علت ریزش پپه چه بود؟ آیا پپه کلاهبرداری است؟

علت ریزش پپه
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2297 نفر

اواخر روز ۲۴ آگوست (پنجشنبه ۲ شهریور) توییت یکی از کاربران طرفدار پپه جامعه این میم کوین را شوکه کرد. تعداد امضاهای کیف پول چندامضایی پپه از ۵ امضای لازم {برای انجام تراکنش} به ۲ امضا تغییر کرد. این اتفاق به شدت مشکوک بود و بدون هیچ اطلاع قبلی رخ داد. پس از این رخداد، موضوع دیگری کاربران را دچار تردید و شک کرد و آن هم جابجایی ۱۶ تریلیون توکن PEPE (به ارزش حدودی ۱۵ میلیون دلار) به صرافی‌های متمرکز مانند بایننس و اوکی اکس بود. این تغییرات با گمانه زنی‌هایی در مورد راگ پول پروژه همراه شد که طبیعتا باعث ایجاد یک FUD (ترس، عدم قطعیت و شک) و ریزش ۲۰ درصدی قیمت گردید. برای بسیاری از کاربران این سوال پیش آمد که آیا پپه کلاهبرداری است ؟ و علت ریزش قیمت پپه چه بود؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

ماجرای تغییر تعداد امضاها چه بود؟

اولین چیزی که قبل از ریزش پپه توجهات را به خود جلب نمود تغییر تعداد امضاهای کیف پول چندامضایی پپه بود. کیف پول‌های چند امضایی یا Multisig Walletها نوعی از کیف پول هستند که عملکردی مشابه حساب‌های مشترک بانکی دارند. همانطور که در حساب‌های مشترک برای برداشت از حساب امضای همه صاحبان حساب شرط است، در این نوع از کیف پول نیز، برخلاف کیف پول‌های تک امضایی، برای انجام تراکنش به کلید خصوصی چندنفر نیاز است.

کیف پول‌های چندامضایی معمولا برای نگه داری توکن‌های ذخیره پروژه‌ توسط تیم پشتیبان استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید، کل عرضه یک توکن معمولا وارد بازار نمی‌شود و بخشی از آن‌ها برای مقاصدی همچون توسعه پروژه، خیریه، پاداش تیم و… در کیف پول اصلی پروژه نگهداری می‌شود. برای جلوگیری از اختلاف و امنیت بیشتر، این توکن‌ها در کیف پول‌های چندامضایی نگهداری می‌شوند.

اما سوال اصلی، علت ریزش پپه چه بود؟

علت ریزش پپه چه بود؟

اولین اشاره، آغاز FUD و ریزش قیمت

علت ریزش پپه

اولین بار، بامداد روز جمعه سوم شهریور، حساب کاربری asxn_r در توییتر اعلام کرد که تعداد امضاهای لازم در کیف پول چندامضایی پپه، از ۵ امضای لازم از مجموع ۸ امضا به ۲ امضای لازم کاهش یافته است.

علت ریزش پپه

این کاربر سپس اشاره کرد که حدود ۱۵ میلیون دلار توکن PEPE از این کیف پول به صرافی‌های متمرکز منتقل شده است و جزئیات تمام این تراکنش‌ها را به اشتراک گذاشت. بیشتر این توکن‌ها به صرافی‌های اوکی اکس و بایننس منتقل شده بودند. کاربر asxn_r در این رشته توییت اشاره کرد که تعدادی از توکن‌های پپه به ارزشی در حدود ۱۰.۴ میلیون دلار همچنان در این کیف پول باقی مانده‌اند.

این خبر به سرعت در فضای مجازی منتشر شد که منجر به یک فاز فروش عظیم PEPE در صرافی‌ها گردید. هولدرهای پپه با تصور اینکه پروژه دچار یک راگ پول شده است شروع به فروش توکن‌های خود کردند. به دنبال این موج فروش، حجم معاملات جفت ارز PEPE/USDT در صرافی بایننس در روزهای پنجشنبه و جمعه به ترتیب ۳۸ و ۷۷ تریلیون پپه رسید. این فروش‌ها باعث شد که قیمت پپه در حدود ۲۰ درصد ریزش کند و به کف قیمتی اخیر خود برسد.

آیا پپه کلاهبرداری است؟

بازار میم کوین‌ها، یک بازار با ریسک بالا (High Risk Market) است و پامپ و دامپ قیمت در این بازارها امری طبیعی است. میم کوین‌ها دارای ارزش ذاتی نیستند؛ یعنی ارزش آن‌ها بر اساس یک کاربرد خاص و یا چشم انداز پروژه و… تعیین نمی‌شود. ارزش میم کوین‌ها فقط به تبلیغات و هایپ آن‌ها در شبکه‌ها اجتماعی وابسته است. اکثر این پروژه‌ها با یک شوخی آغاز می‌شوند و دارای ارزش بازارهای کوچکی هستند. در واقع یکی از دلایل پامپ میم کوین‌ها نیز همین بازار کوچک آن‌ها است که با ورود سرمایه‌های نه چندان بزرگ نیز تغییر می‌کنند.

بنابراین هنگامی که سرمایه خود را وارد میم کوین‌ها می‌کنید، همیشه این را در نظر داشته باشید که آرمان و هدف بزرگی پشت پروژه نیست. البته میم کوین شیبا اینو از دسته پروژه‌های میم کوینی بود که سال‌ها پس از راه اندازی، شروع به گسترش اکوسیستم و کاربردهای خود کرد و با وارد شدن به بخش لایه۲‌ها، متاورس و… سعی کرده است تا کاربردهای خود را افزایش دهد و از حالت “میم بودن” به سوی “کاربردی بودن” حرکت کند.

ماجرای تغییرات پپه از زبان توسعه دهنده

پس از انتشار خبر مربوط به ولت چندامضایی و انتقال توکن‌های پپه به صرافی‌ها، حساب اصلی توییتر این میم کوین با نام کربری pepecoineth در متنی بلند خطاب به جامعه این رمزارز سعی کرد تا موضوع را کمی روشن‌تر کند و علت ریزش پپه را شرح دهد. pepecoineth از خبر منتشر شده صحبت کرد، وضعیت را خیلی خلاصه شرح داد و اعلام کرد که توکن‌های باقی مانده در کیف پول چندامضایی مانند همین حساب توییتر در دست فردی مورد اعتماد است. این حساب توییتر توضیحات خود را با اشاره به وجود برخی از مشکلات و اختلافات در تیم پروژه آغاز کرد و نوشت:

“متأسفانه تیم PEPE از زمان آغاز به کار با درگیری‌های درونی مواجه بوده است. بخشی از تیم بازیگران بدی هستند که غرور و طمع آن‌ها را هدایت می‌کند. پپه اکنون کاملاً عاری از این موارد است و آینده روشنی در پیش دارد.”

آیا پپه کلاهبرداری است

این حساب توییتری توضیح داد که بسیاری از افراد تیم سازنده، مدتی بعد از راه اندازی پپه باطن اصلی خود را نشان دادند و درگیری‌هایی بر سر استفاده از توکن‌های ذخیره ولت چندامضایی، مانند اهداف خیریه و کمک‌ها مالی آغاز شد. این افراد سپس از پروژه فاصله می‌گیرند. به گفته این حساب توییتری، ولت چندامضایی به ۳ امضا از مجموع ۴ امضا نیاز داشته است و در روز پنجشنبه ۳ نفر از این اعضای سابق، بدون اطلاع قبلی وارد کیف پول چندامضایی می‌شوند و ۱۶ تریلیون، حدود ۶۰ درصد از موجودی ۲۶ تریلیون واحدی کیف پول را به صرافی‌ها منتقل می‌کنند. آن‌ها سپس خود را از کیف پول چندامضایی حذف کرده تا ارتباط خود با این سرقت را از بین ببرند و سپس حتی حساب‌های خود در شبکه های اجتماعی را حذف می‌کنند. حساب pepecoineth اضافه می‌کند که:

” پس از این، فقط یک پیام برای من ارسال شده بود که بیان می‌کرد تنظیمات کیف پول چندامضایی تغییر کرده و شما اکنون کنترل کامل را در اختیار دارید.”

فرد پشت این حساب کاربری بیان کرد که از این اتفاق بسیار سرخورده شده و از همه برای ضررهای وارد شده عذرخواهی کرد. او سپس بیان کرد که این دارایی‌ها برای سود تیم درنظر گرفته نشده بود و اگر وی تنها فرد مسئول برای توکن‌ها بود، قبلا مقدار زیادی از آن‌ها را سوزانده بود و یا آن‌ها را با اهداف خیریه اهدا کرده بود. کابر pepecoineth سپس به اعضای جامعه اطمینان داد که توکن‌های باقی مانده، مانند همین حساب توییتر، امن هستند و در دستان کسی قرار دارند که به منافع پپه فکر می‌کند.

سرنوشت توکن های باقی مانده چه می‌شود؟

حساب توییتر پشت میم کوین پپه در توییت دیگری، ۱ ساعت پس از اعلامیه اصلی خود، بیان کرد که ۱۰.۶ تریلیون توکن‌های باقی مانده در ولت چند امضایی پپه به آدرس دیگری منتقل شده‌اند تا از بروز مشکلات مشابه جلوگیری شود.

آیا پپه کلاهبرداری است

pepecoineth برای اطمینان بیشتر کاربران، آدرس ولت جدید پپه و هش تراکنش جابجایی را منتشر کرد.

به دنبال انتشار این توییت، بسیاری از کاربران واکنش‌ نشان دادند و همه این توضیحات را جزئی از یک سناریو از پیش تعیین شده خواندند. برخی پیشنهاد دادند که اگر اکنون کنترل توکن‌ها در اختیار یک شخص “مورد اعتماد” است، وی باید این توکن‌ها را بسوزاند تا دیگر چنین مواردی رخ ندهند.

نکته جالب دیگر این بود که در بخش نظرات این توییت، کاربری یک نظرسنجی را ایجاد و سوال کرده بود که “چه بر سر توکن‌های باقی مانده خواهد آمد”. سه گزینه این نظر سنجی شامل راگ پول (فروش توکن‌ها)، هولد توکن‌ها و سوزاندن توکن‌ها بود. حدود ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گزینه اول، یعنی راگ پول، را انتخاب کرده بودند. این موضوع نشان دهنده احساسات منفی درمورد میم کوین پپه است.

به نظر می‌رسد که افراد پشت پروژه پپه برای کسب این اعتماد از دست رفته باید بیشتر تلاش کنند. یکی از راه‌های کسب اعتماد از دست رفته سوزاندن توکن‌های باقی مانده است، تا از این طریق عرضه کاهش یافته و قیمت پپه افزایش یابد. همچنین خارج کردن این حجم توکن از چرخه، برای همیشه، می‌تواند به کاربران این اطمینان خاطر را بدهد که دیگر احتمال راگ پولی برای پپه وجود ندارد و بازار آن کمی غیرمتمرکزتر شده است. حال به نظر شما چه بر سر پپه خواهد آمد؟ آیا پپه کلاهبرداری است؟ برای امیدوار بودن به آینده این میم کوین چه اقدامی از سوی افراد پشت پروژه لازم است؟

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx