دوشنبه سیاه بازار سهام

دوشنبه سیاه بازار سهام آمریکا 1987
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5862 نفر

دوشنبه سیاه چیست؟

دوشنبه سیاه نامی است که برای توصیف سقوط ناگهانی و شدید بازار سهام استفاده می شود که در ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ (۲۷ مهر ۱۳۶۶) رخ داد. میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، شاخصی که عملکرد بازار سهام ایالات متحده را اندازه گیری می کند، بیش از ۲۲ درصد سقوط کرد.  از دوشنبه سیاه به عنوان آغاز نزول بازار سهام جهانی یاد می شود. تا به امروز، این یکی از بدنام ترین روزهای تاریخ بازارهای سهام است.

حجم کل معاملات در بروکرها به قدری بالا بود که کامپیوترهای آن زمان قادر به تحمل بار زیاد ناگهانی نبودند. سفارش‌ها ساعت‌ها پر نشد و نقل و انتقالات وجوه زیادی به تأخیر افتاد. سقوط بزرگی مانند این به طور طبیعی در بازارهای آتی و آپشن ها تشدید می شود. این سقوط تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی نیز داشت. اکثر شاخص های اصلی در سراسر جهان تا پایان همان ماه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته بودند. اصطلاح “دوشنبه سیاه” معمولاً به سقوط در سال ۱۹۸۷ اشاره می کند. اما برای اشاره به سایر سقوط های شدید بازار نیز استفاده می شود.

دوشنبه سیاه بازار سهام ایالات متحده

چه چیزی باعث سقوط بازار می شود؟

به طور کلی، علت سقوط بازار سهام را نمی توان به یک عامل نسبت داد. جالب اینجاست که هیچ رویداد خبری مهمی قبل از دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ نبود. با این حال، چندین عامل مختلف در کنار هم قرار گرفتند که در ترکیب، فضایی از وحشت و عدم اطمینان را ایجاد کردند. این عوامل چه بودند؟ اولین مورد، معرفی سیستم های تجاری کامپیوتری بود. امروزه، بیشتر فعالیت های معاملاتی توسط رایانه ها تسهیل می شود، اما همیشه اینطور نبوده است. قبل از دهه ۱۹۸۰، بازارهای سهام معمولاً مکان‌هایی پر سر و صدا و شلوغ بودند که معامله‌گران دارایی‌ها را مستقیماً در طبقه معاملات بورس مبادله می‌کردند.

طبقه معاملات بورس نیویورک (NYSE) در سال ۱۹۶۳، قبل از معرفی سیستم های معاملاتی کامپیوتری. منبع: کتابخانه کنگره تصویر از نسخه اصلی تغییر یافته است. با این حال، در طول دهه ۱۹۸۰، فعالیت های تجاری به شدت بر نرم افزارهای کامپیوتری متکی بود. تغییر به تجارت کامپیوتری باعث شد تا با سیستم‌هایی که می‌توانند هزاران سفارش را در چند ثانیه ثبت کنند، فعالیت‌های معاملاتی به‌طور قابل توجهی سریع‌تر انجام شود. طبیعتاً این پیشرفت‌ها بر سرعت حرکت‌های بزرگ قیمت نیز تأثیر گذاشت. در مقابل، ربات‌های معاملاتی امروزی می‌توانند تریلیون‌ها دلار ارزش را در عرض چند ثانیه پس از یک رویداد خبری غیرمنتظره جابه‌جا کنند.

عوامل دیگری مانند کسری تجاری در ایالات متحده، تنش های بین المللی و سایر شرایط ژئوپلیتیکی نیز به عنوان دلایل نام برده شده اند. علاوه بر آن، گسترش روزافزون رسانه ها قطعاً تأثیرات و شدت این رویداد را تشدید کرد. شایان ذکر است که در حالی که همه این عوامل ممکن است در سقوط نقش داشته باشند، با این وجود تصمیمات توسط مردم گرفته شده است. روانشناسی بازار نقش عمده ای در فروش بازی می کند، و آنها اغلب صرفاً نتیجه هراس جمعی هستند.

قطع کننده مدار چیست؟

پس از وقایع دوشنبه سیاه، مکانیسم های متعددی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) برای جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه ایجاد شد. یا اگر به طور کامل از آن جلوگیری نمی شود، حداقل سعی در کاهش تأثیر آنها داشته باشد. یکی از این روش ها قطع کننده مدار نامیده می شود. این یک اقدام نظارتی است که وقتی قیمت به سطوح درصدی معینی نسبت به باز روزانه رسید، معاملات را متوقف می‌کند. در حالی که ما در اینجا در درجه اول در مورد ایالات متحده صحبت می کنیم، قطع کننده های مدار در بسیاری از بازارهای دیگر نیز اجرا شده اند. کلیدهای مدار برای شاخص های اصلی مانند داوجونز یا S&P 500 و همچنین اوراق بهادار منفرد اعمال می شود. در اینجا نحوه کار آنها توضیح داده شده است.

اگر S&P 500 در یک روز معاملاتی بیش از ۷ درصد کاهش یابد، معاملات به مدت ۱۵ دقیقه متوقف می شود و سپس مجدداً شروع می شود. به این مدار شکن سطح ۱ می گویند. اگر بازار بیشتر کاهش یابد و ۱۳ درصد از شروع معاملات روزانه کاهش یابد، دوباره متوقف می شود. به این کلید مدار سطح ۲ می گویند. سپس پس از ۱۵ دقیقه استراحت، معاملات مجدداً شروع می شود. اگر قیمت از زمان باز شدن بازار روزانه به ۲۰ درصد ضرر برسد، معاملات برای بقیه روز متوقف می شود. به این کلید مدار سطح ۳ می گویند.

مزایا و معایب کلیدهای مدار

در حالی که قطع کننده های مدار ممکن است در جلوگیری از خرابی فلاش موثر باشند، موضوع بحث برانگیز بوده است. برخی از منتقدان کلیدهای مدار بر این باورند که آنها تأثیر منفی بر بازارها دارند و در واقع شدت تصادفات را افزایش می دهند. چطور؟ از آنجایی که این سطوح درصد از پیش تعیین شده بر اساس بازار باز است، عموم مردم از آن‌ها اطلاع دارند. به این ترتیب، آنها ممکن است بر روی قرار دادن سفارش تأثیر بگذارند و نقدینگی را به طور مصنوعی در دفتر سفارش در سطوح قیمتی خاص کاهش دهند. کاهش نقدینگی می تواند منجر به نوسانات بیشتر شود، زیرا ممکن است سفارشات کافی برای جذب یک جهش غیرمنتظره در عرضه وجود نداشته باشد. منتقدان استدلال می‌کنند که بدون تأثیر کلیدهای مدار بر حوزه‌های نقدینگی، بازارها به احتمال زیاد به تعادل طبیعی می‌رسند. وقتی نوبت به شاخص‌های بازار جهانی مانند S&P 500 می‌رسد، قطع کننده‌های مدار فقط در صورت حرکت به سمت نزول فعال می‌شوند. از سوی دیگر، می‌توان آن‌ها را روی اوراق بهادار منفرد در حرکت به سمت صعود نیز فعال کرد.

چگونه برای سقوط بازار آماده شویم

به دلیل ماهیت بازارها و روانشناسی جمعیت، سقوط تقریباً اجتناب ناپذیر است. اما برای آماده شدن برای سقوط بازار چه کاری می توانید انجام دهید؟ ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری یا یک استراتژی تجاری کلی را در نظر بگیرید. هنگامی که بازار سقوط می کند و بسیاری از سرمایه گذاران در حال فروش وحشتناک هستند، مهم است که آرام، منطقی باشید و از تصمیم گیری احساسی خودداری کنید. ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری بلندمدت یا استراتژی معاملاتی برای آن ضروری است، زیرا نباید به شما اجازه تصمیم گیری لحظه ای و نسنجیده را بدهد.

دوشنبه سیاه 1987

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید، تنظیم یک حد ضرر است. برای اینکه یک معامله گر موفق باشید، محافظت از جنبه منفی خود برای معاملات کوتاه مدت ضروری است. با این حال، وقتی صحبت از سرمایه گذاران بلندمدت می شود، این عمل به طور شگفت انگیزی کمتر رایج است. حتی اگر حد ضرر شما فضایی را برای حرکت های قیمتی بزرگتر باز کند، می تواند شما را از ضررهای سنگین در هنگام وقوع یک سقوط ویرانگر بازار نجات دهد. در مورد سقوط بازار جهانی، همه آنها تا کنون موقتی بوده اند. در حالی که زمان رکود اقتصادی ممکن است چندین سال طول بکشد، بازارها پس از آن تمایل به بهبود دارند. اگر به اندازه کافی کوچک‌نمایی کنید، اقتصاد جهانی برای قرن‌ها در حال رشد ثابت بوده است و این اصلاحات تنها شکست‌های موقتی هستند. اگرچه این مشاهدات ممکن است برای بازارهای جهانی مرتبط با رشد اقتصادی صحیح باشد، اما در مورد بازارهای ارزهای دیجیتال صدق نمی کند. صنعت بلاک چین هنوز جوان است و ارزهای دیجیتال یک طبقه دارایی پرخطر هستند. به این ترتیب، برخی از دارایی های دیجیتال ممکن است هرگز پس از سقوط شدید بازار بهبود نیابند.

سایر دوشنبه های سیاه

دوشنبه سیاه ۲۸ اکتبر ۱۹۲۹

سقوط بازارهای سهام، قبل از رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰. با توجه به اثرات بلندمدت اقتصادی آن، سقوط در پاییز ۱۹۲۹ مخرب ترین سقوط بازار سهام تا به امروز بوده است.

دوشنبه سیاه ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۸

پس از ترکیدن حباب مسکن آمریکا، بازارهای سهام شروع به سقوط کردند. این در نهایت منجر به رکود بزرگ در اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ شد.

دوشنبه سیاه ۹ مارس ۲۰۲۰

بدترین روز برای بازار سهام ایالات متحده از زمان رکود بزرگ، ناشی از همه گیری ویروس کرونا و جنگ قیمت نفت. در آن زمان، این بزرگترین افت یک روزه از سال ۲۰۰۸ بود. اما، همانطور که در پاراگراف بعدی خواهید دید، این رکورد تنها برای یک هفته حفظ شد.

دوشنبه سیاه ۱۶ مارس ۲۰۲۰

نگرانی ها در مورد اثرات اقتصادی بالقوه همه گیری ویروس کرونا همچنان در حال افزایش است. در نتیجه، بازار ایالات متحده افت یک روزه حتی بیشتر از زمان سقوط یک هفته قبل را تجربه کرد. ممکن است این روز به عنوان اوج شوک اولیه تأثیر ویروس کرونا بر بازارهای مالی تلقی شود.

جمع بندی

به طور خلاصه، دوشنبه سیاه یک سقوط شدید بازار در سال ۱۹۸۷ بود. همانطور که گفته شد، این اصطلاح ممکن است برای اشاره به سقوط های دیگر بازار سهام، مانند سقوط های ۱۹۲۹، ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ نیز استفاده شود. پس از وقایع دوشنبه سیاه، مقررات جدیدی برای کاهش اثرات سقوط ناگهانی بازار سهام اعمال شد. یکی از تأثیرگذارترین و بحث برانگیزترین این مقررات، قطع کننده مدار است که با رسیدن به سطوح درصد ضرر از پیش تعریف شده، معاملات را متوقف می کند. برای آماده شدن برای سقوط اجتناب ناپذیر بازار چه کاری می توانید انجام دهید؟ به سناریوهای ممکن برای ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری یا استراتژی معاملاتی مناسب فکر کنید. مدیریت ریسک، تنوع پرتفوی و روانشناسی بازار چند موضوعی هستند که ممکن است به شما کمک کنند از ضررهای بزرگ در طول سقوط بازار جلوگیری کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx