لایتنینگ بیت کوین چیست؟ | معرفی جامع لایتنینگ بیت کوین

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

معرفی شبکه لایتنینگ بیت کوین رمزارزها دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی هستند. آنها را نمی توان به راحتی هک یا خاموش کرد و هر کسی می تواند از آنها برای انتقال ارزش در سراسر جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از حفظ این ویژگی ها، باید مبادلات قابل توجهی با آن‌ها […]

بیت کونلایتنینگ بیت کوین

معرفی شبکه لایتنینگ بیت کوین

رمزارزها دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی هستند. آنها را نمی توان به راحتی هک یا خاموش کرد و هر کسی می تواند از آنها برای انتقال ارزش در سراسر جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از حفظ این ویژگی ها، باید مبادلات قابل توجهی با آن‌ها انجام شود. از آنجایی که بسیاری از نودها مسئول اجرای یک شبکه ارز دیجیتال هستند، توان عملیاتی شبکه محدود است. در نتیجه، تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه (TPS) که یک شبکه بلاک چین می‌تواند پردازش کند، نسبتاً کم است. برای غلبه بر محدودیت های ذاتی فناوری بلاک چین، تعدادی راه حل مقیاس پذیری برای افزایش تعداد تراکنش هایی که یک شبکه می تواند انجام دهد، پیشنهاد شده است. در این مقاله، ما به شبکه لایتنینگ بیت کوین، یکی از توسعه‌های پروتکل بیت‌کوین، نگاهی عمیق خواهیم داشت.

شبکه لایتنینگ  بیت کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ شبکه ای است که روی یک بلاک چین قرار دارد تا تراکنش های سریع همتا به همتا را سریع‌تر پردازش کند. این فناوری منحصر به بیت کوین نیست و ارزهای دیجیتال دیگری مانند لایت کوین از آن استفاده کرده اند. ممکن است تعجب کنید که منظور ما از روی یک بلاک چین بودن چیست؟ شبکه لایتنینگ چیزی است که به آن راه حل خارج از زنجیره یا لایه دو می گویند. این فناوری به افراد اجازه می دهد بدون نیاز به ثبت هر تراکنش در بلاک چین تراکنش خود را انجام دهند.

لایتنینگ بیت کوین
لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ جدا از شبکه بیت کوین است. نودها و نرم افزارهای خاص خود را دارد، اما با این وجود با زنجیره اصلی ارتباط برقرار می کند. برای ورود یا خروج از شبکه لایتنینگ، باید تراکنش های خاصی را روی بلاک چین ایجاد کنید. کاری که در واقع با اولین تراکنش خود انجام می دهید، ایجاد نوعی قرارداد هوشمند با کاربر دیگری است. در حال حاضر، فقط به قرارداد هوشمندی فکر کنید که یک دفتر کل خصوصی با کاربر دیگر دارد. شما می توانید معاملات زیادی را در این دفتر ثبت کنید. آنها فقط برای شما و طرف مقابلتان قابل مشاهده هستند، اما هیچ یک از شما نمی توانید به دلیل برخی ویژگی های عجیب و غریب راه اندازی تقلب کنید.

این دفتر کل کوچک کانال نامیده می شود. فرض کنید آلیس و باب هر کدام 5 بیت کوین در قرارداد هوشمند قرار داده اند. در کانال آنها اکنون هر دو 5 بیت کوین موجودی دارند. سپس آلیس می تواند در دفتر کل بنویسد و 1 بیت کوین به باب ارسال کند. اکنون، باب 6 بیت کوین دارد و آلیس 4 بیت کوین. سپس، باب می تواند دوباره 2 بیت کوین را به آلیس بازگرداند و موجودی آلیس را به 6 بیت کوین برساند و خودش 4 بیت کوین داشته باشد. آنها می توانند این کار را برای مدتی ادامه دهند.

در هر زمان، هر کدام می توانند وضعیت فعلی کانال را در بلاک چین اصلی منتشر کنند. در آن مرحله، موجودی های موجود در هر طرف کانال به طرف های مربوطه در بلاک چین تخصیص می یابد. معاملات لایتنینگ بیت کوین بسیار سریع انجام می شوند. هیچ تاییدیه بلاک چینی برای منتظر ماندن وجود ندارد و پرداخت‌ها را می‌توان با سرعتی که اتصال اینترنتی شما اجازه می‌دهد انجام داد.

چرا شبکه لایتنینگ بیت کوین مهم است؟

تا کنون، به نظر می رسد شبکه لایتنینگ بیت کوین، معقول ترین رویکرد برای مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین باشد. هماهنگ کردن تغییرات در چنین اکوسیستم وسیعی دشوار است و همواره خطر هاردفورک ها و اشکالات بالقوه فاجعه بار وجود دارد.

شبکه لایتنینگ بیت کوین

اما وقتی این آزمایش را روی بلاک چین انجام نمی‌دهید، انعطاف پذیری بسیار بیشتری خواهید داشت. برای مثال اگر مشکلی پیش بیاید، هیچ تاثیری بر شبکه واقعی بیت کوین نخواهد داشت. راه حل های لایه دو هیچ یک از الگوریتم‌های امنیتی را که پروتکل بیت کوین را 13 سال حفظ کرده اند، با خطر مواجه نمی کند. هیچ الزامی برای تغییر روش قدیمی برای انجام کارها نیز وجود ندارد. تراکنش‌های بلاک چینی به کار عادی خود برای کاربر نهایی ادامه می‌دهند، اما آنها اکنون این امکان را دارند که معاملات خارج از زنجیره را نیز انجام دهند. استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین مزایای متعددی دارد. در زیر به برخی از موارد اصلی نگاه خواهیم کرد.

مقیاس پذیری

بلوک های بیت کوین تقریباً هر ده دقیقه ایجاد می شوند و فقط می توانند تعدادی تراکنش را در خود جای دهند. فضای ذخیره‌سازی هر بلوک محدود است.ماینرها قبل از هر چیز به دریافت پول اهمیت می دهند، بنابراین ابتدا تراکنش هایی با کارمزد بالاتر را تایید می‌کنند. هنگامی که کاربران زیادی در تلاش برای ارسال وجوه به طور همزمان نیستند، این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند. می‌توانید کارمزد پایینی تعیین کنید و احتمالاً تراکنش در بلوک بعدی گنجانده می‌شود. اما وقتی همه تراکنش‌های زیادی را بطور همزمان انجام می‌دهند، میانگین کارمزد می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. برای مثال در اوج بازار صعودی در سال 2017، از 50 دلار  هم گذشت.

این ممکن است برای تراکنش هایی که هزاران دلار ارزش بیت کوین را منتقل می کنند، ناچیز به نظر برسد، اما برای پرداخت های کوچکتر، به‌صرفه نیست. چه کسی می خواهد برای یک قهوه 3 دلاری کارمزد 5 دلاری پرداخت کند؟

نمودار میانگین هزینه تراکنش در شبکه بیت کوین
نمودار میانگین هزینه تراکنش در شبکه بیت کوین

با شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو هزینه پرداخت می‌کنید. یکی برای باز کردن کانال و دیگری برای بستن آن. اما شما و طرف مقابلتان می توانید هزاران تراکنش را به صورت رایگان پس از باز شدن کانال انجام دهید. پس از اتمام کار، فقط باید وضعیت نهایی را در بلاک چین منتشر کنید. در ابعاد بزرگ‌تر، اگر تعداد بیشتری از کاربران به راه‌حل‌های خارج از زنجیره مانند شبکه لایتنینگ بیت کوین تکیه کنند، از فضای بلوک به صورت کارآمدتر استفاده می‌شود. نقل و انتقالات کم ارزش زیادی را می توان در کانال های پرداخت انجام داد، درحالی که فضای بلوک برای تراکنش های بزرگتر و باز کردن/بستن کانال استفاده می شود. این امر سیستم را برای یک پایگاه کاربری بسیار گسترده‌تر در دسترس قرار می‌دهد و به آن امکان می‌دهد در دراز مدت مقیاس‌پذیر شود.

پرداخت های خرد

درحال‌حاضرحداقل مقدار بیت کوینی که می توانید در یک تراکنش ارسال کنید تقریباً 0.00000546 BTC است، یعنی برابر با حدود نه سنت است. این مقدار کمی است، اما شبکه لایتنینگ به شما اجازه می دهد تا محدودیت ها را برای تراکنش کوچکترین واحد موجود در حال حاضر (0.00000001 BTC یا یک ساتوشی) افزایش دهید. لایتنینگ برای پرداخت های خرد بسیار جذاب تر است. کارمزد تراکنش های معمولی ارسال مبالغ ناچیز در زنجیره اصلی را غیرعملی می کند. با این حال، در داخل یک کانال لایتنینگ، شما می توانید درصد بسیار ناچیزی از بیت کوین را عملا به صورت رایگان ارسال کنید.

پرداخت های خرد برای موارد استفاده زیاد مناسب است. برخی حدس می زنند که آنها می توانند جایگزین مناسبی برای مدل های مبتنی بر اشتراک باشند، که در آن کاربران در عوض هر بار که از یک سرویس استفاده می کنند مبالغ ناچیزی را پرداخت می کنند.

حریم خصوصی

مزیت ثانویه شبکه لایتنینگ این است که می تواند محرمانه بودن بالایی را به کاربران ارائه دهد. در حالی که ممکن است بتوانید به بلاک چین نگاه کنید و بگویید این تراکنش یک کانال را باز کرده است، لزوما نمی توانید بگویید که در داخل آن چه می گذرد. اگر شرکت‌کنندگان تصمیم بگیرند کانال خود را خصوصی کنند، فقط آنها می‌دانند که چه تراکنش‌هایی در حال انجام است.

اگر آلیس کانالی با باب داشته باشد و باب کانالی با کارول داشته باشد، آلیس و کارول می توانند از طریق باب به یکدیگر پرداخت کنند. اگر دن به کارول متصل باشد، آلیس می‌تواند برای او پول بفرستد. می‌توانید تصور کنید که این به شبکه گسترده‌ای از کانال‌های پرداخت بهم پیوسته گسترش می‌یابد. در چنین تنظیماتی، پس از بسته شدن کانال، نمی‌توانید مطمئن باشید که آلیس برای چه کسی وجوه خود را ارسال کرده است.
شما میتوانید نحوه کار لایتنینگ بیت کوین را از طریق لینک زیر مطالعه فرمایید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx