پیتر تاد کیست؟ ادعای جنجالی شبکه HBO درباره هویت ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز بیت کوین

انتشار 1 هفته قبل
آنچه می‌خوانید...

«من ساتوشی نیستم»، این ادعای پیتر تاد پیش از پخش مستند HBO بود. بالاخره مستند «پول الکتریکی: راز بیت کوین» (Money Electric: The Bitcoin Mystery) که توسط شبکه HBO تهیه شده است، پخش شد و پیتر تاد را به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت کوین، معرفی کرد. اما پیتر تاد کیست و چرا HBO فکر […]

پیتر تاد کیست؟ آیا همان ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است؟

«من ساتوشی نیستم»، این ادعای پیتر تاد پیش از پخش مستند HBO بود. بالاخره مستند «پول الکتریکی: راز بیت کوین» (Money Electric: The Bitcoin Mystery) که توسط شبکه HBO تهیه شده است، پخش شد و پیتر تاد را به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت کوین، معرفی کرد. اما پیتر تاد کیست و چرا HBO فکر می‌کند که او ساتوشی ناکاموتو است؟

پیتر تاد کیست؟

پیتر تاد (Peter Todd) که در کانادا به دنیا آمده و بزرگ شده، یک توسعه‌دهنده اصلی بیت کوین و رمزنگار (cryptographer) است که به‌خاطر مشارکت‌هایش در اکوسیستم بیت کوین شناخته می‌شود.

پیتر تاد

او یکی از اولین افرادی بود که در کدنویسی بیت کوین مشارکت داشت و جزو معدود کسانی است که پیش از ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۱۱، به طور مستقیم با او در ارتباط بود. تاد قبلا تایید کرده که در نوجوانی با هال فینی و آدام بک، دو پیشگام برجسته بیت کوین، ارتباط داشته است.

پیتر تاد روی چندین پروژه بلاکچینی کار کرده، اما بیش از همه به‌عنوان توسعه‌دهنده بیت کوین در شرکت Coinkite از سال ۲۰۱۴ شناخته شده است. او در چندین پروژه مهم، از جمله به‌عنوان دانشمند ارشد در Mastercoin و Dark Wallet نقش‌های کلیدی داشته است. او همچنین بنیان‌گذار پروژه OpenTimestamps است که با هدف ارائه یک سرویس زمان‌سنجی غیرمتمرکز راه‌اندازی شد.

چرا HBO پیتر تاد را به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی کرد؟

نه لن سسامان (Len Sassaman) و نه نیک سابو (Nick Szabo) در این مستند به‌عنوان ساتوشی معرفی نشدند، بلکه توجه‌ها به پیتر تاد معطوف شد؛ شخصی که تا پیش از انتشار این مستند چندان در این زمینه مطرح نبود.

 مستند HBO درباره ساتوشی

HBO برای اثبات این ادعا به یک اشتباه در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد که تاد به طور تصادفی به پستی که ساتوشی ناکاموتو در فروم Bitcointalk شروع کرده بود با حساب خود پاسخ داد. با این حال، این نکته به‌سرعت به‌عنوان یک مشاهده سطحی و فاقد شواهد قوی در نظر گرفته شد که نتوانست ارتباط واضحی بین تاد و ساتوشی ایجاد کند.

بسیاری از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال توضیح داده‌اند که تاد تنها در حال اصلاح یا توضیح پست ساتوشی بوده، نه اینکه خودش را به‌جای او جا بزند.

تاد و ساتوشی

یکی از کاربران شبکه X به نام Pledditor گفته: «باور کنید یا نه، این بزرگ‌ترین استدلال آن‌ها بود و اصلا قانع‌کننده نیست. به نظر من، این بیشتر شبیه این است که پیتر دارد پست ساتوشی را اصلاح می‌کند، همان‌طور که بارها این کار را کرده است.»

علاوه بر این، در این فیلم مستند گفته شده که هر دو، ساتوشی و تاد، از املاهای بریتانیایی/کانادایی در ارتباطات آنلاین خود استفاده کرده‌اند، که این نیز به‌عنوان یک مدرک برای ارتباط بین آن‌ها مطرح شده است. همچنین، ادعا شده که برنامه زمانی تاد با زمان‌بندی ارسال پست‌های ساتوشی در Bitcointalk همخوانی داشته است.

هرچند تاد بارها انکار کرده که ساتوشی است، اما همچنان شایعات زیادی پیرامون هویتش وجود دارد. او پیش از انتشار مستند و پس از آن نیز تاکید کرده که ساتوشی نیست.

واکنش‌ها به ادعای مستند HBO

شخصیت‌ها و سازمان‌های برجسته به دفاع از تاد برخاسته و از ماهیت حدسی مستند و خطراتی که ممکن است برای امنیت تاد ایجاد کند، انتقاد کردند. کبرا، مدیر سایت BitcoinTalk، و آدام کوکران از Cinneamhain Ventures نیز به نقد روزنامه‌نگاری غیرمسئولانه این مستند پرداخته‌اند.

پیش‌بینی دقیق کاربران Polymarket

علاوه بر این، کاربران Polymarket به‌درستی پیش‌بینی کرده بودند که ساتوشی ناکاموتو شخصی است که در نظرسنجی‌ها ذکر نشده بود. در روزهای منتهی به پخش مستند، ابتدا لن سسامان با ۴۹ درصد شانس در صدر قرار داشت، اما با نزدیک شدن به زمان پخش، شرط‌بندی‌ها به سمت نیک سابو تغییر کرد. در نهایت، اکثر شرط‌بندها مطمئن بودند که ساتوشی فردی است که قبلا به‌عنوان یک احتمال مطرح نشده بوده است.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
می خواهم از پاسخ به کامنتم مطلع شوم
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بیت کوین
BTC
بیت کوین
بیت کوین ، که با نماد BTC نمایش داده می‌شود، یک ارز دیجیتال یا ارز مبتنی بر فناوری بلاکچین است. BTC در سال 2009 توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" ساخته و معرفی شد و تا به امروز معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال جهان است.
خرید بیت کوین
0
در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم دادx