دستگاه چاپ پول چین دوباره به کار افتاده اما چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

انتشار 2 روز قبل
آنچه می‌خوانید...

آیا چاپ پول بیشتر توسط چین می‌تواند به نفع بیت کوین باشد؟ این مقاله با بررسی ارتباط بین سیاست‌های پولی چین و قیمت بیت کوین به این پرسش پاسخ می‌دهد. به طور کلی، افزایش نقدینگی می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، تاثیرگذار باشد.

چاپ پول توسط چین

بانک مرکزی چین اخیرا چندین اقدام محرک اقتصادی را اجرا کرده که به ایجاد شرایط نقدینگی منجر شده و قبلا نیز به رشد قیمت بیت کوین کمک کرده است.

مدتی پس از اینکه مقامات فدرال رزرو ایالات متحده با کاهش نرخ بهره به بالا رفتن قیمت بیت کوین کمک کردند، حالا بازارهای جهانی در حال تحلیل بزرگ‌ترین بسته محرک اقتصادی چین از زمان پاندمی کووید-۱۹ هستند.

بسته محرک اقتصادی چین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین

بانک مرکزی چین روز سه‌شنبه یک سری اقدامات حمایتی به راه انداخت که روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست آن را «بمب سیاست‌گذاری» توصیف کرده است. این اقدامات شامل کاهش مقدار ذخایری بود که بانک‌ها باید رزرو داشته باشند و همچنین کاهش نرخ بهره وام مسکن برای خانه‌های فعلی به اندازه ۰.۵۰ درصد بود.

این حرکت گسترده چین‌ برای تحریک اقتصاد باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به گمانه‌زنی بپردازند که آیا چاپ پول جدید توسط چین، که به آن با اصطلاح “money printer go brr” اشاره می‌شود، می‌تواند در نهایت به نفع بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تمام شود یا خیر.

تحلیلگران: نقدینگی جدید، فرصتی برای بیت کوین است

سو ژو، بنیان‌گذار صندوق پوشش ریسک منحل‌شده Three Arrows Capital، دوشنبه شب در توییتی نوشت که چرخه تحریک اقتصادی چین آغاز شده است و این اقدامات بانک مرکزی چین به نفع دارایی‌های دیجیتال خواهد بود.

نقدینگی جدید برای بیت کوین

تحقیقات لین آلدن، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، نشان داده که این اقدامات اقتصادی می‌تواند نقدینگی جهانی را افزایش دهد، که معمولا تاثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین دارد. این تحقیقات که در این ماه منتشر شد، نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر همبستگی قوی‌ای با نقدینگی جهانی داشته است.

این نظر توسط جیک استروفسکیس، معامله‌گر OTC در «Wintermute»، تکرار شد. او در گزارشی از بازار نوشت که اقدامات بانک مرکزی چین «مقدار قابل توجهی نقدینگی به بازارهای جهانی اضافه می‌کند و از شرایط بازار تا پایان سال حمایت خواهد کرد.»

هم‌زمان با این، بانک مرکزی چین گام‌های دیگری نیز برای تقویت اقتصاد برداشته است. از جمله این اقدامات، تزریق ۸۰۰ میلیارد یوان (معادل ۱۱۳ میلیارد دلار) برای حمایت از بازار سهام چین بوده است.

در همین حال، زمزمه گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که این کشور آماده تزریق یک بسته محرک اقتصادی به ارزش ۴۲۰ میلیارد دلار به‌منظور یارانه دادن به مصرف‌کنندگان و دولت‌های محلی است.

دلیل مخالفت با خوش‌بینی‌ها چیست؟

با اینکه شاخص CSI 300 بازار سهام چین طی ۵ روز گذشته ۷ درصد رشد کرده است، به گفته «فیل روزن» از Opening Bell Daily، این بسته محرک ممکن است برای جلب اعتماد مصرف‌کنندگان و ایجاد تقاضا کافی نباشد. او می‌گوید: «بسته محرک اعلام شده در روز سه‌شنبه بیشتر شبیه یک تفنگ ساچمه‌ای است تا بمب؛ خبر بزرگی است، اما متاسفانه برای مصرف‌کنندگان چینی و بازارهای محلی مسکن آن‌ها به اندازه کافی بزرگ نیست.»

شباهت اقدامات بانک مرکزی چین با اقدامات فدرال رزرو آمریکا

اقدامات بانک مرکزی چین پس از اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در چهار سال گذشته انجام شد، اقدامی که تحلیلگران آن را به‌عنوان یک کاتالیزور برای دارایی‌های پرریسک مانند سهام و کریپتو می‌دانند.

فدرال رزرو و بیت کوین

با اینکه افزایش نقدینگی جهانی معمولا به نفع دارایی‌های ریسکی است، برایان رادیک، استراتژیست ارشد در GSR، معتقد است که واکنش بیت کوین ممکن است محدود باشد؛ چرا که معاملات ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۲۱ در چین ممنوع شده است.

او توضیح داد که وقتی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و نرخ‌های بهره کاهش می‌یابد، مردم به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر می‌روند. اما در چین، مردم به خاطر دسترسی به ارز فیات ارزان‌تر، بیت کوین نمی‌خرند.

در اوایل امسال، رگولاتورهای مالی هنگ‌کنگ سه ETF بیت کوین را تایید کردند که توسط China AMC، Harvest و Bosera HashKey عرضه شده‌اند. اگرچه بازارهای مالی هنگ‌کنگ تا حد زیادی مستقل از چین هستند و این محصولات برای سرمایه‌گذاران سرزمین اصلی چین در دسترس نیستند، اما این ETFها اوایل این هفته شاهد ورود سرمایه بودند.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
می خواهم از پاسخ به کامنتم مطلع شوم
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بیت کوین
BTC
بیت کوین
بیت کوین ، که با نماد BTC نمایش داده می‌شود، یک ارز دیجیتال یا ارز مبتنی بر فناوری بلاکچین است. BTC در سال 2009 توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" ساخته و معرفی شد و تا به امروز معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال جهان است.
خرید بیت کوین
0
در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم دادx