نسبت ریسک به ریوارد چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

نسبت ریسک به ریوارد
  • زمان مطالعه: 18دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 574 نفر

نسبت ریسک به ریوارد

نسبت ریسک به ریوارد به شما می‌گوید که چقدر ریسک برای پاداش بالقوه انجام می‌دهید. معامله گران و سرمایه گذاران خوب سرمایه‌گذاری‌های خود را بسیار دقیق انتخاب می کنند. آنها به دنبال بالاترین پتانسیل صعودی با کمترین احتمال ضرر هستند. اگر یک سرمایه گذاری بتواند همان بازدهی را به همراه داشته باشد اما ریسک کمتری داشته باشد، ممکن است سرمایه‌گذاری بهتری باشد.

مقدمه

چه در حال معامله روزانه یا نوسانی باشید، چند مفهوم اساسی در مورد ریسک وجود دارد که باید آنها را درک کنید. اینها اساس درک شما از بازار را تشکیل می دهند و به شما پایه ای می دهند تا فعالیت های تجاری و تصمیمات سرمایه گذاری خود را هدایت کنید. در غیر این صورت، نمی‌توانید در بلند مدت سرمایه‌گذاری‌های سوددهی داشته باشید. ما قبلاً در مورد مدیریت ریسک، اندازه موقعیت و تعیین حد ضرر صحبت کرده ایم. با این حال، اگر به طور فعال معامله می کنید، چیزی بسیار مهم برای درک وجود دارد. در رابطه با پاداش احتمالی چقدر ریسک می کنید؟ به عبارت دیگر، نسبت ریسک به ریوارد شما چقدر است؟

در این مقاله، نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد برای معاملات خود را مورد بحث قرار خواهیم داد.

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد نسبت (R/R یا R) محاسبه می‌کند که یک معامله‌گر چه میزان ریسک را برای پاداش بالقوه انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، نشان می دهد که پاداش بالقوه برای هر ۱ دلاری که در یک سرمایه گذاری به خطر می افتید چقدر است. خود محاسبه بسیار ساده است. شما حداکثر ریسک خود را بر سود خالص هدف خود تقسیم می کنید. چطوری این کار را انجام میدهید؟ ابتدا به جایی که می خواهید وارد معامله شوید نگاه می کنید. سپس، شما تصمیم می گیرید که کجا سیو سود کنید (در صورت موفقیت آمیز بودن معامله) و محل حد ضرر (اگر معامله با ضرر باشد) را در کجا قرار دهید. اگر می خواهید ریسک خود را به درستی مدیریت کنید، این مفهوم بسیار مهم است. معامله گران خوب قبل از ورود به معامله، اهداف سود و حد ضرر خود را تعیین می کنند.

نسبت ریسک به ریوارد چیست

اکنون شما هر دو هدف ورود و خروج خود را دارید، به این معنی که می توانید نسبت ریسک به ر‌یوارد خود را محاسبه کنید. شما این کار را با تقسیم ریسک بالقوه بر پاداش بالقوه خود انجام می دهید. هرچه این نسبت کمتر باشد، پاداش بالقوه بیشتری به ازای هر «واحد» ریسک دریافت می‌کنید. بیایید ببینیم این فرمول در عمل چگونه کار می کند.

نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد

فرض کنید می خواهید روی بیت کوین یک موقعیت خرید باز کنید. شما تحلیل قیمتی خود را انجام می دهید و تعیین می کنید که دستور برداشت سود شما ۱۵٪ بالاتر از قیمت ورودی شما خواهد بود. در عین حال سوال زیر را نیز مطرح می کنید. در چه قیمتی تحلیل ما باطل می‌شود؟ اینجاست که باید دستور حد ضرر خود را تنظیم کنید. در این صورت، شما تصمیم می گیرید که نقطه ابطال شما ۵ درصد از نقطه ورود شما باشد. شایان ذکر است که این موارد معمولاً نباید بر اساس اعداد درصد دلخواه باشد. شما باید هدف سود و حد ضرر را بر اساس تحلیل خود از بازارها تعیین کنید. شاخص های تحلیل تکنیکال می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین، هدف سود ما ۱۵٪ و ضرر احتمالی ما ۵٪ است. نسبت ریسک به ریوارد ما چقدر است؟ محاسبه ساده است:

نسبت ریسک به ریوارد = ضرر بالقوه تقسیم بر سود بالقوه

در این حالت ۵/۱۵ = ۰.۳۳ است. این بدان معناست که به ازای هر واحد ریسک، ما به طور بالقوه سه برابر پاداش دریافت می کنیم. به عبارت دیگر، به ازای هر دلار ریسکی که می‌پذیریم، سه دلار سود می‌بریم. بنابراین، اگر موقعیتی به ارزش ۱۰۰ دلار داشته باشیم، در معرض خطر از دست دادن ۵ دلار برای سود بالقوه ۱۵ دلاری هستیم. ما می‌توانیم حد ضرر خود را به ورودی خود نزدیک‌تر کنیم تا این نسبت را کاهش دهیم. با این حال، همانطور که گفتیم، نقاط ورود و خروج نباید بر اساس اعداد دلخواه محاسبه شوند. آنها باید بر اساس تحلیل ما محاسبه شوند. اگر انجام معامله نسبت ریسک به ریوارد بالایی دارد، احتمالاً ارزش آن را ندارد. شاید بهتر باشد ادامه دهید و به دنبال اجرای یک معامله با نسبت ریسک به ریوارد خوب باشید.

نسبت ریسک به ریوارد

توجه داشته باشید که موقعیت هایی با اندازه های مختلف می توانند نسبت ریسک به ریوارد یکسانی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر ما موقعیتی به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار داشته باشیم، خطر از دست دادن ۵۰۰ دلار را برای سود احتمالی ۱۵۰۰ دلاری داریم (نسبت هنوز ۱:۳ است). این نسبت تنها در صورتی تغییر می کند که موقعیت نسبی حد سود و حد ضرر خود را تغییر دهیم.

نسبت ریوارد به ریسک

شایان ذکر است که بسیاری از معامله گران این محاسبه را به صورت معکوس انجام می دهند و به جای آن نسبت ریوارد به ریسک را محاسبه می کنند. چرا؟ خوب، این فقط یک موضوع سلیقه‌ای است. بعضی ها این را راحت تر می فهمند. محاسبه آن دقیقاً برعکس فرمول نسبت ریسک به ر‌یوارد است. به این ترتیب، نسبت ریوارد به ریسک ما در مثال بالا ۵/۱۵ = ۳ خواهد بود. همانطور که انتظار دارید، نسبت ریوارد به ریسک بالا بهتر از نسبت ریوارد به ریسک پایین است.

به عنوان مثال تنظیم معامله با نسبت ریوارد به ریسک 3.28.


                                                 به عنوان مثال تنظیم معامله با نسبت ریوارد به ریسک ۳.۲۸

ریسک و پاداش

فرض کنید در باغ وحش هستیم و شرط می بندیم. اگر مخفیانه وارد خانه پرنده شوید و از دستانتان به طوطی غذا بدهید، ۱ بیت کوین به شما می دهم. خطر بالقوه چیست؟ خوب، از آنجایی که شما در حال انجام کاری هستید که نباید انجام دهید، ممکن است توسط پلیس دستگیر شوید. از طرف دیگر، اگر موفق باشید، ۱ بیت کوین دریافت خواهید کرد. در همان زمان، من یک جایگزین پیشنهاد می کنم. اگر مخفیانه وارد قفس ببر شوید و با دست خالی به ببر گوشت خام بدهید، ۱.۱ بیت کوین به شما می دهم. خطر بالقوه در اینجا چیست؟ مطمئناً می توانید توسط پلیس دستگیر شوید. اما، این احتمال وجود دارد که ببر به شما حمله کند و آسیب مهلکی به شما وارد کند. از سوی دیگر، روند صعودی کمی بهتر از شرط بندی پرنده است، زیرا در صورت موفقیت، بیت کوین بیشتری دریافت می کنید.

کدام یک معامله بهتر به نظر می رسد؟ از نظر تکنیکال، هر دوی آنها معاملات بدی هستند، زیرا شما نباید اینطور دزدکی قوانین دور بزنید. با این وجود، با شرط ببر فقط برای پاداش بالقوه کمی بیشتر ریسک بسیار بیشتری متحمل می‌شوید. به روشی مشابه، بسیاری از معامله‌گران به دنبال راه‌اندازی معاملاتی هستند که در آن بیشتر از ضررشان سود می‌برند. این همان چیزی است که به آن فرصت نامتقارن می گویند (پتانسیل صعودی بیشتر از منفی بالقوه است).

استفاده از نسبت ریسک به ریوارد در کنار نسبت های دیگر

یکی از نسبت‌هایی که در کنار نسبت ریسک به ریوارد استفاده می‌شود، وین ریت (Win Rate) است. وین ریت شما تعداد معاملات سودده شما تقسیم بر تعداد معاملات ضررده شما است. به عنوان مثال، اگر نرخ سود ۶۰ درصدی دارید، در ۶۰ درصد معاملات خود (به طور متوسط) سود می کنید. بیایید ببینیم چگونه می توانید از این در مدیریت ریسک خود استفاده کنید. برای مثال، معامله‌گری که درگیر خرید و فروش معاملات آپشن است، ممکن است با از دست دادن ۱۰۰ دلار برای به دست آوردن ۷۰۰ دلار ریسک کند. در این مورد، نسبت ریسک به ریوارد آنها ۱:۷ است. با این حال، گزینه هایی که آنها برای آنها معامله می کنند، ریسکی هستند و می توانند نرخ برد تنها ۲۰ درصدی را ارائه دهند.

با در نظر گرفتن وین ریت، یک سناریو دیگر را در نظر بگیرید: اگر آنها ده معامله ۱۰۰ دلاری را انجام دهند و برای انجام آن ۱۰۰۰ دلار هزینه کنند، شانس برنده شدن ۱۴۰۰ دلار را دارند. با استفاده از این محاسبات، هم نسبت ریسک به ریوارد و هم وین ریت، معامله‌گر ممکن است بر این باور باشد که فعالیت‌های او شانس بیشتری برای سود نسبت به ضرر دارند. اما اگر معامله‌گر در هر معامله موفق آپشن فقط ۵۰۰ دلار دریافت کند، چه؟ سپس آنها فقط ۱۰۰۰ دلار از معاملات ۱۰۰۰ دلاری خود دریافت می کنند. این تنها یک نقطه سربه سر خواهد بود. بنابراین، با وین ریت ۲۰ درصدی، نسبت ریسک به ریوارد او باید حداقل ۱:۵ باشد.

معامله گران می توانند به تاریخچه وین ریت خود نگاه کنند و از آن برای محاسبه نسبت ریسک به ر‌یوارد مناسب استفاده کنند که می تواند سود بالقوه کافی را برای آنها در هنگام معامله تخمین بزند. با این حال، استفاده از نسبت ریسک به ریوارد در این روش، کاربرد نسبتاً محدودی دارد. تقریباً غیرممکن است که وین ریت یک ترید یا فعالیت آینده را تعیین کنید و فقط می توانید با داده های گذشته کار کنید. با این وجود، استفاده از نسبت ریسک به ریوارد با یک اندیکاتور دیگر می‌تواند یک ابزار اضافی در جعبه ابزار معامله‌گران باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله بررسی کردیم که نسبت ریسک به ریوارد چیست و معامله‌گران چگونه می‌توانند آن را در برنامه معاملاتی خود بگنجانند. محاسبه نسبت ریسک به ر‌یوارد در رابطه با مشخصات ریسک هر استراتژی مدیریت پول ضروری است. چیزی که در مورد ریسک نیز ارزش در نظر گرفتن دارد، نگهداری یک دفتر ثبت معاملات است. با ثبت معاملات خود، می توانید تصویر دقیق تری از عملکرد استراتژی های خود به دست آورید. علاوه بر این، شما به طور بالقوه می توانید آنها را با محیط های مختلف بازار و طبقات دارایی تطبیق دهید.

حتی در این صورت، برخی از معامله گران می توانند با وین ریت بسیار پایین بسیار سودآور باشند. چرا؟ زیرا نسبت ریسک به ریوارد با درصد وین ریت آن‌ها سازگار است. اگر آنها فقط موقعیت‌های معاملاتی با نسبت ریسک به ریوارد ۱:۱۰ انجام دهند، می‌توانند ۹ معامله متوالی را از دست بدهند و همچنان در یک معامله به نقطه سر به سر برسند. در این مورد، آنها فقط باید دو معامله از ده معامله را ببرند تا مجموع معاملات آن‌ها سودآور باشند. اینگونه است که محاسبه ریسک به ریوارد می تواند بسیار مفید باشد.

علاوه بر این، نسبت سود به ضرر نیز می تواند برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد معامله گر استفاده شود. با استفاده از وین ریت، نسبت برد به باخت شما معاملات برنده شما نسبت به معاملات بازنده شما است که به شما در تعیین میزان موفقیت کمک می کند. برای مثال، اگر وین ریت ۶۰ درصدی دارید، ۶۰ درصد مواقع تریدهای شما سودده هستند. شما همچنین می توانید از این در مدیریت ریسک خود استفاده کنید زیرا به شما کمک می کند نسبت ریسک به ریوارد خود را محاسبه کنید. استفاده از سایر فرمول های نسبت، مانند وین ریت و نسبت برد/ باخت، به معامله گران این امکان را می دهد تا نسبت ریسک به ریوارد خود را محاسبه کنند. به طور خاص، آنها می توانند ارزش برد و باخت خود را تعیین کنند و خطراتی را که ممکن است یک معامله گر داشته باشد، تخمین می زند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx