NFT داینامیک چیست و چگونه کار می‌کنند؟

داینامیک NFT چیست
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 599 نفر

NFT داینامیک چیست و چگونه در طول زمان تغییر می کند؟

در میان دنیای گسترده توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) زیر مجموعه‌ای از این توکن‌ها به نام NFT داینامیک یا پویا قرار دارد. این NFTها اساساً با همتایان ثابت خود تفاوت دارند زیرا می توانند به لطف قراردادهای هوشمند و شرایط کدگذاری شده توسط سازندگان آنها به مرور تکمیل شوند.

مقدمه

NFT ها دارایی های رمزنگاری منحصر به فرد و غیرقابل جایگزینی در بلاک چین هستند. این دارایی‌های بی‌نظیر معمولاً با استفاده از دستورالعملی ایجاد می‌شوند که به عنوان استاندارد توکن نیز شناخته می‌شود، که تضمین می‌کند هر NFT دارای شناسه توکن منحصربه‌فرد است. جدا از کلکسیون های رمزنگاری و هنر NFT، NFTهای ثابت می توانند دارایی های دنیای واقعی مانند گذرنامه ها، گواهی ها و اسناد املاک را دیجیتالی کنند. با این حال، این موارد استفاده آزمایشی از NFT ها، ممکن است نتوانند به طور کامل دارایی های دنیای واقعی را که حاوی اطلاعات غیرثابت هستند، نشان دهند.

هنگامی که قراردادهای هوشمند NFT های ثابت ایجاد می کنند، این دارایی ها با داده های رمز دائمی و تغییرناپذیر ترکیب می شوند. به عبارت دیگر، این داده ها قابل تغییر نیستند. بنابراین، صرف نظر از شرایط خارجی، NFT های ثابت بدون تغییر باقی می مانند و در صورت تغییر اطلاعات، قدیمی می شوند. با این حال،NFT های داینامیک می توانند این محدودیت را برطرف کنند. در حالی که شناسه‌های رمز این  NFTها ثابت می‌مانند، NFT‌های داینامیک توانایی منحصربه‌فردی برای تغییر در شرایط خاص دارند.

NFT داینامیک

NFT داینامیک

NFT های داینامیک چیست؟

NFTهای دینامیک زیرمجموعه ای ازNFT ها هستند که ویژگی های آنها در صورت رعایت شرایط خاص قابل تغییر است. هر NFT حاوی اطلاعاتی به نام متادیتا (فراداده) است که ویژگی های آن را توصیف می کند. متادیتا می تواند شامل نام، توضیحات و حتی ویژگی های خاص NFT باشد. به عنوان مثال، متادیتا NFT بازی می تواند شامل ویژگی های یک آواتار، مانند قدرت یا استقامت باشد. برای NFTهای هنری، می تواند شامل رنگ ها یا لوازم جانبی اثر هنری باشد.

شاید نام بازی مبتنی بر اتریوم، کریپتوکیتیز (CryptoKitties) را شنیده باشید، یکی از اولین پروژه های NFT که در سال ۲۰۱۷ به سرعت محبوبیت پیدا کرد. برخلاف NFT های ایستا، متادیتای NFT داینامیک را می توان تغییر داد و به صورت بصری ترجمه کرد. این به این دلیل است که در حالی که NFT های استاتیک معمولاً با استفاده از استاندارد توکن ERC-721 ایجاد می شوند، NFT های داینامیک با استفاده از استاندارد توکن ERC-1155 طراحی می شوند. به گفته اتریوم، توکن‌های ایجاد شده با استاندارد ERC-1155 دارای ویژگی‌های مشابه با توکن‌های قابل تعویض ERC-20 و توکن‌های غیرقابل تعویض ERC-721 هستند. بنابراین، توکن های ERC-1155 از نظر فنی نیمه قابل تعویض هستند و در صورت لزوم می توان آنها را تغییر داد.

چگونه می توان NFT های داینامیک را تغییر داد؟

در اینجا نحوه عملکرد این توکن به طور معمول توضیح خواهیم داد:

یک NFT داینامیک با یک قرارداد هوشمند با مجموعه‌ای از متادیتا مینت می‌شود.

قرارداد هوشمند داده ها را از اوراکل ها به دست می آورد. اینها خدمات شخص ثالثی هستند که اطلاعات خارجی را از منابع داده مانند داده های اینترنت اشیا (IoT) و رابط های برنامه نویسی برنامه های وب (API) ارائه می کنند.

سپس NFT توسط قرارداد هوشمند با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از اوراکل‌ها برای ارزیابی NFT و رمزگذاری تغییرات در طول فرآیند ضرب، ارزیابی می‌شود.

سپس ویژگی های NFT داینامیک در صورت لزوم به روز می شود.

کاربرد‌های NFT داینامیک

هویت

اگر هویت مبتنی بر بلاک چین به واقعیت تبدیل شود،NFT های داینامیک ممکن است در واقع برای نشان دادن مدارک هویت دیجیتال یا پاسپورت‌ها در سراسر جهان استفاده شوند. انعطاف‌پذیری این NFT‌ها باعث می‌شود تغییرات به‌طور خودکار بدون نیاز به جایگزینی اسناد هویت دیجیتال به‌روزرسانی شوند. این می تواند شامل جزئیاتی مانند محل سکونت، وضعیت تأهل و اطلاعات تماس باشد.

بازی

استاندارد توکن ERC-1155 عمدتاً در بازی های NFT استفاده می شود، بنابراین جای تعجب نیست که NFT های داینامیک بیشتر در بازی های بلاک چینی یافت می شوند. بازیکنان می توانند آواتارهای خود را با استفاده از NFT های داینامیک برای نمایش شخصیت های درون بازی خود ارتقا دهند. همانطور که یک بازیکن تجربه بیشتری به دست می آورد، رشد شخصیت های آنها می تواند در ظاهر یا تغییر چهره آواتارهای NFT آنها منعکس شود.

مفهوم پیشرفت در بازی ها در طراحی بازی برای جذب بازیکنان ضروری است و NFT های داینامیک این امکان را فراهم می کنند. NFTهای داینامیک همچنین می‌توانند بازی‌های پایانی و سایر تجربیات مشارکتی را که برای کار کردن به داده‌های خارجی نیاز دارند، تسهیل کنند.

املاک مجازی

در حالی که توکنیزه کردن املاک و مستغلات مدتی است که در حال انجام است، NFT های ثابت قادر به انعکاس عوامل متغیر مانند قیمت ملک، سن و مالکیت آن نیستند. از سوی دیگر، NFT های داینامیک می توانند جزئیات دقیق املاک را به تصویر بکشند و انعطاف لازم برای به روز رسانی اطلاعات خاص را داشته باشند.

هنر

همانطور که در شکل هنر زیبایی‌شناختی سنتی ژاپنی وابی سابی، که به جای ماندگاری بر گذرا بودن تمرکز دارد، نمونه‌ای از آن است، هنری که زودگذر و گذرا است به‌طور گسترده در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد. به لطف NFT های داینامیک، هنرمندان دیجیتال می توانند از داده های جدید برای رمزگذاری تغییرات در آثار هنری خود برای انتقال این ناپایداری استفاده کنند و آثار هنری خود را منحصر به فردتر کنند. به عنوان مثال، آثار هنری NFT داینامیک وجود دارد که ظاهر آنها بر اساس آب و هوا یا فصل فعلی تغییر می کند. هنر NFT همچنین می تواند با تقلید از ابزار هنری در دنیای واقعی که برای قدردانی از مشارکت مخاطبان نیاز دارد، ارتقا یابد. در این مثال، یک NFT داینامیک می تواند بسته به تعامل دارنده توکن با دارایی خود تغییر کند و در انجام این کار، مشارکت در نمایشگاه های هنر دیجیتال را پیش ببرد.

جمع بندی

NFTهای پویا یک کلاس هوشمندتر از NFTهای ثابت هستند، زیرا می توانند با اطلاعات دنیای خارج در زمان واقعی سازگار شوند و آنها را منعکس کنند. علاوه بر کاربردهای ذکر شده در این مقاله، موارد استفاده بی شماری برای NFT های داینامیک وجود دارد که به راحتی می توانند نیاز به اصلاح NFT را برطرف کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx