بایننس به پردازش ۸ میلیارد دلار تراکنش مالی ایرانیان متهم شد

صرافی بایننس صرافی های ایرانی و ایرانیان را تحریم می کند
  • زمان مطالعه: 20دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 700 نفر

صرافی ارز دیجیتال بایننس به شرکت‌های ایرانی با وجود تحریم‌ها کمک کرد تا ۸ میلیارد دلار معامله کنند

به گزارش ارزینجا، داده‌های بلاک چین نشان می‌دهد که بایننس، غول رمزارز، ۸ میلیارد دلار از تراکنش های کاربران ایرانی را از سال ۲۰۱۸ به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده برای قطع ارتباط ایران با سیستم مالی جهانی پردازش کرده است.

بر اساس بررسی داده‌های چین آلیسیس، سایت تحلیل برجسته بلاکچین، تقریباً تمام وجوه، حدود ۷.۸ میلیارد دلار، بین بایننس و یکی از بزرگ‌ترین صرافی های ارز دیجیتال ایران، جریان داشته است. این صرافی در وب سایت خود راهنمایی هایی را در مورد چگونگی دور زدن تحریم ها ارائه داده است.

سه چهارم سرمایه‌های ایرانی توسط ارز دیجیتال ترون منتقل شده بودند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هویت خود را پنهان کنند. در یک پست وبلاگی در سال گذشته، این صرافی مشتریان را تشویق کرد تا ترون برای معاملات ناشناس خود برای جلوگیری از به خطر انداختن دارایی‌ها به دلیل تحریم‌ها استفاده کنند.

یافته‌های جدید در حالی به دست آمده است که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال پیگیری تحقیقاتی درباره نقض احتمالی قوانین پولشویی توسط بایننس است که بر صنعت ۱ تریلیون دلاری رمزارز با بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. به گفته وکلا و کارشناسان تحریم های تجاری، این معاملات شرکت را در معرض خطر نقض ممنوعیت های ایالات متحده برای تجارت با ایران قرار می دهد.

در ماه ژوئیه، رویترز فاش کرد که بایننس به خدمات رسانی به مشتریان در ایران ادامه می دهد و محبوبیت صرافی در جمهوری اسلامی در داخل شرکت شناخته شده است. این یکی از مجموعه‌ای از تحقیقات رویترز در مورد سابقه مشکل صرافی بایننس با رعایت مقررات مالی بود. روز انتشار آن مقاله، بایننس در یک پست وبلاگی گفت که از قوانین تحریم های بین المللی علیه ایران پیروی می کند و دسترسی افراد مستقر در آن به این پلتفرم را مسدود می کند. بنیانگذار صرافی، چانگ پنگ ژائو، در توییتی نوشت: «بایننس پس از تحریم‌ها، فعالیت کاربران ایرانی را ممنوع کرد، ۷ نفر توانستند سیستم را دور بزنند و راه‌حلی پیدا کردند، اما به هر حال بعداً آن ها هم ممنوع شدند.

بایننس به سوالات دقیق درباره تراکنش های جدید که توسط رویترز فاش شده است، پاسخ نداد. سخنگوی پاتریک هیلمن در بیانیه‌ای گفت”Binance.com  برخلاف سایر پلتفرم‌هایی که در معرض همین نهادهای تحریم شده ایالات متحده قرار دارند، یک شرکت آمریکایی نیست. با این حال، ما اقدامات پیشگیرانه‌ای را .” به کمک شرکا و ابزارهای داخلی برای محدود کردن حضور خود در بازار ایران انجام داده‌ایم”

بایننس از ارائه جزئیات مکان یا نهادی که در پشت صرافی Binance.com قرار دارد خودداری می کند.

صرافی مذکوربه سوالات این مقاله پاسخ نداد. شبکه ترون مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا و بنیانگذار آن جاستین سان نیز تاکنون جوابی نداده اند.

در آگوست ۲۰۲۱، بایننس اعلام کرد که مشتریان دیگر قادر به افتتاح حساب و استفاده از خدمات آن بدون شناسایی نیستند. اما بر اساس داده‌های چین آلیسیس که تا نوامبر سال جاری ادامه دارد، این صرافی تقریباً ۱.۰۵ میلیارد دلار معاملات را مستقیماً از صرافی مذکور و سایر صرافی‌های ایران پردازش کرده است. از زمان توییت ژائو در ماه جولای، بایننس حدود ۸۰ میلیون دلار در معاملات ایران پردازش کرده است.

هیلمن در بیانیه بایننس گفت که این شرکت برای همه کاربران باید چک‌های کامل احراز هویت مشتریان و ساکنان ایران از افتتاح یا نگهداری حساب منع می‌شوند. در نتیجه این تلاش‌ها، از جمله نظارت بر معاملات بی‌درنگ در هماهنگی با فروشندگان خارجی، بین ژوئن ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲، قرار گرفتن بایننس در معرض نهادهای مرتبط با ایران کاهش تصاعدی داشته است.

داده های بررسی شده توسط رویترز نشان می دهد که در مجموع ۲.۹۵ میلیارد دلار ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۸ به طور مستقیم بین صرافی های ایرانی و بایننس جابجا شده است.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که ۵ میلیارد دلار دیگر ارز دیجیتال بین صرافی‌های ایرانی و بایننس از طریق لایه‌هایی از واسطه‌ها جابه‌جا شده است. قانون‌گذاران می‌گویند که چنین جریان‌های «غیر مستقیم» باید یک پرچم قرمز برای صرافی‌های کریپتو باشد. شاخصی از احتمال پولشویی و فرار از تحریم‌ها. کاربران ارز دیجیتال که به دنبال پنهان کردن مسیرهای خود هستند، اغلب از تکنیک های پیچیده برای ایجاد زنجیره های پیچیده نقل و انتقالات رمزنگاری استفاده می کنند.

این صرافی به ۴ میلیون مشتری خود در وب سایت خود توصیه می کند برای حفظ امنیت از “انتقال مستقیم” ارز دیجیتال بین پلتفرم های رمزنگاری ایرانی و خارجی خودداری کنند.

هیلمن، سخنگوی بایننس در ژوئن در رابطه با قرار گرفتن غیرمستقیم صرافی در معرض وجوه غیرقانونی به رویترز گفت: «آنچه مهم است این نیست که وجوه از کجا آمده است، زیرا سپرده‌های ارزهای دیجیتال را نمی‌توان مسدود کرد، بلکه کاری است که ما پس از واریز وجوه انجام می‌دهیم ” او گفت که بایننس از نظارت بر تراکنش و ارزیابی ریسک استفاده می کند تا “اطمینان حاصل شود که هرگونه وجوه غیرقانونی ردیابی، مسدود، بازیابی و/یا به صاحب واقعی خود بازگردانده شود.”

علاوه بر توکن ترون، مابقی تراکنش‌های ایران در ارزهای دیجیتال اصلی بیت‌کوین، اتریوم، تتر و ریپل و لایت‌کوین بوده است.

مطابق با داده های صنعت برخی از صرافی‌های بزرگ دیگر، از جمله کوین بیس و جمینی تحت نظارت ایالات متحده، این توکن را فهرست نمی‌کنند.

تا همین اواخر، ترون تا حد زیادی زیر رادار ردیاب‌های ارزهای دیجیتال پرواز می‌کرد. چین آلیسیس که توسط آژانس‌های دولتی ایالات متحده استفاده می‌شود، تنها در ماه می امسال شروع به پشتیبانی کامل از ردیابی ترون کرد.

مجموعه داده ترون بیش از ۱.۱۵ میلیون انتقال مستقیم بین بایننس و این صرافی را از آوریل ۲۰۲۰، زمانی که اولین جریان ترون ثبت شد، نشان می دهد. این داده ها شامل آدرس کیف پول و یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر تراکنش است.

رویترز ارقام ترون را به همراه مجموعه داده‌های بیشتر که سایر توکن‌های رمزنگاری را پوشش می‌دهند، از سه شرکتی که به نرم‌افزار بررسی چین آلیسیس دسترسی داشتند، به دست آورد. رویترز ارقام هر شرکت را بررسی کرد. شرکت چهارم نیز برخی از ارقام مربوط به انتقال مستقیم را بر اساس مجموعه داده جداگانه ای که با استفاده از نرم افزارهای مختلف گردآوری شده است را تأیید کرد.

رویترز داده‌های معاملات مستقیم را از ۲۰ اوت ۲۰۲۱ به مبلغ حدود ۱ میلیارد دلار در اینجا در دسترس قرار داده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که حجم کل تراکنش‌های ایران از طریق بایننس بسیار بیشتر از هر صرافی دیگری است. پس از بایننس، محبوب‌ترین صرافی بعدی برای کاربران از سال ۲۰۱۸، کوکوین است که ۸۲۰ میلیون دلار را در معاملات مستقیم و غیرمستقیم پردازش کرده است.

ارزهای دیجیتال انتقال داده شده به صرافی بایننس توسط ایرانیان

ارزهای دیجیتال انتقال داده شده به صرافی بایننس توسط ایرانیان

خطر تحریم صرافی بایننس

بایننس از زمان راه اندازی خود در سال ۲۰۱۷ به شدت رشد کرده است. این شرکت ماه گذشته با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در خرید ایلان ماسک، رئیس تسلا از توییتر، سرمایه گذاری های خود را از حوزه ارزهای دیجیتال گسترش داد.

تمرکز اصلی تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده این است که آیا بایننس قوانین ضد پولشویی ایالات متحده را نقض کرده است یا خیر. به گفته سه نفر مطلع از این تحقیقات، به عنوان بخشی از این پرونده که از سال ۲۰۱۸ ادامه دارد، این وزارتخانه همچنین در حال بررسی بایننس برای نقض احتمالی تحریم های کیفری در ارتباط با ایران است. در اواخر سال ۲۰۲۰، این دپارتمان به دنبال سوابق بایننس در مورد برنامه انطباق خود، از جمله هرگونه اسناد مربوط به انتقال وجوه رمزنگاری برای افراد یا نهادها در کشورها از جمله ایران بود. تا این  لحظه وزارت دادگستری از اظهار نظر خودداری کرده است.

دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد که سه سال قبل به عنوان بخشی از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی به حالت تعلیق درآمده بود. غرب و سازمان ملل از سال ۱۹۷۹ تهران را با تحریم‌هایی به دلیل برنامه هسته‌ای، همراه با ادعای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم هدف قرار داده‌اند.

شش وکیل و کارشناس تحریم گفتند که معاملات ایران که توسط رویترز مستند شده است، بایننس را در معرض خطر تحریم های “ثانویه” ایالات متحده قرار می دهد که برای جلوگیری از تجارت شرکت های غیر آمریکایی با نهادهای تحریم شده یا کمک به ایرانیان برای فرار از تحریم تجاری آمریکا طراحی شده است. تحریم های ثانویه می تواند دسترسی یک شرکت به سیستم مالی ایالات متحده را قطع کند.

به گفته این وکلا و کارشناسان، اگر شرکت بایننس آنچه را که وزارت خزانه داری ایالات متحده آن را “رابطه با ایالات متحده” می نامد، در معرض تحریم های مستقیم “اولیه” قرار گیرد. به گفته آنها، چنین پیوندهایی می تواند شامل هر نهاد ثبت شده در ایالات متحده یا تراکنش های پردازش شده از طریق سیستم مالی ایالات متحده یا با استفاده از دلار باشد. وزارت خزانه داری تا این لحظه به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

در سال ۲۰۱۹، استاندارد چارترد بریتانیا با پرداخت حدود ۹۳۰ میلیون دلار به مقامات ایالات متحده برای نقض تحریم‌های کیفری که شامل انتقال حدود ۲۴۰ میلیون دلار از طریق موسسات مالی ایالات متحده برای مشتریان ایرانی بود، موافقت کرد. استاندارد چارترد مسئولیت تخلفات را پذیرفت. بانک فرانسوی BNP Paribas در سال ۲۰۱۴ با اعتراف به نقض تحریم های ایالات متحده علیه کشورهایی از جمله ایران و پرداخت ۸.۹ میلیارد دلار موافقت کرد. هر دو بانک متعهد به بهبود کنترل های خود شدند.

بایننس می گوید مشتریانی را در ایالات متحده نمی پذیرد. مشتریان آمریکایی در عوض به یک صرافی جداگانه به نام Binance.US هدایت می شوند که توسط یک شرکت آمریکایی اداره می شود که از سال ۲۰۱۹ به عنوان یک تجارت خدمات پولی در وزارت خزانه داری ثبت شده است.

مدیر عامل بایننس، ژائو، Binance.US را یک “نهاد کاملا مستقل” توصیف کرده است. رویترز در ماه اکتبر گزارش داد که او در واقع صرافی ایالات متحده را کنترل می کند و مدیریت آن را از خارج هدایت می کند. یکی از مشاوران بایننس، در پیامی به مدیران اجرایی در سال ۲۰۱۸، عملیات ایالات متحده را یک “شرکت تابعه واقعی” توصیف کرد.

در یک پست وبلاگ پس از آن مقاله، ژائو مجدداً تأیید کرد که Binance.US “به طور مستقل از Binance.com عمل می کند.”

اکثریت قریب به اتفاق ۸ میلیارد دلار تراکنش‌های ارز دیجیتال ایران که توسط رویترز شناسایی شده‌اند، مربوط به صرافی اصلی بایننس است. اما Binance.US همچنین تراکنش های ارزهای دیجیتال به ارزش ۱.۵ میلیون دلار از صرافی های ایرانی را پردازش کرده است.

نهادهای آمریکایی که تحریم‌های ایران را نقض کنند ممکن است با جریمه‌های جنایی تا یک میلیون دلار برای هر تخلف مواجه شوند. افراد درگیر ممکن است با مجازات های حبس تا ۲۰ سال روبرو شوند. در اکتبر امسال، وزارت خزانه داری صرافی بیترکس مستقر در سیاتل را به دلیل نقض تحریم های ایران و سایر کشورها از طریق پردازش تراکنش های ارز دیجیتال به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیون دلار، ۲۴ میلیون دلار جریمه کرد. بیترکس در آن زمان گفت که “خوشحال است که این موضوع را به طور کامل حل کرده است”.

یکی از سخنگویان Binance.US که برای این مقاله تماس گرفت، گفت که ارقام رویترز برای تراکنش‌هایش با صرافی‌های ایرانی دقیق نیست و شامل «داده‌های تراکنش مستقیم و غیرمستقیم چین آلیسیس، حجمی را که شما ذکر می‌کنید، با هم ترکیب می‌کند و افزایش می‌دهد». سخنگو رقم دیگری را ارائه نکرد.

سخنگوی Binance.US “به تمام قوانین قابل اجرا ایالات متحده در مورد مبادلات دارایی های دیجیتال پایبند است” و فقط به نهادهایی اجازه داد و ستد را می دهد که “فرایند غربالگری دقیق” را تکمیل کرده اند.

صرافی های ارز دیجیتال ایرانی توسط ایالات متحده تحریم نشده اند. رویترز شواهدی پیدا نکرد که نشان دهد افراد، شرکت ها یا سازمان های ایرانی تحریم شده از Binance یا Binance.US استفاده کرده اند.

ترون و سایر ارزهای دیجیتال انتقال داده شده به صرافی بایننس توسط ایرانیان از آگوست 2021

ترون و سایر ارزهای دیجیتال انتقال داده شده به صرافی بایننس توسط ایرانیان از آگوست ۲۰۲۱

بهترین راه حل

داده های چین آلیسیس نشان می دهد که کاربران ایرانی در آوریل ۲۰۱۸ شروع به انتقال بیت کوین از طریق بایننس کردند.

در راهنمای معاملاتی در وب‌سایت این صرافی که ابتدا در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و در اکتبر امسال به‌روزرسانی شد، صرافی مذکور به کاربران توصیه کرد برای تبدیل ریال ایران به ارز دیجیتال حساب باز کنند و سپس به ارز خارجی مانند بایننس که آن را «معتبرترین» می‌خواند، نقل و انتقالات انجام دهند. ” در پست‌های بعدی در سال ۲۰۲۰ گفته شد که «برای ما ایرانی‌ها، بایننس همچنان بهترین گزینه است» و بایننس «مشکلات کمتری برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند».

با توجه به خطر ناشی از تحریم های ایالات متحده، شرایط عمومی استفاده از این صرافی به مشتریان توصیه می کند از “انتقال مستقیم” ارزهای دیجیتال از صرافی به بایننس اجتناب کنند و در عوض چندین کیف پول دیجیتال برای انتقال وجه در مراحل جداگانه ایجاد کنند.

داده های چین آلیسیس نشان می دهد که حجم تراکنش های ترون بین این صرافی و بایننس از آگوست ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در همان ماه، بنیانگذار ترون، جاستین سان، در توییتر گفت که این ارز دیجیتال ویژگی جدیدی را فعال کرده است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد هویت خود را پنهان کنند.  جاستین سان نوشت که این ویژگی که به عنوان zk-SNARK شناخته می شود، “از داده های کاربر با قوی ترین حفاظت از حریم خصوصی در صنعت محافظت می کند.”

مقاله‌ای که سال گذشته در یکی از ژورنال‌های وزارت دادگستری منتشر شد، گفت که این ویژگی امکان توسعه «ارزهای رمزنگاری‌شده ناشناس» را فراهم می‌کند که مجرمان را «مثل کوسه‌ها به هم زدن» جذب می‌کند، زیرا آنها «به دنبال حفظ حریم خصوصی برای پنهان کردن رفتار خود هستند».

بر اساس داده‌ها، پس از اینکه بایننس در ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ کنترل‌های خود را بر روی مشتریان سخت‌تر کرد، مشتریان صرافی مذکور همچنان می‌توانند از بایننس برای معاملات ترون و سایر توکن‌های ارز دیجیتال استفاده کنند. بایننس تراکنش‌های مستقیم این صرافی را بین آن تاریخ تا نوامبر سال جاری به ارزش بیش از یک میلیارد دلار پردازش کرد که بسیار بیشتر از سایر مبادلات بین‌المللی بود. داده‌ها نشان می‌دهند که در اکتبر امسال، ۲۰ میلیون دلار در ترون مستقیماً بین بایننس و صرافی تحت نظر جریان داشته است.

طبق گزارش چین آلیسیس در ماه سپتامبر، ایرانی‌هایی که توسط خزانه‌داری ایالات متحده به دلیل حملات سایبری و فعالیت‌های باج‌افزاری تحریم شده‌اند، از این صرافی استفاده کرده‌اند. به گفته چین آلیسیس، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، کیف‌پول‌های دیجیتال ایرانی‌های تحریم شده بیش از ۲۳۰۰۰۰ دلار وجوه باج‌افزار بیت‌کوین دریافت کردند که بیشتر ارزهای دیجیتال به صرافی مذکورارسال شد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx