میکسر ارز دیجیتال چیست؟

میکسر ارز دیجیتال
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1128 نفر

میکسر ارز دیجیتال چیست؟

گسترش سریع رمزارزها و توسعه زیرساخت‌های رمزنگاری و ابزارهایی مانند میکسر ارز دیجیتال یا تامبلرها، منبع نگرانی سازمان‌های دولتی مسئول امنیت مالی بوده است. بسیاری از افراد از میکسر ارز دیجیتال استفاده می‌کنند تا تراکنش‌های رمزارزی خود را با مخلوط کردن آن‌ها با مبالغ هنگفتی از سایر وجوه، خصوصی نگه دارند. میکسرها اغلب برای ناشناس کردن نقل و انتقالات وجوه استفاده می‌شوند و نیازی به احراز هویت ندارد. در نتیجه این امر، کاربرد میکسرهای ارز دیجیتال برای پولشویی یا پنهان کردن درآمد بسیار قابل توجه است. میکسرها و سایت‌های شرطبندی آنلاین شدیدترین مشکلات پولشویی را دارند؛ زیرا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها ارزهای کثیف را پردازش می‌کنند. منظور از ارز کثیف، دارایی‌های دیجیتالی است که از راه های غیرقانونی، مانند هک و سرقت به دست آمده‌اند. به عنوان مثال، میکسرهای ارز دیجیتال به طور مداوم حدود یک چهارم از تمام بیت کوین های غیرقانونی هر سال را پردازش می کنند.

میکسر کریپتو چیست

میکسرهای ارز دیجیتال برای مخفی کردن رد تراکنش استفاده می‌شوند

انواع میکسر ارز دیجیتال

دو نوع میکسر ارزدیجیتال وجود دارد؛ میکسرهای متمرکز و غیر متمرکز. شرکت‌هایی که ارز دیجیتال را دریافت می‌کنند و رمزارزهای مختلف را با دریافت هزینه‌ای پس می‌فرستند، به عنوان میکسرهای متمرکز شناخته می‌شوند.

میکسرهای غیرمتمرکز از پروتکل هایی مانند کوین جوین برای ناشناس ماندن تراکنش ها با استفاده از یک رویکرد کاملاً هماهنگ یا الگوریتم همتا به همتا (P2P) استفاده می کنند. اساساً، این پروتکل به گروه بزرگی از کاربران اجازه می دهد تا مقداری از یک رمزارز، مثلا بیت کوین را جمع آوری کنند و سپس آن را به گونه ای توزیع کنند که همه وجه مورد نظر خود را دریافت کنند. با این حال، هیچ کس نمی تواند بفهمد که چه کسی چه چیزی را دریافت کرده است یا بیت کوین ها از کجا سرچشمه گرفته اند.

از انواع دیگر میکسر ارز دیجیتال می توان به میکسرهای مبتنی بر مبهم سازی یا مبتنی بر دانش صفر اشاره کرد. میکسرهای مبتنی بر مبهم سازی، که اغلب میکسرهای مبتنی بر فریب نیز نامیده می شوند، از روش هایی خاص برای پنهان کردن تراکنش کاربر استفاده می کنند. از سوی دیگر، یک شخص ثالث با منابع کافی، می‌تواند تراکنش را با استفاده از روش‌های مختلف بازسازی کند. برعکس، میکسرهای مبتنی بر دانش صفر به شدت به تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته مانند اثبات‌های دانش صفر برای پاک کردن کامل رد تراکنش ها متکی هستند. مهمترین نقطه ضعف این استراتژی این است که به رمزنگاری گسترده نیاز دارد که ممکن است مقیاس پذیری را محدود کند.

انواع خدمات میکسر ارز دیجیتال چیست؟

خدمات اختلاط یا میکس ارزهای دیجیتال به دو نوع میکسر حضانتی و میکسر غیرحضانتی تقسیم می شود.

میکسر حضانتی به نوعی اطلاق می‌شود که در آن کاربران ارزهای مشکوک خود را به شخص ثالث قابل اعتماد ارسال می‌کنند و پس از یک بازه زمانی، ارزهای تمیز را دریافت می‌کنند. با این حال، این تکنیک کافی نیست؛ زیرا کاربران در طول فرآیند اختلاط، مالکیت پول خود را از دست می دهند. در نتیجه، میکسر ارز دیجیتال مورد اعتماد ممکن است وجوهی را بدزدد. استفاده از قراردادهای هوشمند قابل تأیید و شفاف یا محاسبات چند جانبه ایمن برای جایگزینی با میکسر قابل اعتماد، عنصری رایج در میکسرهای غیرحضانتی است. فرآیند میکس غیرحضانتی دو مرحله دارد.

 

نحوه کار میکسر ارز دیجیتال

نحوه کار میکسر ارز دیجیتال غیرحضانتی

کاربران ابتدا همان مقدار اتریوم (ETH) یا توکن های دیگر را از آدرس A به قرارداد میکسر ارز دیجیتال واریز می کنند. سپس، پس از یک بازه زمانی تعریف شده توسط کاربر، می توانند رمزارزهای سپرده شده خود را از طریق یک تراکنش برداشت به آدرس B جدید منتقل کنند. کاربران می توانند با استفاده از یکی از چندین تکنیک رمزنگاری قابل دسترس مانند امضای حلقوی و zk-SNARK در تراکنش برداشت، بدون افشای خود تراکنش به ظرف میکسر ثابت کنند که آن تراکنش خاص متعلق به آن ها است.

نحوه کار میکسر ارز دیجیتال

مفهوم میکسر ارز دیجیتال این است که امضاهای دیجیتال تراکنش را از طریق یک “جعبه سیاه” که آنها را پنهان می کند، اجرا کنند.

میکسر ارز دیجیتال برنامه ای است که مقدار مشخصی از ارزهای دیجیتال را در استخرهای خصوصی قبل از انتقال آن‌ها به گیرنده‌های تعیین‌شده خود مخلوط می‌کنند. به عنوان مثال، یک اکسپلورر بیت کوین، که تمام معاملات بیت کوین را پیگیری می کند، نشان می دهد که شخص A بیت کوین را به یک میکسر منتقل کرده است و شخص B بیت کوین را از یک میکسر دریافت کرده است. به این ترتیب، هیچ کس نمی داند چه کسی و برای چه کسی بیت کوین فرستاده است. بنابراین، بیت کوین کثیف در فرآیند اختلاط ارز دیجیتال شسته می شود.

بهترین میکسر ارز دیجیتال

میکسر ارز دیجیتال امضاهای دیجیتال تراکنش را پنهان می کند

میکسر ارز دیجیتال با گرفتن ارز دیجیتال شما و مخلوط کردن آن با انبوهی از ارزهای دیجیتال دیگر طی تراکنش های کوچکتر، همان مقدار ارز دیجیتال منهای ۳ درصدی که بخاطر کمیسیون کسر شده است را به آدرس مورد نظر شما، انتقال می‌دهد. میکسر ارز دیجیتال معمولاً ۱ تا ۳ درصد حق کمیسیون می گیرد. از آنجایی که این ابزارها عموما برای پولشویی استفاده می‌شوند در برخی از کشورها تحریم شده‌اند. با این حال، صرفاً به این دلیل که شخصی درگیر اختلاط ارزهای دیجیتال است، به این معنی نیست که او مرتکب جرم شده است. در عوض، (به سادگی) به این معنی است که او می خواهد حریم خصوصی تراکنش ارزهای دیجیتال خود را افزایش دهد.

قانونی یا غیرقانونی

این که آیا استفاده از خدمات اختلاط رمزارزها غیرقانونی است یا خیر، توسط حوزه قضایی که در آن ساکن هستید تعیین می شود. برای مثال در ایالات متحده، به گفته برایان بنچکوفسکی، دستیار دادستان کل سابق این کشور، استفاده از میکسر ارز دیجیتال برای پنهان کردن تراکنش های رمزنگاری یک رفتار مجرمانه است.

میکسرهای بیت کوین توسط شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) به عنوان ابزار انتقال دهنده پول طبقه بندی می شوند. بنابراین، آنها باید در FinCEN ثبت نام کنند و برای دریافت مجوز ایالتی برای فعالیت درخواست دهند. یک شهروند اوهایو در سال ۲۰۲۱ به اتهام توطئه پولشویی دستگیر شد؛ زیرا یک سرویس میکسر بیت کوین را در دارک وب اجرا می کرد. این سرویس به عنوان یک تجارت انتقال پول ثبت نشده عمل می کرد و علی رغم الزامات مجوز اجباری FinCEN، انتقال پول را بدون مجوز انجام می داد.

آیا می توان تراکنش‌های یک میکسر ارز دیجیتال را ردیابی کرد؟

به دلیل خدمات میکسر ارز دیجیتال، ردیابی ارزهای خاص دشوار است؛ زیرا همه آنها با هم ترکیب می شوند و سپس در فواصل زمانی تصادفی توزیع می شوند. میکسر ارزهای دیجیتال به کاربران کوچک اجازه می دهد تا با ساخت یک بلاکچین سفارشی با استفاده از انواع ارزهای دیجیتال، تاریخچه ارز دیجیتال خود را بازنویسی کنند. آن‌ها تراکنش‌ها را از طریق یک شبکه نیمه تصادفی پیچیده از سایر صرافی‌های ساختگی هدایت می‌کنند، که اتصال ارزها به صرافی‌های خاص را برای کاربران دشوار می‌سازد. بنابراین، در صورت جابجایی سکه ها از طریق یک سرویس اختلاط نمی توان آنها ردیابی کرد.

میکسر و تامبلر بیت کوین دو تکنیک جایگزین برای به هم ریختن بلاکچین، جهت جلوگیری از ردیابی رمزارزهای کاربران است. علیرغم این واقعیت که هر دو یک کار را انجام می دهند، تامبلر بیت کوین برای افرادی است که می خواهند به شخص ثالث اعتماد کنند، در حالی که میکسر بیت کوین برای افرادی است که به کسی اعتماد ندارند.

پولشویی با ارز دیجیتال

رابط کاربری تورنادوکش؛ یک میکسر اتریومی

برای مثال تورنادو کش (Tornado Cash) یک پروتکل غیرمتمرکز است، که امکان انجام تراکنش‌ها با حفظ حریم خصوصی را در فضای بلاکچین فراهم می‌کند. قرارداد‌های هوشمند پروتکل تورنادوکش در شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند و از نوع قراردادهای هوشمند تغییر‌ناپذیر هستند. بنابراین حتی توسعه‌دهندگان این پروتکل نمی‌توانند قرارداد‌ هوشمند تورنادو کش را تغییر دهند یا آن را دستکاری کنند. تمامی ویژگی‌ها، به‌روز‌رسانی‌ها و فرایندهای پروتکل تورنادو کش به صورت غیرمتمرکز و توسط جامعه حاکمیتی آن صورت می‌گیرد.

تورنادو کش مرداد امسال توسط وزارت خرانه داری آمریکا تحریم شد و از طرفی یکی از توسعه دهندگان تورنادوکش در هلند دستگیر شد که موجی از انتقادات را در بین جامعه ارزهای دیجیتال به وجود آورد. تورنادو کش که گفته می‌شود برای پولشویی وجوه دزدیده شده مرتبط با هک‌های بزرگ استفاده می‌شود، به همراه ۴۵ آدرس کیف پول اتریوم مرتبط به لیست سیاه دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (SDN)  اضافه شد. وزارت خزانه داری ادعا می کند که گروه هکری لازاروس با حمایت کره شمالی، که در ماه مارس ۲۰۲۳ بیش از ۶۲۰ میلیون دلار ارز دیجیتال را از پروتکل رونین بریج به سرقت برده، تلاش کرده است منشا این وجوه را با Tornado Cash پنهان کند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx