رشد فانتوم در بازار خرسی و موانع پیشرو

رشد فانتوم در بازار خرسی و موانع پیشرو
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1076 نفر

رشد فانتوم در بازار خرسی و موانع پیشرو

چه عواملی باعث شد فانتوم در بازار خرسی بیت‌کوین از نظر ارزش دارایی قفل شده از ترا و بایننس اسمارت چین عبور کند؟

از ابتدای سال ۲۰۲۲، بیت کوین از ۶۸،۰۰۰ دلار به ۳۴،۰۰۰ دلار کاهش یافت. و تقریباً کل بازار ارزهای دیجیتال را به همراه خود به پایین کشید. اما یک استثناء وجود داشت و آن فانتوم بود که به رشد TVL خود ادامه داده و از زنجیره هوشمند بایننس و ترا جلو زد.

چه چیزی باعث شده قیمت فانتوم این گونه افزایش یابد و چه عواملی می‌تواند موجب کاهش قیمت آن شود؟

مقدمه

مفهوم

فانتوم یک زنجیره سریع، با توان بالا، مقیاس پذیر و سازگار با لایه یک EVM است که در دسامبر ۲۰۱۹ راه اندازی شد. بارزترین ویژگی های آن عبارتند از:

  • هزینه پایین تراکنش: به ازای هر ۱۰ میلیون تراکنش تنها ۱$ هزینه تراکنش دریافت می‌کند
  • تراکنش‌های سریع: تایید تراکنش‌ها بین ۱ تا ۲ ثانیه طول می‌کشد.
  • توان عملیاتی بسیار بالا: ده‌ها هزار تراکنش به صورت هم زمان در هر ثانیه می‌تواند پردازش شود.

 

اکوسیستم فانتوم

فانتوم در واقع ۱۳۵ پروتکل را به کار گرفته که شامل DEX، فارمینگ، وام دهی، دارایی ها، سهام، استخراج و مشتقات است. فانتوم پنجمین زنجیره عمومی بزرگ از نظر تعداد پروتکل ها است. و پس از پالیگان و آوالانچ قرار دارد.

با این حال، ارزش دارایی قفل شده در فانتوم بسیار بزرگتر از پالیگان یا آوالانچ است، که یک اکوسیستم بسیار موفق با ظرفیت بالا را نشان می‌دهد.

در ماه آگوست، فانتوم اعلام کرد که ۳۷۰ میلیون واحد FTM در این زنجیره برای توسعه آن سرمایه گذاری کرده است.

تامین مالی

فانتوم پنج دور راهبردی سرمایه گذاری را در نظر گرفته و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از VC های برتر از جمله Alameda Research دریافت کرده است.

ارزش دارایی قفل شده

ارزش دارایی قفل شده در فانتوم به ۱۸.۸۷ میلیارد رسیده است و از ترا و بایننس اسمارت چین پیشی گرفته. و به رتبه دوم دست یافته است. بزرگترین سهم در TVL پروژه های فانتوم، پل‌ها یا همان Bridgeها با ۳۴.۳۲ درصد است. و پس از آن پروژه های فارمینگ با ۲۳.۸۳ درصد قرار دارند. از نظر پروتکل های خاص، Multichain (که قبلا AnySwap نامیده می شد) در صدر قرار دارد.

 

دلایل رشد سریع ارزش سرمایه قفل شده در شبکه فانتوم

انباشت سرمایه قفل شده در فانتوم دو دو بازه رمانی با رشد سریع مواجه شد.

فاز یک: از تاریخ ۲۱ سپتامبر تا ۱۱ اکتبر:

ارزش دارایی قفل شده ۸۵۶.۵% افزایش یافت و به ۱۰.۲۴ میلیارد دلار رسید. و از ترون، آوالانچ و ترا پیشی گرفت و بعد از اتریوم، بایننس اسمارت چین و سولانا در رتبه چهارم قرار گرفت.

دلایل رشد سریع آن در فاز اول چه بود؟

AnySwap و Geist Finance دلایل اصلی انفجار فانتوم هستند. AnySwap، به عنوان یک پل بین زنجیره‌ای بسیار قدرتمند توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. و توانست ۴۳٪ از TVL فانتوم را به خود اختصاص دهد. همچنین استیکینگ Geist Finance با ۱۴،۵۸۰% بازده درصدی سالیانه (APY) سرمایه قابل توجهی را جذب کرد. و توانست ۳۴% از سرمایه قفل شده Fantom را در بر بگیرد.

علاوه بر این، Andre Cronje از مهاجرت Yearn Finance به Fantom خبر داد که موجب اعتماد مردم برای ورود به حوزه دیفای فانتوم شد.

فاز ۲: از ۱ ژانویه تا کنون.

ارزش دارایی قفل شده فانتوم با ۲۲۴ درصد افزایش به ۲۰.۸۳ میلیارد دلار رسیده است و از ترا و BSC جلو زده و پس از اتریوم به دومین بلاکچین بزرگ تبدیل شده است.

دلایل رشد سریع:

دلیل اصلی این مرحله Cronje است.

در ۱ ژانویه، Andre Cronje (بنیانگذار Yearn.finance) اعلام کرد که پروتکل جدیدی را در Fantom راه اندازی خواهد کرد. و سپس توکن آن را به ۲۰ پروتکل برتر دیفای از نظر ارزش دارایی قفل شده در زنجیره منتقل می کند. پروتکل‌های اصلی DeFi به‌خصوص 0xDAO شروع به جمع‌آوری دیوانه‌وار TVL‌های قفل‌شده کردند. در نهایت، سرمایه قفل شده فانتوم اوج گرفت و از ترا به عنوان دومین زنجیره عمومی پیشی گرفت.

پتانسیل سرمایه گذاری

توکن فانتوم با در ابتدا با قیمت ۰.۰۲ دلار عرضه شد. و توانست به قیمت بالای ۳.۲۸ دلار برسد. به عبارتی بازگشت سرمایه آن ۱۶،۳۰۰ درصد بوده است. اما قیمت فعلی و سقف بازار این توکن به اندازه توکن های بلاکچین‌های دیگر مانند ترا (LUNA) و سولانا (SOL) بالا نیست.

با این حال، رشد سریع فانتوم با پایان یافتن ایردراپ در ۲۵ ژانویه با موانعی روبرو شده است. که در ادامه به بررسی این موانع می‌پردازیم.

اتکای بیش از حد به Andre Cronje

فانتوم در چند ماه گذشته رشد باورنکردنی داشته است. با این حال، یکی از دلایل اصلی رشد آن Andre Cronje بوده است. و در صورت عدم موفقیت وی، این پروژه با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد.

عدم جذابیت اکوسیستم

علاوه بر این، در حالی که عملکرد فانتوم بسیار خوب است، اما پروژه های جدید زیادی در فانتوم وجود ندارد. هر اکوسیستمی برای ادامه رشد نیاز به معرفی پروژه‌های جدید بر روی بلاکچین خود دارد.

گره‌های (Node) اعتبار سنجی کم

سولانا دارای ۱،۰۰۰ گره اعتبارسنجی و ترا دارای ۱۰۰ گره است. اما Fantom تنها ۵۰ گره دارد که در زنجیره های عمومی برتر نسبتاً کم است. همین امر منجر به ماهیت نسبتاً پایین جهانی، بدون رهبر و بی اعتماد فانتوم می شود.

این بدان معنی است که تمرکززدایی برای جذب پروتکل های DeFi به اندازه کافی بالا نیست، که بر TVL نیز تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که Fantom باید گره های اعتبار سنجی را بیشتر کند.

به طور خلاصه، اگر فانتوم بخواهد در جایگاه دوم یا حتی اول زنجیره عمومی بنشیند، باید مشکلات فوق را به خوبی حل کند.

 

سلب مسئولیت: نظرات بیان شده در اخبار و تحلیل ها صرفا ترجمه ای از منابع مذکور می باشند و تیم تحریریه ارزینجا هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx