داده‌های بسیار خوب اشتغال، موجب معکوس شدن منحنی بازده اوراق خزانه داری شد

بازده اوراق خزانه داری
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1259 نفر

داده‌های بسیار خوب اشتغال موجب معکوس شدن منحنی بازده اوراق خزانه داری شد

داده‌های کلان ایالات متحده که در روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که کارفرمایان در ماه مارس ۴۳۱،۰۰۰ موقعیت شغلی اضافی فراهم کرده‌اند و نرخ بیکاری به ۳.۶٪ کاهش یافته است. این داده‌ها نشان می‌دهد که جنبه‌های کلیدی بازار کار آمریکا به وضوح با وضعیت قبل از پاندمی کرونا “متفاوت” است.

با رشد اقتصادی بسیار قوی ایالات متحده و تورم سه برابر هدف ۲ درصدی فدرال رزرو، سرمایه گذاران انتظار دارند که نرخ بهره در سال جاری افزایش یابد. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده که در اوایل هفته به دلیل تعدیل پرتفوی و افزایش تقاضا اصلاح شده بود، در روز جمعه دوباره افزایش یافت و باعث شد بخشی از منحنی بازده برای سومین بار در این هفته وارونه شود. وارونگی منحنی بازده (یعنی زمانی که بازدهی با بازه زمانی کوتاه‌تر، از بازدهی با بازه زمانی بلندتر فراتر رود)، به‌عنوان نشانه‌ای از رکود در یک یا دو سال آینده تلقی می‌شود.

ریک ریدر (Rick Rieder)، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بخش درآمد ثابت جهانی شرکت بلک راک (BlackRock)، می گوید:

افزایش حقوق و دستمزد، گزینه‌هایی در جهت مبارزه با تورم را پیش پای فدرال رزور قرار می‌دهد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که فدرال رزرو احتمالاً حداقل یک و شاید دو افزایش نرخ بهره را تا نشست ژوئن انجام خواهد داد که حتی می‌تواند شامل یک افزایش بین جلسه‌ای نیز باشد.

پیش‌بینی‌های مبنی بر انقباض تهاجمی پولی نتوانست بازارهای سهام را در روز جمعه پایین آورد. سهام ایالات متحده پس از یک روز متلاطم با افزایش قیمت ها به پایان رسید. داوجونز (DJI) 0.4% افزایش یافت، شاخص S&P 500 (SPX) با  ۰.۳۴% و نزدک و Composite (IXIC) با ۰.۲۹% به کار خود پایان دادند.

تورم در اروپا نیز در سطوح بی سابقه ای قرار گرفته است. تورم منطقه یورو در ماه مارس به ۷.۵ درصد رسید. داده ها در روز جمعه نشان داد تورم قبل از رسیدن به اوج تاریخی خودش یک رکورد دیگر را به ثبت رسانده و فشار بر بانک مرکزی اروپا را افزایش داده است تا در جهت مقابله با آن اقدام کند.

کریستین نولتینگ (Christian Nolting)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری جهانی در بانک خصوصی “دویچه بانک” در یادداشتی گفت:

بازده اوراق قرضه دولتی در هفته‌های اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و می‌توان انتظار داشت که در طول زمان به دلیل فشارهای تورمی که باقی مانده‌اند و واکنش‌های بانک‌های مرکزی اصلی روند بالاتری داشته باشد.

بازدهی اوراق خزانه داری دو ساله (US2YT=RR) از ۲.۲۸۴% به ۲.۴۵۰۳% جهش کرد که از بازدهی ۱۰ ساله اوراق خزانه داری ایالات متحده (US10YT=RR) بیشتر است.

پل اشورث (Paul Ashworth)، اقتصاددان ارشد آمریکای شمالی در کپیتال اکونومیکس، می گوید: «با توجه به سابقه چشمگیر آن در پیش بینی رکودهای ایالات متحده – تقریباً ۵۰ سال از آخرین جریان مثبت کاذب گذشته است و احمقانه به نظر می رسد که در این حدس و گمان رکود نزولی تردید کنیم.

اشورث افزود:

با این حال، از نظر تاریخی، بازده اوراق خزانه داری سه ماهه ۱۰ ساله نسبت به بازده اوراق خزانه داری دو ساله ۱۰ ساله عملکرد بهتری را برای نشان دادن رکود انجام داده است.

اختلال در عرضه و افزایش هزینه های مواد خام، اعتماد تجاری ژاپن را به پایین ترین سطح ۹ ماهه سه ماهه گذشته رساند. پیش از نشست کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی که قرار است درباره آزادسازی ذخایر اضطراری نفت در کنار آزادسازی ایالات متحده بحث کنند، نفت به ناحیه منفی وارد و از آن خارج شد. نفت خام آمریکا (CL1) با ۰.۹۵ درصد کاهش به ۹۹.۳۳ دلار در هر بشکه و برنت (BRN1) به ۱۰۴.۳۸ دلار رسید که ۰.۳۲ درصد در روز کاهش یافت. پس از افزایش بیش از ۳۰ درصدی این قیمت‌ها به دلیل حمله روسیه به اوکراین، نفت برنت در این هفته ۱۳.۵ درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش در تقریباً دو سال اخیر است.

دلار از جریان های امن و انتظارات از افزایش نرخ های بهره ایالات متحده سود برده است. در برابر سبدی از همتایان، دلار آمریکا (DXY) با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۹۸.۵۴۶ رسید و با افزایش ۰.۶ درصدی در برابر ین (USDJPY) به ۱۲۲.۴۹ رسید.

یورو (EURUSD) اندکی کاهش یافت و به ۱.۱۰۵۱ دلار رسید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx