزمایشی خود را در مارس 2018 و شبکه اصلی خود را دو ماه بعد راه اندازی کرد. در مارس 2018، TRON به عنوان یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم شروع به کار کرد، اما سه ماه بعد به بلاکچین خود منتقل شد.

TRON چگونه کار می کند

این ارز دیجیتال از یک معماری سه لایه استفاده می کند. لایه هسته، لایه ذخیره سازی و لایه کاربردی. در اینجا نحوه کار این سه لایه آمده است:

  • لایه هسته وظایف اصلی بلاکچین را انجام می دهد. این شامل اعتبارسنجی تراکنش ها، مدیریت حساب ها و خواندن قراردادهای هوشمند است. از زبان قرارداد هوشمند Solidity استفاده می کند که در ابتدا برای اتریوم توسعه یافته بود.
  • لایه ذخیره سازی برای مدیریت ذخیره سازی داده های پیچیده ساخته شده است. این به ذخیره سازی بلاکچین و ذخیره سازی حالت تقسیم می شود.
  • لایه کاربردی توسط توسعه دهندگان برای ساخت dApp ها و کیف پول های سفارشی استفاده می شود. از آنجایی که TRON از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند، طیف متنوعی از برنامه ها را می توان بر روی آن ایجاد کرد.

برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها; TRON از مکانیزم اجماع اثبات سهام واگذار شده (تغییری در مدل اثبات سهام) استفاده می‌کند. اثبات سهام یک جایگزین محبوب و کم مصرف برای مدل اصلی اثبات کار معرفی شده توسط بیت کوین است. در سیستم اثبات سهام واگذار شده TRON، دارندگان TRX می توانند توکن های خود را به اشتراک بگذارند، به این معنی که آن توکن ها را به عنوان وثیقه می گذارند. این عمل به آن‌ها این حق را می‌دهد که به «نمایندگان فوق‌العاده» که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، رأی دهند. آرا شمارش می شود و نمایندگان فوق العاده هر شش ساعت یک بار انتخاب می شوند.

نمایندگان سوپر بلوک هایی از تراکنش ها را برای اعتبار سنجی دریافت می کنند. برای هر بلوک، هر “نماینده فوق العاده” یک پاداش بلوک و یک پاداش رای دریافت می کند، که هر دو با “شریک های” رای دهنده فوق العاده بر اساس نسبت رای آنها به اشتراک گذاشته می شود.

مشارکت های TRON

ترون دارای چند مشارکت و خرید عمده است. در اینجا تعدادی از بزرگترین نام هایی که TRON با آنها کار می کند آورده شده است:

  • TRON برای پروژه های بلاک چین با سامسونگ همکاری کرده است. همچنین با Samsung Blockchain Keystore ادغام شده است تا کیف پول های بلاکچین داخلی روی گوشی های سامسونگ بتوانند توکن های TRX را دریافت کنند.
  • ترون در سال 2018 بیت تورنت را به قیمت 140 میلیون دلار خریداری کرد. سپس توکن BTT و اکوسیستم BitTorrent را در بلاکچین TRON ایجاد کرد.
  • در سال 2019 در صرافی ارز دیجیتال پولونیکس سرمایه‌گذاری کرد. اگر کارمزد های خود را با TRX پرداخت کنید شامل تخفیف می شوند.
  • مرورگر وب دسکتاپ و موبایل Opera در سال 2019 پشتیبانی TRON را به کیف پول رمزنگاری داخلی خود اضافه کرد.

آیا می توان با TRON درآمد غیرفعال داشت؟

شما می‌توانید با TRON درآمد غیرفعال داشته باشید. هنگامی که شما این ارز دیجیتال را استیک(stake) میکنید، بر اساس میزان مبلغ، پاداش دریافت می کنید. می‌توانید TRON را با یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار مانند TronLink یا Ledger استیک کنید، یا می‌توانید این کار را از طریق یک صرافی انجام دهید. انجام آن از طریق صرافی آسان تر است، زیرا صرافی کار را برای شما انجام می دهد. Kraken یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزنگاری است که از TRON staking پشتیبانی می‌کند. TRX را می توان در شبکه JUST نیز قرار داد.

خطرات منحصر به فرد

بزرگترین مشکل TRON خالق آن است که چندین سال نیز به عنوان مدیر عامل آن خدمت کرده است. جاستین سان، به بیان ملایم، یک چهره بحث برانگیز و منفور در جامعه کریپتو است. در مارس 2022، The Verge یک گزارش تحقیقاتی طولانی در مورد Sun بر اساس اسناد داخلی TRON و مصاحبه با بیش از 30 منبع، از جمله کارمندان سابق، منتشر کرد.

این گزارش ادعا می کند که سان، قبل از اینکه چین ICO را ممنوع کند به تیم فشار آورد تا عرضه ترون فورا انجام شود. همچنین یک “تیم بازارساز” را به کار گرفت که معاملات داخلی ارزهای دیجیتال از جمله TRON را انجام می داد. زمانی که TRON قصد داشت خبرهای خوب را به عموم مردم اعلام کند، سان این تیم را برای خرید TRX هدایت می کرد. سان به کارمندان دستور داد که الزامات KYC (مشتری خود را بشناسید) برای صرافی پولونیکس را جعل کنند زیرا این روند پذیرش کاربر را کند می کرد.

سان از زمانی که در پایان سال 2021 از سمت خود کنار رفت و سفیر گرانادا در سازمان تجارت جهانی شد، دیگر مدیرعامل ترون نیست. صرف نظر از این، اتهامات مربوط به فعالیت غیرقانونی، به ویژه پمپاژ و تخلیه ارزهای دیجیتال، به اعتبار TRON آسیب رسانده است.

ترون همچنین به دلیل کپی برداری از پروژه های دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است. در ژانویه 2018، مدیر عامل Protocol Labs توییت کرد که وایت پیپر TRON بخش‌هایی از وایت پیپر پروتکل‌های دیگر را کپی کرده است. در فوریه 2018، گزارشی ادعا کرد که کپی‌هایی از کد پروژه‌های دیگر در پایگاه کد TRON پیدا شده است.

آیا ترون سرمایه گذاری خوبی است؟

علیرغم جنجال‌هایی که پیرامون آن وجود دارد، ترون از نظر ارزش بازار در بین ارزهای دیجیتال برتر قرار دارد. مطمئناً دارای پتانسیل است و دلایلی وجود دارد که آن را به عنوان یک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم. TRON یکی از پرکاربردترین بلاکچین ها است. بیش از 85 میلیون حساب دارد و بیش از 3 میلیارد تراکنش را پردازش کرده است. در سپتامبر 2021، از نظر کل تراکنش‌های بلاکچین، پس از اتریوم، در رتبه دوم قرار گرفت.

تمرکز TRON بر بخش سرگرمی به آن جایگاه منحصر به فردی در میان پروژه های بلاکچین می دهد. خرید BitTorrent نیز می تواند در توسعه آن در اینجا کلیدی باشد. و به طور کلی به عنوان داشتن یک تیم توسعه قوی در نظر گرفته می شود که همیشه مهم است. این واقعیت که می توانید با استفاده از TRON درآمد غیرفعال به دست آورید نیز یک امتیاز مثبت است. فقط به خاطر داشته باشید که توکن های TRX بیشتری به دست خواهید آورد، بنابراین این کار تنها در صورتی ارزشمند است که TRON را به عنوان سرمایه گذاری دوست داشته باشید.

با همه آنچه گفته شد، ترون هنوز هم یک سرمایه گذاری بسیار پرخطر است، حتی در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال. شهرت آن بهترین نیست و رقبای قدرتمندی نیز دارد. اگر تصمیم به خرید دارید، فقط آن را به بخش کوچکی از سبد خود تبدیل کنید. اطمینان حاصل کنید که برای نوسانات نیز آماده هستید زیرا قیمت ارزهای دیجیتال می تواند تا حد زیادی نوسان داشته باشد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx