کازماس چیست | اینترنت بلاک چین‌ها

معرفی بلاکچین کازماس
  • زمان مطالعه: 25دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 468 نفر

معرفی شبکه کازماس | اینترنت بلاک چین‌ها

بلاک چین کازماس (Cosmos) برای تسهیل ارتباط بین بلاکچین‌ها بدون تکیه بر یک سرور متمرکز توسعه یافته است. وایت پیپر بلاکچین کازماس در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و خیلی زود از این شبکه به عنوان اینترنت بلاک چین ها یاد شد. بنیانگذران آن قصد داشتند یک پلتفرم تعاملی از بلاک چین های منبع باز ایجاد کنند تا تراکنش‌ها به سادگی بین آن‌ها منتقل شود. از زمان آغاز اولین بلاک چین‌ها، قابلیت همکاری یک کار چالش برانگیز برای توسعه دهندگان آن بوده است.

قابلیت همکاری چیزی است که ارتباط بین دو یا چند سیستم را امکان پذیر می کند. ایمیل‌های یک حساب جی‌میل را در نظر بگیرید که با یک هات‌میل ارتباط برقرار می‌کند. یا یک گوشی اندرویدی که اجازه دارد داده ها را با iOS اپل به اشتراک بگذارد. ابتدا ساختارهای منفرد ایجاد می شوند، مانند یک بلاک چین مشخص. با این حال، لازم است سیستم ها را وادار به برقراری ارتباط با هم کنیم. در غیر این صورت، کاربرد زیادی ندارند و ممکن است مانعی برای پذیرش فناوری بلاکچین به صورت گسترده باشد. کازماس اولین پلتفرم کاملا رایگان است که قابلیت همکاری بین سیستم‌های مختلف از جمله بایننس چین، لونا و Crypto.org را با بیش از ۱۵۱ میلیارد دلار دارایی دیجیتال تحت مدیریت دارد. کازماس (ATOM) ارز دیجیتالی است که این بلاکچین که برای مقیاس‌پذیری و تعامل بین سایر بلاکچین‌ها طراحی شده‌است را پشتیبانی و ایمن می‌کند.

بلاکچین کازماس

بلاکچین کازماس

شبکه کازماس چگونه کار می کند؟

شبکه کازماس یک اکوسیستم در حال گسترش از برنامه ها و سرویس های متصل به هم است. از هاب ها، الگوریتم اجماع تندرمینت (Tendermint) و پروتکل ارتباطات بین بلاک چین (IBC) استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که بلاک چین ها می توانند به طور ایمن با هم ارتباط برقرار کنند. برخی از پلتفرم ها با استفاده از قراردادهای هوشمند با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. از طریق این فرآیند، توکن‌ها در یک پلتفرم قفل می‌شوند و سپس مقدار مربوط به دارایی در پلتفرم دیگر ضرب می‌شود. توکن‌های پیچیده (Wraped Tokens) نمونه‌ای از این فرآیند هستند.

به جای ارسال بیت کوین (BTC) از بلاک چین بیت کوین به پلتفرم دیگری مانند اتریوم، بیت کوین در یک بلاک چین مشخص قفل می شود که این سرویس را ارائه می دهد. سپس یه همان تعدادی که بیت کوین قفل شده است همان مقدار توکن بیت کوین پیچیده (wBTC) در بلاکچین جدید صادر می‌شود. در مقابل، کازماس ابزارهای منبع باز را ارائه می دهد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد به جای تکیه بر یک زنجیره واحد، برنامه های بلاک چین غیرمتمرکز و مستقلی به نام زون (Zones) بسازند. این زون‌ها قراردادهای هوشمند کازماس هستند.

تیم کازماس کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) ساخته است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد زون‌ها را سریع‌تر، ساده‌تر و ارزان‌تر از پلتفرم‌های دیگر مانند اتریوم بسازند. کازماس با ارائه رایج‌ترین قابلیت‌ها در میان بلاک‌چین‌ها مانند استیکینگ، حاکمیت و توکن‌ها از طریق برنامه‌های توسعه نرم‌افزار معروف و کاربردی مانند GO، پیچیدگی را به حداقل رسانده است. توسعه دهندگان حداکثر آزادی و انعطاف برای ایجاد افزونه ها و افزودن هر ویژگی که می خواهند را دارند.

کازماس هاب

هر زون از طریق هاب ها به زون دیگری متصل می شود. کازماس هاب اصلی است، اما هاب های دیگر نیز در دسترس هستند. هر زون یا هابی لزوماً مجبور نیست با دیگری کار کند، اما هر زون جدید به کازماس هاب، اولین بلاک چین راه اندازی شده در شبکه کازماس که سابقه ای از وضعیت هر زون را ذخیره می‌کند، مرتبط است. هر زون می تواند به طور مستقل عمل کند، از احراز هویت حساب ها و تراکنش ها گرفته تا ایجاد و توزیع توکن های جدید و اجرای تغییرات بلاک چین. فراتر از تسهیل قابلیت همکاری بین تمام مناطق داخل شبکه با پیگیری وضعیت آنها، کازماس هاب همچنین امکان همکاری با بلاک چین های اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین و اتریوم را از طریق پل ها فراهم می کند، حتی اگر الزامات استاندارد را برآورده نکنند. کارشناسان و علاقه مندان به کریپتو با اشتیاق در انتظار پل آتی پروتکل کازماس به پولکادات هستند.

کازماس هاب شبکه مرکزی بلاکچین کازماس

کازماس هاب شبکه مرکزی بلاکچین کازماس

تحمل خطای بیزانس (BFT)

ابزارهای Cosmos SDK به طور پیش‌فرض از پروتکل اجماع Tendermint Bizantine Fault Tolerance (BFT)  برای ایمن کردن شبکه استفاده می‌کنند، با این حال می‌توان از سایر پروتکل‌ها نیز استفاده کرد. Tendermint BFT به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بلاک چین ها را بدون کدنویسی از ابتدا بسازند. الگوریتم Tendermint BFT تراکنش ها را تایید می کند و بلوک های زنجیره بلوکی را اجرا می کند و از پروتکلی به نام بلاک چین رابط اپلیکیشن برای اتصال به اپلیکیشن ها استفاده می کند. این پروتکل از طریق مکانیزم مدیریت اثبات سهام (PoS) عمل می‌کند که از یکپارچه‌سازی شبکه توزیع‌شده رایانه‌ها در حال اجرا کازماس هاب پشتیبانی می‌کند.

شرکت‌کنندگان در شبکه می‌توانند ATOM را استیک کنند و پاداش کسب کنند. ۱۰۰ استیک کننده برتر می توانند به نودهای تایید کننده برای قدرت بخشیدن به بلاک چین و رای دادن به تغییرات سیستم تبدیل شوند. هرچه مقدار ATOM های نودها بیشتر باشد، قدرت رای برای اعتبار سنجی‌ها بیشتر است. کاربران همچنین می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌ها واگذار کنند و آنها را مبادله کنند. این کار اعتبار سنج‌ها را تشویق می کند تا صادقانه عمل کنند. کاربران به راحتی می توانند توکن‌های ATOM خود را بین اعتبارسنج‌های مختلف تقسیم کنند یا از یکی بگیرند و به دیگری بدهند. هاب‌ها و زون‌ها از طریق پروتکل ارتباطات بین بلاک چین یا IBC با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که به آنها امکان تعامل را می دهد.

پروتکل ارتباط بین بلاک چینی

IBC  پروتکلی است که امکان انتقال پیام های امن بین بلاک چین ها و زون‌های ناهمگن را فراهم می کند و آنها را به کازماس هاب متصل می کند. این فرآیند نوآورانه به کاربران امکان می‌دهد آزادانه و ایمن دارایی‌ها و داده‌ها را در میان بلاک چین‌های مستقل و غیرمتمرکز مبادله کنند. کازماس هاب به عنوان یک ارائه دهنده خدمات به زنجیره هایی در نظر گرفته می شود که باید به آن متصل شوند تا قابلیت همکاری داشته باشند. هر بلاک چین مستقل با کاربردها، اعتبارسنجی‌ها و مکانیسم‌های اجماع مختلف همچنان می‌تواند بدون توجه به عملکرد و اهداف تجاری خود با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌ها را مبادله کند. بلاک چین‌های کازماس عملاً می‌توانند با استفاده از IBC هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند از انتقال رمزارزها به NFTها گرفته تا قراردادهای هوشمند بین زنجیره‌ای. هر برنامه کاربردی بلاکچینی را می توان به کمک IBC ساخت.

کازماس چه مشکلی را حل می کند؟

هدف کازماس امکان برقراری ارتباط بین تمام بلاک چین ها و در عین حال حل سه مشکل اصلی بلاک چین است: حاکمیت، مقیاس پذیری و پایداری.

حاکمیت

ابزار رایگان SDK کازماس به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های بلاک چینی مستقل را بدون هزینه های مداوم بسازند. این بلاک چین ها می توانند به راحتی بدون تکیه بر قراردادهای هوشمند برای اتصال بلاک چین‌های متفاوت به یکدیگر عمل کنند. در نتیجه از هزینه های بالای تراکنش به دلیل ازدحام شبکه جلوگیری می کنند و در عین حال ویژگی های مقیاس پذیری بهتری را توسعه می دهند.

ابزار SDK کازماس در اکوسیستم کازماس

ابزار SDK کازماس در اکوسیستم کازماس

این کارکردهای نوآورانه در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، NFTها، بازی‌ها، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز(DAOs)، شبکه‌های اجتماعی، بازارها و اقتصاد متکی به اینترنت، به‌ویژه اقتصاد مالکیت که همه در آن سهم دارند، کاربرد دارد.

مقیاس پذیری

قابلیت همکاری کازماس چیزی است که عملکرد یک سیستم مقیاس پذیر را تضمین می کند. با ادغام استانداردهای ارتباطی مشترک به مدل قابلیت همکاری کازماس، هر نوع بلاک چین مستقل قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر و کمک به تکامل طراحی پروتکل خود خواهد بود. مقیاس‌پذیری کازماس را می‌توان با کپی کردن یک بلاک چین برای رفع ازدحام یا تقسیم برنامه‌ها به چندین بلاک چین خاص به دست آورد. انتقال توکن بین زنجیره ای به این زنجیره های متعدد اجازه می دهد تا یک شبکه را ادامه دهند.

پایداری

پایداری توسط الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) تضمین می شود که شبکه را ایمن می کند. مکانیسم اثبات سهام مصرف انرژی را تا ۹۹ درصد نسبت به اثبات کار کاهش می‌دهد.

کازماس و اتریوم

اگرچه توسعه دهندگان اتریوم سال‌ها به کاربران قول انتقال به مکانیسم اثبات سهام را داده بودند، اما تا قبل از سپتامبر ۲۰۲۲ اتریوم با اثبات کار پشتیبانی می‌شد. مقیاس پذیری یکی دیگر از چالش‌های مهم اتریوم است. گاهی اوقات، ممکن است چند دقیقه تا حتی چند ساعت طول بکشد تا یک تراکنش اتریوم انجام شود. در عوض، الگوریتم‌های اثبات سهام Tendermint BFT کازماس می‌توانند تا هزاران تراکنش در ثانیه را انجام دهند و کل فرآیند را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم انجام دهد. در اتریوم، ابزارهای مالی پیچیده با قراردادهای هوشمند بدون نیاز به مجوز با عملکردهای خاص برای ساختن کل اکوسیستم سروکار دارند. در کازماس، هر قرارداد یا برنامه هوشمند اساساً خود یک بلاک چین است، به این معنی که آنها با یکدیگر تداخل نخواهند داشت و در عین حال از روند روان تراکنش‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

مقایسه کازماس و اتریوم

مقایسه کازماس و اتریوم

کازماس یک طراحی مناسب برای توسعه دهندگان برای ساخت سریع و ارزان بلاک چین های مستقل ارائه می دهد. سیستم تعاملی آن امکان ارتباط ساده بین بلاک چین ها را فراهم می کند که اتریوم همچنین قایلیتی ندارد مگر اینکه از مبادله نسبتاً پیچیده و ناامن توکن های پیچیده (Wraped Tokens) استفاده شود. از سوی دیگر، مزیت اصلی استفاده از اتریوم، محبوبیت آن به عنوان یک بلاک چین است وهمچنان آن را به پلتفرم مورد علاقه برای دیفای،NFT  و متاورس تبدیل می‌کند، که نمایانگر بهترین ویژگی‌های بلاک چین در حال حاضر و احتمالاً در آینده خواهد بود.

کازماس و پولکادات

اگرچه به نظر می رسد کازماس و پولکادات نوع حاکمیت یکسانی دارند، دو تفاوت اصلی آنها را به شدت متمایز می کند: حاکمیت در اعتبارسنجی تراکنش ها و انتقال توکن یا دارایی ها بین سیستم ها. تراکنش‌های پروتکل کازماس هاب توسط ۱۰۰ اعتبارسنی برتر که بیشترین مقدار توکن ATOM را در اختیار دارند تأیید می‌شوند. نماینده‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند، استخرهای اعتبارسنجی‌ها را برای استیکینگ توکن‌ها و کسب پاداش تغییر دهند. هر زون می تواند نوع حاکمیت مخصوص خود را داشته باشند، از صدور ارز دیجیتال به جای توکن ATOM تا داشتن هاب خاص خود با یک سیستم اعتبار سنجی متفاوت. زون‌های بلاک چین دارای مجوز خصوصی می توانند در کنار زون‌های عمومی ایجاد شوند و به راحتی دارایی ها بین آنها انتقال یابد.

مقایسه کازماس و پولکادات

مقایسه کازماس و پولکادات

در پولکادات، پاراچین‌ها شبیه به زون‌های بلاک چین کازماس هستند. با این حال، آنها به همان اندازه اعتبارسنج دارند و از طریق زنجیره  Relay(بلاک چین هماهنگ کننده مرکزی شبکه) امنیت یکپارچه و تقویت شده را در سراسر شبکه تضمین می‌کنند. در حالی که انتقال توکن از یک پاراچین به دیگری از طریق قراردادهای هوشمند در پولکادات انجام می‌شود، کازماس انتقال آسان دارایی و تعامل بین زنجیره‌ها را از طریق IBC و کازماس هاب فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند کازماس اساساً خود یک بلاکچین هستند. این موضوع به کازماس اجازه می دهد تا هر تراکنش را در سه مکان مختلف ثبت کند: دو زون تعاملی و کازماس هاب.

تیم بنیانگذار کازماس

توسعه کازماس نتیجه همکاری بین تیم های مختلف است. منابع اولیه و بودجه برای توسعه آن توسط بنیاد بین زنجیره ای سوئیس (ICF)، یک سازمان غیرانتفاعی که پروژه های بلاک چین منبع باز را تامین مالی و پشتیبانی می کند، و تیم Tendermint اختصاص داده شد. توسعه دهندگان نرم افزار جا کوان و اتان بوچمن شبکه کازماس را در سال ۲۰۱۴ تاسیس کردند و در عین حال Tendermint را ایجاد کردند، الگوریتم اجماع که کازماس را ایمن می‌کند کوان و بوچمن در وایت پیپر کازماس در سال ۲۰۱۶ نوشتند و بعدا نرم افزار آن را در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند.

بنیاد اینترچین (Interchain) اولین سری از جمع آوری کمک های مالی را با عرضه اولیه سکه (ICO) توکن ATOM در سال ۲۰۱۷ طی دو هفته ای برگزار کرد که بیش از ۱۷ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد. شرکت تندرمینت برای ادامه توسعه پروژه از طریق دور سرمایه گذاری سری A در سال ۲۰۱۹، ۹ میلیون دلار دیگر نیز جمع آوری کرد. جا کوان در اوایل سال ۲۰۲۰ پروژه را ترک کرد و متعهد شد که به توسعه آن کمک خواهد کرد، در حالی که بنیانگذار دیگر، اتان بوچمن، هنوز رئیس بنیاد اینترچین است. کازماس از چندین نام برجسته در حوزه ارزهای دیجیتال از جمله Paradigm، Bain Capital و ۱confirmation  سرمایه جذب کرده است.

آیا روی کازماس سرمایه‌گذاری کنیم؟

از زمان آغاز به کار، توکن ATOM دستاوردهای قابل توجهی داشته است که باعث افزایش نزدیک به ۶۰۰ درصد آن شده است. توکنATOM  در سپتامبر ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت خود یعنی ۳۸.۷۸ دلار رسید. اگرچه هر زون می تواند رمزارز خود را منتشر کند و از آن استفاده کند، ATOM توکن اصلی مورد استفاده در اکوسیستم کازماس است. این توکن نقش مهمی در حفظ قابلیت همکاری در سراسر شبکه ایفا می کند و می تواند نگه داشته شود، خرج شود، فرستاده شود یا استیک شود. با افزایش تعداد زون ساخته شده در شبکه با تکیه بر امنیت و شفافیت آن به عنوان یک دفتر کل توزیع شده چند دارایی،ATOM ارزشمندتر می شود، به ویژه با افزایش پذیرش آن. برای کاربران کازماس راحت است که ATOM را در اختیار داشته باشند آن‌ها را استیک کنند تا توانایی رای دادن در مورد ارتقاء شبکه داشته باشند و در کنار آن پاداش کسب کنند.

کازماس

سرمایه گذاران باید بدانند که هیچ سقفی برای عرضه گردش توکن ATOM وجود ندارد. درعوض، کازماس تعداد توکن‌های ایجاد شده را بر اساس تعداد  ATOM‌های موجود تنظیم می‌کند. سرمایه گذاری در کازماس (ATOM) آسان است. این ارز دیجیتال برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ وارد صرافی ها شد. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی‌های معتبر مانند ارزینجا بخرید.

استیکینگ کازماس

استیکینگ ATOM یک گام ضروری برای کمک به امنیت اقتصادی و اداره اکوسیستم کازماس است. برای شروع کسب پاداش در قالب دارایی های رمزنگاری، تنها به انتخاب یک یا چند تایید کننده کازماس نیاز است. همچنین این کار حق رای در مورد ارتقاها و پیشنهادهایی را که آینده شبکه را تعیین می کنند، به کاربران می‌دهد. در حال حاضر، بازدهی سالانه استیکینگ  ATOM 9.7 درصد است. اگر کاربران ۱۰۰۰ توکن ATOM  را به استیک کنند، ۸۹.۱۸ توکن ATOM به عنوان پاداش و ۱۰.۲۸٪ به عنوان کمیسیون به طور متوسط دریافت می کنند. البته این مقدار به اعتبارسنج انتخابی بستگی دارد.

پاداش‌های استیکینگ توسط کارمزد تراکنش‌های کازماس هاب ایجاد می‌شود و بین دارندگان ارزهای دیجیتال توزیع می‌شود. توصیه می‌شود که به طور همزمان بین اعتبارسنج‌های مختلف تقسیم شود تا در صورت بدرفتاری یا خرابی یکی از اعتبارسنج‌ها از خطرات عمده جلوگیری شود. برای درخواست پاداش در پایان دوره استیکینگ، کافی است با استفاده از کیف پول، تراکنشی بدون ارزش یا هزینه ایجاد کنید. کازماس کیف پول مخصوص خود را ندارد، در عوض صرافی‌ها و سرویس‌های رمزنگاری مختلف از توکن‌های شبکه کازماس پشتیبانی می‌کنند. کیف پول های تحت وب شامل Exodus، Math wallet و Citadel One برای ذخیره کازماس قابل استفاد است. همچنین می‌توان از کیف پول لجر، Shapeshift، تراست والت و بسیاری دیگر از کیف پول‌ها برای ارسال، دریافت و ذخیره ATOM استفاده کرد.

آینده بلاک چین کازماس

چشم‌انداز پیش روی بلاکچین کازماس دلگرم کننده به نظر می رسد. با توسعه Interchain Security، پیشرفت های قابل توجهی از نظر امنیت در انتظار این شبکه است. این به‌روزرسانی باعث ایجاد امنیت بیشتر در تمام زنجیره های به هم پیوسته می‌شود. برنامه‌های آینده کازماس بلندپروازانه هستند و ویژگی‌های بسیار بیشتری را شامل می‌شوند، اما تیمی از توسعه‌دهندگان سخت‌کوش را  دارد که به شرکت‌کنندگانش اجازه می‌دهد به آینده امیدوار باشند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx