رئیس مرکز پیشگیری از جرائم سایبری درباره کلاهبرداری در رمزارز ها هشدار می دهد

کلاهبرداری در رمزارز ها
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 545 نفر

سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا; روز شنبه مهمان برنامه “صبح بخیر ایران” بود. در این برنامه سرهنگ رجبی درباره جرائم مربوط به رمزارز ها و عواملی که کاربران را در این حوزه تهدید می کند، هشدار داد.

چند روز قبل، در استان زنجان چند متهم به دلیل کلاهبرداری ۹ هزار میلیارد تومانی دستگیر شدند. این متهمان اقدام به خرید گسترده ملک های مسکونی و تجاری با رمزارز تقلبی کرده; و در واقع رمزارز های صوری و فاقد ارزش به مالکان پرداخت کرده اند. پس از پیگیری ایین افراد شناسایی و در یک دفتر مشاوره املاک در زنجان دستگیر شدند. به دنبال این اتفاق سرهنگ رجبی در برنامه زنده صدا و سیما درباره رمزارز ها توضیح مختصری داد و گفت:

رمزارز‌ها یا پول‌های مجازی; کد‌هایی هستند که با یک سری الگوریتم‌ تولید می‌شوند و متناسب با اینکه مردم در دنیا چقدر از آنها استفاده می کنند; ارزش پیدا می‌کنند. در واقع به این کد‌های دیجیتالی که در فضای مجازی تولید می‌شوند و در کیف پول مخصوص (ولت) نگهداری می‌شوند، به اصطلاح «توکن» هم می‌گویند. فرایند تولید رمزارز‌ها یا توکن ها، خیلی سخت نیست و افرادی که مهارت‌های فنی دارند، می‌توانند آن‌ها را تولید کنند. برخی از افراد بدون شناخت از رمزارز، در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند و متاسفانه توسط برخی افراد سودجو مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

سرهنگ رجبی از کلاهبرداری های رایج می گوید

سرهنگ رجبی در این برنامه; علت این کلاهبرداری ها را کمبود سطح آگاهی دانست و برای افزایش آگاهی مردم; به چند مورد از تهدید‌های بازار رمزارز اشاره کرد:

  • شایع‌ترین جرمی که در حوزه رمزارز‌ها دیده می شود; افراد ناآگاه با تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند به افراد دیگری تحت عنوان مشاور و کارشناس حوزه رمزارز اعتماد می‌کنند; و مبالغی را در فضای مجازی به این افراد می‌دهند تا برایشان رمزارز خریداری کنند. برخی از این کارشناسان جعلی پول را از فرد ناآگاه می‌گیرند و بدون اینکه رمزارزی خریداری کنند، ارتباط شان را قطع می‌کنند. برخی دیگر از کارشناسان جعلی، رمزارز خریداری می‌کنند و آن را به افراد تحویل هم می‌دهند; اما رمز کیف پول را پیش خودشان نگه می‌دارند و بعد از مدتی کیف پول را تخلیه می‌کنند.
  • تهدید دیگر در مورد خرید رمزارز‌های بی ارزش است؛ در این روش، افراد کلاهبردار توکنی را طراحی می‌کنند و با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و با آوردن افراد معروف پشت این توکن به آن اعتبار می‌دهند. وقتی افراد زیادی به اعتبار افراد معروف آن را خریداری کردند; یک باره فرد معروف از شبکه کنار می‌کشد و رمزارز سقوط می‌کند. متاسفانه افراد زیادی از خرید این گونه توکن‌های بی ارزش آسیب می‌بینند.
  • تهدید دیگر، گرفتار شدن با بدافزار‌ها است; این فرایند در واقع نوعی فیشینگ است. رمزارز‌ها در یک کیف پول دیجیتال نگهداری می‌شود که به آن ولت می گویند. مجرمان این ولت ها را به صورت جعلی طراحی می‌کنند و به روش‌های مختلف به قربانی خودشان منتقل می‌کنند. فرد قربانی این بدافزار را روی موبایلش نصب می‌کند و وقتی یوزرنیم و پسورد را وارد این کیف پول جعلی می‌کند; هکر این اطلاعات را دریافت کرده و با کیف پول اصلی، تخلیه کیف پول را انجام می‌دهد.
  • نوع دیگر فیشینگ، از طریق صرافی‌های جعلی انجام می‌شود. عده ای که وارد این عرصه می‌شوند برای اینکه پول هایشان را تبدیل کنند و اصطلاحا نوسان بازار را بگیرند و یا تبدیل به پولی کنند که قابل خرج کردن باشد; از صرافی‌های مربوطه استفاده می‌کنند و در این حالت کلاهبرداران فیشینگ صرافی ای را راه می‌اندازند که یک سایت کاملا شبیه به صرافی اصلی است. فرد به این صرافی جعلی هدایت می‌شود و بعد از وارد کردن یوزرنیم و پسورد هکر به اطلاعات حساب اصلی در صرافی دسترسی پیدا می‌کند.
  • یک خطر دیگر وجود دارد. خیلی از صرافی‌های معروف دنیا که حجم زیادی از رمز ارز‌ها را دارند; ایرانی‌ها را تحریم کرده اند و حساب‌های کاربری ایران در این صرافی‌ها بلاک می‌شوند. برخی از این صرافی‌ها در یک بازه زمانی اخطار می‌دهند. و بعضی این دارایی‌ها را مصادره می‌کنند و فرد; دیگر به دارایی خودش دسترسی ندارد. برخی افراد برای اینکه این تحریم‌ها را دور بزنند; هویت‌های جعلی در کشور‌های همسایه ساختند و امروز که می‌خواهند دارایی شان را بردارند; چون هویت جعلی دارند حسابشان و دارایی شان در صرافی است و نمی‌توانند خارجش کنند و این هم گرفتاری دیگری است که در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه می دهد:

کسانی که وارد حوزه رمز ارز ها می‌شوند باید بدانند که حداقل با شش تا هفت تهدید بزرگ مواجه اند. افرادی که گرفتار می‌شوند فرآیند رسیدگی شان در پلیس فتا بسیار پیچیده است و پرونده‌ ها عمدتا بین المللی می‌شوند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx