دستگیری بحث‌برانگیز پاول دوروف: شخصیت‌های برجسته به دفاع از آزادی بیان برخاستند

انتشار 3 هفته قبل
آنچه می‌خوانید...

پس از دستگیری پاول دوروف در فرانسه، چهره‌های مشهور دنیای تکنولوژی و سیاست از جمله ایلان ماسک و رابرت اف. کندی، حمایت خود را از او اعلام کردند. این اتفاق نگرانی‌هایی جدی را درباره تهدید آزادی بیان در اروپا و جهان به وجود آورده است.

دستگیری پاول دوروف

«نیاز به حفاظت از آزادی بیان هرگز این‌چنین ضروری نبوده است»؛ این جمله‌ای است که رابرت اف. کندی بیان کرده است. پس از دستگیری بحث‌برانگیز پاول دوروف در فرانسه، تعداد چهره‌های مشهور و شخصیت‌های برجسته که از او حمایت کرده‌اند به شدت افزایش یافته است. از جمله این افراد می‌توان به ایلان ماسک، رابرت اف. کندی، ویتالیک بوترین و تاکر کارلسون اشاره کرد.

دستگیری دوروف

پاول دوروف شامگاه شنبه در فرانسه دستگیر شد. به گفته رسانه‌های محلی، دلیل این دستگیری عدم مدیریت محتوای منتشر شده در اپلیکیشن پیام‌رسان محبوبی است که او اداره می‌کند. او با اتهاماتی همچون پول‌شویی و همدستی با تروریسم روبه‌رو است و ممکن است تا ۲۰ سال زندانی شود.

پس از انتشار این خبر، پروژه کریپتویی مرتبط با تلگرام به نام «تون کوین» (Toncoin) با تلاطم شدیدی مواجه شد، به‌طوری‌که ارزش توکن بومی آن (TON) بیش از ۲۰٪ کاهش یافت و از حدود ۶.۷۵ دلار به زیر ۵.۴ دلار سقوط کرد.

دستگیری دورف

تیم پشت این پروژه در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) حمایت خود را از دوروف و آزادی بیان اعلام کرد و نوشت: «جامعه TON قوی و کاملا عملیاتی باقی می‌ماند. ما به عنوان جامعه‌ای متعهد به آزادی بیان و تمرکززدایی، در این زمان سخت به طور قاطعانه از پاول حمایت می‌کنیم. پاول همواره مدافع این ارزش‌ها بوده و ما باور داریم که تلاش‌های او برای ترویج اینترنتی آزاد و غیرمتمرکز همچنان به میلیون‌ها نفر الهام خواهد بخشید.»

جنبش آزادی پاول در جهت دفاع از آزادی بیان

ایلان ماسک که خود را از حامیان برجسته آزادی بیان معرفی می‌کند (علی‌رغم انتقاداتی که به خود وی وارد می‌شود)، یکی از نخستین کسانی بود که حمایت خود را از دوروف اعلام کرد و با هشتگ “FreePavel#” از او حمایت کرد. او همچنین با کنایه به وضعیت سانسور در اروپا اشاره کرد و نوشت: «دیدگاه: سال ۲۰۳۰ در اروپاست و شما به دلیل لایک کردن یک میم اعدام می‌شوید.»

رابرت اف. کندی، که جمعه گذشته از رقابت برای پست ریاست جمهوری ایالات متحده کنار کشید و از دونالد ترامپ حمایت کرد، نیز در این ماجرا وارد شد و بر اهمیت حفاظت از آزادی بیان تاکید نمود.

تاکید بر آزادی بیان توسط کندی

تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی آمریکایی که اوایل امسال با دوروف مصاحبه‌ای داشت، اظهار داشت که این پوتین و روسیه نبودند که مدیرعامل تلگرام را به دلیل «اجازه دادن به مردم برای استفاده از آزادی بیان» دستگیر کردند. بلکه این یک کشور غربی، هم‌پیمان دولت بایدن و عضو مشتاق ناتو بود که او را زندانی کرد.

کارلسون اضافه کرد: «پاول دوروف امشب در زندان فرانسه است، به عنوان هشداری زنده برای مالک هر پلتفرمی که از سانسور حقیقت به دستور دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی خودداری می‌کند. تاریکی به سرعت بر جهان سابقا آزاد سایه افکنده است.»

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، که قبلا از تلگرام به دلیل «جدی نگرفتن رمزنگاری» انتقاد کرده بود، در مورد این وضعیت اظهار نگرانی کرد. او گفت: «اما با توجه به اطلاعات موجود تا کنون، اتهام فقط به دلیل عدم مدیریت محتوا و عدم تسلیم داده‌های کاربران به نظر می‌رسد، که این وضعیت بسیار بد و نگران‌کننده‌ای برای آینده آزادی نرم‌افزار و ارتباطات در اروپا است.»

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx