اگر نمی دانید بیت کوین چیست به زبان ساده با آن آشنا شوید

اگر نمی دانید بیت کوین چیست به زبان ساده با آن آشنا شوید
  • زمان مطالعه: 7دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ یک دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 3432 نفر

اگر نمی دانید بیت کوین چیست به زبان ساده با آن آشنا شوید

برای درک بهتر چیستی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به زبان ساده باید بپذیریم که شکل جدیدی از پول به وجود آمده است. همانطور که در برهه ای از زمان نمک پول بوده و سپس سکه و طلا پول شناخته شدند. و بعد اسکناس پا به بازار های مالی گذاشت امروز نیز بیت کوین شکل جدیدی از پول است.

بیت کوین مانند بانکداری اینترنتی با کامپیوتر سروکار دارد. با این تفاوت که در شکل آنلاین بانکداری شما امکان گرفتن شکل فیزیکی از پول خود را دارید. اما اینجا این پول هیچ شکل فیزیکی ندارد و صرفا یک کد است. طبق فرمول های ریاضی یک کد مخصوص تولید می شود که مبنای مبادلات قرار میگیرد. ( از نظر تخصصی شاید این مثال، مثال خیلی خوبی نباشد. اما برای درک بهتر می توانیم به کد چند رقمی که با آن سیم کارت اعتباری خود را شارژ می کنیم اشاره کنیم. یک کد که اعتبار مالی دارد.)

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، بیت کوین بر اساس عدم اعتماد به دولت ها به وجود آمد. دولت ها می توانند ارز فیات خود را به هر میزانی که می خواهند چاپ کنند و برای آن ارزش تعریف کنند که بی نهایت غلط، بی پشتوانه و خطرناک است. اما بیت کوین طبق فرمول های ریاضی، مانند طلا که معادن محدودی دارد، بیش از یک مقدار مشخص تولید نمی شود. بعد از آن که همه ی همه ی بیت کوین تولید شد، صرفا با آن میتوان به تبادل پرداخت.

فرق بیت کوین با ارز رایج کشورها چیست؟

در یک مقایسه کلی، بیت کوین مانند طلا امکان تولید بی رویه ندارد. پس تورم زا نیست. ضمنا در دست دولت ها هم نیست. پس مستقلا می تواند عمل کند و به دولتی وابستگی ندارد. در بانکداری آنلاین حاکمیت می تواند حساب شما را مسدود کند و اساسا واسطه ای به اسم بانک مسئول تمامی نقل و انتقالات مالی شما است. اما توسط بیت کوین من می توانم مستقیما بدون دخالت هیچ بانک و یا دولتی از هر کشوری به هر کشور دیگه ای برای شما پول واریز کنم.

همین ویژگی بیت کوین باعث می شود که برای ایرانی ها مناسب به نظر برسد. چرا که به دلیل تحریم ها و بسته بودن شبکه نقل و انتقالات مالی، امکان ارتباطات بانکی وجود ندارد. تاجران و کسانی که باید پول انتقال دهند، می توانند از این روش استفاده کنند. در صورت نیاز می توانند این ارز دیجیتال را به ارزهای رایج کاغذی مثل دلار نیز تبدیل کنند.

کمی تخصصی تر

اگر بخواهیم تخصصی تر به تعریف بیت کوین بپردازیم، باید بگوییم که این ارز دیجیتال حاصل حل یک معمای ریاضی است. افرادی به اسم ماینر یا استخراج کننده باید یک معمای ریاضی پیچیده را توسط سخت افزار های قدرتمند حل کنند. به این شکل دست به تولید بیت کوین می زنند. فرایند استخراج، که نیاز به مصرف برق دارد، سبب تولید این پول می شود.

البته درد سر های خودش را هم دارد. به جز مصرف زیاد برق، سر و صدای زیادی نیز تولید می شود. البته بحث تخصصی پیرامون بیت کوین مفصل تر است. فعلا برای شروع بحث این آشنایی کلی مفید است. اما برای تسلط بیشتر، باید به جنبه های دیگر آن هم پرداخت. البته در این مقاله چنین قصدی نداریم.

امنیت و شفافیت بیت کوین

برای حفظ امنیت دارایی ها دو راهکار وجود دارد. یکی مخفی کردن آن از چشمان همه. دوم نشان دادن آن جلوی چشم همه به شکلی که همه مراقب آن باشند. اجازه بدهید کمی بیشتر توضیح بدهم. بانک ها پول های خود را به صورت متمرکز در جایی مثل گاو صندوق و اطلاعات خود را بر روی سروری ذخیره میکنند که از دسترس بقیه دور باشد. در این صورت اگر کسی بتواند به گاو صندوق یا سرور اطلاعات دسترسی داشته باشد یا سرور را هک کند، به راحتی میتواند آن ها را به سرقت ببرد.

اما بیت کوین از روش دوم استفاده میکند. تصور کنید من روی یک برگه چیزی بنویسم و همزمان ۵ میلیون نفر از این نوشته من عکس بگیرند و در گوشی خود ذخیره کنند. حالا هیچ کس نمی تواند اطلاعات این برگه را تغییر دهد. چرا که هر تغییری باید روی برگه اصلی من و ۵ میلیون عکس آن روی گوشی افراد مختلف اعمال شود. عملا تغییر این اطلاعات غیر ممکن است.

بیت کوین اینگونه عمل می کند. تمامی تغییرات و جا به جایی های مالی را روی دستگاه ها و سرور های مختلف ثبت می کند و همه به آن دسترسی خواهند داشت. اگر کسی بخواهد تغییری روی اطلاعات به وجود آورد باید بتواند تک تک افراد را هک کند و این اطلاعات را تغییر دهد که عملا غیر ممکن است.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ یک دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد جعفری
حامد جعفری
2 سال ها قبل

👍👍

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

1
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx