NFT چیست؟| همه چیز درباره توکن های غیر مثلی

ان اف تی چیست؟
  • زمان مطالعه: 25دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4701 نفر

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که در صنعت کریپتو فعالیت کند و حداقل یکبار نام NFT ها را نشنیده باشد. چراکه این نوع دارایی دیجیتال، غوغایی در جهان کریپتوکارنسی ایجاد کرد. توکن های NFT به لطف مزیت های خاصی که ارائه می دهند، از محبوبیت بالایی میان سرمایه گذاران برخوردار هستند. همان طور که بیت کوین آوازه خود را به عنوان «طلای دیجیتال» در جهان ثبت کرد، توکن های غیر مثلی یا ان اف تی نیز هیاهویی در عرصه هنر ایجاد کردند. اگر شما نیز می خواهید همه چیز درباره توکن های غیر قابل تعویض را بدانید و با نحوه ساخت این نوع دارایی نوآورانه آشنا شوید، با ما تا پایان این مقاله همراه شوید.

توکن غیر قابل تعویض یا NFT چیست؟

توکن های غیر قابل تعویض که با نام های دیگری همچون توکن غیر مثلی و NFT ها نیز شناخته می شوند، دارایی های منحصر به فردی محسوب می شوند. برخی از این پروژه های خلاقانه، با نرخ بالایی خرید و فروش می شوند. کلمه NFT، اختصار از عبارت (non-fungible tokens) می باشد. این عبارت به معنای توکن های غیر قابل تعویض است که علت نام گذاری آن دقیقاً خاصیت تغییر ناپذیری این نوع دارایی دیجیتال می باشد. درست است که توکن های غیر مثلی نوعی دارایی دیجیتال هستند، اما با این حال دارای یک فرق اساسی و بزرگ هستند. واحد های ان اف تی را نمی توان مانند سایر رمز ارزها به یکدیگر تبدیل کرد.

برای مثال، در حوزه ارزهای دیجیتال می توان ۱ واحد ارز دیجیتال تتر را به بیت کوین تبدیل کرد. اما شما نمی توانید توکن های غیر مثلی را با یکدیگر معامله کنید. علت این ساختار ایجاد تمایز میان دارایی ها و حفظ اصالت توکن ها است. چراکه ان اف تی ها معمولاً در راستای ایجاد مالکیت به کار گرفته می شوند و آثار هنری دیجیتالی خاص را در خود جای می دهند.

توکن های غیر مثلی، به طور گسترده در فعالیت های هنری به کار گرفته می شوند و آثار هنری را به شکل الکترونیکی به نمایش می گذارند. هر اثر هنری اعم از نقاشی، قطعه موسیقی و یا هر تصویری را می توان به یک NFT، تبدیل کرد و در پلتفرم های آنلاین جهانی به فروش گذاشت. این دقیقا کار بزرگی است که ان اف تی ها انجام می دهند و عرصه هنر را چه برای کلکسیونرها و چه برای خالقان هنر به دنیایی شگفت انگیز تبدیل می کنند.

NFT چیست؟

NFT نوعی دارایی دیجیتال است که آثار هنری و کالاهای فیزیکی را در بستر اینترنت به انتشار می گذارد.

تاریخچه توکن های غیر قابل تعویض

بسیاری از تحلیل گران عقیده دارند ایده ساخت ان اف تی ها برای اولین بار در سال ۱۹۹۳، توسط هال فینی (Hal Finney) مطرح شد. هال فنینی یکی از علاقه مندان به ارز دیجیتال بیت کوین بود که NFT ها را با عنوان «کارت تجارت ارز دیجیتال» معرفی کرد. اما برخی دیگر نیز می گویند که ان اف تی ها با پیدایش سکه های رنگی ایجاد شدند. سکه های رنگی واحد های کوچکی از بیت کوین هستند که ابرداده ها را به تراکنش های BTC اضافه می کنند. ایده بیت کوین های رنگی در سال ۲۰۱۲، توسط یونی آسیا (Yoni Assia) اجرا شد. تا پیش از این، NFT ها از محبوبیت چندانی برخوردار نبودند و نقطه اوج گرفتن این صنعت در سال ۲۰۲۰ بود که به لطف توسعه حوزه دیفای (Defi)، اتفاق افتاد.

اما تا پیش از آن نیز، در سال ۲۰۱۴ طرح کوانتوم (Quantum) که توسط مک کوی(Kevin McCoy) و آنیل دش(anil dash) ساخته شد، مجدداً حوزه ان اف تی ها را به عموم مردم یادآوری کرد. این دارایی ها در طی سالیان دیگر نیز توسط چندین تن از فعالان بازار کریپتو معرفی شدند. اما ناگهان از اوایل سال ۲۰۲۰، اوج گرفتند و در این بازه زمانی بازار NFT ها بسیار داغ شد.

NFT ها چگونه کار می کنند؟

پیش از هر چیزی باید گفت که ان اف تی ها همانند یک کارت تجارت دیجیتال هستند که تمامی اقلام و کالاهای دنیای واقعی را به شکل دیجیتالی ارائه می دهند. این کارت های دیجیتالی می توانند مالکیت هر چیزی که در واقعیت وجود دارد را در دنیای دیجیتال ارائه دهند. درواقع NFT ها توکن های فردی هستند که اطلاعات بسیار ارزشمند و گران بهایی را در خود جای می دهند. معمولاً این نوع کلاس از دارایی، به طور گسترده در زمینه هنر مورد استفاده قرار می گیرد و کلکسیون های مبتنی بر اینترنت را ایجاد می کند.

توکن های غیر قابل تعویض را همانند کالای فیزیکی می توان خرید و فروش کرد و بازار آن بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد. همچنین توکن های غیر مثلی با دارا بودن اطلاعات یا آثار هنری منحصر به فردی که ارائه می دهند، مفهوم مالکیت را به طور کامل برای دارندگان خود به جای می آورند. حوزه NFT، بر پایه فناوری منحصر به فرد بلاک چین شکل گرفت. درواقع بلاک چین هسته اصلی توکن های غیر قابل تعویض به شمار می رود و به این نوع دارایی ارزش می دهد. چراکه بلاک چین از امنیت بالایی برخوردار می باشد و استفاده از این فناوری در تشکیل ان اف تی ها، به پیشرفت صنعت توکن های غیر قابل تعویض کمک بزرگی می کند.

آموزش NFT

ان اف تی ها آثار هنری و محتوا را در قالب توکن های دیجیتالی ارائه می کنند.

انواع پروژه های NFT

همان طور که می دانید ارز های دیجیتال در فعالیت های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند و هر کدام کاربرد های متفاوتی را به علاقه مندان این بازار هدیه می دهند. توکن های غیر قابل تعویض نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در بسیاری از زمینه های گوناگون پیشرو هستند. این بدان معناست که NFT ها کاربرد های زیادی دارند. اما عموماً بیشترین کاربرد های ان اف تی را می توان به کلکسیون های دیجیتالی، آثار هنری ارزشمند، صنعت بازی، حوزه موسیقی و گواهی های معتبر نسبت داد.

در ابتدا توکن های غیر مثلی با عرصه هنر معنا و مفهوم پیدا می کردند. اما در طول زمان، این دارایی های کمیاب مورد توجه سایر صنایع نیز قرار گرفتند. جالب است بدانید امروزه از NFT ها در فعالیت های مهمی همچون تولید محتوا، خرید و فروش ملک و حتی مد و فشن نیز استفاده می شود. در ادامه چند مورد از صنایعی که بیشترین بهره وری از NFT ها را دارند، نام بردیم:

  • ساخت و جمع آوری کلکسیون های دیجیتالی
  • صنعت موسیقی
  • هنر و ثبت آثار هنری
  • صنعت گیمینگ
  • ساخت آیتم های دیجیتالی
  • امور مالی

توکن های غیر قابل تعویض چه کاربردی دارند؟

هر جا سخن از مالکیت و تمرکززدایی باشد، نام NFT ها می درخشد. درواقع این حوزه در راستای ارائه حق مالکیت تمام و کمال و همچنین تمرکز زدایی هر چه بیشتر تلاش می کند. درست است که این نوع دارایی رمزنگاری شده، با ارائه آثار هنری دیجیتالی و آیتم های کمیاب به جامعه کریپتو معرفی شد. اما ماهیت اصلی این توکن ها به طوری است که تقریباً در هر زمینه که نیاز به اثبات مالکیت و ایجاد یک کالای خاص را دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

از سوی دیگر NFT ها مفهوم کامل و جامعی از یک دارایی نادر را به جای می آورند. برای مثال یک اثر هنری که به ان اف تی تبدیل می شود، تنها یک مالک در جهان دارد و هیچ شخص دیگری نمی تواند آن را کپی کند یا به سرقت ببرد. این ویژگی برای کلکسیونرها و همچنین هنرمندان بسیار جذاب به شمار می رود، چراکه ان اف تی امنیت کامل یک اثر ارزشمند را ارائه می دهد.

از زاویه دیگر، قابلیت های ان اف تی به تولیدکنندگان محتوا از سراسر جهان اجازه می دهد تا محتوای خود را به طور خاص ایجاد کنند و مشکلات امنیتی را از بین ببرند. زیرا تولید کنندگان محتوا می توانند با تبدیل محتوای خود به یک NFT، از انتشار آن توسط پلتفرم های دیگر جلوگیری کرده و محتوای خود را به یک اثر منحصر به فرد تبدیل کنند.

کاربرد NFT

توکن های غیر قابل تعویض در راستای ارائه مالکیت و تمرکززدایی ساخته شدند.

بازار NFT چیست؟

از آنجاکه NFT ها آپشن های ویژه ای را به تمامی فعالیت های مهم جهان ارائه می دهند، به طور گسترده مورد استفاده صنایع گوناگون قرار می گیرند. از همین روی امروزه شاهد حجم بالایی از خرید و فروش NFT ها هستیم که با نرخ های کم و زیاد قیمت گذاری می شوند. اما برای ساخت یا خرید و فروش این توکن های خاص، نیاز به یک بستر آنلاین است که بازار ان اف تی این وظیفه را بر عهده دارد. پلتفرم های مختلفی در سراسر جهان ایجاد شدند که خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض را امکان پذیر می کنند. درواقع این پلتفرم ها بازار NFT را تشکیل می دهند که برخی از آن ها میان سرمایه گذاران بسیار محبوب هستند. کاربران می توانند در این بازار ها کلکسیون های دیجیتالی را مشاهده کرده، خریداری کنند و یا حتی ان اف تی مورد نظر خود را بسازند.

چه چیزی باعث محبوبیت NFT ها شده است؟

پیدایش حوزه ان اف تی، در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و در ابتدای فعالیت خود هنوز از طرفداران زیادی برخوردار نبود. اما این فناوری خاص به لطف پتانسیل بالایی که داشت، در طول زمان توسط تعداد بیشتری از مردم شناخته شد و کم کم به عنوان یکی از جذاب ترین پروژه های کریپتویی مورد استفاده قرار گرفت. اما علت این محبوبیت روز افزون ان اف تی ها چیست؟ شاید یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت توکن های غیر قابل تعویض را می توان دگرگونی حوزه رمز ارز ها دانست.

درواقع ارز های دیجیتال به خصوص بیت کوین، برای سال هاست که به عنوان یک دارایی خاص در چشم سرمایه گذاران ظاهر شدند. حال با ظهور NFT ها نوع جدیدی از این دارایی های محبوب پدیدار شد. به طوری که می توان گفت ان اف تی ها جذابیت ارزهای دیجیتال را افزایش دادند. از دیگر دلایل محبوبیت توکن های دیجیتالی را می توان ایجاد تعامل بیشتر میان صنایع و مشتریان تعریف کرد. درواقع NFT ها مزایای ویژه ای ازجمله ارائه مالکیت خالص، امنیت دارایی ها، ایجاد ارتباط بهتر میان تولید کنندگان و مصرف کننده را ارائه می دهند که آپشن های منحصر به فردی محسوب می شوند و به اقتصاد بهتر کمک کردند. 

می توان گفت توکن های غیر قابل تعویض آرزوی همیشگی تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان را به واقعیت تبدیل کردند. چراکه به لطف ان اف تی ها، مصرف کنندگان و به خصوص کلکسیونر ها، می توانند مالک حقیقی آنچه که می خواهند را کسب کنند. از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز دغدغه دزدیده شدن و یا کپی محتوا خود را نخواهند داشت.

NFT به زبان ساده

ان اف تی ها یک روش جدید برای دیده شدن آثار هنری و همچنین حفظ ارزش این آثار ارائه دادند.

کسب درآمد مداوم از طریق ان اف تی

یکی از مهم ترین ویژگی های توکن های دیجیتالی، این است که کسب درآمد مداوم را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان می آورند. به این معنی که شما می توانید حتی پس از فروش یک توکن، همچنان از آن کسب درآمد کنید. جالب است بدانید NFT ها در بستر اینترنت ذخیره می شوند و از بین نمی روند. از سوی دیگر، هر چه یک ان اف تی توسط کاربران بیشتری دیده شود ارزش آن نیز افزایش میابد. سپس زمانی که توکن مورد نظر به فروش می رسد، مقدار مشخصی از مبلغ آن به سازنده اصلی تعلق می گیرد. در نتیجه سازندگان NFT می توانند کسب درآمد مداوم از این مدل تجاری را تجربه کنند.

گران ترین پروژه‌ های NFT

در حال حاضر ان اف تی ها به بازیگر اصلی صحنه کریپتو تبدیل شدند. برخی از پروژه های توکن های غیر قابل تعویض با مبالغ نجومی خرید و فروش می شوند. در ادامه چندین پروژه محبوب NFT که به کسب درآمد میلیونی ختم شدند را نام بردیم. 

پروژه The Merge

پروژه Merge، یکی از گران ترین توکن های دیجیتالی محسوب می شود که در سال ۲۰۲۱ غوغایی در عرصه کریپتو ایجاد کرد. این طراحی دیجیتالی با قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید. توکن The Merge توسط یک هنرمند ناشناخته با لقب Pak، طراحی شد که در بازار نیفتی گیت( Nifty Gateway) به فروش رسید. پروژه The Merge، دارای ۳۱۲,۶۸۶ واحد توکن بود که قیمت هر کدام از ۲۹۹ دلار شروع می شد.

قیمت این توکن ها در طول دوره فروش، هر شش ساعت یک بار ۲۵ دلار افزایش میافت. در پایان دوره فروش پروژه، این توکن ها در مجموع ۹۱.۸ میلیون دلار سرمایه جکع آوری کردند. مبلغ به دست آمده از فروش ۳۱۲۶۸۶ واحد جرم یا توکن به دست آمد که توسط ۲۸۹۸۳ کلکسیونر خریداری شده بود. جالب است بدانید هنرمندی که با نام مستعار Pak شناخته می شود، مجموعه NFT بعدی خود را با قیمت ۱۶.۸ میلیون دلار در پلتفرم نیفتی گیت‌ فروخت. این مجموعه ان اف تی با نام (The Fungible Collection)، شناخته می شود.

توکن the merge

توکن merge یکی از گران ترین NFT های بازار است که با مبلغ ۹۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید.

پروژه Clock

توکن ساعت یا Clock، یکی دیگر از گران ترین مجموعه های NFT محسوب می شود که به قیمت ۵۲.۷ میلیون دلار خریداری شدند. این ان اف تی برای جمع آوری کمک های مالی و دفاع از جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس بود. توکن Clock، به شکل یک ساعت طراحی شد که نشان دهنده روزهای محبوس بودن جولیان را نشان می داد. این توکن توسط گروهی به نام AssangeDAO، که متشکل از ۱۰۰۰۰ نفر عضو خواستار آزادی جولیان بودند، خریداری شد. البته می توان گفت تاثیر اجتماعی در فروش این ان اف تی بی تاثیر نبود و تمام امتیاز فروش این پروژه به اثر هنری تعلق نمی گیرد. بلکه توکن ها می توانند در برخی شرایط تنها از طریق احساسات جمعی، با قیمت بالایی به فروش برسند. 

پروژه HUMAN ONE

این توکن را می توان یکی از جذاب ترین NFT های موجود در بازار دانست. توکن هیومن وان (HUMAN ONE)، به شکل یک مجسمه فیزیکی است که این اثر هنری مولد، به طور پویا تغییر می کند. درواقع پروژه هیومن وان به طور آشکارا خلاقیت در هنر دیجیتالی را به رخ می کشد. این نقاشی متشکل از ۴ حلقه دیجیتالی است که فضانوردی را در این صفحات نگه داشتند. فضانورد در میان محیط های مختلف قدم می زند و در مکان های مختلف جهان سفر می کند. نکته جالب درباره این ان اف تی، آپدیت شدن مداوم آن و خلق رنگ ها و سفرهای جدید فضانورد است. درست است که سازنده هیومن وان پروژه را فروخت، اما برای ایجاد تغییرات همچنان به این طرح دیجیتالی دسترسی دارد و هر چند وقت یکبار آن را آپدیت می کند. توکن هیومن وان، در سال ۲۰۲۳ به قیمت ۲۸.۹۸۵ دلار فروخته شد.

توکن HUMAN ONE

توکن هیومن وان متشکل از ۴ حلقه دیجیتالی است که فضانوردی را در این صفحات نگه داشتند.

چگونه NFT خود را بسازیم؟

صنعت ان اف تی امروزه به عنوان یکی از بهترین و ساده ترین روش های کسب درآمد معرفی می شود. به همین خاطر بسیاری از افراد علاقه مند هستند شروع به ساخت ان اف تی کرده و از این راه هنر دیجیتال خود را به جوامع دیگر نشان دهند. شایان ذکر است ساخت NFT ها در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر بیاید و برخی از کاربران را گمراه کند. اما نگران نباشید، تیم ارزینجا در این بخش آموزش های ساده ای را در راستای ساخت ان اف تی ها قرار داده است که شما را تا مرحله آخر راهنمایی می کند. در ادامه مراحل ساخت یک دارایی دیجیتال و نحوه فروش آن را به ترتیب برای شما عزیزان ذکر کردیم:

خریداری مقداری ارز دیجیتال

اولین قدم برای ساخت یک مجموعه NFT، خریداری مقداری رمز ارز است. این ارزهای دیجیتال توسط پلتفرم های ساخت ان اف تی دریافت می شود. معمولا این هزینه توسط ارز دیجیتال اتریوم پرداخت می شود. از همین روی پس از انتخاب پلتفرم مورد نظر برای ساخت توکن های خود، نیاز است که به خرید اتریوم بپردازید و مبلغی که از سوی پلتفرم تعیین می شود را از طریق این ارز پرداخت کنید. این هزینه شامل یک مقدار مشخص نیست و می تواند نسبت به قیمت اتریوم یا هر رمز ارز دیگری که پلتفرم مورد نظرتان دریافت می کند، متغیر باشد. در حال حاضر قیمت اتریوم $ ۳,۱۲۲.۱۶ احتساب می شود. اما این نرخ می تواند طبق نوسانات بازار تغیر کند و هزینه پرداختی ساخت ان اف تی نیز نسبت به وضعیت بازار احتساب می شود. البته هر پلتفرمی که در زمینه NFT فعالیت می کند، از مبلغ متفاوتی برخوردار بوده و در کل این عرصه بسیار انعطاف پذیر است.

چگونه nft بسازیم؟

برای ساخت ان اف تی ابتدا کمی رمز ارز بخرید و سپس اثر خود را در یکی از بازار های nft بارگذاری کنید.

ساخت کیف پول دیجیتالی

قدم دوم پس از خرید ارز دیجیتال، نصب کیف پول است تا رمز ارز ها را در آن ذخیره کرده و بتوانید فعالیت خود را در عرصه خدمات دیجیتال آغاز کنید. کیف پول های الکترونیکی در تنوع زیادی عرضه می شوند. از همین روی شما می توانید طبق سلیقه خود، یکی از کیف پول های محبوب بازار را بر روی دستگاه مورد نظرتان نصب کنید. معمولا کیف پول هایی مانند تراست ولت (trust wallet)، متامسک (metamask) و انجین (enjin) از بهترین کیف پول های ساخت NFT به شمار می روند. پس از نصب یکی از کیف پول هایی که ذکر شد، تنها کافی است رمزارزهای خود را به کیف پول منتقل کرده و حساب خود را شارژ کنید.

اتصال کیف پول به پلتفرم ان اف تی

برای آنکه هزینه ساخت ان اف تی ها پرداخت شود، نیاز است که کیف پول را به پلتفرم مورد نظر متصل کنیم. به همین ترتیب، پس از ساخت مجموعه توکن های خود، رمز ارزهای از پیش خریداری شده را خرج می کنیم. هر مارکت پلیس NFT، از روش متفاوتی برای اتصال کیف پول برخوردار است. اما با اینحال متصل کردن کیف پول به بازارهای ان اف تی کار چندان سختی نیست. برای این کار معمولا باید وارد یک پلتفرم ساخت ان اف تی شوید و بر روی گزینه اتصال کیف پول که عموما با گزینه (Connect Wallet) نشان داده می شود، فرایند اتصال را انجام می دهید.

ساخت nft

کیف پول را به پلتفرم مورد نظر متصل کنیم تا پس از ساخت مجموعه توکن های خود، رمز ارزهای از پیش خریداری شده را خرج کنیم.

فایل مورد نظر را بارگذاری کنید

حالا زمان آن رسیده است که اثر دیجیتالی منحصر به فرد خود را در بازار NFT، بارگذاری کنید تا تمامی جهان آن را مشاهده کنند. برای اینکارتنها کافی است گزینه «ایجاد» ان اف تی را انتخاب کرده و فایل دیجیتالی خود را در قسمت مربوطه بارگذاری کنید. برای مثال، در پلتفرم Rarible، می توانید از نوار بالایی صفحه در سمت راست، گزینه آبی رنگ ایجاد (Crate)، را انتخاب کنید و اثر خاص خود را در پلتفرم ایجاد کنید.

راه اندازی حراج برای توکن ها

در این مرحله می توانید نحوه فروش مجموعه NFT خود را مشخص کنید. سه گزینه اصلی برای اینکار وجود دارد:

  • قیمت ثابت (fixed price): این گزینه به شما این امکان را می دهد یک نرخ ثابت و مشخص برای ان اف تی خود در نظر بگیرید و بلافاصله آن را به متقاضیان بفروشید.
  • حراج نامحدود (Unlimited auctions): در این روش شما می توانید مجموعه ان اف تی خود را در پلتفرم قرار دهید و پیشنهادات خرید و قیمت گذاری توسط خود مردم مشخص شود.
  • حراج به موقع (Auction on time): این نوع حراج به شکلی است که شما قیمت مشخصی را برای فروش NFT های خود مشخص می کنید و تا زمانی که متقاضی برای آن پیدا شود صبر می کنید. درواقع در حراج به موقع، ان اف تی با هیچ پیشنهاد قیمتی دیگری به غیر از قیمت مد نظر خود سازنده، به فروش نمی رسد.

انتخاب یکی از روش های فوق، با توجه به اهداف سرمایه گذاری سازندگان ان اف تی انتخاب می شود و قاعده خاصی برای راه اندازی حراج وجود ندارد. پس از انتخاب یکی از روش های دریافت هزینه فروش ان اف تی ها، تنها کافی است اطلاعات طرح دیجیتالی خود را نیز وارد کرده و آن را در پلتفرم مورد نظر بارگذاری کنید.

چگونه nft بسازیم و بفروشیم؟

فروش nft ها از سه روش قیمت ثابت، حراج نامحدود و حراج به موقع انجام می شود.

سخن پایانی

ان اف تی یا توکن های غیر مثلی، دارایی های دیجیتالی منحصر به فردی هستند که از تمایزهای اصلی با رمزارزهای دیگر برخوردار می باشند. حوزه NFT، زیرمجموعه ای از ارز های دیجیتال است. اما با اینحال این نوع دارایی ها را نمی توان همانند بیت کوین با یکدیگر معامله کرد. این ویژگی اصلی ان اف تی ها است که کاربری منحصر به فرد و خاصی را به توکن های غیر مثلی می بخشد. همچنین توکن های ان اف تی مالکیت تمام و کمال را به دارندگان خود هدیه می دهند. از این مزیت به طور گسترده در عرصه هنر، صنعت موسیقی، اثبات گواهی و تولید محتوا بره وری می شود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx