بحران مالی سال ۲۰۰۸

بحران مالی 2008
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ ۲ دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2982 نفر

بحران مالی ۲۰۰۸

در سال ۲۰۰۸، بحران مالی اقتصاد جهانی را تکان داد. اکنون پس از چهارده سال، مردم در تعجب هستند که چگونه قوانین تغییر کرده اند و مهمتر از آن، چگونه می توان از این نوع بحران اقتصادی در آینده جلوگیری کرد. آنچه به عنوان یک بحران در رابطه با بازار وام مسکن کم اعتبار آغاز شد، بعداً به یک بحران مالی و رکود جهانی در مقیاس بزرگ تبدیل شد. از کمک‌های مالی عظیم گرفته تا رکود اقتصادی ناشی از آن، بسیاری اکنون ثبات و شفافیت سیستم‌های بانکی جهانی را که قبلاً به آنها اعتماد داشتند زیر سوال می‌برند.

در دوران بحران مالی چه اتفاقی افتاد؟

بحران مالی ۲۰۰۸ که به عنوان بدترین فاجعه اقتصادی از زمان رکود بزرگ شناخته می شود، اقتصاد جهان را ویران کرد. این اتفاق منجر به آنچه به عنوان رکود بزرگ شناخته می شود، منجر به کاهش قیمت مسکن و افزایش شدید بیکاری شد. پیامدهای مرتبط با آن بسیار زیاد بود و هنوز هم بر سیستم های مالی تأثیر می گذارد. در ایالات متحده، بیش از هشت میلیون شهروند شغل خود را از دست دادند، تقریباً ۲.۵ میلیون کسب و کار ویران شدند و نزدیک به چهار میلیون خانه در کمتر از دو سال مصادره شد. از ناامنی غذایی گرفته تا نابرابری درآمد، بسیاری ایمان خود را به این سیستم از دست داده اند. رکود به طور رسمی در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، اما بسیاری از آن‌ها مدت‌ها پس از آن، به‌ویژه در ایالات متحده، همچنان از موج های بعدی آن رنج می‌برند. نرخ بیکاری در سال ۲۰۰۹ به ۱۰ درصد رسید و تنها در سال ۲۰۱۶ به سطح قبل از بحران بازگشت.

بحران مالی 2008

چه چیزی باعث رکود بزرگ شد؟

از نظر علت، عوامل متعددی مقصر بودند. “طوفان کامل” در حال ظهور بود و به محض اینکه به نقطه شکست خود رسید، یک بحران مالی به وجود آمد. مؤسسات مالی وام‌های پرخطر (عمدتاً وام مسکن) می‌دادند که در نهایت منجر به کمک مالی عظیم مالیات‌دهندگان شد. علت واقعی بحران مالی ۲۰۰۸ بسیار پیچیده است، اما این بازار مسکن آمریکا بود که یک واکنش زنجیره‌ای را آغاز کرد. واکنشی که شکاف‌های سیستم مالی را آشکار می‌کرد. به دنبال آن ورشکستگی شرکت Lehman Brothers بر اقتصاد آمریکا و اروپا تأثیر منفی گذاشت. به نوبه خود، این قسمت افکار عمومی را از کاستی های احتمالی بانک ها آگاه کرد. همچنین بر اساس چگونگی به هم پیوستگی اقتصاد جهانی، اختلالات قابل توجهی در سراسر جهان ایجاد کرد.

چرا امروز مهم است؟

اگرچه بیش از یک دهه از بحران مالی می گذرد، اما هنوز نگرانی هایی وجود دارد. اثرات این رکود هنوز زنده است و بهبود اقتصاد جهانی در مقایسه با استانداردهای تاریخی نسبتاً ضعیف بوده است. وام های پرخطر یک بار دیگر ارائه می شود، و اگرچه نرخ های نکول امروز پایین است، اما می تواند خیلی سریع تغییر کند. تنظیم کننده ها اصرار دارند که سیستم مالی جهانی از سال ۲۰۰۸ تغییر کرده است و اقدامات ایمنی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به همین دلیل، بسیاری بر این باورند که سیستم مالی جهانی امروز قوی‌تر از ۱۴ سال پیش است. از سوی دیگر، برخی هنوز در این فکر هستند که آیا این نوع بحران اقتصادی ممکن است دوباره اتفاق بیفتد؟ پاسخ کوتاه این است که بله، هر چیزی ممکن است. علیرغم تغییرات زیادی که ایجاد شد و قوانین جدیدی که اجرا شد، مشکلات اساسی وجود دارد.

بحران مالی ۲۰۰۸ به ما یادآوری می کند که سیاست مهم است. رویدادهایی که در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد اساساً ناشی از تصمیماتی بود که تنظیم‌کننده‌ها، سیاستمداران و سیاست‌گذاران سال‌ها قبل گرفته بودند. از نهادهای نظارتی ضعیف گرفته تا تأثیر فرهنگ شرکتی.

بحران مالی و رکود بزرگ اقصادی

توسعه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

در حالی که ظهور یک بحران مالی در سال ۲۰۰۸ برخی از خطرات مرتبط با سیستم بانکداری سنتی را برجسته کرد، سال ۲۰۰۸ همچنین سال تولد بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که ایجاد شد. برخلاف ارزهای فیات، مانند دلار آمریکا یا پوند انگلیس، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک دولت ملی یا بانک مرکزی کنترل نمی شوند. در عوض، ایجاد سکه های جدید توسط مجموعه ای از قوانین از پیش تعریف شده (پروتکل) تعیین می شود.

پروتکل بیت کوین و الگوریتم اجماع اثبات کار زیربنایی آن تضمین می کند که صدور واحدهای جدید ارزهای دیجیتال از یک برنامه منظم پیروی می کند. به طور خاص، تولید سکه های جدید به فرآیندی به نام استخراج وابسته است. ماینرها نه تنها مسئول معرفی کوین های جدید به سیستم هستند، بلکه مسئولیت امنیت شبکه را از طریق تأیید و اعتبار سنجی تراکنش ها نیز بر عهده دارند. علاوه بر این، این پروتکل حداکثر عرضه ثابتی را ایجاد می‌کند که تضمین می‌کند تنها در کل ۲۱ میلیون بیت‌کوین در جهان وجود خواهد داشت. این بدان معنی است که در مورد عرضه فعلی و آینده بیت کوین هیچ شگفتی وجود ندارد. علاوه بر این، کد منبع بیت کوین منبع باز است، بنابراین هر کسی می تواند نه تنها آن را بررسی کند، بلکه می تواند در توسعه آن مشارکت و مشارکت داشته باشد.

جمع بندی

اگرچه ۱۴ سال از بحران مالی ۲۰۰۸ می گذرد، مردم فراموش نکرده اند که واقعاً سیستم بانکی بین المللی چقدر شکننده است. ما نمی توانیم کاملاً مطمئن باشیم، اما این احتمالاً یکی از دلایلی است که منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین شده است. ارزهای دیجیتال هنوز راه درازی در پیش دارند، اما قطعا جایگزین مناسبی برای سیستم سنتی فیات هستند. چنین شبکه اقتصادی جایگزینی ممکن است استقلال مالی را در جایی که وجود ندارد به ارمغان بیاورد و مطمئناً پتانسیل ایجاد یک جامعه بهتر در آینده را دارد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ ۲ دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

2 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل

ممنون خیلی خوب بود

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

2
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx