ارزهای دیجیتال در دو راهی دونالد ترامپ و کامالا هریس 

انتشار 4 هفته قبل
آنچه می‌خوانید...

این مقاله به تحلیل مواضع ترامپ و هریس در حوزه ارزهای دیجیتال، تاثیرات این مواضع بر رای‌دهندگان، و نقش ارزهای دیجیتال در سیاست آمریکا می‌پردازد.

ارزهای دیجیتال در نگاه ترامپ و هریس

وقتی ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ وایت پیپر بیت کوین را ارائه داد، آن را به‌عنوان یک «سیستم پول الکترونیکی کاملا همتا به همتا» معرفی کرد که نیازی به دخالت شخص ثالث ندارد. با گذشت زمان، این دارایی دیجیتال به طور فزاینده‌ای محبوب شد. در حالی که ابتدا به‌عنوان ابزاری برای فعالیت‌های غیرقانونی دیده می‌شد، جهان به‌آهستگی ولی پیوسته به پتانسیل آن پی برد. معاملات میلیون دلاری شروع به شکل‌گیری کردند و افراد ثروتمند به این حوزه وارد شدند. در نهایت، رویکرد دولت‌ها نسبت به مقررات ارزهای دیجیتال جدی‌تر شد.

جایگاه ارزهای دیجیتال در سیاست آمریکا

امروزه ارزهای دیجیتال در عرصه سیاست ایالات متحده جایگاه مهمی دارند. این ارزها به طور گسترده در جهان استفاده می‌شوند و کشورهای مختلف سیاست‌های نظارتی خود را برای آنچه که ممکن است آینده پول باشد، تصویب می‌کنند. ایالات متحده یکی از سخت‌گیرترین کشورها در این زمینه است و سیاست‌های نظارتی آن از آنچه بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال انتظار دارند، فراتر رفته است.

آیا می‌دانستید؟ ایالت نیویورک اولین ایالتی بود که مقررات رسمی ارزهای دیجیتال را وضع کرد. این چارچوب نظارتی که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، BitLicense نام داشت. این مقررات، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مبارزه با کلاهبرداری اعمال کرده و اجرای سیاست‌های احراز هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پول‌شویی (AML) را اجباری کرد.

در نتیجه، علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال همواره برای وضع مقررات مناسب تلاش کرده‌اند. این تلاش‌ها در چند سال اخیر توجه نامزدهای سیاسی را به خود جلب کرده است. اکنون دارایی‌های دیجیتال به یک موضوع بحث‌برانگیز تبدیل شده‌اند که می‌تواند رای‌دهندگان را به یک سو یا سوی دیگر بکشاند و حمایت معنی‌داری از نامزدهای با دیدگاه‌های طرف‌دار ارزهای دیجیتال به همراه داشته باشد.

با نزدیک شدن به انتخابات پیش‌رو، طبیعی است که بپرسیم هر نامزد چگونه نظر علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال را به خود جلب خواهد کرد. در این مقاله، به بررسی موضع نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در خصوص ارزهای دیجیتال و مقررات مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

ارزهای دیجیتال در سیاست آمریکا

وضعیت کنونی مقررات ارزهای دیجیتال در آمریکا

از نظر مقررات ارزهای دیجیتال، سال ۲۰۲۴ سالی برجسته بود، به‌ویژه در حوزه ETFها. پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، در ماه ژانویه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تحت ریاست گری گنسلر، ETFهای بیت کوین را تصویب کرد و مدتی بعد، ETFهای اتریوم نیز به دنبال آن معرفی شدند.

همه از این موضوع هیجان‌زده بودند. ETFهای بیت‌کوین در شش ماه اول پس از راه‌اندازی خود، ۱۷.۵۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. این اتفاق علی‌رغم اقدامات ضد ارز دیجیتال رئیس‌جمهور جو بایدن، از جمله مالیات اضافی بر عملیات استخراج ارزهای دیجیتال و موضع او در مورد SAB 121 رخ داد. این مسائل باعث شده‌اند که ارزهای دیجیتال به یک موضوع معنادار در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، به‌ویژه برای دونالد ترامپ تبدیل شوند.

ترامپ، که در گذشته مخالف ارزهای دیجیتال بود، موضع خود را تغییر داده و اکنون به شدت از آن‌ها حمایت می‌کند. در سال ۲۰۲۴، رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای فعلی حزب جمهوری‌خواه در کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف با دیدگاه‌های مثبت سیاسی در مورد ارزهای دیجیتال حضور داشته است.

مقررات ارزهای دیجیتال در آمریکا

آیا می‌دانستید؟ یک قاضی در ایالت تگزاس در آگوست ۲۰۱۳ به طور رسمی بیت کوین را به‌عنوان شکلی از پول به رسمیت شناخت. این حکم در برابر تعاریف رسمی دیگر از این دارایی دیجیتال ایستادگی کرد و به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اجازه داد تا علیه ترندون شیورز، یک اپراتور طرح پانزی بیت کوین، اقامه دعوی کند.

موضع ترامپ در مورد ارزهای دیجیتال

ترامپ در مورد مقررات ارزهای دیجیتال، به گفته خودش، سیاست «اول آمریکا» را اتخاذ خواهد کرد. این کاندیدای جمهوری‌خواه می‌خواهد آمریکا را به کشوری پیشرو در زمینه بیت کوین و ارزهای دیجیتال تبدیل کند.

موضع ترامپ در مورد ارزهای دیجیتال

رهبری آمریکا در صنعت ارزهای دیجیتال

در پستی در شبکه اجتماعی Truth Social در ۲۵ می، ترامپ از موضع ضد ارز دیجیتال بایدن انتقاد کرد و ادعا کرد که رئیس‌جمهور می‌خواهد ارزهای دیجیتال را به مرگی آهسته و دردناک دچار کند. روز بعد، این کاندیدای جمهوری‌خواه اعلام کرد که ایالات متحده باید رهبر این حوزه باشد. به‌عنوان بخشی از هرگونه مقررات ارزهای دیجیتال که ترامپ قصد دارد اعمال کند، انتظار می‌رود او بر فلوریدا به‌عنوان پایتخت کریپتو ایالات متحده تاکید کند، زیرا این ایالت به‌عنوان یکی از دوستدارترین ایالت‌ها برای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

تقویت استخراج بیت کوین

ترامپ همواره مخالف ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بوده و ادعا کرده که اجازه نخواهد داد چنین ارزی در ایالات متحده وجود داشته باشد. با تاکید بر این نگرش، ترامپ معتقد است که استخراج بیت کوین آخرین دفاع در برابر تهدیدهای متمرکز است، زیرا هرچه تعداد استخراج‌کنندگان بیشتر شود، شبکه بیت کوین غیرمتمرکزتر خواهد شد. پس از گفتگو با مدیران ارشد چندین شرکت مشهور استخراج ارزهای دیجیتال، رئیس‌جمهور سابق ادعا کرد که به ایالات متحده کمک خواهد کرد تا به «رهبر انرژی» تبدیل شود. اگر او به این ادعاها عمل کند، ایالات متحده می‌تواند بزرگ‌ترین تولیدکننده بیت کوین در جهان شود.

پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال

شما ممکن است بارها درباره مجموعه‌های NFT دونالد ترامپ شنیده باشید. اینکه چنین شخصیت برجسته‌ای با موفقیت اقدام به تبلیغ و فروش آثار دیجیتال منحصربه‌فرد کند، یک نقطه مثبت قابل‌توجه برای پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال است. به‌علاوه، ترامپ با دعوت از سرمایه‌گذاران NFT خود به اقامتگاه Mar-a-Lago برای یک شام خصوصی، از آنها تقدیر کرده است. کمپین انتخاباتی او نیز کمک‌های مالی از طریق ارزهای دیجیتال را از طریق Coinbase Commerce می‌پذیرد و او وعده داده که رئیس پیشین جاده ابریشم (Silk Road)، راس اولبریخت، را به‌عنوان تعهدی در قبال طرف‌داری از ارزهای دیجیتال آزاد کند. جالب توجه است که ترامپ تاکنون حدود ۳ میلیون دلار کمک مالی از طریق ارزهای دیجیتال دریافت کرده است.

آیا می‌دانستید؟ وایومینگ یکی دیگر از ایالت‌های بسیار دوستدار ارزهای دیجیتال در ایالات متحده است. این ایالت به شدت به کسب‌وکارهای جدید و موجود در حوزه ارزهای دیجیتال توجه دارد و حتی سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOها) را به طور رسمی به رسمیت می‌شناسد.

موضع هریس در مورد ارزهای دیجیتال

اما موضع هریس در مورد ارزهای دیجیتال چیست؟ پاسخ به این سوال چندان ساده نیست.

موضع هریس در مورد ارزهای دیجیتال

هریس ممکن است در مقابل ترامپ تغییر موضع دهد

در حالی که در ابتدا انتظار می‌رفت مقررات مد نظر کامالا هریس مشابه با بایدن باشد، اما اکنون که او نامزد حزب دموکرات است، انتظار می‌رود برای مقابله با ترامپ موضع خود را تغییر دهد. در واقع، مجمع رسمی موسسات پولی و مالی (OMFIF) به هریس توصیه کرده است که «برنامه خود را برای دارایی‌های دیجیتال مشخص کند» اگر می‌خواهد برجسته شود. این اندیشکده معتقد است که یک رویکرد حامی ارزهای دیجیتال می‌تواند تعداد قابل توجهی از جمهوری‌خواهان را به سمت او جذب کند.

ارتباط با شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال

در اواخر جولای، مشاوران هریس حتی با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال تماس گرفتند که به نظر می‌رسد تلاشی برای ایجاد مقررات دوستدار ارز دیجیتال در صورت پیروزی او در انتخابات باشد. شرکت‌هایی که با آن‌ها تماس گرفته شده شامل کوین‌بیس (Coinbase)، ریپل لبز (Ripple Labs) و سیرکل (Circle) هستند.

بسیاری در جامعه ارزهای دیجیتال معتقد بودند که طرح انتخاباتی بایدن دوباره به دنبال حمله به استیبل‌کوین‌ها، امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و استخراج‌کنندگان بیت کوین است. هرگونه مقررات ارزهای دیجیتال که هریس برنامه‌ریزی می‌کند، به‌زودی مشخص خواهد شد.

ترامپ در مقابل هریس در موضوع ارزهای دیجیتال

باید توجه کرد که حمایت آشکار ترامپ از صنعت ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی پایگاه رای‌دهندگان او را افزایش داده است. این در واقع، همان رویکرد طولانی مدت، اگرچه متناقض، ترامپ در حمایت از ارزهای دیجیتال است.

حزب دموکرات مدت‌هاست به‌عنوان یک نهاد ضد ارز دیجیتال شناخته می‌شود و بعید است که بتواند رای‌دهندگان حامی ارزهای دیجیتال را جذب کند، مگر اینکه هریس تغییر معناداری ایجاد کند. هریس می‌تواند با حضور در کنفرانس‌های ارز دیجیتال و به طور علنی بحث در مورد رویکردی حامی ارزهای دیجیتال، شروع کند. با توجه به اینکه این دو نفر توافق کرده‌اند در ماه سپتامبر مناظره کنند، ممکن است به‌زودی جهان شاهد یک مناظره کریپتویی بین ترامپ و هریس باشد.

چگونه مواضع هریس و ترامپ بر رای‌دهندگان تاثیر می‌گذارد

واضح است که کاندیدای جمهوری‌خواه برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال جذابیت زیادی دارد، به طوری که بنیان‌گذاران Gemini و Kraken طی شش ماه گذشته کمک‌های مالی هنگفتی کرده‌اند.

موضع ترامپ در مورد ارزهای دیجیتال

با این حال، برخی نسبت به موضع مثبت ترامپ در مورد ارزهای دیجیتال شک دارند. مخالفان به دیدگاه منفی او در گذشته نسبت به دارایی‌های دیجیتال اشاره می‌کنند و تعهد او به این موضوع را زیر سوال می‌برند.

اگر این باور در میان طرف‌داران ترامپ گسترش یابد و هریس برنامه‌ای حمایت از ارزهای دیجیتال ارائه دهد که علاقه‌مندان را راضی کند، این احتمال وجود دارد که او بتواند یک پایگاه رای معنادار را جذب کند.

نتیجه‌گیری

صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده پیروز شود، هرگونه سیاست مرتبط با ارزهای دیجیتال، در انتخابات‌های آینده نیز مطرح خواهد بود. با جریان یافتن میلیاردها دلار به سمت ETFهای ارزهای دیجیتال، نیاز به بررسی‌های نظارتی بیشتر روز به روز افزایش می‌یابد. با پیشرفت فناوری و بازار کریپتو، آمریکایی‌ها خواستار حفاظت بیشتری قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال خواهند شد.

اما، علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ممکن است در برابر هرگونه مقررات بیشتر که به نفعشان نباشد، مقاومت کنند. این امر، به سوالی درباره تعادل در رویکرد تبدیل خواهد شد. آیا کاندیداهای آینده قادر خواهند بود در کنار کاربران حامی ارزهای دیجیتال، به افراد شکاک نیز توجه کنند؟ فقط زمان مشخص خواهد کرد!

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx