معاملات اسپات چیست | آموزش معاملات اسپات

معاملات اسپات
  • زمان مطالعه: 19دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 707 نفر

بازار اسپات چیست و چگونه می توان معاملات اسپات انجام داد؟

معاملات اسپات شامل خرید یا فروش مستقیم دارایی های مالی مانند ارزهای دیجیتال، فارکس، سهام یا اوراق قرضه است. تحویل دارایی در معاملات اسپات اغلب فوری است. معاملات اسپات در بازارهای نقدی انجام می‌شود که یا مبتنی بر بورس یا خارج از بورس (مستقیم بین معامله‌گران) هستند. وقتی در بازارهای نقدی معامله می‌کنید، فقط می‌توانید از دارایی‌های خود استفاده کنید و نمی‌توانید از اهرم و یا لوریج استفاده کنید. صرافی های متمرکز برای معاملات اسپات، انطباق با مقررات، امنیت، نگهداری و سایر عوامل را مدیریت می کنند تا معاملات را آسان تر کنند. در مقابل، صرافی ها کارمزد تراکنش را دریافت می کنند. صرافی های غیرمتمرکز خدمات مشابهی را ارائه می دهند اما از طریق قراردادهای هوشمند روی بلاک چین.

مقدمه

معاملات اسپات یک راه ساده برای سرمایه گذاری و معاملات ارائه می دهد. با سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال، اولین تجربه شما احتمالاً یک معامله اسپات در بازار نقدی خواهد بود، برای مثال خرید بایننس کوین (BNB) به قیمت بازار و نگهداری بلند مدت آن. بازارهای اسپات در طبقات مختلف دارایی، از جمله ارزهای دیجیتال، سهام، کالاها، فارکس و اوراق قرضه وجود دارند. احتمالاً بیش از آنچه فکر می کنید با بازارهای نقدی و معاملات نقدی آشنا هستید. برخی از محبوب ترین بازارها، مانند بورس ایران، نزدیک یا NYSE (بورس سهام نیویورک) نمونه‌های بازارهای نقدی هستند.

معاملات اسپات

بازار نقدی چیست؟

بازار نقدی یک بازار مالی است که به روی عموم باز است و دارایی‌ها بلافاصله معامله می‌شوند. خریدار دارایی را با فیات یا وسیله مبادله دیگری از فروشنده خریداری می کند. تحویل دارایی اغلب فوری است، اما این بستگی به آنچه معامله می شود دارد. بازارهای اسپات نیز به عنوان بازار نقدی شناخته می شوند زیرا معامله گران پرداخت های خود را از قبل انجام می دهند. بازارهای اسپات به اشکال مختلفی وجود دارند و اشخاص ثالث که به عنوان صرافی شناخته می شوند، معمولا معاملات را مدیریت می‌کنند. همچنین می توانید در معاملات خارج از بورس (OTC) مستقیماً با دیگران معامله کنید.

معاملات اسپات چیست؟

معامله‌گران اسپات سعی می‌کنند با خرید دارایی‌ها و امید به افزایش ارزش آن‌ها، سود در بازار کسب کنند. آنها می توانند دارایی های خود را بعداً در بازار نقدی بفروشند تا زمانی که قیمت افزایش یابد، سود کسب کنند. معامله گران اسپات نیز می توانند موقعیت فروش باز کنند. این فرآیند شامل فروش دارایی های مالی و خرید مجدد بیشتر در صورت کاهش قیمت است.

قیمت فعلی بازار یک دارایی به عنوان قیمت اسپات شناخته می شود. با استفاده از سفارش بازار در صرافی، می توانید دارایی های خود را بلافاصله با بهترین قیمت اسپات موجود خریداری یا بفروشید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت بازار در حین اجرای سفارش شما تغییر نکند. همچنین ممکن است حجم کافی برای برآوردن سفارش شما با قیمت مورد نظر شما وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر سفارش شما ۱۰ اتریوم با قیمت اسپات است، اما فقط ۳ مورد آن پیشنهاد می شود، باید بقیه سفارش خود را با اتریوم با قیمت متفاوتی پر کنید. قیمت‌های اسپات در لحظه به‌روزرسانی می‌شوند و با مطابقت سفارش‌ها تغییر می‌کنند. معاملات اسپات خارج از بورس یا OTC متفاوت عمل می کند. می‌توانید مبلغ و قیمت ثابتی را مستقیماً از طرف دیگری بدون دفترچه سفارش تأمین کنید.

بسته به دارایی، تحویل یا به صورت فوری انجام می‌شود یا معمولاً دو روز کاری است. به طور سنتی، سهام مستلزم انتقال گواهی فیزیکی بود. بازار ارز نیز قبلا ارزها را از طریق پول نقد فیزیکی یا سپرده منتقل می کرد. اکنون با سیستم های دیجیتالی، تحویل تقریباً بلافاصله انجام می شود. با این حال، بازارهای رمزنگاری ۲۴ ساعته کار می کنند و معمولاً معاملات فوری را امکان پذیر می کنند. با این حال، معاملات همتا به همتا یا OTC ممکن است برای تحویل به مشتری بیشتر طول بکشد.

مقایسه صرافی‌های اسپات و OTC

معاملات اسپات فقط به یک مکان محدود نمی شود. در حالی که بیشتر افراد در صرافی‌ها معاملات اسپات انجام می‌دهند، شما همچنین می‌توانید مستقیماً بدون شخص ثالث با دیگران معامله کنید. همانطور که گفته شد این خرید و فروش ها به عنوان معاملات OTC شناخته می شوند. هر بازار نقدی تفاوت های خاص خود را دارد.

صرافی‌های متمرکز

معاملات به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز هستند. یک صرافی متمرکز، معاملات دارایی هایی مانند ارزهای دیجیتال، فارکس و کالا را مدیریت می کند. صرافی به عنوان یک واسطه بین فعالان بازار و به عنوان نگهبان دارایی های معامله شده عمل می کند. برای استفاده از یک صرافی متمرکز، باید حساب خود را با فیات یا ارز دیجیتالی که می خواهید معامله کنید، شارژ کنید. یک صرافی متمرکز باید اطمینان حاصل کند که تراکنش ها به خوبی انجام می شوند. سایر مسئولیت ها عبارتند از انطباق با مقررات، احراز هویت مشتریان، قیمت گذاری منصفانه، امنیت و حفاظت از مشتری. در مقابل این کارها، صرافی برای تراکنش‌ها، لیست کردن ارزهای جدید و سایر فعالیت‌های معاملاتی کارمزد دریافت می‌کند. به همین دلیل، صرافی‌ها می‌توانند در هر دو بازار صعودی و نزولی سود ببرند، تا زمانی که کاربران و حجم معاملات کافی داشته باشند.

صرافی های غیر متمرکز

صرافی غیرمتمرکز (DEX) نوع دیگری از صرافی است که بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال دیده می شود. یک صرافی غیرمتمرکز بسیاری از خدمات اولیه مشابه یک صرافی متمرکز را ارائه می دهد. با این حال، صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک چین، سفارشات خرید و فروش را مطابقت می دهند. در بیشتر موارد، کاربران صرافی غیرمتمرکز نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارند و می‌توانند مستقیماً با یکدیگر معامله کنند، بدون اینکه نیازی به انتقال دارایی‌ها به صرافی غیرمتمرکز داشته باشند. معامله مستقیماً از کیف پول معامله گران از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود. اینها قطعاتی از کدهای خود اجرا شونده در یک بلاک چین هستند. بسیاری از کاربران کار کردن با صرافی غیرمتمرکز را ترجیح می دهند زیرا حریم خصوصی و آزادی بیشتری را نسبت به صرافی‌های متمرکز فراهم می کند.

صرافی غیرمتمرکز یا Dex

برخی از صرافی‌های غیرمتمرکزمانند صرافی غیرمتمرکز بایننس از یک مدل اردربوک استفاده می کنند. توسعه جدیدتر، مدل بازارساز خودکار (AMM) مانند صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ و یونی سواپ است. بازارسازهای خودکار (AMM) نیز از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند اما مدل متفاوتی را برای تعیین قیمت ها پیاده سازی می کنند. خریداران از وجوه موجود در استخر نقدینگی برای مبادله توکن های خود استفاده می کنند. ارائه دهندگان نقدینگی که وجوه استخر را تامین می کنند، برای هرکسی که از استخر استفاده می کند، کارمزد تراکنش دریافت می کنند.

OTC

از طرف دیگر، ما معاملات OTC را داریم که گاهی اوقات به عنوان معاملات خارج از بورس شناخته می شود. دارایی های مالی و اوراق بهادار مستقیماً بین کارگزاران، معامله گران با یکدیگر معامله می شود. معاملات اسپات در بازار OTC از روش های ارتباطی متعددی برای سازماندهی معاملات از جمله تلفن و پیام های فوری استفاده می کند.

معاملات OTC مزایایی از عدم نیاز به استفاده از اردربوک دارد. اگر قصد معامله یک دارایی که نقدینگی کمی دارند، مانند سکه های کوچک، یک سفارش بزرگ می تواند باعث لغزش قیمت یا اسلیپیج شود. صرافی اغلب نمی تواند سفارش شما را به طور کامل با قیمت مورد نظر تکمیل کند، بنابراین برای تکمیل سفارش باید قیمت های بالاتری را در نظر بگیرید. به همین دلیل، معاملات بزرگ OTC اغلب قیمت های بهتری دارند.

صرافی OTC

توجه داشته باشید که حتی دارایی‌های نقدی مانند بیت کوین نیز می‌توانند در زمانی که سفارش‌ها بیش از حد بزرگ هستند دچار اسلیپیج شوند. بنابراین سفارش های بزرگ بیت کوین می توانند از معاملات OTC نیز بهره مند شوند.

تفاوت بین معاملات اسپات و بازارهای آتی چیست؟

قبلاً اشاره کردیم که بازارهای نقدی معاملات فوری را با تحویل تقریباً فوری انجام می دهند. از سوی دیگر، بازار آتی دارای قراردادهایی است که در تاریخ آتی پرداخت شده است. خریدار و فروشنده توافق می کنند که مقدار معینی از کالا را با قیمت مشخصی در آینده مبادله کنند. زمانی که قرارداد در تاریخ تسویه سررسید می شود، خریدار و فروشنده معمولاً به جای تحویل دارایی، به تسویه نقدی می رسند.

تفاوت بین معاملات اسپات و معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین در برخی از بازارهای نقدی موجود است، اما مانند معاملات اسپات نیست. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، معاملات نقدی مستلزم آن است که بلافاصله دارایی را به طور کامل خریداری کرده و تحویل بگیرید. در مقابل، معاملات مارجین به شما امکان می دهد وجوهی را با بهره‌گیری از شخص ثالث قرض کنید، که به شما امکان می دهد موقعیت های بزرگ تری را ایجاد کنید. به این ترتیب، استقراض به معامله‌گر حاشیه پتانسیل سودهای قابل توجه‌تری را می‌دهد. با این حال، زیان های احتمالی را نیز تقویت می کند، بنابراین باید مراقب باشید که تمام سرمایه اولیه خود را از دست ندهید.

معاملات مارجین

مزایا و معایب بازارهای اسپات

هر نوع تجارت و استراتژی که با آن روبرو می شوید، مزایا و معایب خود را دارد. درک این موارد به شما کمک می کند ریسک را کاهش دهید و با اطمینان بیشتری معامله کنید. معاملات اسپات یکی از ساده ترین معاملات است، اما همچنان دارای نقاط قوت و ضعف است.

مزایای بازارهای اسپات

۱- قیمت ها شفاف بوده و تنها متکی به عرضه و تقاضا در بازار است. این جنبه در تضاد با بازار آتی است که اغلب شامل چندین قیمت مرجع است. به عنوان مثال، قیمت توکن در بازار آتی بایننس از اطلاعات دیگر، از جمله فاندینگ ریت، شاخص قیمت و مبنای میانگین متحرک (MA) مشتق شده است. در برخی از بازارهای سنتی، قیمت اسپات نیز ممکن است تحت تأثیر نرخ بهره قرار گیرد.

۲- شرکت در معاملات اسپات به دلیل قوانین ساده، پاداش ها و خطرات آن آسان است. وقتی ۵۰۰ دلار در بازار نقدی روی بایننس کوین سرمایه گذاری می کنید، می توانید ریسک خود را به راحتی بر اساس ورودی و قیمت فعلی محاسبه کنید.

۳- برخلاف معاملات مشتقه و مارجین، با معاملات اسپات، نیازی به نگرانی در مورد لیکوئید شدن یا مارجین کال شدن نیست. هر زمان که بخواهید می توانید وارد معامله شوید یا از آن خارج شوید. همچنین نیازی به بررسی سرمایه گذاری خود ندارید، مگر اینکه بخواهید معاملات کوتاه مدت انجام دهید.

معایب بازارهای اسپات

۱- بسته به آنچه که معامله می کنید، بازارهای نقدی می توانند دارایی هایی را برای شما به ارمغان بیاورند که نگهداری آنها راحت نیست. کالاها شاید بهترین نمونه باشند. اگر نفت خام را به صورت اسپات خریداری کنید، باید دارایی را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید. با ارزهای دیجیتال، نگه داشتن توکن ها و سکه ها به شما این مسئولیت را می دهد که آنها را ایمن نگه دارید. با معامله مشتقات آتی، همچنان می توانید در معرض این دارایی ها قرار بگیرید اما با پول نقد تسویه کنید.

۲- با داشتن دارایی ها، افراد و شرکت های خاص، ثبات ارزشمند است. به عنوان مثال، شرکتی که می خواهد در خارج از کشور فعالیت کند نیاز به دسترسی به ارز خارجی در بازار فارکس دارد. اگر آنها به بازار نقدی تکیه کنند، برنامه ریزی هزینه ها و درآمدها بسیار ناپایدار خواهد بود.

۲- سود بالقوه در معاملات نقدی بسیار کمتر از معاملات آتی یا مارجین است. شما می توانید از همان مقدار سرمایه برای معامله موقعیت های بزرگتر استفاده کنید.

جمع بندی

معاملات اسپات در بازارهای نقدی یکی از رایج ترین روش های معامله برای افراد، به خصوص مبتدیان بازار است. اگرچه ساده است، اما همیشه خوب است که اطلاعات بیشتری از مزایا، معایب و استراتژی‌های بالقوه آن داشته باشید. جدا از اصول اولیه، باید دانش خود را با تحلیل تکنیکال، بنیادی و احساسات بازار ترکیب کنید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx