صندوق شاخص کریپتو چیست؟

صندوق شاخص کریپتو چیست؟
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 434 نفر

یک صندوق شاخص کریبپتو از تعریف یک صندوق شاخص سنتی (یک وسیله سرمایه گذاری که برای ردیابی عملکرد یک شاخص بازار تعیین شده طراحی شده است)  ایده گرفته است و به جای سهام شرکت، توکن های کریپتویی را جایگزین دارایی های سنتی می کند.

معرفی صندوق شاخص کریپتو

درک وجوه شاخص کریپتو مستلزم آشنایی با شاخص های بازار سنتی است. به طور خلاصه، شاخص بازار راهی برای استفاده از داده‌ها برای ردیابی و اندازه‌گیری عملکرد یک بازار سهام، یا گروه مشخصی از شرکت‌ها و سهام مرتبط با آن‌ها است. یک صندوق شاخص کریپتو به سادگی ایده یک صندوق شاخص سنتی است و به جای سهام شرکت، توکن های ارز دیجیتال را جایگزین دارایی های سنتی می کند. با این حال، صندوق‌های شاخص کریپتو هنوز یک توسعه جدید هستند و در حال حاضر تعداد بسیار کمی در دسترس هستند.

صندوق شاخص سهام

صندوق شاخص سنتی چیست؟

قبل از اینکه به صندوق‌های شاخص کریپتو نگاه کنید، بهتر است درک اساسی از صندوق‌های شاخص سنتی داشته باشید. به عبارت ساده تر، صندوق شاخص یک سبد سرمایه گذاری است که برای ردیابی سبدی مشخص از دارایی های اساسی طراحی شده است. به طور خاص، صندوق شاخص سنتی معمولاً به عنوان نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توصیف می‌شود که ساختاری برای مطابقت با ترکیب و عملکرد یک شاخص بازار مالی خاص، مانند S&P 500 یا میانگین صنعتی داوجونز دارد. اما صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟ و شاخص بازار مالی چیست؟

صندوق سرمایه گذاری مشترک ابزاری مالی برای افراد است تا پول خود را با هم در یک صندوق مدیریت شده جمع کنند، که سپس با سرمایه گذاری در دارایی هایی مانند سهام و اوراق قرضه به دنبال کسب سود برای افرادی است که درگیر هستند. سبد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک برای مطابقت با اهداف سرمایه گذاری مشخصی که توسط صندوق و مدیر آن ایجاد شده است تنظیم می شود. در همین حال، شاخص بازار راهی برای استفاده از داده ها برای ردیابی و اندازه گیری عملکرد یک بازار سهام یا بخشی از بازار سهام است. S&P 500، میانگین صنعتی داوجونز و FTSE 100 همگی نمونه هایی از شاخص های بازار هستند.

S&P 500 عملکرد سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ و مهم تجاری در ایالات متحده را دنبال می کند. میانگین صنعتی داوجونز عملکرد سهام ۳۰ شرکت به خصوص برجسته فهرست شده در ایالات متحده را دنبال می کند. FTSE 100 عملکرد سهام ۱۰۰ شرکت بزرگ را بر اساس ارزش بازار در بورس اوراق بهادار لندن دنبال می کند. بنابراین، در مورد یک صندوق شاخص، سبد سرمایه گذاری برای تقلید از ترکیب یک شاخص بازار مشخص (که توسط صندوق تعیین شده است) تنظیم می شود. هدف صندوق صرفاً مطابقت با عملکرد شاخص بازار به عنوان یک کل است. در مقایسه، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جایی است که پورتفولیو توسط یک مدیر صندوق بر اساس دیدگاه‌های آن‌ها در مورد سرمایه‌گذاری فعال در آن طراحی می‌شود. هدف این است که عملکرد بهتری از بازار داشته باشد.

مزایا و معایب صندوق های شا‌خص سنتی

صندوق های شاخص به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری غیرفعال شناخته می شوند که بازدهی را در راستای بازار سهام گسترده تر ارائه می دهد. هدف شکست دادن حرکات بازار نیست، بلکه صرفاً تکرار حرکات شاخص بازار است. مطالعات نشان می دهد که صندوق های غیرفعال در بلندمدت عملکرد بهتری نسبت به صندوق های فعال دارند. به این ترتیب، یکی از مزیت‌های اصلی صندوق‌های شاخص این است که تصور می‌شود در مقایسه با صندوق‌هایی که به طور فعال مدیریت می‌شوند، نتایج بلندمدت بهتری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، بازده سالانه S&P 500 از سال ۱۹۵۷ (زمانی که این شاخص برای اولین بار برای پوشش ۵۰۰ سهام گسترش یافت) تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۱.۸۸ درصد بود.

یک صندوق شاخص همچنین پرتفوی شما را متنوع می کند زیرا اساساً از بخش های کوچک بسیاری از هر شرکت در شاخص تشکیل شده است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری شما متکی به موفقیت یک شرکت نیست، بلکه عملکرد کل شاخص را به طور کلی دنبال می‌کند. به طور خلاصه، یک صندوق شاخص در معرض دید وسیع تری از بازار قرار می دهد. علاوه بر این، از آنجایی که یک صندوق شاخص به سادگی ترکیب شاخصی را که ردیابی می‌کند تکرار می‌کند، ترکیب پرتفوی شما به ندرت تغییر می‌کند، که منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی و معاملاتی و کارمزدهای کمتر می‌شود.

اما نکته منفی این است که انعطاف پذیری بسیار کمی وجود دارد. یک صندوق با مدیریت فعال می تواند سهام با عملکرد ضعیف را کاهش دهد و با مدیریت خوب، عملکرد بهتری از بازار گسترده تر داشته باشد. اگر شاخص کاهش یابد، یک صندوق شاخص نیز زیان خواهد داشت، در حالی که یک صندوق با مدیریت فعال همچنان می‌تواند در طول رکود سود داشته باشد.

صندوق شاخص کریپتو

صندوق شاخص کریپتو چیست؟

اکنون که می دانید صندوق شاخص سنتی چیست، بسیار آسان است که بفهمید صندوق شاخص ارز دیجیتال چیست. بسیاری از پیشرفت‌ها در کریپتو را می‌توان به‌عنوان به‌روزرسانی‌های Web3 در بازارها و محصولات سنتی مشاهده کرد و صندوق شاخص ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. این به سادگی از ایده و ساختار یک صندوق شاخص سنتی استفاده می کند و به جای سهام و اوراق قرضه شرکت، دارایی های اساسی را با توکن های ارز دیجیتال جایگزین می کند. به عنوان مثال: یک صندوق شاخص S&P 500 پول جمع شده در آن را در سبدی از سهام که نماینده ۵۰۰ شرکت در شاخص بازار S&P 500 است، سرمایه گذاری می کند. در همین حال، یک صندوق شاخص رمزنگاری، پولی را که در آن در سبدی از کریپتوهای مختلف قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاری می‌کند.

به عبارت ساده، صندوق شاخص کریپتو یک ابزار سرمایه گذاری است که در آن می توانید در یک صندوق سرمایه گذاری کنید، که به نوبه خود آن پول را در شاخص خاصی از ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کند. با انجام این کار، صندوق شاخص کریپتو دسترسی به یک سبد متنوع از دارایی های دیجیتال را بدون نیاز به خرید هر توکن در صندوق به صورت جداگانه فراهم می کند.

صندوق شاخص کریپتو چگونه متفاوت است؟

البته، تفاوت اصلی بین صندوق شاخص سنتی و صندوق شاخص کریپتو، نوع دارایی‌هایی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. تفاوت اصلی دیگر این است که بازارهای کریپتو می توانند نوسانات بیشتری را نسبت به بازارهای سنتی تجربه کنند. نتیجه این است که صندوق‌های شاخص کریپتو ممکن است تغییرات قیمت بیشتری را نسبت به صندوق‌های شاخص سنتی تجربه کنند، بنابراین شخصی که در یک صندوق شاخص کریپتو سرمایه‌گذاری می‌کند می‌تواند سود بیشتری کسب کند، اما می‌تواند ضررهای بیشتری را نیز تجربه کند. جدای از ریسک‌ها و پاداش‌های بالقوه بالاتر، تفاوت دیگری که بین صندوق‌های شاخص سنتی و ارزهای دیجیتال قابل ذکر است، تعداد محصولات موجود و سهولت دسترسی اولیه برای مصرف‌کنندگان است. صدها، اگر نه هزاران، صندوق شاخص سنتی موجود است که انواع شاخص های مختلف بازار را ردیابی می کند. با این حال، صندوق‌های شاخص کریپتو هنوز یک توسعه نسبتاً جدید هستند و در حال حاضر تعداد بسیار کمی در دسترس عموم هستند.

جمع بندی

همانطور که کریپتو به توسعه و بلوغ خود ادامه می‌دهد، این احتمال وجود دارد که شاهد ایجاد صندوق‌های شاخص ارز دیجیتال به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاربران روزمره باشیم. این صندوق ها در معاملات سنتی محبوب هستند و برای طیف گسترده ای از معامله گران مناسب هستند. کریپتو همچنان به مکان‌های جدید دست می‌یابد و کاربران جدید را جذب می‌کند، بنابراین کسانی که ایده معامله با صندوق‌های شاخص را دوست دارند، احتمالاً برای رایج‌تر شدن صندوق‌های مبتنی بر کریپتو تلاش می‌کنند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx