اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4808 نفر

اتریوم کلاسیک چیست ؟

اتریوم کلاسیک یک پلت فرم رمزارز و قرارداد هوشمند است. اتریوم کلاسیک (ETC) نباید با اتریوم (ETH) اشتباه گرفته شود، زیرا تا زمانی آنها یکی بودند. در زیر بررسی می کنیم که چه چیزی منجر به جدایی شد.

اتریوم کلاسیک بسیار شبیه اتریوم است زیرا منشاء مشترکی دارند. اتریوم کلاسیک یک بلاکچین است که اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی دیگر بر روی آن ساخته شوند. این برنامه های غیرمتمرکز یا dapp ها از کدهایی استفاده می کنند که به قراردادهای هوشمند معروف هستند تا افراد بتوانند بدون واسطه پول، دارایی یا هر چیز با ارزش دیگری مبادله کنند. ETC ارز اصلی شبکه است. شبکه Ethereum Classic همچنین به dApps روی پلتفرم این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود از جمله NFT را صادر کند.

چه کسی اتریوم کلاسیک را ایجاد کرد؟

وایت پیپر اتریوم توسط یک برنامه نویس روسی-کانادایی به نام ویتالیک بوترین نوشته شده است. اتریوم کلاسیک در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶، زمانی که گروهی از توسعه دهندگان با نحوه پیشرفت بلاکچین اتریوم مخالفت کردند، به وجود آمد.

اختلاف بر سر چه بود؟

در ابتدا فقط اتریوم وجود داشت. گروهی به نام The DAO (مخفف «سازمان مستقل غیرمتمرکز») از اتریوم برای ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر بود استفاده کرد. افراد می توانستند با ETH سرمایه گذاری کنند، به طور جمعی درباره محل تخصیص دارایی های گروه تصمیم بگیرند و (امید داشتند) در سود سهیم شوند. این پروژه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از طریق فروش توکن هایش به دست آورد.

اما یک آسیب پذیری در کد صندوق وجود داشت که خیلی زود مورد سوء استفاده قرار گرفت. میلیون ها دلار ETH از صندوق خارج شد و سرمایه گذاران وحشت کردند. توسعه دهندگان یک فرصت ۲۸ روزه داشتند تا قبل از اینکه هکرها بتوانند توکن ها را نقد کنند، راه حلی بیابند. محبوب ترین راه حل، ایجاد یک هارد فورک برای معکوس کردن هک و پس دادن پول مردم بود. در حالی که این امر مورد حمایت بوترین و دیگر بازیگران بزرگ قرار گرفت، اما باعث اعتراض عده ای شد که به اصل بلاک چین معتقد بودند و میگفتند که نباید دفتر کل را دستکاری کرد.

بعد از انجام هاردفورک،شبکه جدید اتریوم نام گرفت. اکثر ماینرها، توسعه دهندگان و کاربران به این پلتفرم جدید کوچ کردند. و افرادی که مخالف با هاردفورک بودند روی همان پلتفرم مانند و نام آن نیز به اتریوم کلاسیک تغییر کرد.

اتریوم کلاسیک امروز چگونه کار می کند؟

تقریباً مانند اتریوم، این بلاکچین بر مکانیزم “اثبات کار” متکی است. به این معنی که افراد از سراسر جهان سخت افزار و نرم افزار هایی را برای اعتبارسنجی تراکنش های شبکه و حفظ امنیت آن اجرا می کنند. در ازای آن، ماینرها می توانند ETC کسب کنند. کاربران می توانند ETC را برای یکدیگر ارسال کنند، همانطور که کاربران شبکه بیت کوین یا اتریوم به ترتیب BTC یا ETH ارسال می کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از ETC برای تعامل با برنامه‌های کاربردی در شبکه Ethereum Classic، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. اما اکوسیستم اتریوم کلاسیک به اندازه اتریوم یا سایر شبکه های قرارداد هوشمند مانند سولانا فعال نیست. به عنوان مثال، طبق گفته DeFi Lama، از فوریه ۲۰۲۲، شبکه فعالیت ناچیزی در برنامه های مالی غیرمتمرکز داشته است.

میزان استفاده نسبتاً پایین از اتریوم کلاسیک مشکلاتی را ایجاد کرده است. برای امنیت; بلاک چین ها به داشتن یک گروه توزیع شده از کاربران که شبکه را اجرا می کنند، متکی هستند. وقتی افراد کافی وجود نداشته باشند که به طور فعال این کار را انجام دهند، بلاک چین آسیب پذیر می شود. در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، شبکه کلاسیک اتریوم توسط چندین «حمله ۵۱ درصدی» مورد هدف قرار گرفت، که در آن یک هکر توانست کنترل اکثریت قدرت محاسباتی شبکه را به دست آورد. با انجام این کار، آنها می توانند دفتر کل را تغییر دهند تا ETC بیشتری به خود بدهند. با این حال، طرفداران ETC به کار در شبکه و به روز رسانی کد ادامه می دهند.جدیدترین ارتقاء هارد فورک Mystique در سال ۲۰۲۲ است.

از آنجایی که توسعه اتریوم کلاسیک به طور مستقل ادامه یافته است، از برخی جهات از اتریوم متمایز است. مهم‌تر از همه، برخلاف اتریوم، هیچ برنامه‌ای برای تغییر مکانیسم اجماع اثبات کار فعلی خود به اثبات سهام ندارد. همچنین، Ethereum Classic برخلاف اتریوم که محدودیتی ندارد، مجموعاً حدود ۲۱۰ میلیون سکه عرضه خواهد کرد. همچنین ساخت و استقرار زنجیره‌های جانبی را در حالی که اتریوم هنوز در حال آزمایش این مفهوم بود، تکمیل کرد.

نتیجه گیری

زمانی که اتریوم هارد فورک را راه اندازی کرد، اکثر اینفلوئنسرهای کلیدی را با خود همراه کرد. این شامل Enterprise Ethereum Alliance می‌شود که متشکل از شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت است که می‌خواهند پذیرش اتریوم را افزایش دهند. (اگرچه بری سیلبرت، بنیانگذار گروه ارز دیجیتال، علاقه فعالی به ETC دارد.) در نبرد فورک یا بدون فورک، اتریوم در صدر قرار گرفته است. از شهرت بهتر، سرمایه گذاری بیشتر و ارزش ارز بالاتری برخوردار است. اما Ethereum Classic هنوز هم جامعه ای از کاربران و توسعه دهندگان سرسخت و همچنین ارزش بازار چند میلیارد دلاری دارد. اتریوم کلاسیک هنوز هم ضعیف است، اما این هرگز در کریپتو چیز بدی نبوده است.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx