دارایی های دنیای واقعی: آینده تریلیون دلاری صنعت کریپتو

دارایی های دنیای واقعی
  • زمان مطالعه: ۶دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 136 نفر

بازار ارز دیجیتال شاهد ظهور یک بخش جدید و هیجان‌انگیز به نام دارایی های دنیای واقعی (RWA) است. RWA ها در اصل دارایی های مالی سنتی مانند اوراق خزانه‌داری هستند که برای دسترسی راحت‌تر، از جمله برای تعامل با پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) توکنیزه شده‌اند. این نوآوری، مزایای قابل توجهی را برای سرمایه گذاران و توسعه‌دهندگان به ارمغان می‌آورد و پتانسیل قابل‌توجهی برای متحول کردن صنعت ارز دیجیتال دارد.

در این مقاله، به بررسی روندهای کلیدی در فضای RWA، از جمله رشد چشمگیر بازار، ورود بازیگران بزرگ نهادی و ظهور زیرساخت‌های جدید برای آن می‌پردازیم. همچنین، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این بخش نوظهور می‌پردازیم و چشم‌انداز آینده بخش RWA را در دنیای ارز دیجیتال ترسیم می‌کنیم.

رشد چشمگیر بازار دارایی های دنیای واقعی در سه‌ماهه گذشته

دارایی های دنیای واقعی (RWA) یکی از روبه‌رشدترین بخش‌های نوظهور در بازار ارز دیجیتال هستند. در اصل، آن‌ها دارایی‌های مالی سنتی مانند اوراق خزانه‌داری هستند که برای تعامل با پروتکل‌های امور مالی غیر متمرکز (دیفای) توکنیزه شده‌اند.

رشد بازار دارایی های دنیای واقعی

دارایی های دنیای واقعی امکان ترکیب امور مالی سنتی با فناوری بلاکچین را فراهم می‌کنند. بدین ترتیب، نقدینگی را گسترده‌تر و امکان ساخت محصولات مالی نوآورانه را فراهم می‌کنند. سه‌ماهه گذشته شاهد رشد انفجاری در بازار دارایی های دنیای واقعی بودیم. ارزش اوراق بهادار خزانه‌داری توکنیزه شده، از جمله صندوق نقدینگی دیجیتال نهادی دلاری بلک راک (BlackRock)، صندوق اوراق بهادار دولتی کوتاه مدت سوپر استیت (Superstate) و همچنین USDY اوندو، با رشد چشمگیر ۴۱ درصدی به تقریبا ۱.۳ میلیارد دلار رسیدند. این رشد ناشی از علاقه قابل‌توجه نهادها و عرضه محصولات نوآورانه بود. بیایید به مرورِ مهم‌ترین تحولات و روندهای این بخش بپردازیم.

علاقه نهادها و محصولات جدید محرک رشد هستند

بخش زیادی از رشد این بخش ناشی از ورود بازیگران بزرگ به عرصه است. بلک راک، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان، یک محصول خزانه‌داری آنچین (on-chain) را راه اندازی کرد که به سرعت ۲۸۰ میلیون دلار سپرده جمع آوری کرد. سوپر استیت، یک شرکت مدیریت دارایی سنتی کریپتویی جدید که توسط رابرت لشنر از کامپاند فایننس (Compound Finance) تأسیس شده است، یک صندوق توکنیزه شده T-bill را معرفی کرد که ۸۲ میلیون دلار به خود جذب کرد.

این گونه ابتکارات، تاییدکننده افزایش اعتماد و علاقه به بخش RWA هم از سوی بازیگران سنتی و هم از سوی بازیگران صنعت ارز دیجیتال است.

بازیگران موجود در حوزه دارایی های دنیای واقعی نیز دامنه محصولات خود را گسترش داده‌اند. اوندو فایننس (Ondo Finance) سپرده‌ها را به محصول USDY جدید خود منتقل کرد. همچنین، سانتریفوژ (Centrifuge)، پلتفرمی برای توکنیزه کردن RWAها، برای دومین سه‌ماهه متوالی شاهد رشد باثباتی در دارایی های تحت مدیریت خود بود.

ظهور زیرساخت‌های جدید برای دارایی های دنیای واقعی

پروژه های RWA

اما فراتر از رشد دارایی‌ها، شاهد ظهور زیرساختی هستیم که دارایی های دنیای واقعی را برای اکوسیستم گسترده‌تر دیفای در دسترس‌تر و قابل ترکیب‌تر می‌کند. سوپر استیت قصد دارد از فناوری بلاکچین برای افزایش سرعت، قابلیت برنامه‌ریزی و انطباق استفاده کند.

علاوه بر این، M^0 Labs در حال توسعه راهی برای ایجاد پول نقد دیجیتال از وثیقه آفچین با کیفیت بالا است که سپس می‌تواند به عنوان یک بلوک برای ساختن سایر محصولات مورد استفاده قرار گیرد. اوندو گلوبال مارکتس (Ondo Global Markets) یک سیستم دو طرفه را برای انتقال یکپارچه دارایی‌ها، بین توکن‌های آنچین و حساب‌های کاربری آفچین، در نظر دارد.

سانتریفوژ نیز به گسترش پلتفرم خود برای توکنیزه کردن RWAها ادامه داده و برای یک سه‌ماهه متوالی دیگر، رشد باثباتی را در دارایی‌های تحت مدیریت خود حفظ کرد. تمامی این تحولات بر تلاش‌های مداوم برای بهبود زیرساخت‌های پشتیبانی از بخش RWA تأکید می‌کند.

توسعه محصولات جدید و آینده بخش RWA

آینده RWA

پروتکل های دیفای در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده از بازدهی دارایی های دنیای واقعی هستند. مورفو (Morpho) مدیران را قادر می‌سازد تا وجوه غیر حضانتی ایجاد کنند که بازدهی دارایی های دنیای واقعی را به کاربران دیفای منتقل می‌کند. ترو فای (TrueFi)، یک پروتکل اعتباردهی قدیمی، محصول جدیدی با نام ترینیتی (Trinity) را راه‌اندازی می‌کند تا به کاربران اجازه دهد تا T-Bill های توکنیزه شده را به عنوان وثیقه برای ضرب یک دارایی با پشتوانه دلار که در سراسر دنیای دیفای قابل استفاده است، سپرده گذاری کنند. این اقدامات به تقاضای رو به رشد در میان کاربران دیفای برای قابلیت ترکیب و انتقال‌پذیری بیشتر در محصولات RWA پاسخ می‌دهد.

نتیجه گیری

ادغام دارایی های دنیای واقعی در دیفای به روشی مقیاس‌پذیر و کاربرپسند برای مدت طولانی یک چالش در صنعت کریپتو بوده است. حالا قطعات مختلف پازل با ورود نهادهای بزرگ به میدان، ساخته شدن ابزارهای اولیه جدید و تعامل پذیری بیشتر با زیرساخت‌های موجود دیفای، در حال کنار هم قرار گرفتن هستند.

با اینکه این حوزه هنوز نوپا است، فضای دارایی های دنیای واقعی فضایی است که باید در سال های آینده به عنوان موتور محرک بالقوه بزرگی برای رشد صنعت و بازار ارز دیجیتال مورد توجه همه بازیگران قرار داشته باشد. اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، دستیابی به بازار چند تریلیون دلاری RWA های توکنیزه شده تا سال ۲۰۲۳، همانطور که لشنر از سوپر استیت پیش‌بینی کرده است، می‌تواند اصلا دور از دسترس نباشد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx