ساتوشی ناکاموتو چه کسی است؟ همه حدس و گمان‌ها در رابطه با ساتوشی

ساتوشی ناکاموتو
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 850 نفر

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

اولین بیت کوین (BTC) در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط شخصی به نام “ساتوشی ناکاموتو” استخراج شد. در حال حاضر، ساتوشی ناکاموتو به عنوان نام مستعار شخص یا گروهی از افرادی که بیت کوین را ایجاد کرده اند شناخته می شود (شخصیت یا چهره های نامرئی که خلقت فناوری آنها بر جهان تأثیر گذاشته است.)

ساتوشی ناکاموتو مدت ها قبل از راه‌اندازی بیت کوین در میان علاقه مندان به رمزنگاری، مانند دانشمندان کامپیوتر و هکرها، نامی آشنا بود. سال‌ها قبل شخصی در فروم‌های آنلاین پست می‌گذاشت و با توسعه‌دهندگان دیگر از طریق ایمیل با همین نام مکاتبه کرده بود. اگرچه این موضوع تایید نشده است، اما خیلی‌ها گمان می‌کنند که شخص (یا اشخاصی) که سالها پیش پشت این نام مستعار بوده همان خالق بیت کوین است.

خالق بیت کوین ماه‌ها قبل از استخراج اولین بیت کوین وایت پیپری را با عنوان «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» منتشر کرده بود. در این وایت پیپر، ناکاموتو بیتکوین را به عنوان یک «نسخه کاملاً همتا به همتا از پول نقد الکترونیکی» توصیف کرد که «امکان پرداخت‌های آنلاین را به‌طور مستقیم از یک طرف به طرف دیگر و بدون مراجعه به مؤسسه مالی یا هیچ واسطه‌ای امکان پذیر می‌کند».

در این مقاله به بررسی آنچه درباره بنیانگذار بیت کوین و کسانی که ادعا کرده اند ساتوشی ناکاموتو هستند، می پردازیم.

چرا بیت کوین ایجاد شد؟

اگرچه خالق بیت کوین یک چهره مرموز باقی مانده است، اما هدف او برای ایجاد ارز دیجیتال به خودی خود هرگز یک راز نبود. به بیان ساده، او بیت کوین را ایجاد کرد تا کنترل مالی را از دولت‌ها پس بگیرد و به مردم عادی فرصتی دهد تا در یک سیستم مالی غیرمتمرکز شرکت کنند. بیت کوین منبع باز است، به این معنی که هیچ کس قدرت مالکیت یا کنترل کامل آن را ندارد. طراحی آن عمومی و استفاده از آن برای همه آزاد است.

خالق بیت کوین کیست؟

ساتوشی برای آزادی مالی بیت کوین را خلق کرد

بیت کوین پاسخی به بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۸ بود که نشان داد حتی بزرگترین بانک های جهان نیز می توانند با شکست مواجه شوند. این بحران شکنندگی سیستم مالی سنتی را برجسته کرد. ناکاموتو یکی از افرادی بود که خواستار تمرکززدایی از مبادلات مالی بود و به این ترتیب، ارز دیجیتال بیت کوین با استفاده از فناوری بیلاکچین متولد و به جهان معرفی شد.

بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده است که سوابق تمام تراکنش های یک ارز دیجیتال را ذخیره می کند. این دفتر کل توسط شبکه ای از کامپیوترها نگهداری می شود که هر کدام یک کپی از آن را دارند. این بدان معناست که هیچ فرد یا سازمانی نمی تواند کنترل بلاکچین را در دست بگیرد و سوابق تراکنش‌ها را تغییر دهد. “بلوک پیدایش” بیت کوین در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج و به طور رسمی بلاکچین بیت کوین راه اندازی شد. بلوک پیدایش اولین بلوک یک ارز دیجیتال است که استخراج می‌شود و به عنوان پایه و اساس بلاکچین عمل می کند.

بیت کوین در چند ماه اول کار خود ارزش پولی نداشت. ماینرها، افرادی که از رایانه های خود برای حل مسائل پیچیده ریاضی برای کشف یا استخراج بیت کوین جدید استفاده می کردند، این کار را فقط برای جذابیت آن و علاقه خود انجام می دادند. با این حال استقبال از این رمزارز رفته رفته بیشتر شد تا اولین معامله در دنیای واقعی در ۲۲ می ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. آن زمان مردی از فلوریدا موافقت کرد که دو پیتزای ۲۵ دلاری را با ۱۰۰۰۰ بیت کوین مبادله کند و بدین ترتیب روز ۲۲ می را “روز پیتزای بیت کوین” نامیده‌اند. این اولین تراکنش اقتصادی برای ارزهای دیجیتال بود. در آن زمان، هر ۴ بیت کوین یک پنی ارزش داشت. از آن زمان، ارزش BTC به طور تصاعدی چند صد برابر شده است.

اهداف ساتوشی ناکاموتو

بیت کوین پس از بحران وام مسکن در سال ۲۰۰۸ متولد شد، جایی که نقدینگی در بازارهای مالی جهانی به طور قابل توجهی تحت تأثیر سقوط بازار مسکن قرار گرفت. این بحران الهام بخش ایجاد بیت کوین، یک شکل کاملاً کاربردی از ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) به نام بلاک چین بود.

وایت پیپر ناکاموتو پایه‌ای را برای اشکال آینده سیستم‌های رمزنگاری امن که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضد دستکاری، شفاف و مقاوم در برابر سانسور باشند، ایجاد کرد. هدف این سیستم این بود که به افراد اجازه دهد قدرت مالی را از طریق یک سیستم مالی غیرمتمرکز به دست آورند. ایده تمرکززدایی نیاز به واسطه‌هایی مانند شرکت‌ها، سیستم‌های مالی یا دولت‌ها را برای مشارکت در مبادلات ارز دیجیتال از بین برد. تراکنش ها ایمن بوده و از طریق بلاکچین ردیابی می شوند. تفاوت بلاکچین در این بود که برای همه شرکت کنندگان قابل مشاهده بود و به طور ایمن در کل شبکه توزیع می شد.

هویت های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

سه سال پس از انتشار وایت پیپر خود در مورد بیت کوین و استخراج بلوک پیدایش، ناکاموتو از صحنه ارزهای دیجیتال خارج شد. او در ۲۳ آوریل ۲۰۱۱ ایمیلی را به یک توسعه دهنده دیگر بیت کوین ارسال کرد و گفت که به سمت چیزهای دیگری رفته است و ادامه داد که آینده ارز دیجیتال در مسیر خوبی قرار گرفته است. از آن زمان، هیچ ارتباطی از آدرس‌های ایمیل شناخته شده قبلی ناکاموتو وجود نداشته است.

در طول تاریخ طولانی بیت کوین، هیچ چیز بحث برانگیزتر از هویت بنیانگذار آن نبوده است. حدس و گمان های متعددی درباره هویت ناکاموتو وجود دارد. برخی افراد ادعا کردند که ناکاموتو نام مستعار گروهی از توسعه دهدندگان است، نه فقط یک نفر. با این حال دیگران حدس می زدند که او ممکن است بریتانیایی یا یکی از اعضای یاکوزا باشد، یا زنی باشد که به شکل یک مرد ظاهر شده است. در طول سال‌ها، چند نفر مظنون به این شده‌اند که خالق بیت کوین هستند و برخی نیز ادعا کرده اند که پشت این نام مستعار هستند.

دوریان ناکاموتو کیست؟

در سال ۲۰۱۴، لیا مک‌گراث گودمن، روزنامه‌نگار نیوزویک مقاله‌ای با عنوان «چهره پشت بیت‌کوین» منتشر کرد. گودمن در یکی از برجسته‌ترین تلاش‌ها برای فاش کردن هویت ناکاموتو، دوریان ناکاموتو را به عنوان خالق بیت‌کوین معرفی کرد.

ساتوشی ناکاموتو

دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو

گودمن شباهت‌های بین این دو ناکاموتو را مهارت‌های ریاضی، خلق و خو، تبار ژاپنی و تمایلات سیاسی آن‌ها ذکر کرد. دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو، زمان ۶۴ سال داشت و در کالیفرنیا زندگی می کرد که گودمن او را پیدا کرد. به گفته گودمن، دوریان قبلا روی مهندسی کامپیوتر و پروژه های محرمانه وزارت دفاع آمریکا کار کرده بود.

با این حال، دوریان ناکاموتو بعدا هرگونه دخالت در بیت کوین را رد کرد. او هرگونه نقل قول منتشر شده را به عنوان یک تفسیر نادرست از جانب خبرنگار اعلام کرد. دوریان ادعا کرد که نقل قول او از متن مقاله حذف شده است و او در زمان مصاحبه به جای بیت کوین در مورد مهندسی کامپیوتر صحبت کرده است.

مقاله نیوزویک بحث‌هایی را در مورد حریم خصوصی دوریان ناکاموتو برانگیخت. داستان از جایی شروع شد که نیوزویک در مقاله خود عکسی از خانه دوریان را منتشر کرد که صدای جامعه کریپتو را درآورد. در نتیجه این عمل، جامعه کریپتو بیش از ۱۰۰ بیت کوین را برای دوریان ناکاموتو جمع آوری کرد تا قدردانی و حمایت خود را به او نشان دهد. دوریان بعداً در سال ۲۰۱۴ در یک ویدیوی یوتیوب ظاهر شد و از جامعه تشکر کرد و گفت که می‌خواهد بیت‌کوین‌های خود را «سال‌های بسیار زیادی» حفظ کند. اگرچه از آن زمان این ویدیو از حساب اصلی حذف شده است، اما کپی هایی از آن هنوز در اینترنت یافت می‌شود.

کریگ رایت کیست؟

برخلاف دوریان، که “ناکاموتو بودن” را رد کرد، کریگ رایت اصرار داشت که شخصیت مرموز پشت بیت کوین است. در سال ۲۰۱۵ مجله Wired مقاله‌ای را با عنوان “آیا خالق بیت کوین این نابغه ناشناخته استرالیایی است؟” منتشر کرد. Wired در این مقاله یک بیوگرافی از رایت را منتشر کرد و با استناد به برخی مدارک ادعا کرد که او خالق بیت کوین است. یک سال پس از انتشار این مقاله رایت ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو است!

صاحب بیت کوین

کریگ رایت

شواهد Wired شامل مقاله ای در مورد ارزهای دیجیتال بود که ظاهراً چند ماه قبل از وایت پیپر بیت کوین در وبلاگ رایت منتشر شده بود. ایمیل‌های فاش شده و مکاتبات مربوط به «دفتر کل توزیع‌شده همتا به همتا» و همچنین رونوشت‌هایی از مکاتبات مالیاتی رایت با وکلایش حاوی مدارکی درمورد مشارکت او در ساخت بیت کوین بود. به‌هرحال شواهدی به دست آمد که خلاف این ادعا را ثابت می کرد. Wired بعداً ادعای خود را پس گرفت و مقاله خود را تحت عنوان “آیا خالق بیت کوین این نابغه ناشناخته استرالیایی است؟ احتمالا نه.” بازنشر داد. این نشریه اعلام کرد که به شواهد جعلی رایت اتکا کرده بوده است. به دنبال سوء ظن از سوی جامعه کریپتو، رایت در نهایت از ادعای خود دست کشید.

نیک سابو کیست؟

نیک سابو، متخصص کریپتوگرافی، یکی دیگر از “ساتوشی های مشکوک” مورد توجه رسانه ها بود. در سال ۲۰۱۵، نیویورک تایمز مقاله ای را با عنوان «رمزگشایی معمای ساتوشی ناکاموتو و تولد بیت کوین» منتشر کرد. مقایسه بین او و ناکاموتوی مرموز به دلیل شباهت در سبک نوشتن، مکتب فکری و همچنین سهم قابل توجه سابو در توسعه بیت کوین صورت گرفت.

سازنده بیت کوین

نیک سابو

نیک سابو یک مهندس کامپیوتر حرفه ای است. او همچنین رمزنگار و یک محقق است که آثار مختلفی را منتشر کرده است.  این آثار او به طور قابل توجهی با مشغله‌های فکری ساتوشی ناکاموتو در زمان‌های خاصی مرتبط بودند. برای مثال سابو مفهوم قراردادهای هوشمند را در مقاله ای با عنوان “قراردادهای هوشمند: بلوک های سازنده برای بازارهای دیجیتال” در سال ۱۹۹۶ منتشر کرد. سابو در سال ۲۰۰۸ مفهوم “Bit Gold” را مطرح کرد که شکل غیرمتمرکزی از ارز و یک نسخه ساده تر بیت کوین بود. سابو همچنین قبلا برای دیجی کش کار کرده بود.

ناکاموتو و سابو در برخی از متون خود به بیانات کارل منگر، اقتصاددان مشهور اتریشی، اشاره کرده‌اند. دومینیک فریزبی، نویسنده، در کتاب خود “بیت کوین: آینده پول؟” متقاعد شده بود که سابو همان خالق بیت کوین است. با این حال سابو هم تمام این حدس و گمان‌ها را رد کرد.

هال فینی کیست؟

به مشکوک‌ترین فرد لیست می‌رسیم. هال فینی حتی قبل از پیدایش بیت کوین، یک دانشمند کامپیوتر، رمزگذار و از علاقه مندان به حوزه رمزنگاری بود. او پس از پنج سال مبارزه با بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS در سال ۲۰۱۴ در سن ۵۸ سالگی درگذشت. به غیر از خود ناکاموتو، فینی اولین فردی بود که بر روی رفع اشکال و بهبود کد منبع باز بیت کوین کار کرد. او اولین کسی بود که نرم افزار بیت کوین را اجرا کرد و همچنین اولین تراکنش بیت کوین را در سال ۲۰۰۹ از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد.

هویت ساتوشی ناکاموتو

هال فینی در مسابقه دو سانتا باربارا در سال ۲۰۰۹

نکته جالب این است که فینی با مهندس دوریان ساتوشی ناکاموتو در لس آنجلس همسایه بود، واقعیتی که شک اندی گرینبرگ، روزنامه‌نگار فوربس را برانگیخت. گرینبرگ نمونه های نوشتاری از هال فینی و ساتوشی ناکاموتو را به یک سرویس مشاوره تحلیل نوشتاری برد. به دلیل شباهت هایی که در سبک نوشتاری آنها وجود داشت، گرینبرگ در ابتدا حدس زد که فینی حداقل ممکن است شبه نویس ناکاموتو باشد. شبه نویس شخصی است که به‌جای فرد دیگری مطالب مختلف را منتشر می‌کند اما از هویت خود استفاده نمی‌کند. گرینبرگ همچنین این ایده را مطرح کرد که فینی ممکن است از دوریان ناکاموتو به عنوان پوششی برای پنهان کردن هویت خود استفاده کرده باشد.

با این حال، فینی چنین ادعاهایی را رد کرد و شواهدی ارائه کرد که ثابت کند او ساتوشی ناکاموتو نیست. فینی پس از ملاقات با گرینبرگ، ایمیل‌هایی را که او و ناکاموتو طی سال‌ها رد و بدل کرده بودند و همچنین تاریخچه کیف پول بیت‌کوین خود را ارائه کرد. گرینبرگ نیز به این نتیجه رسید که ایمیل‌های ادعایی ناکاموتو به فینی با دیگر نوشته‌های منتشر شده ناکاموتو مطابقت دارد که ادعای فینی مبنی بر اینکه او ناکاموتو نبوده است را تقویت می‌کند.

همچنین اخیرا مدارکی فاش شد که نشان می‌داد در سال ۲۰۰۹ زمانی که فینی در یک مسابقه دو شرکت کرده بوده، خالق بیت کوین درحال ارسال ایمیل به یک توسعه دهنده دیگر بیت کوین بوده است.

چرا هویت ساتوشی ناکاموتو اهمیت دارد؟

هویت ساتوشی ناکاموتو مهم است چرا که اختراع او بزرگترین اختراع قرن است. ناکاموتو راه را برای تکامل و توسعه ارزهای دیجیتال هموار کرد. بازاری را ایجاد کرد که میلیاردها دلار ارزش دارد و پس از این همه دستاورد، خیلی ساده خلقت خود را رها کرد و بدون ادعا محو شد. هنوز کیف پول‌های متعلق به ناکاموتو دارای مقادیر بسیار زیادی بیت کوین است که او را به یکی از ثروتمندترین افراد دنیا تبدیل می‌کند. با این حال این کیف پول‌ها از زمان غیبت ناکاموتو دست نخورده باقی مانده‌اند.

شاید جستجو درباره هویت خالق بیت کوین به یک سرگرمی تبدیل شده است، وگرنه فاش شدن هویت ناکاموتو را نمی‌توان امری مثبت برای بیت کوین درنظر گرفت. خود شخص ناکاموتو هم به این موضوع واقف بود. یک شخص حقیقی دچار حاشیه می‌شود، مورد حمله قرار می‌گیرد اما یک نام مستعار خیر! حتی اگر اطلاعاتی در حد ملیت ناکاموتو هم فاش شود، ممکن است که به نفع بیت کوین نباشد. فرض کنید که روزی بفهمیم خالق بیت کوین مثلا اهل کشور چین است، در آن روز عکس العمل سایر ابرقدرت های دنیا چه خواهد بود؟

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx